Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Houdbaarheid van XTC(mdma)

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
ik hoorde dat xtc pillen een bepaalde houdbaarheids datum hebben
en dat je ze niet zomaar ergens neer moet leggen maar droog en donker moet bewaren ofzo??
en mja aangezien xtc tegenwoordig een groot begrip is.. omdat er speed, cafeine , aspirine , codeine , dxm en noem maar op in kan zitten :P
lijkt me dat de houdbaarheid daar ook van afhankelijk is
maar laten we zeggen je hebt gewoon goeie xtc ..
hoe lang kun je die dan bewaren ?
 

M@CR0n_One

Neurotransmetteur
Inscrit
18 Jan 2006
Messages
24
ik prop het gewoon in de vriezer, en heb nog nooit kwaliteitsverlies opgemerkt..
 

Rutger

Sale drogué·e
Inscrit
8 Nov 2005
Messages
822
In principe verliezen substansies hun kracht door oxidatie of een andere vorm van chemisch verval van de werkzame stof. Over het algemeen is lucht (zuurstof) de grootste boosdoener, water zorgt ook voor een grotere kans op oxidatie. Temperatuur zorgt er voor dat reacties sneller zullen verlopen dus ook de oxidatie. Sommige stoffen worden ook aangetast door UV straling.

Dus als je iets droog, donker, luchtdicht en koud bewaard zou het in principe oneindig houdbaar zijn. Let hier wel bij op de de vriezer misschien wel goed koud is maar wel heel vochtig, daarom is het voor de meeste spullen het handigst het in een goed dicht gripzakje te verpakken in een donkere la, dat moet genoeg zijn.

MDMA wordt volgens mij niet zo snel aangetast, maar je kan gelijk hebben Prostoner dat de toevoeging van vele andere stoffen de bewaartijd wel eens zou kunnen beinvloeden.
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
owkej dat beantwoord zo goed als mijn vraag wel bedankt :)
ennuh ik heb deze pillen dus al anderhalve maand ofzo in een potje met een draaidop zitten maar die zijn niet altijd uit het licht gebleven..
maar die zullen nog wel goed zijn ofniet ?
ik weet uit ervaring dat er ook speed in zat
dus of ik ze uberhaupt nog zal gebruiken weet ik niet
 

Rutger

Sale drogué·e
Inscrit
8 Nov 2005
Messages
822
Moet echt geen probleem zijn, niet alle verbindingen worden beinvloed door licht. Pillen die je van iemand koopt komen ook niet vers van de pers. Misschien hebben ze al een maand of meer in de la van iemand anders gelegen. Denk dat bij UV aantasting of oxidatie we praten over jaren voordat er verval is , niet maanden. Denk dat ze zeker weten nog voor 99-100 % werken.
 

DevXavier

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
8 Mai 2006
Messages
1 258
Ik heb ook nooit geloofd dat XTC pillen (wat er ook soms inzit) een houdbaarsheids datum hebben. Toch heb ik al 2 maal echt gemerkt dat pillen die al een paar maanden in een niet optimale omgeving liggen aanmerkelijk aan effectiviteit verliezen.

1 maal een keer een pil genomen die ik na 1.5 jaar na de koop nog eens genomen had, ik denk dat een bakje koffie meer effect zou hebben.
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
bedankt voor de nuttige info :)
ik bewaar ze wel gewoon op een droge uit het licht plek... in een gripzakje
 

sentinall

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
192
ik geloof er niet in!

heb wel eens pillen een jaar lang gehad liggen en die sloegen er toch aardig in! Ik denk dat je je niet echt zorgen hoeft te maken!
 
Haut