Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

paddestoelenkweek - beginnersvragen

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
Nu er vrijwel zeker een verbod op paddestoelen komt heb ik maar besloten es echt wat grootschaliger te beginnen met kweken. Ik heb eerder al een growkitje van ******* gehad maar wil nu toch echt vanaf het begin zelf doen.

Ik zat te denken aan zowel de PF-tek als op rogge, kijken wat mij het beste bevalt, PF-tek is geloof ik simpeler maar rogge lijkt me een stuk meer op te leveren. Ook las ik ergens dat er verschil is in potentie?

Ik kom echter enkele problemen tegen:
Ten eerste heb ik geen ruimte in mijn huis waar het zo'n 28-30 graden is. De verwarmingskast is recent nog vervangen en nu is het er hooguit 24 graden (Het was eerst wel zo'n 30 denk ik). Ik zat nu te denken aan een electrisch dekentje eronder, is dit een goed idee? en zoja moeten de potten er dan direct of indirect op?
Hoe doen de kwekers onder jullie dit?


Ook heb ik inmiddels sporenprinten van mijn kweekset van ******* (ik geloof dat dit golden teacher is?), maar ik wil eigenlijk ook andere soorten proberen.. Zo zou ik nog een stuk of 2 sporenspuiten erbij willen kopen, is er iemand die mij een vooral potente soort kan aanraden?

grttz :)
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Over die temperatuur: dat komt niet zo nauw, hoewel het misschien per soort verschilt. Ik heb afgelopen winter in mijn kamer cambodian gekweekt met 18-22 graden, het groeit dan wat minder snel, en besmet misschien wat eerder, maar het gaat wel. Het schijnt zelfs dat kouder en dus langzamer groeiende stoeltjes sterker zijn.

PF-tek houdt geloof ik in dat je een cake maakt van rijstmeel en vermiculiet. In mijn ervaring is dat niet nodig, ik heb nooit een cake gemaakt, maar maak casings van hele gerstkorrels, met een mengsel van turf en kalk er bovenop. Dus eerst een potje gerst laten doorgroeien, daarna een casing ervan maken. De opbrengst van een casing schijnt vele malen hoger te zijn dan die van een PF-cake.

Het hangt er allemaal ook vanaf hoe 'perfect' je alles wil. Ik ben zelf tevreden met 3 of 4 matig grote flushes uit een paar casings per kweek. Daarvoor heb je maar weinig middelen nodig. Als je efficiënter wil kweken wordt het wel snel ingewikkelder en ook duurder.

Dit is een growlog van een kweek van mij. Maar anderen kunnen je vast meer leren over meer ingewikkelde technieken. Ik werk overigens niet met sporenprints, maar gebruik kant en klare sporenspuiten. Misschien is dat een tip om mee te beginnen, omdat je dan een belangrijke stap waarin het fout kan gaan overslaat. Dan weet je in elk geval zeker dat het aan je kweekmethode ligt, als er iets fout gaat. :)

Oh, in mijn ervaring moet je wel wat doorzettingsvermogen hebben, het zou best kunnen dat het de eerste paar pogingen fout gaat. Dan moet je gewoon analyseren wat er fout ging en opnieuw proberen. Als je een beetje gevoel ervoor krijgt dan is paddo's kweken echt niet moeilijk :)
 

$T0N3R_420

Neurotransmetteur
Inscrit
3 Juil 2007
Messages
68
hoeduur kost alles ongeveer bij elkaar en waar kan ik het kopen?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
jah is zeker een goede video :) Die over MDMA die eraan gelinkt staat is ook zeer interessant :)

Ik heb maar es een dagje vrij genomen van school en ben nu de kweek wat vorm aan het geven :)

Ik ben van plan grote 1500 gram augurken/zure bommen potten te gebruiken, iemand enig idee of deze geschikt zijn? zijn ze te groot, of maakt dat niks uit?
Ook kan ik enkele andere potten (650 gram) gebruiken...
Ook heb ik filterzakken en boxes die ik ook zou kunnen gebruiken maar deze worden in geenenkele guide gebruikt, hoewel er bij msuhplanet wel stat dat het KAN, details staan er niet?

tips :)?

mvg

EDIT: ik heb nu alleen mijn eigen sporenprints van de azariusbox shrooms, heb tot nu toe eigenlijk alleen deze soort gegeten...
Weet iemand of dit gewoon een hele goede soort is of dat ik beter een spuit van een andere soort kan kopen (daarnaast, ik ga ook deze kweken)? welke dan? H

mvg :)
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
thadivine a dit:
Ik ben van plan grote 1500 gram augurken/zure bommen potten te gebruiken, iemand enig idee of deze geschikt zijn? zijn ze te groot, of maakt dat niks uit?
Bedenk je in elk geval, dat je (een stuk) langer moet koken dan met kleine potjes bij de sterilisatie, omdat de warmte wel helemaal moet doordringen. Ook in het opzicht van besmetting zijn veel kleine potjes handiger dan weinig grote potjes: als er iets fout gaat, is het fijner als je maar 1 klein potje hoeft weg te gooien, dan een hele grote. Zeker in het begin, als je nog een beetje moet uitzoeken wat het beste voor je werkt, zou ik kleine potjes aanraden.
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
ok bedankt :) jah ik zal naast grote potten ook kleintjes gaan gebruiken dan, maar ik denk dat ik de grote ook wel ga proberen...
Ik heb zat sporen van de azariusset en syringes, het is geen ramp als er een pot of 2 geinfecteerd raakt...

Het leuke (en vervelende) is dat ik veel grote potten heb en weinig kleine...

Denk je dat een uurtje of 2/2,5 in de snelkookpan genoeg zal zijn voor sterillisatie?

grttz :)

ps: zoals je wel zal begrijpen wil ik het meteen op de best en groots mogelijke manier aanpakken :) of dit gaat gaat lukken is de vraag maarja :p het is een iig een leerweg..
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Nouja, doe wat je voelt dat goed is, meestal is klein beginnen wat handiger (dan is de teleurstelling als het niet meteen lukt ook minder groot). Hoelang in de snelkookpan kan ik niet zeggen, 2.5 uur lijkt mij best genoeg, maar grote potten kunnen best lastig zijn omdat ze gewoon naar verhouding minder oppervlak (=opwarming van buiten) en meer inhoud hebben. Ik gebruik zelf geen snelkookpan, maar mijn methode zou ik niet aanbevelen aan anderen, het is vervelend om teleurstellingen te krijgen door een onvoldoende sterilisatie.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Nou, hier nog een beginners. Ik heb zojuist een grow-kitje bij de smartshop gehaald, de gehele handleiding die er bij zit is mij wel duidelijk, maar slechts op een puntje na. Er staat namelijk dat ik met een vork kleine gaatjes in het substraat moet maken, er staat bij dat de vork schoon moet zijn. Dus vroeg ik mij af, vanwege het feit dat wanneer je helemaal je eigen paddo's kweekt je voor ledig steriel moet werken, zou dit ook tellen voor de vork die ik nu moet gebruiken om kleine gaatjes in het substraat te drukken? Moet ik uhm dus boven een gas fornuis houden, ja of de nee?

Alvast hartelijk dank,
Mysticwarrior.
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Ja tuurlijk.
Zowieso voor de veiligheid je vork effe boven een brandende kaars of aansteker houden. Is slechts 10 sec meer werk.
 

tinoess

Neurotransmetteur
Inscrit
30 Oct 2007
Messages
34
thadivine a dit:
kaars zou ik niet doen...aansteker of gas lijkt me beter :)
ik gebruik zelf vrij veel alcohol (minstens 70%) om m'n spuit e.d te steriliseren
verder een spray met waterstofperoxide (sowieso al het water dat ik gebruik bevat peroxide, dit omdat het micro-organismen dood behalve myceleum, het myceleum is in staat de peroxide om te zetten in zuurstof. Goed voor de lucht dus en extra zekerheid)

Wat de potten betreft ben ik zelf inmiddels overgestapt naar filterpotten (www.*******.nl), deze zijn met inocculeren ten opzichte van een glazen pot wat risicovoller omdat de deksel er even af moet. Maar met het eruithalen van de cake gaat het echt prima. Ze zijn ook lekker breed en laag en dat vind ik zelf wel prettig omdat m'n fruitkamer niet echt hoog is.

Verder laat ik ze een week staan nadat de potten volledig gekoloniseerd zijn, dit omdat ze de eerste week toch nog geen vruchten maken en dan heb ik ze liever in de "beschermde omgeving" van de pot.
Nadat ik cakes uit de potten heb gehaald geef ik ze een lange coldshock (pan met water (PEROXIDE) van ongeveer 24 uur, daarna afspoelen en in de fruitkamer zetten.

mijn fruitkamer is in principe een doorzichtige curverbox met gaten aan alle kanten, vermiculiet er in of perliet met flinke hoeveelheid water met perocide er in om de luchtvochtigheid hoog te houden, en af en toe stuif ik er nog water in.

(FYI: dit is m'n 2e poging, 5 potten waarvan er 3 goed zijn gebleven, we zijn nu een week nadat de eerste pinhead zich vertoonde en er groeien een paar monsters in die bak! 8) 8) helemaal goud!!! 8) 8) !)

Verder zijn dit 4 filmpjes waar ik zelf het meeste uit gehaald heb
Van dezelfde makers nog veel meer interessante filmpjes (BULK op sto, shi-takes :) dat soort dingen... stelletje gekke amerikanen.

Ik hoop dat de echte newbies zonder voorgaande plantenkundige/microbiologische/scheikundige vooropleiding hier wat aan hebben :) Dit is mijn 2e poging en ik ben voor een tweede poging zeer tevreden.
 

tinoess

Neurotransmetteur
Inscrit
30 Oct 2007
Messages
34
thadivine a dit:
jah is zeker een goede video :) Die over MDMA die eraan gelinkt staat is ook zeer interessant :)



EDIT: ik heb nu alleen mijn eigen sporenprints van de azariusbox shrooms, heb tot nu toe eigenlijk alleen deze soort gegeten...
Weet iemand of dit gewoon een hele goede soort is of dat ik beter een spuit van een andere soort kan kopen (daarnaast, ik ga ook deze kweken)? welke dan? H

mvg :)

om die vraag nog effe te beantwoorden :)
Ik heb op het moment Cambodians staan, en vooral qua snelheid zijn deze heel relaxed om te doen
 
Haut