Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Geen gevolgen blowen voor hersenen jongeren

marc

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
5 Déc 2003
Messages
1 154
HILVERSUM - Blowen heeft geen gevolgen voor de hersenen van jongeren. Dat blijkt uit onderzoek dat neuropsychologe Gerry Jager heeft verricht naar de effecten van wietgebruik op de ontwikkeling van de hersenen van jongeren.
ANP

Bij het Universitair Medisch Centrum in Utrecht onderzocht zij veertig pubers, van wie de helft geregeld cannabis gebuikt en de andere helft niet.

Jager deed onder andere geheugen- en concentratietesten en bekeek in een MRI-scan de hersenen. De blowende jongeren deden de testen net zo goed als de anderen, zei ze dinsdag in het tv-programma EénVandaag.

Volwassenen

"Er gebeuren geen andere dingen bij blowende jongeren, van wie de hersenen nog in ontwikkeling zijn, dan bij volwassenen".

Voor jongeren met een combinatie van problemen is het gebruik van cannabis af te raden, aldus Jager. Maar voor de grote groep jongeren die af en toe een jointje roken, ziet zij geen gevaar.

"Over tien jaar zijn zij brave burgers met een baan en zijn zij gestopt met blowen."



bron : www.nu.nl



"Over tien jaar zijn zij brave burgers met een baan en zijn zij gestopt met blowen."
Dit weet ik zo net nog niet, heb wel een baan maar blow ook dagelijks !
 
G

Guest

Invité
Ja ik hoorde al zoiets, eindelijk ens goed nieuws! :D

Ik ben wel flink geminderd, maar ik doe het nog steeds :weedman:
Een jointje is zooo lekker
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Of stappen ze over op een vaporizer! :nod:

Leuk dat het nieuws eens niet negatief is, maarre, het kan nog positiever! Zou zuivere cannabis niet ook juist een gunstige uitwerking hebben op het zich ontwikkelende zenuwstelsel?
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
CaduceusMercurius a dit:
Of stappen ze over op een vaporizer! :nod:

Leuk dat het nieuws eens niet negatief is, maarre, het kan nog positiever! Zou zuivere cannabis niet ook juist een gunstige uitwerking hebben op het zich ontwikkelende zenuwstelsel?

Ach, laatste wat ik hoorde was dat cannanis an sich, geen longkanker veroorzaakt. Tabak wel. Toch blijf ik mixed joints roken....
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ja, cannabis is juist anti-carcinogeen, en joints schijnen juist gezonder te zijn dan sigaretten. Voor de exacte reden van dat laatste moet ik even Jack Herer raadplegen. Voor de MySpacers: voeg Jack Herer toe aan je vrienden. De man verstuurt dagelijks uitstekende nieuwsberichten.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
HeartCore a dit:
CaduceusMercurius a dit:
Of stappen ze over op een vaporizer! :nod:

Leuk dat het nieuws eens niet negatief is, maarre, het kan nog positiever! Zou zuivere cannabis niet ook juist een gunstige uitwerking hebben op het zich ontwikkelende zenuwstelsel?

Ach, laatste wat ik hoorde was dat cannanis an sich, geen longkanker veroorzaakt. Tabak wel. Toch blijf ik mixed joints roken....
ben je zowiezo al roker?
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
marc a dit:
"Over tien jaar zijn zij brave burgers met een baan en zijn zij gestopt met blowen."

Wiet is in feite een leraar voor het psychedelische leven, de kans is hedendaags heel erg groot dat na wiet XTC wordt gebruikt en daarna evt speed en/of cocaine. Erbij drinken.

Eigenlijk hoort de volgende stap dan Paddo's of LSD te zijn, en later evt DMT/Salvia etc.

Met de eerste groep is de kans groot dat de gebruiker erna verloop van tijd 'klaar' mee is en nu 'volwassen' is geworden. Veelal met tijden waarbij de negatieve kanten ook sterk ervaren zijn, is ook logisch, want is geestvernauwing.

Psychedelische cultuur is nagenoeg weggevaagd, het is nu het partycircuit waarvan de maatschappij drugs kent (afgezien van de straat natuurlijk, dat was en blijft altijd wel een scene opzichzelf)

Als psychonaut zul je wiet niet gauw de bonk geven, dan heeft het toch een heel ander motief dan bij de eerste groep, en is het veelal minder problematisch.

En aangezien psychonauten tegenwoordig nog zeldzaam zijn, klopt die stelling dus wel. Jaren 60 is het namelijk absoluut anders geweest. Zijn nu nog zat mensen v/d babyboom die nog roken.
 

Thanatos

Glandeuse pinéale
Inscrit
13 Mai 2003
Messages
144
Ik heb het betreffende programma niet gezien, maar volgens mij gaat het in dit onderzoek niet om jongeren die elke dag blowen. Want dat is namelijk echt wel schadelijk.
 

Entheonaut

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
29 Mai 2006
Messages
1 076
Thanatos a dit:
Ik heb het betreffende programma niet gezien, maar volgens mij gaat het in dit onderzoek niet om jongeren die elke dag blowen. Want dat is namelijk echt wel schadelijk.

Waarop baseer je deze bewering?
Ik geloof niet dat cannabis ervoor zorgt dat je hersenschade oploopt. Wel kan ik begrijpen dat elke dag overmatig blowen zwaar voor je psyche kan zijn. Maar dat effect kunnen zo veel andere middelen ook hebben met "overmatig" gebruik.
Ik heb zelfs wel eens gelezen dat cannabis de kans op bepaalde hersentumoren verminderd.
 

Entheonaut

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
29 Mai 2006
Messages
1 076
Thanatos a dit:
Joints zijn waarschijnlijk wel schadelijker dan tabak alleen!
Uit onderstaand artikel meen ik te kunnen destilleren dat het volgende rijtje op aflopende carcinogeniciteit is:

1. Joint
2. Tabak
3. Waterpijp
4. Verdamper (niet carcinogeen)

Bron: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articl ... id=1277837

Dan heb je het artikel dus niet goed gelezen, kheb hem net in z'n geheel gelezen en uiteindelijk concluderen ze het volgende:

In conclusion, while both tobacco and cannabis smoke have similar properties chemically, their pharmacological activities differ greatly. Components of cannabis smoke minimize some carcinogenic pathways whereas tobacco smoke enhances some. Both types of smoke contain carcinogens and particulate matter that promotes inflammatory immune responses that may enhance the carcinogenic effects of the smoke. However, cannabis typically down-regulates immunologically-generated free radical production by promoting a Th2 immune cytokine profile. Furthermore, THC inhibits the enzyme necessary to activate some of the carcinogens found in smoke. In contrast, tobacco smoke increases the likelihood of carcinogenesis by overcoming normal cellular checkpoint protective mechanisms through the activity of respiratory epithelial cell nicotine receptors. Cannabinoids receptors have not been reported in respiratory epithelial cells (in skin they prevent cancer), and hence the DNA damage checkpoint mechanism should remain intact after prolonged cannabis exposure. Furthermore, nicotine promotes tumor angiogenesis whereas cannabis inhibits it. It is possible that as the cannabis-consuming population ages, the long-term consequences of smoking cannabis may become more similar to what is observed with tobacco. However, current knowledge does not suggest that cannabis smoke will have a carcinogenic potential comparable to that resulting from exposure to tobacco smoke.

It should be noted that with the development of vaporizers, that use the respiratory route for the delivery of carcinogen-free cannabis vapors, the carcinogenic potential of smoked cannabis has been largely eliminated.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Cannabis slecht voor de longen?

therapy_cannabis2.jpg



Meer...

Whythedrugwarisbad.jpg


weedfist4_1.jpg


washingtonhemp.jpg


thelivingtorah.jpg


poweredbyhemp.jpg


1262620773_l.jpg


hempvictory.jpg


hempuseszn3.jpg


hemp_revolution_175.jpg


hemp01.gif


hemp.gif


fuelpaperetcjackversion-1.jpg


drug00176.jpg


freaky-people-1.jpg
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Ik sport op vrij hoog niveau en van een pure joint in het weekend merk ik wel dat m'n ademhalingsapparaat ietstjes sneller op is bij de eerstvolgende training.

Bij tabak is dat echter wel veel sterker aanwezig. En nog sterker bij een tabaksjoint. Maar dat is ook logisch, dan vraag je van je interieur om bloedvaten te verwijden en te vernauwen tegerlijkertijd, dan wordt aan beide kanten getrokken en moeten er 2 stoffen verwijderd worden.

N.B vergeet niet dat het om jongeren gaat in ontwikkeling die wel blowen en jongeren in ontwikkeling die niet blowen. Niet hersenschade in het algemeen.

Bovendien kun je met 'hersenschade' ook gewoon een baan hebben.

Alleen denk ik niet dat blowen past bij iemand die op hoog wetenschappelijk niveau de ambitie heeft om de wetenschap verder omhoog te tillen. Dan heb je maximale hersencapaciteit nodig.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Alleen denk ik niet dat blowen past bij iemand die op hoog wetenschappelijk niveau de ambitie heeft om de wetenschap verder omhoog te tillen. Dan heb je maximale hersencapaciteit nodig.
Ik denk dat de hersencapaciteit niet het probleem is, wel de motivatie en focus. Het stimuleert processen in beide hersenhelften, wat juist tot hele interessante doorbraken in de wetenschap kan leiden, maar leent zich minder goed voor enkel bezig zijn met getallen of andere data.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Brugmansia a dit:
Bovendien kun je met 'hersenschade' ook gewoon een baan hebben.

Kijk maar naar de tweede kamer.
 
G

Guest

Invité
Hahahaha, LOL!
Eigenlijk wel ernstige kwestie, maargoed lachen is de beste remedie toch? :mrgreen:
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
CaduceusMercurius a dit:
Ik denk dat de hersencapaciteit niet het probleem is, wel de motivatie en focus. Het stimuleert processen in beide hersenhelften, wat juist tot hele interessante doorbraken in de wetenschap kan leiden, maar leent zich minder goed voor enkel bezig zijn met getallen of andere data.

Geeft dan eens een concreet voorbeeld hiervan?
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Forkbender a dit:
Brugmansia a dit:
Bovendien kun je met 'hersenschade' ook gewoon een baan hebben.

Kijk maar naar de tweede kamer.

Er zetelen een aantal in de Tweede Kamer met een ex-psychedelisch bewustzijn. ;) Gegaind in hun jongere periode toen ze als kraker vertoefden.

Overigens ook een aantal cocaine-gebruikers, die bij diversen diplomatieke vraagstukken standpunten innemen die op een cocaine roes verkregen zijn.
 

gammagoblin

Elfe Mécanique
Inscrit
2 Mai 2007
Messages
420
Brugmansia a dit:
Forkbender a dit:
Brugmansia a dit:
Bovendien kun je met 'hersenschade' ook gewoon een baan hebben.

Kijk maar naar de tweede kamer.

Er zetelen een aantal in de Tweede Kamer met een ex-psychedelisch bewustzijn. ;) Gegaind in hun jongere periode toen ze als kraker vertoefden.

Overigens ook een aantal cocaine-gebruikers, die bij diversen diplomatieke vraagstukken standpunten innemen die op een cocaine roes verkregen zijn.
offtopic ik weet het maar ik ben erg benieuwd wie dat zijn, als ik vragen mag?
 
Haut