Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Paddoverbod vanaf 1 december

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
redhawk a dit:
Zie zelf best veel mooie elementen in het soefisme, vooral in hun beats
De beats transcenderen de dogmas. Dat geldt voor vrijwel alle "holy music"!

EDIT: eerste helft film bekeken. Opmerkelijk dat het Sufisme niet veel verschilt van de troubadour beweging in Europa en de sankirtan beweging in India. De sankirtan beweging introduceerde muziek, dans en emotionele zang als yoga, de bhakti-yoga, dat aanvankelijk sterk bekritiseerd werd door de orthodoxe vedantisten (schriftgeleerden van de Veda's en Upanisads). De Sufi's herhalen volgens de film voortdurend de namen van God, net zoals de Vaisnava's dat doen met de "hare krishna" mantra en in devotionele bhajans. Zelf heb ik de bhakti-yoga achter me gelaten, vind het niet meer van deze tijd, en ondanks de mooie muziek, dans, poëzie, metaforen en dergelijke, vind ik ook het Sufisme niet meer van deze tijd.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ik heb zelf in Pakistan een groot aantal soefies bij een ceremonie knetterhigh zien worden van grote hoeveelheden cannabis. De muziek was echt geweldig, en iedereen deed vol overgave mee.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
We moeten niet bang zijn dat met het verdwijnen van het monotheïsme ook goede muziek zal verdwijnen. Mensen zongen in het verleden knetterhigh over Jah, Allah, Shiva en diverse heiligen, maar men zou ook knetterhigh over andere dingen kunnen zingen, teksten die meer met de wereld van vandaag te maken hebben.
 

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18 Avr 2008
Messages
722
CaduceusMercurius a dit:
Zelf heb ik de bhakti-yoga achter me gelaten, vind het niet meer van deze tijd, en ondanks de mooie muziek, dans, poëzie, metaforen en dergelijke, vind ik ook het Sufisme niet meer van deze tijd.
Omdat het niet jouw pad is, is het niet van deze tijd? Er zijn vele wegen die naar Rome leiden…

Forkbender a dit:
Ik heb zelf in Pakistan een groot aantal soefies bij een ceremonie knetterhigh zien worden van grote hoeveelheden cannabis. De muziek was echt geweldig, en iedereen deed vol overgave mee.
Dat zijn nog eens ervaringen 8)

CaduceusMercurius a dit:
Mensen zongen in het verleden knetterhigh over Jah, Allah, Shiva en diverse heiligen, maar men zou ook knetterhigh over andere dingen kunnen zingen, teksten die meer met de wereld van vandaag te maken hebben.
Dit is hun wereld van vandaag! En gelukkig zijn er ook andere artiesten, die knetterhigh over andere zaken zingen.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
redhawk a dit:
Omdat het niet jouw pad is, is het niet van deze tijd?
Nee, omdat ze voortdurend over mensen zingen uit het verleden, en blijven citeren uit een boek uit het verleden, is het niet van deze tijd. Muziek heeft geen religieuze teksten nodig.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ik denk dat daar best nuance in is aan te brengen. Het is op zich mooi als bepaalde teksten door hun algemeen erkende waarde voortleven, in een levende traditie, waarin andere teksten weer vergeten of verworpen worden en er nieuwe teksten bijkomen. De belangrijke dingen blijven bestaan. Maar ik denk dat jij bedoelt dat er een soort canon ontstaat van teksten die juist zijn en de rest niet wordt toegelaten. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik heb nu de film helemaal uitgekeken, en wat me opvalt is het volgende: ik heb geen enkele Sufi die in beeld kwam horen spreken over Mohammed, Allah of de Quran. Geen een. Het ging allemaal over dichters als Rumi, Ali en Fez.

Bestuderen deze mensen werkelijk de Quran of brengen ze zoveel van hun vrije tijd zingend door dat ze daar geen tijd voor hebben? In welk opzicht zijn het moslims? Hoe interpreteren zij de strijdkreten van Mohammed, ik bedoel Allah, in de Quran?
 

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18 Avr 2008
Messages
722
"Soefisten geloven dat de Koran en de strikte regels van de sharia uiterlijke regels zijn en dat er diverse stadia van (innerlijke) nabijheid tot God bestaan."

Verder houd ik erover op... Wilde alleen maar aangeven dat er ook een andere stroming is in de islam, dan waarvan de meesten in de westerse wereld van op de hoogte zijn. Eerder werd de Islam als debielste religie genoemd, waar ik het niet mee eens ben.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
Weer ff on-topic...

Wat vinden de Soefisten van het paddoverbod van 1 december..?
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
^goede vraag. :lol:
 

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18 Avr 2008
Messages
722
Mycophile a dit:
Wat vinden de Soefisten van het paddoverbod van 1 december..?

Als zij het voor het hier voor het zeggen krijgen, dan wordt dat verbod direct opgeheven! Je moet eens weten, die mensen zij zo vrij joh... :wink: :lol:

Maar inderdaad weer ff on-topic...
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
maar dan gaan we er in ieder geval wel knetterstoned een liedje over zingen, heb ik begrepen...
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
:lol:

 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
 

Ketter

Glandeuse pinéale
Inscrit
8 Nov 2008
Messages
150
Het ging allemaal over dichters als Rumi, Ali en Fez.

Rumi was een othodox moslim, leider van een religeuze school en een begaafd dichter.

klinkie.jpg
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Op http://www.reddepaddo.nl staat een nieuw berichtje, over de geschiedenis van paddo's in Mexico, zoals het NRC daarover bericht had.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
TheSearchForSoma a dit:
Ik begrijp je standpunt brugsmansia, maar mijn mening blijft wel van de jouwe verschillen.
Ik denk dat het beeld dat wij over de Islam hebben grotendeels komt door wat we in de media te zien krijgen,wat natuurlijk voornamelijk de "slechte,barbaarse" aspecten zijn die tegen ons westerse "verlicht" denken ingaan.

Ik zie mensen die dat geloof aanhangen, en zij leven hun leven in een gestuurde baan door middel van aangenomen/geprogrameerde metaforen. (Net als Christenen overigens, in mildere mate) Wat dus impliceert dat je touwen aan jezelf en anderen vastknoopt. Logisch dat dat geen vrijheid oplevert en er daardoor conflicten ontstaan, en daardoor de drang ontstaat om op te zwellen in de fysieke wereld voor dominantie. Dat levert identiteits herkenning op. Net als symbolen, iconen en labels dat doen.

Hetgeen volgt is een natuurlijke reactie van de menselijke geest, die zich namelijk gaat toeleggen op het ontwikkelen van een stevige gebonden identiteit die zodoende lof kan innen door middel van externe recognitie. Het innen van het lof door Zelf afknijping en gemeenschapelijke aansluiting, wordt het leven. Men denkt dat erkenning oogsten door herkenning het hoogst haalbare is.

Zo werkt de menselijke geest niet vanuit het perspectief van een ware psychonaut, tenzij je een sadistische fetish hebt die beperkte bewegingsvrijheid voor de geest en vrijdenkerij wenst.

En unaniem vast te houden aan wat men altijd al dacht is eveneens een logische voortzetting voor velen, omdat ze niet opnieuw met een blank vel durven te beginnen.

Tenzij je je ego opzij schuift en bereid bent te her orienteren door middel van een rationelere verhouding met het leven. Daarvoor zul je door het stof moeten en een deel van gedachtengoed moeten afbreken voor wederopbouw, voor een begin wat werkelijk het zelf van ontplooiing voorziet. Vertel dit eens aan het gezag die de sharia hanteert...

Geloof aan de hand van geschreven metaforen is een straffe afknijping voor het individu waarin, op welke wijze dan ook, een bending in de environment wordt belooft. De terugkeer van een heilige of redder, automatische genezing, een plaats in een hiernamaals, een bevoorrechte kracht die voorbehouden is aan enkel de volgers van een bepaalde religie. Noem maar op. Of gewoon 'het beste leven', maar alles is het beste als het het enige is waarvan kennis is genomen. De barsten ontstaan omdat ieder mens in de diepste lagen van z'n buik iets anders heel ver weg beseft met z'n voelsprieten, maar er geen vinger op kan leggen.

Ik geloof simpelweg niet dat er een mens is die niet houd van zachtaardigheid, openheid en begrip om tot een evenwichtige samenleving te komen. Wat ik wel geloof waar men niet van houd is om aanvankelijk kwestbaar te worden om dit te bereiken, en een langdurig tijdsbestek als vergooit te beschouwen.

Wij mensen zijn allemaal gelijk, dus cultuur en levensbeschouwing maakt het verschil.

Ik hou niet van passiviseren zoals veel hippies dat deden om de lieve vrede te bewaren door mogelijkheden van levensbeschouwingen niet uit te spreken en maar gewoon om te kunnen gaan met mensen zonder deze te wijzen op mogelijkheden tot zelfontplooing binnen een ongedwongen sfeer.

Niemand is hetzelfde, daarom is het noodzaak dat een ieder kennis kan nemen van vele levensbeschouwingen of initiaties. En 1 geldende cultuur die unaniem stand moet houden, beperkt een hoop individuen in hun ontplooiing.

Deze ruimte is aanvankelijk in elke metaforische religie nooit gegund omdat zij die baat hebben bij instandhouding van zingene mensen met hun ogen dicht, dondersgoed weten dat een rationele herbenadering hun label in gevaar brengt. En zonder dat label wil geen van de volgelingen en voeders zich schikken naar nauwgezette geboden, die onprettige prikkels in de geest bewerkstelligen en vrij denkerij afbinden.

Het gaat mij om mensen, misschien is het voorleggen van levensbeschouwingen wel een bloeierende additie voor de menselijkheid dan het zelf verwekken van kinderen.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Eens met elke zin. Ik wou dat ik het zo kon formuleren.
 
Haut