Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Een verhaal: Tussen dromen en slapen gaan

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
Tussen dromen en slapen gaan

Hoe lang ik aan het lezen ben, is me niet duidelijk. De roep voor een boek ergens op deze avond, was als een bevel. En ik had gehoorzaamd. Weggedoken in dit boek, vloog de tijd me als een warm briesje voorbij. Pas wanneer een mug op de rand van mijn boek land, zeg ik gedag tegen mijn heerlijke dagdroom. Zo snel als de mug is verschenen. elektrocuteer ik hem met mijn elektrische vliegenmepper. De stank van aangebrand vlees, vult mijn neus. Vervolgens bied ik de mug mijn excuses aan. Ik wil hem niet perse dood hebben, als dat ik de eventuele jeuk en groei in de muggenpopulatie als een groter kwaad zie. Afgeleid sta ik op om me weer op de bank neer te zetten. Mijn hoofd tolt en een nieuwe klap op mijn hoofd, kan ik op dit moment niet aan. De gedachte aan gisteren toen mijn hoofd zich tegen de muur duwde, doet de plek, waar mijn hoofd de muur raakte, tintelen. Al vaker had ik mijn hoofd gestoten; als kind was het een spelletje geweest, genaamd ‘wie kon het hardst zijn hoofd op de tafel beuken’. Ik was meestal de winnaar. Gisteren ging ik voor het eerst door mijn knieën, om met een gesmoorde vloek mijn pech weg te wensen..
Deze keer sta ik langzaam op en ik loop naar de kelderkast. Hier wacht een zak chips op mij. Deze steek ik onder mijn arm en na een paar stappen laat ik me op de bank vallen. Mijn hoofd! Bout! Bout! Ik moet mezelf rustig houden. Ik tast met mijn handen naast me, om bij mijn derde grijppoging de afstandsbediening te vinden. Ik druk op een knop om erachter te komen dat mijn huisgenoot de tv handmatig heeft uitgezet. De afwezigheid van een rood lampje verried deze daad. Met een kreun en een zucht, besluit ik dat opstaan in deze bui teveel gevraagd is, dus pak ik de krant van tafel. Hiervoor hoef ik me slechts voorover te buigen.
Oorlogen en aanslagen sieren de eerste pagina’s van de krant, zodat ik besluit te beginnen bij de strip. De teleurstelling die zijn kop opsteekt door de afwezigheid van een degelijke clou, is bijna groot genoeg om ook het lezen van de krant te staken. Het open maken van de zak chips en het volproppen van mijn mond, geven me genoeg kracht om de krant echt te gaan lezen. Zo lees ik dat de zoveelste wielrenner betrapt is op doping, dat extreem rechts tuig hakenkruizen heeft gespoten, dat Piet 1 Piet 2 aanklaagt voor fraude, dat Piet 2 Piet 1 aanklaagt voor smaad, etc, etc, etc.
De rust die ik zoek vind ik pas bij de sudoku, maar door de simpelheid is dit slechts een korte afleiding. Ik realiseer me, dat dit de schuld is van de grote hoeveelheden domme mensen, die zich in de Westerse Samenleving bevinden. Toch zien deze mensen zich als verheven. Toch vinden zij zich slim, maar hun beperkte visie en denkvermogen ontgaat ze in het geheel. Helaas is dit over mezelf nadenkend een paradoxale gedachte en moet ik mezelf logischer wijs bij deze groep blinden scharen. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden: teleurgesteld of opgelucht?
Ik weet dat het boek openen niet zal leiden tot een hervatting van mijn eerdere dagdroom. Derhalve heb ik geen keus dan toch maar de televisie aan te zetten. In snel tempo sta ik op, neem ik vijf stappen, zet ik de televisie aan, draai ik me om, neem ik vier stappen en val ik terug op de bank. Dan pas realiseert mijn hoofd dat dit alles een te zware belasting voor me was en begint de storm in mijn hoofd. Hoe lang de storm woedt, weet ik niet, maar de rust die terugkeert wordt al snel verdrongen door de losgescheurde armpjes van een klein kind die de televisie mee voorschotelt. Om de rust terug te krijgen, kan ik, net als mijn generatiegenoten met mij, maar op één manier reageren. Boeien. Natuurlijk is dit slecht. Nooit mag zoiets gebeuren. Maar al die oorlogen, zijn niet meer dan een ver-van-mijn-bedshow, waarin de deelnemers onbekend en vreemd van me zijn. Vreemd van me zijn... Vreemd zijn mensen die wapens blijven maken. Vreemd zijn mensen die wapen blijven gebruiken. Vreemd zijn deze vreemde vreemdelingen. Deze redenatie verzekert me van een goede nachtrust, dus druk ik op de rode knop van mijn afstandsbediening en op de rode knop van mezelf. Ik val in een gat van zwart, zonder de zak chips onder me op te merken. En daar droom ik van goed en vooral van haar... van haar...
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Blijf schrijven.

Wanneer is je boek af?
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Ja zeg, dit is niet eens 1 vinger! Begin net in je verhaal te komen, is het al weer afgelopen ;)

Cool.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Een getalenteerde Indiaan als je het mij vraagt...

Voor mijn eigen educatie: is boeien een nieuw Nederlands woord? Zoals we vroeger "het boeit me niet" zeiden? Ik zag "boeien" laatst ook in een ondertiteling bij South Park:

"Wha'ever, I do what I want!"

1173157056-487085-400x270-cartman.jpg
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Voor mijn eigen educatie: is boeien een nieuw Nederlands woord?

Is dat een retorische vraag ;) ?
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Ik boei me
Jij boeit je
Hij/zij boeit zich

Wij boeien ons
Jullie boeien jullie
Zij boeien zich

=/
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
phalaris a dit:
Voor mijn eigen educatie: is boeien een nieuw Nederlands woord?

Is dat een retorische vraag ;) ?
Nee, serieuze vraag. Ik ken 'boeien' wel als werkwoord, maar had nooit eerder iemand "boeien" horen zeggen in de context van "het boeit me niet." Ik vroeg me af of dit nu een gangbare term is.

Ik boei me
Jij boeit je
Hij/zij boeit zich
"Ik boei me voor / het boeit me" betekent "ik interesseer me in/ het interesseert me."
"Boeien" lijkt tegenwoordig gebruikt te worden als "het boeit me niet"
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
^^^ lekker belangrijk... :lol:
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
hehe, ik hou nogal van flauwe meta grappen. Dus:

Is dat een retorische vraag ?

ansich was ook een retorische vraag.

M.a.w., ik gaf een bevesting van je vermoedens.

^^^lekker boeien !
 

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
Het zal ongeveer zes uur in de ochtend zijn, wanneer ik terugkeer in de harde realiteit van het leven. Gelukkig heeft de slaap nog een verdovende werking, waar ik me krampachtig aan vast houdt. Krakende geluiden begeleiden het recht op gaan zitten, en veraden de stukken chips die als post-its aan mijn lichaam plakken. Ergens deze nacht besloot de zak chips mijn gezelschap te verlaten en is van de bank afgegleden om daar de rest van zijn inhoud, zo lijkt het, over de vloer uit te spreiden. Ik klop de stukken van mijn gezicht en arm om op te merken dat er misschien nog een paar stukken chips in de zak zitten. Mijn sluimerende honger verandert abrubt in een grom waar een leeuw nog jaloers op zou zijn. Ik pak de zak van de vloer en steek een mooi groot suk chips in mijn mond. Langzaam vult mijn mond zich met smaak. Toch ondervind ik weinig genot aan deze daad, als meer een voldoening voor mijn maag, zodat ik dadelijk nog enkele uren van een diepe slaap kan genieten. Steeds meer stukken chips vinden hun weg naar mijn mond en langzaam droogt mijn mond uit. Het doorslikken van de deze droge bal vol aardappelpuree is een flinke taak en blijft op zo'n driekwart van zijn weg naar beneden steken. Dit forceert me om op zoek te gaan naar een kraan, want de verschillende kloppen op mijn borst lijken weinig tot geen effect te hebben.
Half in slaap, schuifel ik de keuken binnen. Ik ga voor de wasbak staan en positioneer mijn mond onder de kraan. Tasten in het niets vindt mijn hand de knop van de kraan en deze draait de kraan voorzichtig open. Verfrist door het water, moet ik denken aan mijn vroegere jaren, toen ik nog op mijn tenen moest staan om bij een kraan te kunnen komen.
Al snel is de brok in mijn slokdarm doorweekt en valt als een baksteen in mijn halfvolle maag. Ik draai de kraan dicht en richt me op om dan maar te besluiten dat het allemaal welletjes is geweest. Ik doorkruis de kamer en bevind me al snel onderaan de trap.
De slaap die nog steeds in een hoekje verstopt zit, is het doorslaggevende argument om de krakende traptreden niet te omzeilen. Daarnaast is de tocht omhoog zwaar genoeg. Als een zucht van verlichting, kraakt de laatste trede, wanneer ik de overloop op stap. Zonder te hoeven kijken of opletten, vind ik mijn deur. Met mijn rechterhand duw ik de klink naar beneden en mijn linkerhand gebruik ik om de deur iets op te tillen. Mijn deur gaat geruisloos open. Mijn deur maakt anders een schrapend een geluid dat letterlijk door merg en been gaat. Ik ben te lui om de onderkant van mijn deur een keer te veilen en heb me berust in deze dagelijkse onzelfzuchtige daad richting mijn huisgenoten. Op dezelfde manier als ik de deur heb geopend, sluit ik hem in alle stilte. Mijn broek valt op de grond en mijn T-shirt volgt hem. Ik begeef mij onder mijn dekens en voel de warmte me als een cocon omhullen. Naast mijn bed moet een asbak liggen met een joint die de vorige avond niet in zijn geheel tot zijn recht is gekomen. Zonder al te veel moeite weet ik hem te vinden en tot mijn verbazing was ik zelfs zo slim om de aansteker er gisteren naast te leggen. Na drie heisen van de joint, komt de slaap als een kat uit zijn hoek gesprongen en ik als prooi weiger me te verzetten. De joint valt in mijn asbak en de aansteker verdwijnt onder mijn kussen. De droom van goed en haar, is vervlogen en verdrongen door een droom waarin zombies de wereld teisteren. Gelukkig ken ik hem al en jaagt deze droom me geen angst meer aan. De komende uren kan ik dus nog lekker van mijn rust genieten.


Vertel me wat jullie van het tweede stuk vinden. Ik ben nou bezig met de volgende dag. Zodra ik ermee klaar ben dan post ik het hier.
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Ja vet.

Ik vraag me af waarom de hoofdpersoon zo brak is :)
De beslommeringen zijn erg herkenbaar beschreven.

Ben erg benieuwd naar je volgende stuk.
 

Paracoculi

Glandeuse pinéale
Inscrit
23 Juil 2007
Messages
136
De hoofdpersoon eet gewoon teveel chips, het is in elk geval heel amuserend geschreven, zeker als je het naar engels vertaalt.
Schrijf een boek zou ik zeggen. Ik koop wel een kopie.
 

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
Wanneer ik wakker wordt, voel ik de nevels van het blowen in mijn geest. Het is ook niet mijn keuze om wakkee te worden. Het schrapende geluid van mijn deur ging door merg en been.
Één van mijn huisgenoten staat met een rood hoofd in mijn deuropening. Ik richt me met half dichtgeknepen ogen op. In rap tempo vuurt hij een salvo woorden op me af, waar van enkele me raken. “Chips, bank, hoe, denk, opruimen.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
phalaris a dit:
Ik vraag me af waarom de hoofdpersoon zo brak is :)

Hij krijgt veel door, en rust vanaf begin af aan al uit om juist niet brak te worden, nu en nooit niet, dan zie je het leven pas echt zonder een lijst eromheen.
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Paar keer goed doorlezen, bevat heel wat spelling en structuurfouten.
 
Haut