Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

boomweetjes

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
wisten jullie dat beukennootjes de narcotische stof fagine bevatten, welke (al bij een handje vol soms) eerst lijd tot buitengewone vrolijkheid, en vervolgens meestal hoofdpijn en misselijkheid.

En de syberische shamanen verhieven de berk tot een godin (als ik het zo goed zeg), omdat de amanita muscaria het meest rond berken te vinden is.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
de 'belangrijkste' medische stof uit bomen gewonnen heet salicine, uit wilgen vervaardigd, hier werd later de nu alombekende aspirine van gemaakt.

Een middel uit taxusbast werkt redelijk goed tegen prostaatkanker, het verlicht ook de pijn.
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Taxus is ook een hooggiftige plant als ik me neit vergis??
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Dat spul uit beukenootjes:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hemolyse:

Hemolyse (hemo = van het bloed, lysis = uit elkaar vallen, losmaken) is een term uit de geneeskunde voor het verschijnsel dat rode bloedcellen in het lichaam uit elkaar vallen. Vooral als dit in sterkere mate gebeurt dan normaal, waardoor de inhoud ervan, die voornamelijk uit hemoglobine bestaat, in de vrije bloedbaan vrijkomt. Hierdoor wordt het aanbod van hemoglobine aan het afbraaksysteem hiervan in de lever verhoogd, wat aanleiding kan zijn tot een lichte vorm van geelzucht. Verder kan er bij sterke hemolyse bloedarmoede optreden, en bij zeer sterke, plotselinge hemolyse (b.v. bij een foutieve bloedtransfusie) met een niet-verenigbare bloedgroep ernstig algemeen ziekzijn tot overlijden toe.

Er zijn veel mogelijke oorzaken, variërend van erfelijke afwijkingen aan de rode bloedcellen zelf (sferocytose, ovalocytose, sikkelcelziekte) tot mechanische (marshemoglobinurie) of immunologische (b.v. auto-immuun hemolytische anemie) oorzaken.

Vergiften die rode bloedlichaampjes afbreken worden hemotoxinen genoemd, men vindt ze in de dierenwereld, zoals bij een aantal slangen en sommige geleedpotigen. De 'tegenhanger' van hemotoxinen zijn neurotoxinen, deze tasten het zenuwstelsel aan.

Niet echt geschikt als middel om vrolijk van te worden dus lijkt me ;)


Toxiciteit

De beuk bevat fagine, een saponine. Deze fagines kunnen hemolyse verwekken. Vooral paarden zijn zeer gevoelig aan deze toxines die vooral in de beukennoten zijn opgeslagen. De bladeren op zich zijn weinig toxisch.

Als kind werden we al gewaarschuwd vooral niet teveel beukenootjes te eten vanwege de giftigheid.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
goed dat je even die info toevoegd.
toen ik jong (6) had ik voor de grap tegen mn ma gezegd dat ik zo'n rood taxusbesje had opgegeten, zij naar het ziekenhuis bellen, en ik zeggen dat het een grapje was, maar toen geloofde ze het niet meer, dus even later gooide ze zo'n slangetje door mn keel en werd hij leeggepompt.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
:shock:
 
Haut