Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

verslaving

Arafat

Glandeuse pinéale
Inscrit
9 Déc 2005
Messages
112
Goeden avond mensen, terwijl ik hier vol onder de speed zit vraag ik me wel is af of mensen hier zich verslaafd voelen aan een substantie of gewoonte? Ik wel, speed en xtc als ik et op heb voel ik een blijheid die ik niet ken omschrijven, soort super hemel, niet trots dat ik er op ben, maar vraag me af of meer mensen dit hebben??
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
wiet.
ik stop nu weer voor de examens die naderen. het lastigste ontwenningsverschijnsel is de totale verveling :x
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
ik ben al bijna 3 weken helemaal clean, ook geen tabak of alcohol, maar word in het weekend en een hoop dagen doordeweeks nog steeds onrustig, wanhopig en heb sterke craving naar chemische dingen (coke en mdma vooral) of paddo's of watdanook, nu stamp ik me vol met eten (gelukkig heb ik een snel metabolisme en word k niet dik) om het wat weg te krijgen.

(clean, op vorige week zaterdag en eergister paddo's na dan)
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
ook heb ik sinds ik ben gestopt dat een hele zooi dingen uit mn jeugd die k heb onderdrukt naar boven komen, k word mentaal een kind, en allemaal pest van woede en spanning drukken constant van binnen, ik trek het niet meer om in drukke omgevingen te zijn, dan word ik misselijk en krijg het benauwd. soms krijg ik extreme pijn in mn hart en voel me precies een klein jochie waarvan de ouders dood zijn, dan ren ik naar een vriendin die in hetzelfde gebouw woont en zit een tijd naast haar bed en slaap daar, anders verkramp je als kind, als je niet iets hebt om je aan vast te klampen. soms sta ik de hele dag strak van spanning of woede uit het verleden, of heb allemaal kinderlijke angsten zomaar. maar de paddo's van zaterdag waren heeel goed, die maakte dingen los en k ervoer de pijn van mn jeugd veel sterker en dieper, ook na de trip liet k het veel beter toe.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
GHB verslaving gehad voor zo'n 2 maanden. Had 7 dosissen per dag nodig op m'n top. Afgebouwd en nu gebruik ik het zo af en toe weer voor het plezier.

Verder geen maatschappelijke beperkingen of fysieke schade overgehouden.
 

Entheonaut

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
29 Mai 2006
Messages
1 076
Lion a dit:

GHB staat voor GammaHydroxyButaanzuur (of Boterzuur)

http://www.erowid.org/chemicals/ghb/ghb.shtml
of in het nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/4-hydroxybutaanzuur

Ik vind het niet zo verslavend omdat ik de effecten een beetje saai vind, maar het blijft leuker (en minder ongezond) dan alcohol als je het mij vraagt.

Ontopic: Het meest verslavende vind ik nicotine. Vooral omdat het ook lichamelijk is. Verder begrijp ik heel goed dat je verslaafd kunt raken aan MDMA, Speed of Coke... maar als je hier erg vatbaar voor bent kun je er beter afstand van doen (duh, ik maak weer snuggere opmerkingen hoor :p)
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
(clean, op vorige week zaterdag en eergister paddo's na dan)
Paddo's werken 'cleansing', dus is iemand die alleen paddo's heeft genomen per definitie clean. ;)

Persoonlijk, alleen wiet (puur, geen tabak, niet meer dan een gram per week), maandelijks portie paddo's, koffie in de ochtend, soms een biertje in het weekend. Geen zin in verslaving van welke aard dan ook. Ik wil ook geen piekervaringen/highs die door rechtstreekse beïnvloeding van de serotoninehuishouding bewerkstelligd wordt. Dopamine en zo, dat blijf ik liever zelf regelen, ook al heb ik dan helaas geen bliss on command. Maar niet proberen = niet missen.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
nicotine is vooral verslavend omdat het vooral één van de meest aanvaarde drugs is en omdat het niet zo'n grote impact heeft op je prestaties op school, werk enz...
nicotine is je longen verkloten voor niks.
al wat je er aan hebt is dat je je verslaving bevredigt op een nauwelijks merkbaar niveau.

ben al meer dan een jaar gestopt met X,
2 jaar gestopt met speed, onlangs herbegonnen (niet hervallen, t was de bedoeling dat het maar tijdelijk was :wink: ) met wiet,...
toch geraak ik niet van de sigaretten af :?
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Arafat a dit:
Goeden avond mensen, terwijl ik hier vol onder de speed zit vraag ik me wel is af of mensen hier zich verslaafd voelen aan een substantie of gewoonte? Ik wel, speed en xtc als ik et op heb voel ik een blijheid die ik niet ken omschrijven, soort super hemel, niet trots dat ik er op ben, maar vraag me af of meer mensen dit hebben??

Wat denk je nou zelf... er zijn genoeg mensen verslaafd aan drugs... en natuurlijk krijg je van drugs een lekker/leuk gevoel... daarom heet het ook drugs en daarom zijn er zoveel mensen aan verslaafd en daarom is het gvd zo duur :evil:
 

Snow_White

Neurotransmetteur
Inscrit
10 Mai 2007
Messages
68
Ik vraag me best vaak af wat verslaving nou eigenlijk precies is. ik heb het voor mezelf eigenlijk niet zo duidelijk. Bij middelen die fysiek verslavend zijn, zoals heroine ofzo begrijp ik het wel, maar bij psychische verslaving wordt het voor mij al een stuk ingewikkelder.

Om te beginnen vind het onderscheid psychisch en fysiek altijd vrij verwarrend. Als je het puur lichamelijk bekijkt zijn hersenen ook fysiek, en zijn de meeste zo niet alle activiteiten eigenlijk gewoon psycho-actief. Alles wat men leuk vind om te doen zoals muziek maken/luisteren, autorijden, tekenen, bij hardlopen heb je de bekende "runners high". Al die activiteiten stimuleren gewoon hetzelfde beloningscentrum als dat wordt gestimuleerd bij drugs. Dus wat is dan het verschil. Als je zegt dat verslaving = afhankelijkheid, dan ben ik serieus aan een heel hoop dingen verslaafd en niet alleen middelen.

Afhankelijkheid is voor mij dan ook dat je heel erg baalt/depri/wanhopig wordt als je bepaalde dingen die voor jou belangrijk zijn niet kunt hebben/doen om de een of andere reden. Een persoonlijk voorbeeld is zingen. Ik zing heel veel, probeer er nu ook mijn beroep van te maken. Maar in ieder geval, ik heb het echt nodig. Niet als primaire levensbehoefte uiteraard, maar wel om me goed te voelen. Als ik omdat ik het erg druk heb met andere dingen of nog irritanter verkoudheid niet kan zingen dan komt er na een dag ofzo een gevoel wat ik echt ervaar als craving, wordt ik erg chagrijnig van. En dat blijft ook opbouwen tot ik weer een keer een uur ofzo heb kunnen zingen.

Iets anders waar ik echt heel erg van baal is dat mijn auto een tijdje terug is kapot gegaan en dat ik geen geld heb voor een nieuwe. Wat ik voornamelijk erg mis is het gevoel aan vrijheid en daarnaast geeft het autorijden zelf mij ook iets, om de een of andere reden kan ik er erg veel rust in vinden.

En dan heb je nog MDMA. Door omstandigheden kan ik daar al een behoorlijke tijd niet meer aankomen. En echt, ik zit daar behoorlijk mee. Ik denk dat ik er wel verstandig mee om kan gaan, maar zelfs dat weet ik niet zeker. Maar ik mis het heel erg, kan zeggen dat ik er craving naar heb en er soms verdrietig van worden dat het zo'n gedoe is. Inmiddels is het gevoel van craving naar MDMA al minder geworden omdat het inmiddels zo lang geleden dat ik het een beetje opgegeven heb. Opgeven is voor mij het proberen los te laten van een sterke hechting aan iets dat onbereikbaar is. Geeft erg veel rust, voor mij dan. Mijn punt is dat voor mij die gevoelens over de drie beschreven persoonlijke afhankelijkheden even intens zijn, waarschijnlijk voor zingen nog het meest intens. Maar in elk geval behoorlijk intens voor mij. Maar de meeste mensen die ik dit vertel schrikken erg van het MDMA verhaal, terwijl ze die andere dingen erg goed begrijpen. Wat ik me dan afvraag is, hebben ze daar gelijk in? Of is het meer cultureel bepaald, want ja drugs heeft een behoorlijk negatief stempel.

Als je uitgaat van dat de mens bestaat uit een lichaam en een geest/ziel. Wat is er dan afhankelijk? Je lichaam/brein of je ziel? Of verschilt dat per ding? Eigenlijk komt het er voornamelijk op neer dat ik behoorlijk complex vind. Hoe zoiets nou echt zit. En ook erg fascinerend by the way.

Oh, en ik wilde ook nog even kwijt dat ik dit een heel cool forum vind :D. Ik ben nog erg nieuw hier. Ik heb echt met plezier de verhalen van anderen gelezen. Er zijn echt zoveel dingen die ik nog niet weet, die ik nog moet ontdekken. Maar ik heb in mijn tot nu toe 13-daags lid zijn al erg veel bijgeleerd.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
verslaving is simpel. je hebt behoefte aan liefde, je hebt een gat op te vullen, en daarvoor zoek je substituten. ze zeggen van heroine ook wel dat het als een oude volmaakte vrouw is. verslaving is puur gebrek aan liefde dat je óf nu hebt of vroeger hebt gehad waardoor je moeite hebt te ontvangen en te geven.
 

Roeligan

Glandeuse pinéale
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
126
@ forest:
Je zegt dat verslaving een gebrek aan liefde is, ik denk niet dat dit waar is. Voor mij is een verslaving iets dat mijn denken beinvloedt, iets wat mijn gevoelens negatiever maakt als ik het niet kan doen, het is iets wat ik wil doen om me beter te voelen, ookal werkt dit niet altijd.
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Verslaving wil zeggen dat het middel de macht over je krijgt: je word slaaf van het middel. Als het lichaam binnen korte tijd aan een middel went, en ervan afhankelijk wordt, zijn we lichamelijk verslaafd. Cold Turkey gaat gepaard met enorm veel lichamelijke ellende.
Een middel werkt geestelijk verslavend wie de hersenstofwisseling. Men wordt depressief of prikkelbaar als het middel niet wordt ingenomen.

Er zijn ook middelen die je cultureel in hun ban houden, maar bij normaal gebruik door gezonde mensen eigenlijk niet verslavend te noemen zijn. Cannabis maakt deel uit van allerlei subculturen, en als je bijvoorbeeld van goeie muziek houdt word je er regelmatig mee geconfronteerd. :)

Het kan zijn dat je veel meer dan alleen de MDMA mist, de sfeer van het gezelschap dat je toen had bijvoorbeeld. Zeker na zoveel tijd zou ik dit geen geestelijke verslaving noemen, maar een waardering voor de bewustzijnstoestand die je in het verleden wat vaker mocht ervaren.

Het blijft natuurlijk wel een enigszins riskant stofje. De naam Extacy geeft aan dat het gegarandeerd van begin tot eind een happy ecstase geeft (dat geldt niet voor Cannabis of Paddos bijvoorbeeld). Dat maakt het natuurlijk wel heel verleidelijk, te verleidelijk voor sommigen.
 

luke1984

Matrice périnatale
Inscrit
12 Mai 2007
Messages
16
De enige drug waar ik verslaafd aan geweest ben is Alcohol. Het is supermakkelijk te krijgen, goedkoop, makkelijk tot je te nemen en vrij aangenaam.
Voor mensen die niet vaak drinken is het niet te begrijpen hoe de werking van Alcohol na een tijdje gaat voelen. Het gevoel word op een gegeven moment zo warm en zo aangenaam, als je al een tijdje verslaafd bent, het is echt niet te beschrijven.

Mijn verslaving was toen niet zo heftig dat m'n sociale leven ervan kapot ging, maar echt goed voor m'n sociale leven was het ook niet.
Ik dronk niet echt superveel, maar wel vaak, elke dag. Minimaal 1 fles wijn, maar meestal meer. Ik het weekend dronk ik van vrijdagmiddag tot zondagavond aan 1 stuk door. Soms een hele fles sterke drank op een zaterdagavond.

Ik ben niet helemaal gestopt met drinken, ik lust af en toe nog wel een wijntje. Maar ik heb gelukkig m'n drinkgedrag goed onder controle. Ook mede doordat ik veel dingen aan m'n levenswijze heb veranderd. Ik sport 4 keer per week (krachttraining) en ik eet supergezond.

Ik heb veel verschillende drugs geprobeerd, maar Alcohol is de enige die me ooit echt in z'n greep heeft gehad.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
gefeliciteerd luke, ik kan me denk ik niet in het minst voorstellen hoe moeilijk het is van zo'n verslaving af te komen maar iig veel respect dat het gelukt is en dat je nu zo'n enorm gezonde levensstijl hebt!

Over verslavingen, ik kwam er afgelopen maandag achter dat ik misschien wel echt verslaafd ben aan koffie :| Ik had een heel weekend lang amper koffie gedronken en heb het enorm druk gehad (scouting kamp waar ik leiding ben -> overdag enorm intensief met opbouwen van een kamp en later met kinderen bezig zijn en 's avonds best dik feesten met enorm veel gratis bier) en onderweg terug varend in de regen waarbij er vanalles mis ging en het dus vrij deprimerend was kreeg ik eindelijk eens een kopje koffie en toen ik merkte hoe gelukkig ik daarvan werd schrok ik wel best erg. Gelukkig zal dit nooit een echt problematische verslaving zijn, ik drink niet enorm veel koffie (+- 1-2 kopjes per dag) en sociaal zal ik er geen last van hebben maar ik vond het toch best interessant om er over na te denken.
 
Haut