Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

sri aurobindo

scamie

Alpiniste Kundalini
Inscrit
23 Mai 2006
Messages
624
Ik heb een echte aanrader, ontdekt toen ik "per toeval"in een guesthouse belandde in pondicherry in india. Sri aurobindo or the adventure of consciousness.
vertaald door ene satprem, een volgeling van sri.
Nooit geweten wat yoga nu eigenlijk was...... Hij was een ware psychonaut!!!! zonder katalisator
Lees ook EVOLUTION II van satprem!!

soms gebeurd het je dat je iets leest en dat alle stukjes op zijn plaats vallen.. Dingen die je zelf al eens had bedacht etc.... dat lees je dan ook terug in een filosofie enzo..... en dan kan het maar zo zijn.... dat je vanuit jezelf niets eens zover de verkeerde kant aan het op gaan was.... ... dat moment van"ZIE JE WEL...IK BEN NIET GEK" :D lol

Veel leesplezier.... enne... in misschien komende tijden van psychedelicum armoe..... kan sri aurobindo je helpen om op eigen kracht de staat te beriken..
 
G

Guest

Invité
Cool!
Thanks voor de tip, moest de tekst even 2 keer lezen voordat ik het goed snapte, maarja ben ook een btje stoned :weedman:

Ik ga er ens naar op zoek, thanks :thumbsup:
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
enne... in misschien komende tijden van psychedelicum armoe..... kan sri aurobindo je helpen om op eigen kracht de staat te beriken..
Niet de staat, maar een staat. Het kan nooit de staat zijn. Ayahuasca en paddestoelen openen deuren die slechts af en toe geopend kunnen worden. Zo heeft de natuur het geregeld. Met meditatie en yoga kun je ook veel vreugde beleven, maar het is en blijft een ander soort ervaring.

We hebben in de huidige wereld de beschikking over beiden: kennis van yoga en kennis van drugs.

Als een guru, baba, swami, bhagavan, brahmin, brahmacari of acarya je vertelt dat je atman, brahman, paravyoma, vaikuntha, svarga of mukti kunt ervaren zonder hulp van het plantenrijk, dan weet hij helaas niet waar hij het over heeft, ook al wordt hij door duizenden vereerd.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
CaduceusMercurius a dit:
Als een guru, baba, swami, bhagavan, brahmin, brahmacari of acarya je vertelt dat je atman, brahman, paravyoma, vaikuntha, svarga of mukti kunt ervaren zonder hulp van het plantenrijk, dan weet hij helaas niet waar hij het over heeft, ook al wordt hij door duizenden vereerd.

Ik vind dit nogal een aanname. En gevaarlijk ook, aangezien je dan een bepaalde positieve staat inherent verbindt aan een bepaald middel. Hierdoor creeer je een afhankelijkheidsrelatie, wat juist tegen moksha of hoe je het ook wilt noemen ingaat.
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
door bepaalde meditatievormen kan je ook zeer goed in vormen van trance of regelrechte psychose terechtkomen.
Ook met zeer reële visioenen etc.
 

scamie

Alpiniste Kundalini
Inscrit
23 Mai 2006
Messages
624
Ram dass heeft ooit eens een stapel lsd pillen aan zijn guru gegeven omdat deze dit wilde proberen..... zonder EFFECT... hij zij.... dat je het ook op eigen kracht kan.
Ook heeft terence mckenna eens een boedistische monnik in de himalaya dmt laten roken.... deze gaf aan op dezelfde plek uit te komen... hij vond het echter niet te controlleren... met zijn meditatie kwam hij daar op eigen kracht!!!
dus tja...
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik vind dit nogal een aanname. En gevaarlijk ook, aangezien je dan een bepaalde positieve staat inherent verbindt aan een bepaald middel. Hierdoor creeer je een afhankelijkheidsrelatie, wat juist tegen moksha of hoe je het ook wilt noemen ingaat.
Moksha ligt besloten in het besef dat we deel uitmaken van een groter geheel, en we voor verschillende doeleinden van de ons omringende natuur afhankelijk zijn. We worden niet afhankelijk, we zijn afhankelijk. Zo is het leven nu eenmaal. Het helemaal zelf willen of kunnen doen, getuigt van een gebrek aan nederigheid. Op internationaal niveau kunnen we zien wat het afzweren van psychedelica en cannabis een waardeloos en destructief resultaat geeft, en zo werkt het (sorry dat ik het zeg) ook op individueel niveau. De mens heeft zuurstof nodig, en water, suikers, vitamines enz. maar ook psilocybine en cannabinoïden.

Moksha (mukti, nirvana) als volkomen onafhankelijkheid is een fabel. Zelfs de yogi die niets eet en in een donkere grot mediteert is nog steeds afhankelijk van zuurstof en de grot waar hij zich in bevindt. In dit leven is absolute onthechting (sannyasa, tyaga, vairagya) onmogelijk. We kunnen er alleen maar een schijnvertoning van maken, en dat is wat je overal in India tegen komt.

door bepaalde meditatievormen kan je ook zeer goed in vormen van trance of regelrechte psychose terechtkomen. Ook met zeer reële visioenen etc.
Zeer zeldzaam, en niet veel duidelijker dan de lichtjes die je ziet als je een minuut in je ogen wrijft. De traditionele, en meest effectieve manier, is het beoefenen van yoga inclusief het innemen van de favoriete planten (ausadhi) van Siva.

Ram dass heeft ooit eens een stapel lsd pillen aan zijn guru gegeven omdat deze dit wilde proberen..... zonder EFFECT... hij zij.... dat je het ook op eigen kracht kan.
Zoals ik laatst al zei: er zijn veel variaties van dit verhaal, waarbij telkens andere guru's niets merkten van de LSD. Bovendien bestaat er nog een groot verschil tussen de effecten van LSD en psilocybine. In ieder geval is dit ene verhaal, inmiddels een mythe, geen bewijs dat drugvrije meditatie en yoga voor mensen als jij en ik toegang verschaft tot de dimensies die we kennen van LSD, ayahuasca, paddestoelen of zelfs de state of mind van cannabis. Ik heb zes jaar van mijn leven drugvrije meditatie beoefend binnen het traditionele Indiase denkkader. Daarna zes jaar teruggeblikt op die periode vanuit psychedelisch perspectief.

Ook heeft terence mckenna eens een boedistische monnik in de himalaya dmt laten roken.... deze gaf aan op dezelfde plek uit te komen...
Nee, dat is niet wat die monnik zei. Hij zei dat dit (DMT) maximale toegang verschaft tot de bardo. Verder dan dat (de DMT dimensie) kan men niet gaan, en levend terugkeren.

hij vond het echter niet te controlleren... met zijn meditatie kwam hij daar op eigen kracht!!!
Het is een leuk idee, maar realistisch gezien komt niemand daar op eigen kracht, niemand.

Meditatie en yoga zijn prima voor lichaam en geest. Ze maken je gezonder, rustiger en alerter. Als je daar tevreden mee bent, prima. Maar als je rechtstreeks in contact wilt komen met dat wat in de Veda's en yoga-sutra's beschreven wordt als brahman of param-atma, dan zul je psychedelica in moeten nemen. An inconvenient truth.
 

scamie

Alpiniste Kundalini
Inscrit
23 Mai 2006
Messages
624
amen mijn vriend. Maar toch ben ik ht niet geheel eens... De lessen die je leert. dat wat achter het visuele ligt. Wat achter de visioenen ligt.
de persoonlijke ontwikkeling welke voor mij het doel is.. kun waarschijnlijk je ook bereiken middels de yoga. echterlijkt mij dat voor de meeste westerlingen inclusief mijzelf een bijna onmogelijke opgave. Ik ben zelf ok voor de entheogenen die mij in staat stellen om o.a. heel direct mijzelf te leren kennen/ ontwikkeling etc. Veel sneller dan een jaar of 20 intensief in klooster studeren.
... tja .... onze algemene ontwikkeling in het westen had spiritualiteit nu niet in het basis pakket..
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
CaduceusMercurius a dit:
Moksha ligt besloten in het besef dat we deel uitmaken van een groter geheel, en we voor verschillende doeleinden van de ons omringende natuur afhankelijk zijn. We worden niet afhankelijk, we zijn afhankelijk. Zo is het leven nu eenmaal. Het helemaal zelf willen of kunnen doen, getuigt van een gebrek aan nederigheid. Op internationaal niveau kunnen we zien wat het afzweren van psychedelica en cannabis een waardeloos en destructief resultaat geeft, en zo werkt het (sorry dat ik het zeg) ook op individueel niveau. De mens heeft zuurstof nodig, en water, suikers, vitamines enz. maar ook psilocybine en cannabinoïden.
Ik ben het grotendeels eens met je redenering over afhankelijkheid. Ik zeg ook niet dat je het helemaal zelf moet kunnen doen, want uiteindelijk is er altijd contact met de wereld zolang je leeft. Maar ik denk dat dezelfde inzichten mogelijk zijn door bestudering van de werkelijkheid zonder het nemen van psychedelica. Die staat waar je inkomt is op te roepen door meditatie (al zul je wellicht minder kleurtjes zien), maar het gaat helemaal niet om de kleurtjes, de kleurtjes zijn net zo'n afleiding van waar het om gaat als ascetisme dat is.
Moksha (mukti, nirvana) als volkomen onafhankelijkheid is een fabel. Zelfs de yogi die niets eet en in een donkere grot mediteert is nog steeds afhankelijk van zuurstof en de grot waar hij zich in bevindt. In dit leven is absolute onthechting (sannyasa, tyaga, vairagya) onmogelijk. We kunnen er alleen maar een schijnvertoning van maken, en dat is wat je overal in India tegen komt.
Zo bedoel ik het ook niet. Moksha is voor mij meer vrijheid in afhankelijkheid dan volkomen onafhankelijkheid, zoals jij hierboven ook beschrijft. Het maakt dan ook niet uit of je in deze staat komt door middel van meditatie, yoga, tai chi, chi kung, trance of psychedelica, het zijn allemaal middelen/rituelen met een vast patroon (waar dus een afhankelijkheidsrelatie in verborgen zit) om tot die vrijheidservaring te komen. En als je die ervaring hebt, dan merk je dat die vrijheid niet afhankelijk is van het pad wat je tot die ervaring hebt genomen.
Het is een leuk idee, maar realistisch gezien komt niemand daar op eigen kracht, niemand.
Het heeft ook niets met eigen kracht te maken, maar met het toelaten van de ervaring tegen je eigen ego in. Die ervaring is er altijd, maar wordt onderdrukt door jouw ego. Als je leert ervoor open te staan (=leert je ego te doorzien), dan zal die ervaring komen. Het komt dus van de andere kant, van buiten.
Meditatie en yoga zijn prima voor lichaam en geest. Ze maken je gezonder, rustiger en alerter. Als je daar tevreden mee bent, prima. Maar als je rechtstreeks in contact wilt komen met dat wat in de Veda's en yoga-sutra's beschreven wordt als brahman of param-atma, dan zul je psychedelica in moeten nemen. An inconvenient truth.
Misschien is het wel een ongemakkelijke waarheid dat we zelf de wereld maken zoals die is, inclusief de toegangspoorten tot het inzicht dat we dat doen. Er zijn meerdere wegen naar Rome.

Psychedelica kunnen helpen, maar als je het als enige oplossing ziet voor een probleem, dan kijk je op een verkeerde manier tegen dat probleem en tegen psychedelica aan. Dan bega je dezelfde fout als degenen die Jezus als de enige weg naar het paradijs beschouwden. Uiteindelijk leiden alle wegen naar het paradijs, de vraag is alleen hoe moeilijk je het jezelf maakt.
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
CaduceusMercurius a dit:
door bepaalde meditatievormen kan je ook zeer goed in vormen van trance of regelrechte psychose terechtkomen. Ook met zeer reële visioenen etc.
Zeer zeldzaam, en niet veel duidelijker dan de lichtjes die je ziet als je een minuut in je ogen wrijft. De traditionele, en meest effectieve manier, is het beoefenen van yoga inclusief het innemen van de favoriete planten (ausadhi) van Siva.

Iemand die ik ken is een tijdje bij een meditatieleraar geweest en heeft in die tijd bijna haar lichaam losgelaten en opgestegen, om het maar ff zo te zeggen. Uiteindelijk is ze toen door haar vriend waar terug naar deze wereld gebracht. Ze zei nooit middelen gebruikt te hebben.

Ook heeft ze in die tijd visioenen gehad, waaronder een waaronder eentje dat ze heel utrecht(?) zag onderstromen en alle mensen in de metrohalte zag verdrinken etc, heel gedetaileerd. Niet te onderscheiden van echt.


Ik geloof iniedergeval dat de "plek(ken)" wel te bereiken is zonder middelen, maar dat hij/zij anders word(en) ervaren. Net zoals je dit onder invloed van verschillende middelen anders ervaart denk ik dat je dit onder verschillende meditatiemethoden ook op verschillende manieren kan bereiken.


Het verschil tussen psychedelica en meditatie ligt hem in veel gevallen denk ik tussen de jarenlange voorbereidingen die je met meditatie hebt. En het plotselinge van psychedelica. En als je er niet klaar voor bent wat je ervaart, kan het fout aflopen. Op deze manier is daar dmv meditatie dus minder kans op in de meeste gevallen.


Wat eigenlijk het beste zou zijn is het op zo veel mogelijk verschillende manieren proberen te ervaren(?)
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
de persoonlijke ontwikkeling welke voor mij het doel is.. kun waarschijnlijk je ook bereiken middels de yoga.
De reden waarom jullie me misschien moeilijk kunnen volgen, is dat ik geen onderscheid maak tussen yoga en psychedeilca, zoals ik ook geen onderscheid maak tussen yoga en sjamanisme, of sjamanisme en psychedelica, mystiek, religie etc. Voor mij bestaat er niet de keuze tussen yoga en psychedelica, maar tussen het licht van mystiek en de duisternis van materialisme. De psychedelische wereld omarmt yoga en meditatie, maar yoga- en meditatieleraren geven af op psychedelica. Ik verdedig hier enkel dat deel van het mystieke pad waar zij direct of indirect kritiek op hebben. De planten horen erbij.

Natuurlijk ontwikkelen we ons ook op allerlei manieren buiten de invloed van planten om. Interacties met mensen, moeilijke of juist heel fijne levenssituaties, boeken, films, tijden van liefde, tijden van celibaat, alles helpt ons om te groeien en ontplooien. Maar op dit moment in de tijd heeft de wereld niet te kampen met een gebrek aan Indiase filosofie, strek- of ademhalingsoefeningen. Wat de mensheid nodig heeft is een beter begrip van wat psychedelica zijn, wat ze voor ons kunnen betekenen op persoonlijk en wereldwijd niveau. Nu is niet de tijd om het te hebben over "zonder kunnen". Niet langer moeten we adverteren dat yoga een manier is om "zonder drugs high te worden", maar dat we als mens niet zonder het plantenrijk kunnen, en dat zelfs yogis gebruik maken van kruiden (ausadhi) om te kunnen vliegen.

janma ausadhi mantra tapah samadhi jah siddhyayah

yoga-sutra 4.1: De mystieke vermogens (siddhis, bijvoorbeeld vliegen) kunnen worden aangeboren, verkregen door middel van kruiden, door recitatie van een mantra, het leven van een sober leven en door meditatie.

De lessen die je leert. dat wat achter het visuele ligt. Wat achter de visioenen ligt.
Dat (brahman) is één. Wat je ziet is wat het is, op dat moment. Wie zegt dat er überhaupt iets achter ligt? Misschien is dat wat we dan ervaren het enige substantiële wat daar is, en dat de beste manier om de informatie tot ons te nemen is te kijken? Bovendien, verrukkelijk en spectaculair zijn de vloeibare kleuren in die dimensie! Waarom zou iemand dat willen afslaan? If you love life, you gotta love psilocybin. :)

Is het niet fantastisch dat de meest intense beleving van kosmische eenheid niet gepaard gaat met de waarneming van een steriel, saai, helder wit licht, maar met een verleidelijke dansende regenboog?

maar het gaat helemaal niet om de kleurtjes, de kleurtjes zijn net zo'n afleiding van waar het om gaat als ascetisme dat is.
Hm, kweenie. Ik zie die kleurtjes niet als afleiding, zoals ik ook een zonsondergang of het Yellowstone Park of de glimlach van mijn kinderen niet als afleiding ervaar. De psychedelische dimensie is er om gezien te worden. Niet voor niets zijn er in die dimensie geen oogleden. Dát schouwspel wil je toch geen fractie van een seconde missen? :)

Het maakt dan ook niet uit of je in deze staat komt door middel van meditatie, yoga, tai chi, chi kung, trance of psychedelica, het zijn allemaal middelen/rituelen met een vast patroon (waar dus een afhankelijkheidsrelatie in verborgen zit) om tot die vrijheidservaring te komen.
Psychedelica en disciplines doen niet hetzelfde, maar kunnen elkaar goed aanvullen. Vergelijk psychedelica met de god Neptunus, die alles oplost en vervaagt, totdat alleen puur bewustzijn resteert, en diciplines (beheersing van ademhaling, spierstelsel, gedachtengang enz.) met Saturnus, Kronos, de god van tijd, structuur, orde en beheersing. Voor een gebalanceerd leven heb je beide energieën nodig, Neptunus en Saturnus.

Als je leert ervoor open te staan (=leert je ego te doorzien), dan zal die ervaring komen.
Wat is de impuls om je ego te doorzien? Wat je via Oosterse leermeesters voorgeschoteld krijgt is een concept van wat het ego is, maar beleef je dan een psychedelische trip dan besef je je dat het ego een voor het verstand ondoordringbare barrière is, dat je het met filosofische en psychologische inzichten niet kunt omzeilen, maar dat het een radicale beïnvloeding van de hersenstofwisseling vereist. Ego hoort bij wie we zijn. Het doet fantastisch werk, maar moet af en toe in narcose gebracht worden zodat we weer even ons menszijn kunnen transcenderen en baden in het kleurrijke licht van de eeuwige werkelijkheid.

Er zijn meerdere wegen naar Rome.
Klopt. Maar Rome had één hoofdingang. Je kunt je lichaam en geest via allerlei methodes voorbereiden, maar zonder de planten, de laatste stap, blijven je ogen gesloten voor misschien wel het mooiste schouwspel dat de natuur ons te bieden heeft. En de inzichten, tuurlijk, daar ben ik ook een groot fan van, maar inzichten kun je inderdaad ook op allerlei andere manieren verkrijgen, inclusief het lezen van boeken, stillen van de 'monkey mind', of luisteren naar wijze leermeesters.

Uiteindelijk leiden alle wegen naar het paradijs
Nee, er is helemaal geen weg naar het paradijs. Je moet het harde asfalt van Saturnus verlaten, en opstijgen als een wolk bewustzijn. Dat is de paradijselijke toestand, en je hebt een middel nodig om dat opstijgen met vol bewustzijn en buiten een crisissituatie om te beleven. Of er een paradijselijke eindtoestand gaat komen voor ons bewustzijn weten we niet. We weten alleen dat we als mens toegang hebben tot paradijselijke ervaringen (Neptunus). Ik denk dat we daar tevreden mee moeten zijn.

Uiteindelijk is ze toen door haar vriend waar terug naar deze wereld gebracht. Ze zei nooit middelen gebruikt te hebben.
Dat noemen we een labiel persoon, niet een yogi. Een yogi heeft controle over de mystieke ervaring, heeft nooit iemand anders nodig om hem of haar "naar de wereld terug te brengen". De psychedelica zijn als een betrouwbare luchtballon. Omhoog, en op tijd weer aan de grond zodat je verder kunt met je leven.

Ook heeft ze in die tijd visioenen gehad, waaronder een waaronder eentje dat ze heel utrecht(?) zag onderstromen en alle mensen in de metrohalte zag verdrinken etc, heel gedetaileerd. Niet te onderscheiden van echt.
Dat klinkt meer als een Datura hallucinatie dan een paddo trip. Het is de beschrijving van een delirium, niet mystiek bewustzijn. Wat we ervaren met paddestoelen en ayahuasca heeft niets met zulke waanvoorstellingen te maken.
 

scamie

Alpiniste Kundalini
Inscrit
23 Mai 2006
Messages
624
Vergis je niet... ik hou ook van kleurtjes :D
Maar ik tracht me tochh meer te focussen op de lessen inzichten etc...
Ik betrap mijzelf er wel eens op me te laten afleiden door de kleurtjes, te laten verleiden om het luchtig te houden . Dan moet ik toch echt mijn focus weer zien te krijgen....
Ik geef het beestje ook maar een naam hoor( achter de visuals).
Maar goed. Sinds de entheogenen ben ik van atheist getransformeerd in iemand die eindelijk het woord god/ goddelijke etc weer in de mond durft te nemen.
Zijn die kleurtjes waar ik het in den beginne voor deed toch nog ergens goed voor geweestl!!!

alles is zijn werk!!

p.s. ik moet je becomplimenteren met met je volledige posts!!! :D
 

scamie

Alpiniste Kundalini
Inscrit
23 Mai 2006
Messages
624
alleen vind ik ook jou iets te stellig hoor!! Discussie ok, maar niemand hier heeft de waarheid in pacht!! Vooral niet in de individuele ervaring. Elk inidvidu op zijn eigen pad, eigen snelheid, eigen middelen......... en ideeen..
open moet het zijn
:D
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
CaduceusMercurius a dit:
Uiteindelijk is ze toen door haar vriend waar terug naar deze wereld gebracht. Ze zei nooit middelen gebruikt te hebben.
Dat noemen we een labiel persoon, niet een yogi. Een yogi heeft controle over de mystieke ervaring, heeft nooit iemand anders nodig om hem of haar "naar de wereld terug te brengen". De psychedelica zijn als een betrouwbare luchtballon. Omhoog, en op tijd weer aan de grond zodat je verder kunt met je leven.

[quote:tmgzy948]Ook heeft ze in die tijd visioenen gehad, waaronder een waaronder eentje dat ze heel utrecht(?) zag onderstromen en alle mensen in de metrohalte zag verdrinken etc, heel gedetaileerd. Niet te onderscheiden van echt.
Dat klinkt meer als een Datura hallucinatie dan een paddo trip. Het is de beschrijving van een delirium, niet mystiek bewustzijn. Wat we ervaren met paddestoelen en ayahuasca heeft niets met zulke waanvoorstellingen te maken.[/quote:tmgzy948]

Hmm jah, ik moet je toch wel gelijkgeven :evil: :p

Mjah ik kan moeilijk het hele verhaal vertellen en ik ken dit ook niet, maar tegenover mij komt ze totaal niet over als een labiel persoon. Eerder als iemand die al een aardige weg achter de rug heeft. Een aardig wijs en goed iemand.

Maarja, het is misschien ook niet echt in strekking met wat ik bedoel maar ik blijf bij mijn punt dat er meerdere wegen naar de bestemming zijn. Ieder zijn eigen pad.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
alleen vind ik ook jou iets te stellig hoor!! Discussie ok, maar niemand hier heeft de waarheid in pacht!!
Ik begrijp dat het zo kan overkomen, maar ik heb dan ook aan den levende lijve ervaren wat het Indiase gedachtegoed met je kan doen, en daar heb ik om het zacht uit te drukken "gemengde gevoelens" over. De reden waarom ik zo stellig ben, is dat ik er nu zo'n 16 jaar studie van, en ervaring met, zowel psychedelica als Indiase filosofie op heb zitten, en ik dus bekend ben met beiden. Ik heb de waarheid niet in pacht, maar als ik niet 100% overtuigd was van mijn meningen, zou ik hier niet eens berichten achter laten.

Elk inidvidu op zijn eigen pad, eigen snelheid, eigen middelen......... en ideeen.. open moet het zijn
Er zijn niet alleen paden die naar Rome leiden, maar ook een hoop dwaalsporen die eindigen in een moeras. Ik heb ervaring met zo'n dwaalspoor, en het is mijn verantwoordelijkheid (en passie!) om anderen te overtuigen dat niet alle methoden dezelfde resultaten geven. En ja, ik draai er geen doekjes om: ik zeg het recht voor zijn raap, maar niet zonder tekst en uitleg. En wil een of andere Indiase guru, swami of pandit me uit dagen voor een openbaar debat, dan ben ik er klaar voor.

maar tegenover mij komt ze totaal niet over als een labiel persoon.
Ik bedoelde dat ze in die periode een labiele fase doormaakte, niet dat ze haar hele leven een labiel persoon zou zijn. Als ik drie nachten niet zou slapen, zou je mij waarschijnlijk ook een labiel persoon kunnen noemen.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
CaduceusMercurius a dit:
De reden waarom jullie me misschien moeilijk kunnen volgen, is dat ik geen onderscheid maak tussen yoga en psychedeilca, zoals ik ook geen onderscheid maak tussen yoga en sjamanisme, of sjamanisme en psychedelica, mystiek, religie etc. Voor mij bestaat er niet de keuze tussen yoga en psychedelica, maar tussen het licht van mystiek en de duisternis van materialisme. De psychedelische wereld omarmt yoga en meditatie, maar yoga- en meditatieleraren geven af op psychedelica. Ik verdedig hier enkel dat deel van het mystieke pad waar zij direct of indirect kritiek op hebben. De planten horen erbij.
Ik krijg nou niet echt het idee dat jij yoga/meditatie als volwaardige middelen ziet tot 'verlichting'. Maar ik ben blij dat je zegt dat er geen onderscheid tussen is. Toch denk ik dat je juist daardoor zou moeten pleiten dat er 'meerdere wegen zijn', niet iedereen bewandelt ze allemaal, je hebt weinig mensen die en yoga en sjamanisme en psychedelica en soefi-mystiek beoefenen, simpelweg omdat het allemaal dezelfde weg is.
Natuurlijk ontwikkelen we ons ook op allerlei manieren buiten de invloed van planten om. Interacties met mensen, moeilijke of juist heel fijne levenssituaties, boeken, films, tijden van liefde, tijden van celibaat, alles helpt ons om te groeien en ontplooien. Maar op dit moment in de tijd heeft de wereld niet te kampen met een gebrek aan Indiase filosofie, strek- of ademhalingsoefeningen. Wat de mensheid nodig heeft is een beter begrip van wat psychedelica zijn, wat ze voor ons kunnen betekenen op persoonlijk en wereldwijd niveau. Nu is niet de tijd om het te hebben over "zonder kunnen". Niet langer moeten we adverteren dat yoga een manier is om "zonder drugs high te worden", maar dat we als mens niet zonder het plantenrijk kunnen, en dat zelfs yogis gebruik maken van kruiden (ausadhi) om te kunnen vliegen.
waarom? Denk je niet dat de wereld beter zou zijn als iedereen vanuit zichzelf zou gaan mediteren? En wel als iedereen psychedelica zou gebruiken? Ik snap ook wel dat er meer bewustzijn dient te komen, maar psychedelica zijn niet de enige weg.
If you love life, you gotta love psilocybin. :)

Is het niet fantastisch dat de meest intense beleving van kosmische eenheid niet gepaard gaat met de waarneming van een steriel, saai, helder wit licht, maar met een verleidelijke dansende regenboog?
Als dat is wat jij prettig vindt is dat fantastisch, als je het niet prettig vindt is het niet fantastisch. Hangt af van de persoon. Ik heb laatst een geweldige trip gehad waarin ik vrijwel geen visuals had en alleen een wit licht zag. Was eigenlijk heel erg bevrijdend.
Hm, kweenie. Ik zie die kleurtjes niet als afleiding, zoals ik ook een zonsondergang of het Yellowstone Park of de glimlach van mijn kinderen niet als afleiding ervaar. De psychedelische dimensie is er om gezien te worden. Niet voor niets zijn er in die dimensie geen oogleden. Dát schouwspel wil je toch geen fractie van een seconde missen? :)
Ligt er aan of je visueel bent ingesteld. Bij mij hangt het allemaal samen met het gevoel wat je op dat moment hebt. Ken ook iemand die nooit visuals heeft en wel veel tript, voor het lichamelijke gevoel.
Psychedelica en disciplines doen niet hetzelfde, maar kunnen elkaar goed aanvullen. Vergelijk psychedelica met de god Neptunus, die alles oplost en vervaagt, totdat alleen puur bewustzijn resteert, en diciplines (beheersing van ademhaling, spierstelsel, gedachtengang enz.) met Saturnus, Kronos, de god van tijd, structuur, orde en beheersing. Voor een gebalanceerd leven heb je beide energieën nodig, Neptunus en Saturnus.
Die oplossing/vervaging van grenzen kunnen ook voortkomen uit de disciplines. Het is namelijk niets anders dan van de andere kant tegen de zaken aan gaan kijken, wat ook zonder psychedelica kan.
Wat is de impuls om je ego te doorzien? Wat je via Oosterse leermeesters voorgeschoteld krijgt is een concept van wat het ego is, maar beleef je dan een psychedelische trip dan besef je je dat het ego een voor het verstand ondoordringbare barrière is, dat je het met filosofische en psychologische inzichten niet kunt omzeilen, maar dat het een radicale beïnvloeding van de hersenstofwisseling vereist. Ego hoort bij wie we zijn. Het doet fantastisch werk, maar moet af en toe in narcose gebracht worden zodat we weer even ons menszijn kunnen transcenderen en baden in het kleurrijke licht van de eeuwige werkelijkheid.
Mwah. De impuls kan ook een diepe emotie zijn.
Klopt. Maar Rome had één hoofdingang. Je kunt je lichaam en geest via allerlei methodes voorbereiden, maar zonder de planten, de laatste stap, blijven je ogen gesloten voor misschien wel het mooiste schouwspel dat de natuur ons te bieden heeft. En de inzichten, tuurlijk, daar ben ik ook een groot fan van, maar inzichten kun je inderdaad ook op allerlei andere manieren verkrijgen, inclusief het lezen van boeken, stillen van de 'monkey mind', of luisteren naar wijze leermeesters.
De vergelijk gaat hier een beetje krom. Rome had niet 1 hoofdingang. Geen enkele stad heeft dat. En ik denk ook niet dat er maar 1 manier is om tot bewustzijn te komen. Pijn is bijvoorbeeld ook een goede manier om er achter te komen waar een gebrek aan aandacht is.
Nee, er is helemaal geen weg naar het paradijs. Je moet het harde asfalt van Saturnus verlaten, en opstijgen als een wolk bewustzijn. Dat is de paradijselijke toestand, en je hebt een middel nodig om dat opstijgen met vol bewustzijn en buiten een crisissituatie om te beleven. Of er een paradijselijke eindtoestand gaat komen voor ons bewustzijn weten we niet. We weten alleen dat we als mens toegang hebben tot paradijselijke ervaringen (Neptunus). Ik denk dat we daar tevreden mee moeten zijn.
Wat verandert er in een mens als hij een plant opeet? En waarom zou die verandering niet zonder die plant kunnen?
Dat noemen we een labiel persoon, niet een yogi. Een yogi heeft controle over de mystieke ervaring, heeft nooit iemand anders nodig om hem of haar "naar de wereld terug te brengen". De psychedelica zijn als een betrouwbare luchtballon. Omhoog, en op tijd weer aan de grond zodat je verder kunt met je leven.
Dus een yogi doet het (soms) wel zonder planten?

Het punt waar ik een beetje over struikel is dat jij onderscheid blijft maken tussen ervaringen die niet door psychedelica zijn ingegeven en ervaringen die dat wel zijn en dat de ene soort wel een bepaalde mystieke staat is en de andere niet. Als in werkelijkheid alles 1 is, alles aspecten van hetzelfde, dan kan het nooit zo zijn dat een deel van dat ene afhankelijk is van een ander deel van dat ene om die eenheid te ervaren. Dan krijg je namelijk een fysicalistisch beeld van het universum wat nooit te rijmen is met de eerder genoemde eenheid. Ik ben de paddo, dus ik hoef de paddo niet op te eten om te ervaren dat ik die paddo ben. Er zijn zat beschrijvingen van mensen die een fullblown mystieke ervaring hebben gehad zonder tussenkomst van psychedelica, dus waarom zouden ze nodig zijn voor die ervaring? Kijk naar NDE's of OBE's. Dat soort dingen overkomt een substantieel deel van de bevolking, zonder inmenging van psychedelica.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik krijg nou niet echt het idee dat jij yoga/meditatie als volwaardige middelen ziet tot 'verlichting'.
Dat klopt. Ik zie ze meer als warming-up vergeleken bij een wedstrijd. Zonder warming-up kun je tijdens de wedstrijd sneller een blessure oplopen, maar wie denkt dat je met een warming-up wereldrecords kunt verbreken houdt zichzelf voor de gek.

Ik heb niets tegen yoga en meditatie, maar wel tegen veel dingen die yoga- en meditatieleraren verkondigen.

Maar ik ben blij dat je zegt dat er geen onderscheid tussen is.
Niet zozeer de oefeningen (astanga- of hatha-yoga), maar de betekenis van het woord yoga zelf.

niet iedereen bewandelt ze allemaal, je hebt weinig mensen die en yoga en sjamanisme en psychedelica en soefi-mystiek beoefenen, simpelweg omdat het allemaal dezelfde weg is.
Ja, alleen de uiterlijkheden verschillen. Zoals ik het zie is iemand die yoga beoefent automatisch een sjamaan, en beoefent elke sjamaan yoga.

waarom? Denk je niet dat de wereld beter zou zijn als iedereen vanuit zichzelf zou gaan mediteren?
Nee. Er moet een stimulans zijn. Ga maar eens rondvragen onder gevorderde westerse yogi's. Ik verzeker je dat de meesten van hen met meditatie begonnen zijn nadat ze psychedelica hadden ervaren. De psychedelische ervaring stimuleert verandering van binnenuit. Natuurlijk zullen er ook mensen van nature aangetrokken zijn tot yoga, maar deze mensen zijn in de regel niet geïnteresseerd in mystiek, maar zijn tevreden met lenigheid, een goede bloedsomloop en de geur van wierook in huis.

En wel als iedereen psychedelica zou gebruiken?
Yep. Want wat zag je gebeuren nadat mensen massaal LSD leerden kennen in de Summer of Love van 1967? Iedereen op yoga-les! Iedereen naar India! Iedereen vegetariër en aan de biologische voeding.

Helaas is het toen goed mis gegaan, omdat regeringen niet veel later LSD illegaal maakten en vrijwel alle Indiase swami's de theorie verkondigden dat hun methode hetzelfde resultaat zou geven als LSD. Het gevolg was wat we tegenwoordig de "New Age" noemen: "spiritualiteit" waarbinnen psychedelica taboe zijn.

Ik snap ook wel dat er meer bewustzijn dient te komen, maar psychedelica zijn niet de enige weg.
Ja, er zijn vele wegen, maar psychedelica dienen deel uit te maken van elke weg.

Het is namelijk niets anders dan van de andere kant tegen de zaken aan gaan kijken, wat ook zonder psychedelica kan.
Hoe dan? En hoe veel komt dit werkelijk voor?

De impuls kan ook een diepe emotie zijn.
Diepe emoties liggen niet voor het oprapen, en op ware trauma's zit niemand te wachten.

En ik denk ook niet dat er maar 1 manier is om tot bewustzijn te komen. Pijn is bijvoorbeeld ook een goede manier om er achter te komen waar een gebrek aan aandacht is.
Pijn is geen pad, pijn is iets waar je mee opgezadeld raakt.

Wat verandert er in een mens als hij een plant opeet? En waarom zou die verandering niet zonder die plant kunnen?
Jij weet toch heel goed wat er in jou verandert als je een flinke portie paddo's op hebt? Hoe vaak heeft precies zo'n verandering zich in jouw leven voltrokken zonder dat je paddo's had gegeten?

Dus een yogi doet het (soms) wel zonder planten?
Ja, en een yogi doet het (soms) ook zonder asanas of pranayama. De planten zijn er voor piekervaringen, niet om constant high te zijn.

Het punt waar ik een beetje over struikel is dat jij onderscheid blijft maken tussen ervaringen die niet door psychedelica zijn ingegeven en ervaringen die dat wel zijn en dat de ene soort wel een bepaalde mystieke staat is en de andere niet.
Ik zeg dat je geen paddotrip kunt beleven door heel hard te mediteren. Is dat zo onlogisch? Maar niemand maakt bezwaar als iemand stelt dat Aurobindo het "zonder drugs" kon.

Ik ben de paddo
Ik ben geen paddo.

Kijk naar NDE's of OBE's.
Ja, dat zijn mensen die zwaar bloedend een ziekenhuis binnen komen. Ja, die mensen kunnen ware psychedelische trips beleven, maar het is wederom geen pad dat we kunnen bewandelen, of iets waar we geduldig maar op moeten wachten. Het kan ook absoluut niet vergeleken worden met meditatie.

Psychedelica zijn een effectieve, betrouwbare en veilige manier om een mystieke ervaring te beleven. Alle andere middelen zijn ofwel niet effectief voor dat doeleinde, niet betrouwbaar of niet veilig.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
CaduceusMercurius a dit:
Ik heb niets tegen yoga en meditatie, maar wel tegen veel dingen die yoga- en meditatieleraren verkondigen.
Okee, dat snap ik, maar gooi je niet het kind tegelijk met het badwater weg als je zegt dat yoga/meditatie niet kunnen helpen bij verlichting.
Nee. Er moet een stimulans zijn. Ga maar eens rondvragen onder gevorderde westerse yogi's. Ik verzeker je dat de meesten van hen met meditatie begonnen zijn nadat ze psychedelica hadden ervaren. De psychedelische ervaring stimuleert verandering van binnenuit. Natuurlijk zullen er ook mensen van nature aangetrokken zijn tot yoga, maar deze mensen zijn in de regel niet geïnteresseerd in mystiek, maar zijn tevreden met lenigheid, een goede bloedsomloop en de geur van wierook in huis.
Ik zie het totaal anders om mij heen. Ik zie dat iedereen ergens naar op zoek is en dat sommigen op die zoektocht drugs gebruiken en sommigen dit juist niet willen.
Yep. Want wat zag je gebeuren nadat mensen massaal LSD leerden kennen in de Summer of Love van 1967? Iedereen op yoga-les! Iedereen naar India! Iedereen vegetariër en aan de biologische voeding.
Waarom bleven ze niet gewoon LSD nemen als dat de manier is?
En wat zag je nog meer gebeuren: grote tegenstellingen tussen gebruikers en niet-gebruikers, veel haat over en weer.
Helaas is het toen goed mis gegaan, omdat regeringen niet veel later LSD illegaal maakten en vrijwel alle Indiase swami's de theorie verkondigden dat hun methode hetzelfde resultaat zou geven als LSD. Het gevolg was wat we tegenwoordig de "New Age" noemen: "spiritualiteit" waarbinnen psychedelica taboe zijn.
Offtopic: New age is al wat ouder dan de sixties en staat in een gigantisch lange traditie van tegenbewegingen. Wat tegenwoordig onder de noemer New Age valt, daar horen psychedelica en de psychedelische literatuur wat mij betreft ook bij, de overeenkomsten zijn te groot om te negeren.
Ja, er zijn vele wegen, maar psychedelica dienen deel uit te maken van elke weg.
Ik ben het niet met je eens.
Hoe dan? En hoe veel komt dit werkelijk voor?
Mensen veranderen vanzelf, door schade en schande wordt men wijs.
Diepe emoties liggen niet voor het oprapen, en op ware trauma's zit niemand te wachten.
Ze zijn er wel, maar je moet er wel op vertrouwen dat ze er zijn, anders zie je ze niet.
Pijn is geen pad, pijn is iets waar je mee opgezadeld raakt.
Pijn kan je meer leren dan een psychedelicum.
Jij weet toch heel goed wat er in jou verandert als je een flinke portie paddo's op hebt? Hoe vaak heeft precies zo'n verandering zich in jouw leven voltrokken zonder dat je paddo's had gegeten?
De verandering is subtieler, het gaat langzamer, waardoor het misschien minder opvalt. Maar ik ging zelf zonder drugs van een ik tegen de rest instelling naar een socialere instelling. Drugs kwamen daarna pas.
Ja, en een yogi doet het (soms) ook zonder asanas of pranayama. De planten zijn er voor piekervaringen, niet om constant high te zijn.

Ik zeg dat je geen paddotrip kunt beleven door heel hard te mediteren. Is dat zo onlogisch? Maar niemand maakt bezwaar als iemand stelt dat Aurobindo het "zonder drugs" kon.
De staat waarin je terechtkomt als je paddo's neemt is inderdaad een piekervaring. Maar die zijn ook mogelijk zonder drugs. Drugs kunnen het makkelijker maken, maar soms ook moeilijker, het gaat er vooral om open te staan voor die ervaring en sommigen staan zo open zonder drugs, dat die ervaring vanzelf komt, ja.
Ja, dat zijn mensen die zwaar bloedend een ziekenhuis binnen komen. Ja, die mensen kunnen ware psychedelische trips beleven, maar het is wederom geen pad dat we kunnen bewandelen, of iets waar we geduldig maar op moeten wachten. Het kan ook absoluut niet vergeleken worden met meditatie.

Psychedelica zijn een effectieve, betrouwbare en veilige manier om een mystieke ervaring te beleven. Alle andere middelen zijn ofwel niet effectief voor dat doeleinde, niet betrouwbaar of niet veilig.

OBE's zijn met een beetje training wel op te wekken.
De vraag is echter of effectiviteit een criterium is.

Jij zegt dat deze mystieke ervaring, de ervaring van het goddelijke in jezelf, alleen mogelijk zijn met behulp van planten. Ik vind dit een gevaarlijke stelling, enerzijds omdat je dan de planten tussen jou en God neerzet, anderzijds omdat je in plaats van het Goddelijke, de planten gaat vereren. Jaja, god is een, maar dit mag je niet ervaren als je geen paddo's neemt.

[edit:] Deze discussie is echt veel te gefragmenteerd. :lol:
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik zal vanavond de gefragmenteerde discussie voortzetten. Maar hieronder alvast een stukje tekst dat ik gisteren heb geschreven. Misschien dat dit duidelijker maakt wat ik precies bedoel.


India

Het juiste woord voor de religie van India is eigenlijk yoga, niet Hindoeïsme. Het woord Hindoe stamt af van het woord Sindhu, een Indiase rivier. Moslims noemden de mensen die in het stromingsgebied van de Sindhu woonden "Hindoes", en heeft dus niets met een bepaald geloof te maken. Maar het woord yoga ligt ten grondslag aan alle stromingen en tradities in heel India. Yoga betekent verbinden, net als het van het Latijn afgeleide religie (religiare: verbinden), en wordt gezien als zowel het middel als het doel. Er zijn ontelbare varianten binnen de yoga, en veel stromingen kunnen onderverdeeld worden in een bepaalde categorie, bijvoorbeeld karma-yoga (eenheid door handelen), bhakti-yoga (eenheid door devotie), gjana-yoga (eenheid door contemplatie), hatha-yoga (eenheid door het in balans brengen van polariteiten), asthanga-yoga (eenheid door bepaalde lichaamshoudingen) en nog vele andere (kriya-yoga, raja-yoga enz.). Sommige van deze stromingen zijn van betrekkelijk recente oorsprong, terwijl andere al vele duizenden jaren bestaan.

Hoewel de drie Veda's, namelijk de Rig Veda, de Sama Veda en de Yajur Veda, gezien worden als de oudste en meest gezaghebbende teksten, zijn in de praktijk vrijwel alle huidige yoga varianten gebaseerd op de Upanisads, teksten geschreven door mystici die hun leven doorbrachten in het woud. Voor rituelen, bijvoorbeeld vuurceremonies en offers, worden vooral de Veda's geraadpleegt, maar bij elk filosofisch debat worden vooral de Upanisads aangehaald. De Purana's tenslotte, alsmede teksten als de Mahabharata en Ramayana, spelen vooral een rol in het culturele klimaat van India, met name in dans, theater en ook in esthetische stromingen zoals de bhakti-yoga.

De reden waarom de drie Veda's weinig geciteerd worden, is dat de betekenis van de meeste teksten verloren is gegaan, en niemand een idee heeft wat ze te betekenen hebben. Ook beschrijven de Veda's een pantheon dat in de loop der tijd niet meer zo populair is. In de Purana's (van latere oorsprong) waren Siva, Vishnu en Brahma de belangrijkste karakters, terwijl dat in de Veda's nog Indra, Mithras, Soma en vele andere goden en godinnen waren. Wat bijzonder is aan de drie Veda's is dat ze al duizenden jaren onveranderd overgedragen zijn, terwijl er van de Upanisads en Puranas inmiddels diverse versies bestaan. Dat maakt de drie Veda's zeer authentieke documenten, die ons inzicht kunnen verschaffen in de ware wortels van de huidige Indiase cultuur en de yoga traditie.

De 9e mandala van de Rig Veda gaat geheel over Soma, die wordt omschreven als een god, maar ook een plant, en een drank gemaakt van die plant. Nadat priesters deze drank hebben genomen, betreden ze de wereld van de goden. Het recept van deze drank wordt echter niet genoemd, en naar welke plant Soma verwijst is tegenwoordig een mysterie. Tegenwoordig wordt er druk gedebatteerd over welke plant dit zou kunnen zijn geweest. Sommige wetenschappers geloven dat het de Ephedra sinica, de Peganum harmala, de Amanita muscaria, Psilcybe cubensis, Cannabis sativa of een combinatie van deze planten was. Het is niet zo heel belangrijk om te achterhalen welke plant het precies was, want de effecten worden door de auteurs van de Rig-veda uitgebreid verheerlijkt, en het is duidelijk dat inname van de drank tot een ander bewustzijn leidde, wat betekent dat de kruiden een psycho-actieve werking hadden. Uit de omschrijvingen blijkt bovendien dat er niet zozeer sprake was van verdovende of stimulerende eigenschappen, maar een bewustzijnsverruimende oftewel psychedelische werking.

Blijkbaar was het voor de oorspronkelijke Vedische priesters niet belangrijk om de goddelijke wereld "op eigen kracht" te bereiken, maar maakten ze dankbaar en nederig gebruik van een natuurlijk middel, dat ze vereerden als een God. Zelfs in de veel recentere yoga-sutras van Patanjali worden kruiden (ausadhi) genoemd als een van de middelen die de yogi in staat stellen te "vliegen". Maar hoewel Soma aanvankelijk een centrale rol speelde in de religie van de oude Indiërs, raakte kennis van Soma verloren. Dat was mogelijk het gevolg van klimaatveranderingen, migratie, oorlog of de opkomst van een hiërarchische priesterorde, te vergelijken met het katholicisme (het Romeinse rijk in een godsdienstig jasje) in Europa.

Toch zijn de meeste Upanisads zeker psychedelisch te noemen, wat zou kunnen betekenen dat de uit de steden ontvluchte woudbewoners die deze teksten samenstelden, het geheim van de Soma nog lange tijd bewaard hebben. Zelfs in de Bhagavad-gita, dat ook wel de Gita-upanisad genoemd wordt, komt een hoofdstuk voor waarin een sjamanistisch visioen lijkt te worden beschreven (de Virata Purusha: de Kosmische Gedaante).

In veel Indiase teksten wordt dronkenschap veroordeeld, en veel moderne stromingen interpreteren dit als een absoluut verbod op alle vormen van bedwelming of radicale bewustzijnsverandering. Zo'n verbod is echter in strijd met de drie Veda's en andere heilige teksten, en is gebaseerd op onbegrip aangaande de psychologische en neurologische processen die door verschillende soorten kruiden in werking gesteld kunnen worden. De oorspronkelijke Vedische cultuur hechte veel waarde aan piekervaringen, ook al waren die ervaringen zelf van tijdelijke aard, en was men tijdens de ervaring bedwelmd te noemen. De reden waarom dronkenschap veroordeeld werd, was dat alcohol geen gunstige invloed heeft op gedrag en discipline, en geen toegang geeft tot de wereld van de goden. Het is waarschijnlijk dat ook de verslavende eigenschappen van alcohol al vroeg ontdekt werden. Maar zoals we in de huidige tijd allemaal weten dat alcohol uniek is wat het stimuleren van vandalisme en gevaarlijk rijgedrag betreft, zo was men vroeger ook bewust van het destructieve potentieel van alcohol, voor zowel het individu als de gemeenschap waar hij of zij deel van uit maakt.

Maar hoewel dronkenschap veroordeeld wordt, zijn er ontelbare passages te vinden waarin "goddelijk dronkenschap" verheerlijkt wordt, een extatische roes waarin de mysticus als een waanzinnige lacht, huilt en over de grond rolt. En zoals psychologen en sjamanen weten, zijn dit gebruikelijke symptomen van iemand die een psychedelische ervaring beleeft. De mystieke ervaring is overweldigend, omdat degene die het beleeft even ontstegen is van zijn of haar gebruikelijke denk- en interpretatiekader, een ervaring die diepe gevoelens van vreugde en ontzag opwekt, maar ook erg desoriënterend kan zijn, omdat bekende begrippen als "ik" en "mijn lichaam" hun betekenis verliezen. Men is even (meestal enkele uren) waanzinnig, d.w.z. vrij van het onophoudelijk interpreterende intellect en het zelfzuchtige zelfbeeld van het ego, maar daardoor één met de basis van het bestaan, brahman.

Wie behalve gemoedsrust en gezondheid ook wil ervaren wat de yogis en rishis uit de oudheid ervaarden, zou zich moeten oefenen in de bekende yoga houdingen (vooral de zithoudingen, die het mogelijk maken om lange tijd de rug kaarsrecht te houden), ademhalingsoefeningen aan moeten leren, en dan gebruik moeten maken van een of meerdere psychedelische kruiden.

Wanneer we spreken over psychedelische kruiden, hebben we het misschien over vele plantensoorten, maar de werkzame bestanddelen van deze planten zijn in enkele groepen onder te verdelen. De sterkste psychedelica zijn tegelijkertijd de meest lichaamseigen stoffen. Dat wil zeggen dat de werkzame stoffen in die kruiden heel erg lijken op, of geheel hetzelfde zijn als, neurotransmitters die al in normale hersenstofwisseling voorkomen, bijvoorbeeld dimethyltryptamine (DMT), of stoffen die precies passen op bepaalde receptoren in de hersenen, zoals de cannabinoïden.

In India maken vele mystici (vooral de vereerders van Siva) nog steeds veelvuldig (dagelijks) gebruik van tenminste één psycho-actieve plant, te weten Cannabis. En hoewel dit kruid zeker een bijzondere uitwerking op het denken en de waarneming heeft, is het vrij moeilijk om er een voldoende hoge dosering van in te nemen om een volwaardige mystieke ervaring te beleven.

De meest voor de hand liggende kandidaat voor wat Soma oorspronkelijk was, is de hallucinogene paddestoel. Er zijn twee soorten paddestoelen die over de hele wereld door mensen gebruikt zijn: de Vliegenzwam (Amanita muscaria) en het Kaalkopje (Psilocybe cubensis). De Vliegenzwam komt vooral voor in bossen, en de Psilocybe vooral in grasvelden (waar de paddestoel te vinden is op koeienvlaaien). Het is aannemelijk dat de Vedische cultuur bekend was met beide paddestoelen, omdat ze beiden erg opvallen en overal ter wereld voorkomen. Het is bekend dat de consumptie van de Vliegenzwam een integraal onderdeel was van het Siberisch sjamanisme, maar dat in veel culturen waar vee werd gedreven ook gebruik is gemaakt van het Kaalkopje.

De effecten van de Vliegenzwam en het Kaalkopje verschillen erg van elkaar. De Vliegenzwam bestaat uit veel verschillende stoffen, waarvan sommige misselijkheid en andere maagklachten veroorzaken. Muscimol, het belangrijkste werkzame bestanddeel van de Vliegenzwam, is psychedelisch, maar lijkt niet op een stof die van nature in het menselijk lichaam voor komt. Psilocybine en psilocybe daarentegen, de belangrijkste bestanddelen van het Kaalkopje, zijn een vorm van DMT, een neurotransmitter die al in kleine hoeveelheden in de menselijke hersenen voor komt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het lichaam zich niet hoeft te "ontgiften" van psilocybine. Het hoeft de stof alleen maar af te breken tot simpelere componenten (een proces genaamd mono-amino oxidase, of MAO), zoals ze dat dag in dag uit doet met de ontelbare neurotransmitters die tijdens ons waken en dromen geproduceerd worden.

Inname van betrekkelijk grote hoeveelheden psilocybine is lichamelijk gezien veilig en geeft geen bijverschijnselen zoals misselijkheid of verstoring van vitale functies zoals de ademhaling en hartslag. In tegenstelling tot de Vliegenzwam kan het Kaalkopje rauw gegeten worden, en werd daarom waarschijnlijk al voor de ontdekking van vuur door mensen geconsumeerd. Psilocybine is ook een unieke stof vanuit evolutionair oogpunt, omdat een lage subpsychedelische dosering de waarneming en reactiesnelheid verbetert (dus het omgekeerde van wat alcohol met ons doet), wat voor jagende nomaden meer succes tijdens de jacht zal hebben betekend. Succes tijdens de jacht betekent meer eten voor het nageslacht, en dus een toename van de populatie. Bij iets hogere doseringen werkt het als een zeer effectief aphrodisiacum, wat natuurlijk de voortplanting bevordert. Bij nog iets hogere doseringen worden de grenzen van het ego tijdelijk opgelost, waardoor men een transcendente ervaring beleeft die een immense impact moet hebben gehad op de ontwikkeling cultuur, taal en religie.

Het feit dat het Kaalkopje, het enige rauw te consumeren en lichaamseigen psychedelicum, vrijwel altijd te vinden is waar koeien grazen, verklaart waarom in India de koe als heilig beschouwd wordt. Want zonder de koe geen paddestoel, en zonder de paddestoel geen contact met de god Soma. Vooral in latere tradities ging de koe een steeds grotere rol spelen, bijvoorbeeld de heilige stier Nandi van Siva, Krishna als koeherdersjongen, en Durga die zichzelf op een stier verplaatst. Opvallend is ook dat de meeste goden uit deze periode (Vishnu, Krishna, Siva, Kali) een blauwe gelaatskleur hebben, zoals ook het Kaalkopje als een van de weinige paddestoelen blauw kneust.

In India gebruiken sommige yogi's vandaag de dag ook andere planten, zoals Datura (een nachtschade-achtige), en hoewel de effecten hiervan zeker spectaculair te noemen zijn, berust de werking van deze planten op stoffen die in principe giftig zijn en zelfs de ademhaling zodanig kunnen beïnvloeden dat men stikt. De ironie is dat deze plant in alle landen legaal is en in tuincentra verkocht wordt, terwijl het bezit van ongevaarlijke planten als Cannabis en paddestoelen als het Kaalkopje, in vrijwel de gehele wereld illegaal is. Hieruit blijkt dat wetgeving niet zozeer gericht is op bescherming van het individu, maar op het handhaven van sociale orde. De psychologische, spirituele en daarmee de sociale impact van planten als Cannabis sativa en Psilocybe cubensis is namelijk vele malen groter dan die welke het gevolg is van Datura, een plant die tegenwoordig als deliriant geklassificeerd wordt.

Wie geïnteresseerd is in de bron waaruit de Vedische cultuur en filosofie ontsproten is, kan daarom beter niet zomaar alle Indiase gebruiken imiteren, maar met behulp van biologie en scheikunde een keuze maken uit de verschillende stoffen die de natuur ons biedt. Op basis van inzichten uit de moderne wetenschap en teksten uit de oude Vedische literatuur kan men zich het beste beperken tot Cannabis sativa en Psilocybe cubensis, en het gebruik hiervan ondersteunen met dagelijkse beoefening van asanas (lichaamshoudingen, inclusief de lotushouding), pranayama (beheersing van de ademhaling), mantra (recitatie van bepaalde klanken), tantra (een spirituele benadering van seksualiteit), yantra (het richten van de geest op geometrische patronen en mandalas) enz.

Voor degenen die zich niet hebben geoefend in het afsluiten van de zintuigen door meditatie wordt aanbevolen om na inname van een zorgvuldig afgewogen hoeveelheid Kaalkopjes te gaan liggen in een donkere en stille ruimte, om zo toch met een rechte rug en zonder afleiding van zintuiglijke indrukken de dynamische, kleurrijke wereld het atman te beleven. Hoe donkerder de ruimte hoe beter, zoals ook een film op een donker televisiebeeldscherm het beste tot zijn recht komt. Want laat hierover geen onduidelijkheid bestaan: natuurlijke psychedelica laten je enkele uren een indrukwekkende wereld zien waarvoor, zoals de Bhagavad-gita en andere Vedische teksten, geen zon, maan of lampen nodig zijn, aangezien alles in die wereld zelf licht geeft. Maar wanneer we tegelijkertijd die wereld en de gewone wereld om ons heen proberen waar te nemen, kan er verwarring ontstaan. Stel je voor dat je op de snelweg probeert te rijden terwijl er op je netvlies tegelijkertijd een film afspeelt, dat gaat niet. Daarom trokken mensen zich altijd terug in een grot, een tempel, een piramide of een andere stille, donkere plek om daar ongestoord hun astrale reis te maken. In de context van de huidige situatie in Nederland dient men in ieder geval te zorgen voor een stille ruimte die men kan verduisteren, en de telefoon en deurbel uit te schakelen. Voor lage doseringen is dit alles misschien niet zo belangrijk, maar voor het beleven van een volwaardige mystieke ervaring zijn ze van essentieel belang.

Het Indiase denken is vooral in de afgelopen duizend jaar sterk beïnvloed door het nihilistische Boeddhisme, de opkomst van Islam en het preutse Groot-Brittanië, waardoor er nu dominante taboes heersen aangaande seksualiteit en het gebruik van natuurlijke psychedelica. Maar in de oorspronkelijke Indiase cultuur werden gezonde seksualiteit en natuurlijke psychedelica gezien als essentiële onderdelen van het spirituele pad.

De deuren naar de wereld der goden zijn niet gesloten, men is enkel vergeten waar die deuren zich ook al weer bevonden, al beweren veel leermeesters dat zij die deuren voor je kunnen openen als je eerst twintig jaar gehoorzaam hun vloer veegt, of je jezelf een heel leven lang onderwerpt aan allerlei methoden die in de praktijk weinig resultaat opleveren, en in veel gevallen moeilijk te combineren zijn met, of zelfs een nadelige invloed hebben op, het gewone gezinsleven.

De meest authentieke en oorspronkelijke vorm van Vedische spiritualiteit omarmt het leven in zijn totaliteit: levensbeschouwing, seks en natuur vloeien in elkaar over en sluiten elkaar niet uit. Alleen in die context kan men ware eenheid ervaren. Alleen in die context kan men ware yoga tot stand brengen.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Grappig, net nadat ik bovenstaande gepost heb, kom ik tijdens onderzoek voor een ander artikel dat ik wil schrijven de volgende passage tegen:


Tricycle: You don't see any contradiction in being a Buddhist and exploring psychedelics?

Terence McKenna: No, I would almost say, "how can you be a serious Buddhist if you're not exploring psychedelics?" Then you're sort of an armchair Buddhist, a Buddhist from theory, a Buddhist from practice, but it's sort of training wheels practice. I mean, the real thing is, take the old boat out and give it a spin.

Tricycle: Maybe you should try taking our old zafu [meditation pillow] for a spin!

Terence McKenna: Or try both!


http://members.tripod.com/~parvati/interview.html
 
Haut