Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Nederwiet geen harddrug! (Dutch only)

Shroomlady

Elfe Mécanique
Inscrit
8 Déc 2005
Messages
412
DEN HAAG - De overheid blijft nederwiet zien als een softdrug. De sterkere wiet van de laatste jaren heeft weliswaar ook sterkere effecten op de gebruiker, maar deze zijn niet zo ernstig dat het middel als harddrug moet worden beschouwd.

Dat schrijft minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) maandag aan de Tweede Kamer. Hij had eerder aangekondigd dat nederwiet niet meer gedoogd zou worden als het een groot gevaar voor de gezondheid zou blijken te zijn. Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dit wel mee te vallen.

THC-gehalte

In 1999 lag het gehalte van de werkzame stof THC in nederwiet nog beneden de 10 procent, maar de laatste jaren ging de concentratie snel omhoog. In 2005 lag het op 17,5 procent, na een piek op 20 procent in 2003.

Omdat over de werkzaamheid van de sterke wiet nog niets bekend was, liet het ministerie van Volksgezondheid het RIVM onderzoek doen onder 24 mannen. Dit wees uit dat de hartslag sterker stijgt, de bloeddruk daalt en de hersenen minder goed gaan werken. Daardoor reageert een nederwietroker trager, is zijn concentratie minder en heeft hij minder controle over zijn spieren. Deze effecten worden erger naarmate het THC-gehalte hoger is.

Voorlichtingscampagne

Hoogervorst kondigt aan de resultaten van het onderzoek, dat overigens niets zegt over verslaving op langere termijn, mee te nemen in een nieuwe voorlichtingscampagne dit najaar.

Acute gezondheidsproblemen na het gebruik van cannabis, waardoor opname in een ziekenhuis nodig is, komen relatief weinig voor in vergelijking met bijvoorbeeld alcoholgebruik. Wel is er een duidelijk stijgende trend te zien in het aantal hulpvragen voor verslavingszorg door cannabiscliënten.

Volgens de minister is het moeilijk vast te stellen of dit komt door het hogere THC-gehalte. Ook andere factoren, zoals het verbeterde hulpaanbod en de aandacht voor cannabisproblemen in de media en voorlichtingscampagnes, spelen volgens hem een rol.

Bron:
http://www.nu.nl/news/737862/11/Hoogerv ... ddrug.html
 

Ilian

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Fev 2006
Messages
1 028
zozo, een positief bericht.. spannend!
er wordt al zo lang gewaarschuwd voor het oh-zo-hoge THC percentage dat ik eigenlijk had verwacht dat er een limiet zou komen (op een % of 15), maar blijkbaar zijn er toch nog wel enkele denkende mensen in het ministerie.
3 hoeraa'tjes voor Hans
 
G

Guest

Invité
Whooohooooooo, Bigups for the dubble H!

Overigens vond ik het nieuws dat er weer geexpirimenteerd mag gaan worden met psychedelica om geestelijke ziektes te genezen ook erg goed :thumbsup:
 

petfles

Alpiniste Kundalini
Inscrit
4 Oct 2005
Messages
604
Hey maar, het is toch ook wel jammer dat het nu vooral om de sterkte gaat. Dan toch, waarom niet tot een bepaalde sterkte gemiddeld legaliseren?
Ik zal eerlijk zijn en zeggen dat onze normale wiet veel te sterk is.
Ik schrik er soms zelfs, na 3 jaar blowen, nog wel eens van,
alsof er een rasta bus komt binnen vliegen :p
Maar goed, ik heb nooit het verschil tussen biologische wiet of zolder wiet kunnen proeven..
Dat verschil moet de legalisatie sturen. Eerlijke wiet, gezond met verantwoorde sterkte.
Wat voor zekerheid heb ik nu? Minder keuze dan bij een drugsdealer maar dezelfde onzekerheid!
 
G

Guest

Invité
Nou na 8 jaar blowen schrik ik er nog steeds van, althans nog steeds, dat is de laatste paar maanden als ik wiet rook. Rook ook alleen nog maar hash en wil een verdamper gaan kopen. Maar man dan ben je gelijk echt te knetter stoned, maar ook zo dat het niet meer lekker is.
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
uhm ..
mja er is nog een bericht in de krant geweest de dag erna..
maar ik zoek er al dagen naar op internet maar ik kan het niet vinden
het stond iig in de telegraaf
en dat ging over de verslaving door hogere THC enzo
en dat het daarom wel weer als harddrug moest worden beschouwt..
bijv dat 14-15 jarige jongetjes al in een afkickkliniek zaten omdat ze niet konden slapen zonder te blowen enzo..
mja kvind dat zelf erg overdreven.. en als ik zelf blow voor het slapen gaan moet ik eerst uitspezen(uitnuchteren) voordat ik in slaap val
maar iig zulk soort argumenten werd er iig gebruikt
als je het bericht kan vinden dan moet je het maar ff posten
 
Haut