Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Psychedelisch ritueel

skoeip

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
19 Nov 2004
Messages
1 674
Ik wil een soort ritueel uitwerken om met mij en mn vrienden te proberen, eerst met paddohuasca denk ik en later met ayahuasca. wat me opvalt is dat met iedere sterke (mystieke) ervaring eerst vaak een stuk pijn is verbonden, somige sjamanen laten je slaan met bezems, of een lange zware tocht lopen, of bijvoorbeeld die wondjes met die kikkers, is naast een goede manier voor de opname van stoffen ook een pijn ritueel. zit nog te bedenken hoe wij dit pijn ritueel gaan doen, mischien moet iedereen dit zelf invullen. wat voor aspecten zouden jullie niet kunnen missen bij zo'n ritueel?
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Mijn idee is dat je op moet passen met teveel van de ervaring op voorhand gaan vastleggen dmv een ritueel. In non-psychedelische sjamanistische setting ok maar in het geval van ayahuasca of psilocybine, gaat het vanzelf.

Ik zie mezelf ook niet onder invloed van een zware tocht ondernemen of met bezems in de weer gaan. Zoals Terence Mckenna zo treffend omschreef: 'holding on to the floor is a major program to excecute while under the influence of these substances' ;)


Wat wel van belang is, is voor een goede set/setting te zorgen.

Edit: Wat is paddohuasca? Dit maakt dat je post mij een beetje als 'sjamaantje spelen' in de oren klinkt. Niet lullig bedoeld hoor, echt niet, kijk alleen uit wat je doet, heb respect etc. ;)
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
ik begrijp dat je dat wil onderzoeken/doen dat ritueel gedoe.

maar rituelen zijn uiterlijk, voor the weak minded. en halen je aandacht niet naar binnen, of anders alleen de lagere regionen.

volgens mij kan je niet zomaar rituelen scheppen.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Misschien kun je het boek Psychedelic Shamanism proberen te pakken te krijgen. Dit is een praktisch boek en de titel dekt de lading uitstekend.

Groets
Henk
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
skoeip,

wat me opvalt is dat met iedere sterke (mystieke) ervaring eerst vaak een stuk pijn is verbonden... Ja, dat kan je wel zeggen ja....

Klopt, maar lichaamlijke pijn ervaren is absoluut niet nodig om te komen tot een diepe mystieke trip. Ik weet wel dat er verschillende rituelen worden beoefend met pijnigen van het vleeselijk lichaam, om zo in een extatische roes te verkeren. Hun hebben een lijdensgeschiedenis hierbij, vergeet dat niet!! Waar het werkelijk omgaat, is, dat men diepe mystieke reizen kan maken door te lijden! lijden in de zin, van psychisch leed...hier gaat het om!

Ik heb dit meerdere malen ondervonden, ben van nature een hoog-sensitief iemand, met een overdreven ontwikkelde emphatie...(leuk is anders) want je vecht tegen je sensitiviteit.
Ik wil hiermee aangeven, dat al mijn goddelijke, zeer mystieke en intensieve trips, ik alleen heb gekregen door een enorme lijdensweg af te leggen. Diepe inzichten krijgen, is geworteld aan de weg van het lijden.

Niet dat alleen de boeddhisten en oosterse meesters dit zeggen, maar ik ben dit werkelijk goed gaan begrijpen.

Mijn eerste lsd-trip bv, solo, en kwam eerst terug in mn moedernest, maar toen begon het.... het eerste wat me overkwam, was, dat alle zielenleed, 10 uur door mijn kruin gevloeid is, dit stroomde mijn voeten uit, ik zag dit ook, en het enige wat ik toen kon doen is enorm huilen, 10 uur door, ik kon niet stoppen, ik moest dit dus ervaren......een ergere hel, kan ik me niet voorstellen, en nu schieten ook de tranen in mn ogen, omdat ik die intensiteit nooit meer vergeet....maar goed, met als gevolg (want daar ben ik van overtuigd) dat de reizen die ik daarna heb gemaakt, lsd of paddos, maak nie uit, van zeer mystieke aard zijn geweest... Zeer belangrijk in dit leven is het ontwikkelen van mede-dogen, emphatie, erbarmen bla bla bla, ik ben ervan overtuigt, dat mensen die dit vermogen sterk ontwikkeld hebben, veel ontvankelijker zijn om te "zien'' tijdens een reis....Lichaamlijke pijn, is naar mijn weten niet nodig om een mystieke trip te krijgen, emphatie is naar mijn weten een essentiele en in die zin ook een voedende bron tijdens een reis.
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
ff weggehaald, t stond er dubbel........
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ik ben het met aether eens. De pijn komt in de trip en is vooral psychisch van aard. Je moet de waarheid leren accepteren die aan je wordt opgedrongen tijdens de trip en het doet pijn om je eigen vastgeroeste ideeen los te laten. De lichamelijke pijn is mijns inziens wel een manier om mystieke ervaringen te triggeren als je geen psychedelica gebruikt, maar het is niet het enige middel. Check bijvoorbeeld de weg van de buddha, die aether ook al even noemde. Mediteren kan je ook naar nirvana brengen, het is de meest vredelievende weg. Maar als je, net zoals bijvoorbeeld veel fanatieke christenen, gelooft in boetedoening en een soort van boekhouding van de slechte dingen die je hebt gedaan en de boete die je moet doen, dan kan het nodig zijn. Niet omdat het moet, maar omdat je erin gelooft. Uiteindelijk leer je dan dat God (of hoe je het ook wil noemen) vergevingsgezind is en je niet boete hoeft te doen, als je maar leert accepteren wat de waarheid is.
 

skoeip

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
19 Nov 2004
Messages
1 674
Het is echt niet om zo maar sjamaantje te spelen ofzo, ik wil een soort ritueel omdat ik op die manier hoop dat ik een trip dieper kan stuuren, meestal als ik trip is het zeker met een psychonautische bedoeling, maar het voelt alsof ik net voor de drempel sta van een deur die opslot zit en ik heb de sleutel in mijn hand, maar kan het sleutelgat niet vinden in het donker, ik dacht dat een soort van ritueel mischien een lamp kon zijn om het sleutelgat te vinden en door de deur te gaan. ik dacht ook dat (lichamelijke) pijn of opoffering niet zonder reden in de rituelen van oude stammen waren gegroeid, ik dacht dat het mischien de mindset van de nemers van de middelen mischien zo kon voor bereiden dat de ervaring een stuk mystieker kan worden.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
ik denk dat wat je wil bereiken puur met meditatie te bereiken is. zelfmeditatie, en transformeren.
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
skoeip,

Ik begrijp je punt.....je hebt het gevoel de sleutel vast te houden, maar komt niet door de deur....ehm ehm ehm, het enige wat er dan in me opkomt,
is dat je zon twee week voor de trip, je met je bewustzijn aan de gang gaat...

Zeg tegen je onderbewustzijn, dat je door die deur wilt, (welke deur wil je openen dan?) een goddelijke belevenis, inzicht in problematiek, inzicht in kosmische processen, geestesprocessen etc, afhankelijk van je wens, ....geef jezelf de tijd, dat je hier regelmatig aan zult denken, een tijd voor de trip.

Je zult merken dat dit invloed heeft, en je de reis kunt sturen, ruime tijd van te voren.....toch, het kan geheel anders uitpakken, gebeurt dat, dan moet je daar eerst doorheen. Tijdens de trip, nog in het begin, ga op een matras op de grond liggen en sluit je ogen, wierrook kaarsen, diepe ambient, etc, zeg waar je naar toe wilt....ontspan je gehele lichaam, wordt fysiek zwaar......tot je zowat door de matras zakt....hou je ogen zeker wel drie kwartier dicht, als je een binnen-reis wilt maken, komen de visualisaties, hallucinaties, en visioenen opgang, dan later je ogen openen,
en je glijd er langzaam in. Ik weet niet of het bij je lukt....ik beschrijf je dit gewoon maar, omdat het bij mij grotendeels wel werkt.

ok, groet.
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
Nou schiet me nog wat anders te binnen,
het kan zijn, dat je nog niet bepaalde deuren openen kan of mag, omdat je dit anders in de war kan brengen...

Snak je naar mystieke belevenissen, maar blijft het uit, dan is er iets anders aan de hand, dan moet eerst je ziel een bepaalde trilling hebben, wil je doorgang en aansluiting krijgen.
Misschien vind je me wel een zeikerd, en heb je allang mystieke trips gehad, dat weet ik niet, naja....
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
ik denk dat wat je wil bereiken puur met meditatie te bereiken is. zelfmeditatie, en transformeren.

Ben ik het mee eens alleen ben ik van mening dat dat ongeveer hetzelfde is als met een nagelknippertje het voetbalveld maaien terwijl de grasmaaier (entheogen), in de schuur staat.

Neemt niet weg dat het belangrijk is de gebruiksaanwijzing van de grasmaaier te kennen om te voorkomen dat je je eigen voeten afmaait hehehe.

Ironisch eigenlijk, met meditatieoefeningen is het voor de meeste mensen zoiets als 'gaat dit ECHT werken' waarbij met entheogenen het zo is dat het werkt en veel mensen daar niet op voorbereid zijn :)
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
Nou schiet me nog wat anders te binnen,
het kan zijn, dat je nog niet bepaalde deuren openen kan of mag, omdat je dit anders in de war kan brengen...

Snak je naar mystieke belevenissen, maar blijft het uit, dan is er iets anders aan de hand, dan moet eerst je ziel een bepaalde trilling hebben, wil je doorgang en aansluiting krijgen.
Misschien vind je me wel een zeikerd, en heb je allang mystieke trips gehad, dat weet ik niet, naja....
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
skoeip,

Ik begrijp je punt.....je hebt het gevoel de sleutel vast te houden, maar komt niet door de deur....ehm ehm ehm, het enige wat er dan in me opkomt,
is dat je zon twee week voor de trip, je met je bewustzijn aan de gang gaat...

Zeg tegen je onderbewustzijn, dat je door die deur wilt, (welke deur wil je openen dan?) een goddelijke belevenis, inzicht in problematiek, inzicht in kosmische processen, geestesprocessen etc, afhankelijk van je wens, ....geef jezelf de tijd, dat je hier regelmatig aan zult denken, een tijd voor de trip.

Je zult merken dat dit invloed heeft, en je de reis kunt sturen, ruime tijd van te voren.....toch, het kan geheel anders uitpakken, gebeurt dat, dan moet je daar eerst doorheen. Tijdens de trip, nog in het begin, ga op een matras op de grond liggen en sluit je ogen, wierrook kaarsen, diepe ambient, etc, zeg waar je naar toe wilt....ontspan je gehele lichaam, wordt fysiek zwaar......tot je zowat door de matras zakt....hou je ogen zeker wel drie kwartier dicht, als je een binnen-reis wilt maken, komen de visualisaties, hallucinaties, en visioenen opgang, dan later je ogen openen,
en je glijd er langzaam in. Ik weet niet of het bij je lukt....ik beschrijf je dit gewoon maar, omdat het bij mij grotendeels wel werkt.

ok, groet.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Snak je naar mystieke belevenissen, maar blijft het uit, dan is er iets anders aan de hand, dan moet eerst je ziel een bepaalde trilling hebben, wil je doorgang en aansluiting krijgen.
Misschien vind je me wel een zeikerd, en heb je allang mystieke trips gehad, dat weet ik niet, naja....

Ik heb een aantal mystieke trips gehad ja.

En ik vind je geen zeikerd!!!

Waar ik wel moeite mee heb is je opmerking trilling van de ziel. Waar baseer je dat op? Niet lullig bedoeld maar die is een abstractie, poetisch weliswaar, maar het zegt in feite niets over waarom het niet zou werken :)

Ik heb trouwens met meditatie nog nooit een staat bereikt die maar enigzins vergelijkbaar is met een psychedelische, mystieke ervaring.

Stanislav Grof, lSD therapie pionier, heeft holotropic breathworking uitgevonden. Het brengt een soort van psychedelische ervaring teweeg maar komt niet in de buurt van het echte (bron: The Holotropic mind en de ervaringen van een goede vriend van me die hier professioneel mee bezig is geweest).

Michael Harner (way of the Shaman): Heeft veel gedaan voor het overleveren en behouden van sjamanistische tradities wereldwijd. Is ingewijd in ayahuasca en datura gebruik, heeft een aantal boeken gepubliceerd met technieken zonder middelen maar geeft zelf ruiterlijk toe dat deze technieken niet in de buurt komen bij ayahuasca.

Ik denk dat meditatietechnieken oorspronkeleijk zijn ontwikkeld in de psychedelische ervaring. Na verloop van tijd zijn vanwege klimaatveranderingen ed, bepaalde middelen uit een bepaalde regio verdwenen. De religieuze culturen behielden de rituelen maar verloren het sacrament.

Zowel in de Indische, Christelijke als Tibetaanse werken is veel bewijs hiervoor te vinden.

Groets
HC
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
nee hardcore, zo bedoelde ik het niet. die dingen ervaren door meditatie, dat niet, tuurlijk dat is volgens mij het beste, maar volgens vele onrealistisch.

alleen door in jezelf op zoek te gaan en door te ondekken zet je een proces in werking, als dat proces gaande is zal dat heel veel invloed op je trip hebben.

soms heb je droge tijden, soms vruchtbare. meestal is het afwachten, maar door toch te blijven zoeken en je ogen open te houden mis je de zomer in ieder geval niet.
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
heartcore,

Met die zielstrilling, bedoel ik zo....waarschijnlijk ken je het wel uit je omgeving, mensen die al vele trips hebben gehad, maar het blijft lachen geblazen, bij elke trip weer die ze nemen. Ze blijven als het ware aan de oppervlakte, komen absoluut niet verder, laat staan het ervaren van een mystieke of kosmisch diepgaande trip. HUN TRILLING IS ANDERS. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat trippen voor filosofen is, dat filosofische mensen met vraagstukken vaak een openbaring krijgen, die voor niet filosofen vaak uitblijft.

Ook heeft de trilling van je geest en de ziel er alles mee te maken hoe een reis verloopt. Ik zelf vind het grote bullshit, dat zomaar iedereen paddos etc kan kopen bij de smartshop, het beste zou zijn, dat er verenigingen zouden zijn, waarbij je je kan aansluiten, en zo aan je psychedelica komt.

Het is snoepgoed, nectar van de goden, maar voor de meesten zou het ontoereikbaar moeten zijn....vind ik.....kijk maar naar het aantal flips die mensen krijgen etc, sommigen hebben er nog jaren later last van, van bv 1 paddotrip die ze gehad hebben. Maar begrijp je wat ik bedoel met zielstrilling? de trilling moet overeen stemmen, met de geesstof van de magische plant, dan heb je onmiddelijk toegang. En vooral, filosofisch ingestelde mensen, op zoek naar de waarheid, waarheden krijgen ook toegang.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
nee hardcore, zo bedoelde ik het niet. die dingen ervaren door meditatie, dat niet, tuurlijk dat is volgens mij het beste, maar volgens vele onrealistisch.

Kun je aangeven waarom dat volgens jou het beste zou zijn?

Ik ben het hier namelijk niet mee eens. Wij zijn als mensen onlosmakelijk verbonden met de natuur, met al het leven op onze planeet. Op de eoa manier, communiceert het plantenrijk met ons middels allerlei hoogstaande chemische substanties.

Dit weg nemen zou betekenen dat je in feite een zeer rijke en oude bron loskoppelt van het menselijk bewustijn wat mi een slechte zaak is.

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Er is een tendens in onze maatschappij om alles wat via een middel wordt bereikt, als inferieur te beschouwen en het is heel makkelijk, al is het alleen maar gevoelsmatig, om hierin mee te gaan.

Ik ben ervan overtuigd dat de aanwezigheid van DMT, psilocybine, Salvinorum etc... met een doel hier is, namelijk voor ons om te gebruiken en om van te leren. Waarom zou je dan de moeilijke weg kiezen? Ik bedoel, psychedelica werken, punt. Meditatie werkt soms en is niet gegarandeerd.

HC

PS Leuke discussie :)
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
ik klik 1 keer submit, en het blijft 2 keer komen, na goed.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
ja hartcore, zeker een interessante discussie, waar ik even een topic over zal maken en zo mijn visie zal uitleggen.

aether, ja tuurlijk begrijpen we wat je met zielstrilling bedoelt. maar denk je niet dat in wezen iedereen de zelfde zielstrilling heeft, maar dat die bij de ene beter doorkomt omdat die ontvankelijker is, dan bij de ander.
 
Haut