psychedelics vs psychose ?

cody

Glandeuse pinéale
allo,nieuw op het forum hier :)
dan direct maar eerste post plaatsen...
kvraag me gewoon al tijdje af of psychedelische middelen zo sterk een psychose kunnen triggeren ? is het een mythe of hangt het af van 'drug' tot 'drug' of is het in sommige gevallen wel mogelijk ?
sinds ik op ******* las dat paddestoelen illigaal geworden zijn in UK en dat er geen directe link is tussen hallucinogene paddestoelen en een psychose.
 
Een psychose hangt sterk af van je eigen geest, mensen met een labiele geest zullen sneller een psychose krijgen op 'trippers'. Tis meer zo van de inzichten die ge krijgt in een trip dan van de substantie zelf. Wat een klote wereld, wa ga ik nog doen met mijn leven en van die depressieve shit. Al een deel keer een bad trip gehad, heb zelf een redelijk labiele geest :huh:. Moet ge wel eens meemaken vind ik, om de rem der toch een beetje op te houden. Voor mij toch :grin:
 
technisch gezien , ja, dat noemen we dan een Bad trip

Psychosis is a generic psychiatric term for mental states in which the components of rational thought and perception are severely impaired. Persons experiencing a psychosis may experience hallucinations, hold paranoid or delusional beliefs, demonstrate personality changes and exhibit disorganized thinking (see thought disorder). This is usually accompanied by features such as a lack of insight into the unusual or bizarre nature of their behavior, difficulties with social interaction and impairments in carrying out the activities of daily living. Essentially, a psychotic episode involves loss of contact with reality, sometimes termed "loss of reality testing"


nu , een bad trip , is tijdelijk , wanneer je trip uitgewerkt is , kom je er terug uit, en alhoewel niet plezant ,kun je er meestal toch iets positiefs uit halen

dit is nu ook de reden , waarom bij sterke producten , altijd aangeraden wordt om een trip-sitter bij de hand te hebben , iemand die ervoor zorgt dat je niks gevaarlijks doet, en in geval van een bad trip , een soort gids kan zijn , en in sommige gevallen , je bad trip kan ombuigen naar een iets plezantere trip.

een echte permanente psychose , dat is ook mogelijk , echter niet bij normale mensen, het gaat hier over mensen met een reeds aanwezig probleem , en is eerder zeldzaam. Manisch Depressieven of Shizofrenen bijvoorbeeld kunnen dus best van triptamines af blijven...
 
kdenk dan ook wel dat het mogelijk is om van meeste middelen een psychose op te wekken zelfs van alcohol en amphetamines en niet alleen van tripmiddelen...hangt gewoon idd af van jezelf.
ik vroeg het me gewoon af omdat ik nog maar eenmaal mushies gedaan heb maar er zit wel iemand met een manische depressie in de familie...hopelijk is het niet erfelijk
alhoewel paddestoelen blijkbaar niet zo zeer kwaad kunnen heb ik gehoord ?
 
alcohol , cocaine en amphetamines gaan eerder een psychose opwekken als een chronisch gebruiker cold turkey afkickt


en amphetamines en cocaine kunnen iemand psychotisch maken bij zwaar chronisch gebruik , maar das nog iets anders dan een een bad trip psychose...van paddo's, eerder paranoia en aggressieviteit (Tony Montana : saay hello to maay little frieeeend )

paddestoelen kunnen evengoed een bad trip/psychose opleveren
psylocibine is niet te onderschatten bij zware dosissen
het is wel gemakkelijker te doseren dan bv lsd, waar je opeens een enorm zware trip kan beleven , van een minuscuul blaadje papier (ask me how i know)

kweet niet of manische depressie erfelijk is , en ik weet ook niet of het iets is dat latent aanwezig kan zijn.
 
omdat ik al gehoord heb dat lsd wel sneller voor problemen kan zorgen dan bv paddestoelen ?
kdenk wel dat iedereen wel een psychose kan opwekken hangt van jezelf af...de een wat sneller of de andere
vandaar dat een grondingsmeditatie mss handig is na een trip ?
 
stukje uit nieuws artikel: 13-07-2005 Paddo's illigaal in de UK
'Bovendien heeft een Nederlandse studie uitgewezen dat er geen aanwijsbare link bestaat tussen magic mushrooms en mentale aandoeningen als psychoses en ook dat paddo’s de gebruiker niet gewelddadiger maken.'
 
Tis echt een kwestie van aanleg hoor. Lsd is wel een pak sterker, maar als je geen problemen hebt met uw gedachten of met jezelf komt alles ok. Mediteren heb ik geen ervaring mee, maar je gedachten leegmaken na een trip lijkt mij ook al iets voor gevorderden.
 
omdat ik al gehoord heb dat lsd wel sneller voor problemen kan zorgen dan bv paddestoelen ?
kdenk wel dat iedereen wel een psychose kan opwekken hangt van jezelf af...de een wat sneller of de andere
vandaar dat een grondingsmeditatie mss handig is na een trip ?

je moet onderscheid maken tussen

1 een bad trip , die een tijdelijke psychose kan zijn
2 iets slikken ,en een langdurige psychose ondergaan

dat artikel gaat over langdurige toestanden , en inderdaad, dat is geen probleem met geen enkel van de psychedelische middelen. voor zover je voor de trip geen onderliggende psychiatrische stoornissen hebt, zal je na de trip er ook geen hebben

voor #1 een bad trip, als je genoeg zware cannabis rookt, kun je evengoed serieus paranoia worden, evengoed als met paddo's of met LSD

het enige verschil met LSD is dat je praktisch niet kan doseren, zeker niet als je een papertrip hebt van een reeks die je nog niet eerder geprobeerd hebt. je kan niet zien op de paper trip , of er nu 25 , 100 , 200 of 500 + microgram LSD inzit
met paddo's is dat een stuk eenvoudiger, van een half bakje gaan de meeste mensen niet compleet uit hun dak, en als diezelfde mensen 2 volle bakjes opvreten , gaan die waarschijnlijk heel ver uit hun dak gaan.

het gaat dus niet over "dit product kan je wel of niet een bad trip aansmeren" , het gaat erom dat je bij elk product moet opletten hoeveel je de gemiddelde dosis is, en wat de freak out dosis is. en het enige verschil voor lsd is , dat je bij elke verse lading , niet al te slordig kan zijn om dat dat kleine blaadje papier mogelijks enorm zwaar geladen kan zijn.
 
minder gezellig :s
maar volgens mij zijn dat mensen die voor hun dope ervaring wel al psychotische aanleiding hadden ?
trouwens op jonge leeftijd beginnen met druggebruik kan zowieso sterker leiden tot een psychose omdat je op zo'n leeftijd nog in volle groei bent zowel op mentaal vlak als lichamelijk...
psychoses zijn dan ook een samenloop van verschillende omstandigheden (stress,...)waardoor je erg onder druk staat en moeilijk is om alle informatie op tijd te verwerken waardoor je zo waanideeen begint te creeeren,drugs zorgt er dan ook meestal voor dat de emmer overloopt.
 
Bah telefacts. >spuwt in verachting< Telefacts is pure Human-Interest. Het maakt niet uit of het waar is of niet, zolang het maar sensationeel is en veel kijkers lokt. Ik weet nog dat ze een reportage hadden over een aantal counter-strike spelers. Walgelijk was dat. Kga toch eens kijken denk ik :bricks:
 
hallo..
Over psychose intertessant onderwerp. daar heb ik ook regelmatig over nagedacht.
Ten eerste wat is een psychose? een toestand waarin iemand het contact met de realiteit verloren heeft. Dus het contact met de realiteit zoals deze maatschappij die bepaald. We zitten momenteel in een tijd waarin de andere realiteit wordt ontkent. Het is in deze maatschappij belangrijk dat je goed kan lezen schrijven etc.. kortom je moet je focussen op de ratio de materie etc.. In deze tijd zijn er maar een klein aantal mensen die wel de waarde inzien van het onderzoeken van de andere realiteit.. daarmee bedoel ik de geesteswereld, mythologieen, sprookjes, de wezenwereld. spirits etc. We komen uit zo'n afgestompte kortzichtige periode waarin de ratio belangrijk was en al het andere naar het rijk van de fantasie is gedrukt en niet bestaat. Dat iedereen die wel wezens waarnam, voor gek werd verklaart, als heks werd gezien kortom niet meer meetelde in deze maatschappij. simpelweg doorgefreaked niet goed bij zijn hoofd. Zelfs de beste sjamanen werden als psychotisch, schizofreen, neurotisch, spastisch en epileptisch beschouwd. :jester:
Ik denk dat psychose ook voor een heel groot deel word veroorzaakt door de kortzichtigheid en angst die het gros van de mens heeft ten opzichte van de realiteit die voor ons normale dagelijks bewustzijn niet zichbaar is. Iemand die spirits heeft gezien, of ineens het Christusbewustzijn begrijpt, ziet dat er meer is tussen hemel en aarde, wordt helaas nogal eens als vreemd en raar met de nek aangekeken.
Verder wil ik nog ingaan op het psychotisch of bang worden de bad trip.. waar iemand nog een tijd lang van nabeeft. Een entheogeen laat je zien op welke laag van bewustzijn je je bevind. In vele mythologien zijn deze lagen beschreven. ook in vele religies. Deze lagen zijn waarschijnlijk in kaart gebracht dankzij het gebruik van Entheogenen. Zo heb je de hoogst lagen waar de Goden of lichtwezens zich bevinden. waar liefde heerst en respect etc etc. In een trip kan je in contact komen met deze lagen en dan is je trip helemaal fantastisch.. Kom je echter in een trip in de onderwereldse lagen terecht dan moet je toch wel van goede huizen komen om hier zonder kleerscheuren uit te komen.. Waar je terecht komt hangt voor een groot deel van je dagelijkse bewustzijns toestand af.. Ben je al depressief, zit je al in de put.. Tja dan raad ik het af om te gaan trippen.. ga dan in therapie ofzo.. dan is de kans om het niet meer te begrjpen, het niet meer aan te kunnen en te breken groter dan wanneer je jezelf al wat beter kent en wat luchtiger en humorischtischer in het leven staat. tja dit is in het kort zo ongeveer mijn kijk op psychose en trippen. ik ben me zeker bewust van nog meer factoren rondom psychose etc maar nu vind ik het weer ff genoeg...
 
zeer mooi uitgelegd...
on(der)bewuste gevoelens die geprojecteerd worden op deze werkelijkheid...waaronder ook angsten negatieve gevoelens en gedachten die naar boven komen.
angsten kan je natuurlijk overwinnen.
een bad trip wil dus niet zeggen dat de trip slecht is,integendeel!
ergens heb ik altijd wel een soort schrik om te trippen...
daarom dat ik dan juist wel trip...kben ergens bang om mezelf open te stellen en alles es uit een ander perspectief te bekijken...eens ik die 'angst' overwonnen heb kan ik pas duidelijk zijn van de schoonheid en verbondenheid die de natuur ons te bieden heeft *everything is one*
 
'k Ben ook nieuw hier en dit is een onderwerp waar ik enige ervaring mee heb. Mijn verkort relaas is wellicht interessant en bevat mogelijk een waarschuwing voor enige lezer.

In de tachtiger jaren ben ik door een te grote dosis van een homeopathisch middel (Tonsiotren, bevat o.a. wolfskers) gecombineerd met psylo's en hasjiesj psychotisch geworden. Ik sliep gedurende drie etmalen niet en raakte ervan overtuigd de Zoon van God te zijn. In deze tijd heb ik o.a. een bezoek aan een klooster gebracht, een ruimte in het gemeentehuis overhoop gehaald en een moeder van een vriend van me bezocht. Deze laatste heeft de politie gebeld omdat ik na dit bezoek dezelfde richting opliep als haar zoon toen deze zelfmoord wilde plegen. De politie haalde me van bed, net toen ik een paar uurtjes had geslapen en even later werd ik afgevoerd naar een psychiatrische inrichting. Toen me daar de regeltjes uitgelegd werden door een vriendelijke psychiater, omringd door nerveuze verpleegkundigen gooide ik een asbak door de kamer en trok de gordijnen van de muur. Met als gevolg dat ik in een isolatiecel terecht kwam, ontkleed werd en met zachte hand gedwongen werd een psycholeptisch middel (Haldol) te slikken. Een week of zeven later verliet ik de inrichting, om er binnen een jaar opnieuw te belanden met een vergelijkbare psychose veroorzaakt door dezelfde middelen (alleen was ik dit keer vier etmaal wakker en was ik een van de 33 Zonen van God). Dit maal bleef ik er een paar weken langer, sindsdien ben ik er alleen nog geweest als bezoeker.

Vanuit deze ervaring met psychosen is mijn definitie van een psychose niet in de eerste plaats dat je het contact met de realiteit verliest, maar dat je je zelf verliest. Probeer je je maar eens voor te stellen hoe je 'de realiteit' zou ervaren zonder persoonlijkheid...

Bijna twintig jaar later zijn de gevolgen van deze periode in mijn leven nog steeds aanwezig, al heb ik gelukkig geen medicijnen nodig en kan ik de kost verdienen. Door gesprekken met deskundigen is inmiddels gebleken dat ik niet aan een psychiatrische afwijking lijd (al heb ik eens een psycholoog gesproken die verdere behandeling wel noodzakelijk achtte omdat hij een schizoïde persoonlijkheidsstoornis o.i.d. vermoedde).

Op- en aanmerkingen of vragen n.a.v. bovenstaande zijn van harte welkom.
 
Retour
Haut