Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Kabinet wil coffeeshops blijven gedogen

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Positieve geluiden...

nu.nl

DEN HAAG - Het kabinet wil het gedoogbeleid voor softdrugs handhaven. Coffeeshops blijven bestaan, maar mogen geen toeristische trekpleister meer zijn.

Het kabinet wil dat kleinere coffeeshops straks de lokale markt met een beperkte klantenkring bedienen. Buitenlandse klanten zijn niet meer welkom. Een pasjessysteem moet toeristen buiten de deur houden. Dat hebben ingewijden dinsdag gemeld.

De ministerraad bespreekt vrijdag de hoofdlijnen voor het nieuwe drugsbeleid. In het najaar komt het kabinet vervolgens met een drugsnota.

Gedoogbeleid

Nederland kent al dertig jaar een gedoogbeleid. De aanvoer van softdrugs naar coffeeshops is verboden, terwijl de verkoop van kleine hoeveelheden cannabis oogluikend wordt toegestaan.

Een adviescommissie concludeerde eerder dit jaar dat het gedoogbeleid de afgelopen vijftien jaar uit de hand is gelopen door een soms lakse uitvoering en een gebrekkige aanpak van drugscriminaliteit. De commissie oordeelde dat Nederland terug moet naar kleine, besloten coffeeshops voor gebruikers uit de directe omgeving.

Vestiging

Het is aan gemeenten om te besluiten of ergens coffeeshops mogen worden gevestigd. Het kabinet overweegt gemeenten de mogelijkheid te geven in een proef te bekijken of het aanleggen van grotere handelsvoorraden in coffeeshops gunstige effecten heeft, zoals het beperken van overlast door drugsrunners.

Een eventueel experiment zal alleen onder strikte voorwaarden worden gehouden. De uitkomsten ervan zullen ook eerst door de rijksoverheid worden geëvalueerd voordat er besluiten worden genomen.

Toekomst

Over de toekomst van het drugsbeleid ontstond vorig jaar onenigheid tussen de regeringspartijen. Tegen het zere been van de PvdA stelde het CDA dat er een einde moet komen aan het gedoogbeleid. Coalitiegenoot ChristenUnie sloot zich daarbij aan. De PvdA meent dat met het sluiten van alle coffeeshops niet alle criminaliteit, overlast en gezondheidsrisico's zijn opgelost.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Forkbender a dit:
Dan weten ze in ieder geval precies wie wiet koopt, hoe veel en hoe vaak.
Ik denk dat de werkelijke reden is dat ze een einde willen maken aan verkopen die niet op de kassa aangeslagen worden. Ik kan me namelijk voorstellen dat sommige coffeeshops hier mee sjoemelen. Uitzoeken wie wat koopt en hoe vaak is vrij complex, en banken mogen niet zomaar dit soort gegevens vrij geven, zeker niet waar het consumenten betreft.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
das ook weer zo. Het probleem met de coffeeshops is vooral dat ze hun inkoop sowieso al zo groot kunnen laten lijken als aannemelijk, aangezien het niet legaal is en altijd in cash. De fiscus moet ze op hun woord geloven (en kijken naar wat voor auto ze rijden, wat voor huis ze hebben, etc.)

Het pasjessysteem maakt het juist wel makkelijk om te traceren wie wat waar koopt, omdat het moet voorkomen dat mensen meer dan 5 (of 3) gram kopen per dag.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Forkbender a dit:
omdat het moet voorkomen dat mensen meer dan 5 (of 3) gram kopen per dag.
Willen ze een maximum per dag gaan invoeren, in plaats van een maximum per shop?
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ik kan me voorstellen dat dat dan mogelijk wordt en dat is voor veel politici een reden om het gewoon te doen. Niet dat het voor de meeste gebruikers een beperking zou zijn, maar ik vind het niet per se positief dat ze alle gegevens aan elkaar gaan linken.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Ik vind het ook niet helemaal positief nieuws. Er zitten toch nog flink wat haken en ogen aan.
Maar ik ben in ieder geval blij dat het niet gewoon compleet verboden wordt. En er is ruimte voor experimenten, wat ik best een verbazingwekkende keuze vind, zeker voor het CDA/CU.
 

esoterist

Matrice périnatale
Inscrit
29 Juil 2006
Messages
18
Pasjes :cry:
Dan moet ik een pasje aanschaffen/regelen voor die 2 a 3x per jaar dat ik wat hasj ga halen.
 

emix

Glandeuse pinéale
Inscrit
1 Jan 2008
Messages
166
Jammer voor ons Belgen die nu op de hoek van de straat van een malafide dealer weed moeten kopen (voor te veel geld en met god weet wat versneden..) Terwijl wij altijd braafjes naar NL reden om onze 5 grammetjes te kopen zonder iets van overlast te bezorgen... Wil dit ook zeggen dat Amsterdam geen toeristische stoners meer toelaat? Zou wel grappig zijn voor een stad die zo draait rond het cannabis-toerisme...
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Hoewel het jammer is om te zien dat A'dam zo afhankelijk is van cannabis-toerisme denk ik toch dat het inderdaad een zeer slecht idee is om buitenlanders niet meer toe te laten in coffeeshops.

Wat Emix ook zegt: het merendeel van de buitenlanders die hier hun wiet kwamen halen doen verder niks verkeerds, dus die beslissing begrijp ik niet echt.
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Ik zie helemaal niks in dat pasjes systeem, ben er echt heel zwaar op tegen. Als je alcohol, sigaretten of slaapmiddelen haalt heb je toch ook geen pas nodig. En helemaal als het dan geen landelijk systeem gaat worden, zodat je steeds kan betalen voor een pas als je eens ergens anders wat wilt kopen. Want je kan mij niet wijs maken dat die pas gratis gaat worden. En dan nog het hele geregistreerd staan idee, echt niet.
En net alsof die toeristen dan niet aan wiet kunnen komen, dan word je binnenkort gewoon aangesproken in Amsterdam zo van " psst, toerist? Weed hasj XTC" inderdaad, dat veroorzaakt geen overlast.
Maar het zal me niks verbazen als het gewoon nog een 15jaar word aangekeken. Zo van we zien wel wat er gebeurt, daar zijn ze erg goed in die van de regering.

Zo, haal diep adem.....blaas uit en ontspan.... :lol:
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Precies!! Rustig adem halen nu. Je hebt goed gesproken. :D
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Wat Emix ook zegt: het merendeel van de buitenlanders die hier hun wiet kwamen halen doen verder niks verkeerds, dus die beslissing begrijp ik niet echt.

Maar politici zijn zobiezo al moeilijk te begrijpen :D Maar zoals mrvn al zei, het is in iedergeval geen goede beslising, langzaam sluiten ze de deuren steeds verder.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Een kleinhartige coalitie die weg loopt voor de kern van haar essentiele verantwoordelijkheid en niet namens de Nederlandse burger zich internationaal durft te profileren met dit diplomatieke vraagstuk.

In plaats daarvan trekt het haar schouders schaduwrijk naar binnen en probeert het met provinciaal denken lokaal in Nederland de interculturele plekjes af te brokkelen tot een nationale aangelegenheid binnen de EU waar de soep kennelijk maar moet worden gedronken zoals die vanuit Brussel wordt opgediend.

Wèèr een pas waar je identiteit aan wordt gekoppeld, het lijkt wel af te glijden naar de trekken van een ouderwetse Soviet Republiek waar het gezag voor u het denken uit handen neemt.

Politiek Den Haag is een instituut geworden die de eigenmachtige bekwaamheid van het individu verwerpt en kennelijk is het Parlementaire Meerderheidsprincipe een projecterende façade om de toeziende ogen te kunnen blijven passiviseren.

Affreus en bevoogdend zoals het CDA het zichzelf maar vooral ook de burger als onweerlegbare zinsbegoocheling voorschrijft.
 
Haut