Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Aalmoes.

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Vandaag vroeg een dakloze man me 45 cent om eten te kunnen kopen. Ik zie hem al een tijdje rondlopen hier in Venlo (oude kleine stad en behoorlijk conservatieve bevolking), en ik heb hem ipv geld brood gegeven omdat ik zelf ook geen geld meer had. Ik heb een heel interessant gesprek gehad met de beste man, en hem aangeboden om naar Enschede te brengen. Ik weet namelijk dat ze daar de laatste paar jaar hele succesvolle dakloze opvangprogramma's hebben. Bij wat onderzoek naar opvang in Enschede kwam ik de volgende website tegen. Ik kon het niet laten om er een iig rare post te plaatsten die sommige daar het bloed zal laten koken:

http://www.enschede-stad.nl/forum/viewt ... c&start=60

Het betreft het laatste bericht, van "Ger". (De naam van die man).

Ik heb ook niet de oplossing voor alle social problemen, ik weet enkel wel dat korte termijn denken en "harder zus, harder zo" maatregelen niet helpen op de langere termijn en enkel het sociale spannings veld strakker zetten.
 

Jahvisions

Sale drogué·e
Inscrit
11 Nov 2006
Messages
914
Het is een lastig probleem, zelf geef ik ook wel eens wat kleingeld als ik het idee heb dat ze oprecht zijn en dat mijn geld ze niet verder helpt voor een verslaving. Wat betreft het geld van de overheid blijft het lastig, oorlog kost ook geld maar om een groeiende economie te houden moeten we vriendjes met het buitenland blijven. We leven nou eenmaal in een materialitische consumptiemaatschappij.
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Ik ben gebombardeerd tot 'hulpverlenende instanties' door mensen op dat forum. Er was ook iemand die mijn post wel aandachtig gelezen had, en opmerkte dat ik iemand kan zijn die de beste man gewoon een lift aanbiedt. En dat is ook zo.

Ik hoop dat het goed uitpakt voor hem, meer hulp dan dit kan ik niet bieden.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Heh, zo'n online "stadsforum", hadden we enkele weken geleden nog in Woerden, maar is gesloten omdat leden te grof en agressief werden, en het helemaal uit de hand begon te lopen (bedreiging, geweld enz.). Werkt niet echt, die stadsfora als je het mij vraagt.

Er is hier in Woerden ook een zwervende, hij pendelt tussen Woerden en een of ander Spaans eiland. Het leek me een intelligente man, dus ik ging wel eens naast hem zitten om een praatje te maken. Waarbij mensen me wel eens vreemd aankeken... Maar het bleek te kloppen: hij was zeer geleerd, en hij vertelde me veel over cultuur en architectuur. Maar vrijwillig dakloos, of zo. In ieder geval komt hij nu af en toe bij mij een flesje Ambrosia Honing-kruidenwijn of Mede bij me kopen. :D
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
Phalaris mag ik je even zwaar complimenteren met deze actie. Ik vind het echt best wel ontroerend dat je zomaar een vreemde zwerver op deze manier probeert te helpen. Ik vind dit zo bijzonder omdat jij juist die ene persoon bent die niet de makkelijkste weg kiest en gewoon door die zwerver heen kijkt, hetgeen voor veel mensen (inclusief ikzelf) well geldt.

bless & love
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
silv a dit:
Phalaris mag ik je even zwaar complimenteren met deze actie. Ik vind het echt best wel ontroerend dat je zomaar een vreemde zwerver op deze manier probeert te helpen. Ik vind dit zo bijzonder omdat jij juist die ene persoon bent die niet de makkelijkste weg kiest en gewoon door die zwerver heen kijkt, hetgeen voor veel mensen (inclusief ikzelf) well geldt.

bless & love

inderdaad! respect!
 

Frostie

Glandeuse pinéale
Inscrit
6 Avr 2007
Messages
164
Hier in bij ons (ternat) hebben we ook een zwerver.
hij is vrijwillig dakloos en woont in een (halve) caravan.
we noemen hem jezus maar zen echte naam is rogé...
elke morgen zie ik hem in de krantenwinkel zen krant kopen met een briefje van €500, ik begrijp niet dat hij dan nog met de jare die ik hem al zie altijd de zelfde kleren draagt :s
 
G

Guest

Invité
Dope!
Phalaris is bij deze held van de maand :mrgreen::thumbsup:
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ik woon in Rotterdam (vlakbij het een dakloze opvang) en hier is er heel wat te doen om trend zwervers en junks.
Er waait op dit moment een zero tolerance geest door de stad. Zwervers worden de stad uitgejaagd bedelen is verboden en op straat wordt je preventief gefouilleerd. Het is misschien wel een stuk veiliger maar ook een stuk minder gezellig in de stad. Een zwerver mag niet bedelen maar op elke hoek van de straat wordt je lastig gevallen door mensen die je lid willen maken van de Novib het WNF of het Prins Bernhard Cultuur fonds. Om nog maar te zwijgen van de Hara Krishnas en andere gelovigen die geld van je willen zien.


Net zoals bij de gewone burgers zijn er goede en minder goede zwervers.
Ik geef ze meestal geen geld. Ik weet dat ze een dakloze uitkering krijgen.
En ik weet ook dat zwervers elkaar beroven en afpersen.
 

skrudge

Alpiniste Kundalini
Inscrit
10 Déc 2005
Messages
694
nu ligt de paulus ook nog een plat :(
en voor zover ik weet is er nog geen alternatief voor deze mensen.

Rotterdam is een grote stad met veel dak en thuislozen, en niet alleen maar verslaafden. Er zitten heel veel goede mensen tussen, maar ook een groot deel met psychische problemen. OPmdat iedereen zijn eigen achtergrond en levensverhaal heeft kan er niet 1 oplossing aangeboden worden om 'alles op te ruimen' zoals meneertje Opstelten dat zograag ziet.

Ik heb over dit onderwerp twee jaar geleden een korte ,nogal abstracte film gemaakt. Hij gaat binnenkort in de re-edit, als hij weer af is zal ik hem met jullie delen.

Maar Opstelten mag van mij Oprotten. Duidelijk.
 
Haut