Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Einde tolerant softdrugs beleid in Nederland?

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
HeartCore a dit:
is het niet te verwachten dat psychoactieve drugs slecht zijn voor een brein dat nog in de groei is? In mijn ogen is dat vrij logisch, en dan spreken we nog niet eens over de emotionele stormachtigheid van puberende kinderen. Daarom lijkt mij het niet gek er een leeftijdsgrens aan te stellen. Wel lijkt het me gek om het te verbieden.

Helemaal mee eens.

Voorstel:

Leeftijdsgrens voor ALLE drugs naar 21 jaar (tabak, alcohol, cannabis etc..). Eventueel 18 jaar met schriftelijke toestemming van de ouders.
Wat je nu voorstelt, daar heb ik geen bijzonder sterke mening over (+ik zou bevooroordeeld zijn omdat ik zelf nog maar 19 ben), maar in principe wil je de grens voor volwassen zijn dus ook naar 21 leggen. Dat zou dan inhouden dat je bijvoorbeeld rijbewijzen moet gaan aanpassen, de leeftijd dat je mag trouwen enz. Ikzelf ben meer voor 18 als grens, en het uit de super markt halen van bier etc zodat de verkoop beter gereguleerd kan worden. En dan alle drugs gelijk trekken.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Wat je nu voorstelt, daar heb ik geen bijzonder sterke mening over (+ik zou bevooroordeeld zijn omdat ik zelf nog maar 19 ben), maar in principe wil je de grens voor volwassen zijn dus ook naar 21 leggen. Dat zou dan inhouden dat je bijvoorbeeld rijbewijzen moet gaan aanpassen, de leeftijd dat je mag trouwen enz. Ikzelf ben meer voor 18 als grens, en het uit de super markt halen van bier etc zodat de verkoop beter gereguleerd kan worden. En dan alle drugs gelijk trekken.

Kan ik me ook in vinden, 21 lijkt me aan de hoge kant.

Aan de andere kant is het wel een aantrekkelijke gedachte om te weten dat iemand die net zijn rijbewijs heeft gehaald, tenminste twee jaar nuchter ervaring op moet doen ;)
 

Pazusu

Elfe Mécanique
Inscrit
4 Août 2006
Messages
378
Toevallig stond vandaag net op de voorpagina dat de jeugd roekeloos rijdt. En maar in 5% van de gevallen was er alcohol in het spel. Dus "nuchter" roekeloos.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Toevallig stond vandaag net op de voorpagina dat de jeugd roekeloos rijdt. En maar in 5% van de gevallen was er alcohol in het spel. Dus "nuchter" roekeloos.

Ik weet niet wat je precies wilt bewijzen maar verdiep je eens in drankmisbruik onder kinderen. Breezerslet is een goeie google zoekterm.
 

Pazusu

Elfe Mécanique
Inscrit
4 Août 2006
Messages
378
Sorry, ik was het wel met je eens over de leeftijdsgrens.
Een Br33z4hslet is een jongere leeftijdscategorie. En alcohol op die leeftijd richt nog meer schade aan dan bij volwassenen. Ernstiger dan veel ouders zich beseffen.

Ik probeer niets te bewijzen, ik zeg alleen dat de meeste (95%) van de ongelukken in het verkeer onder jongeren (op fiets, brommer of auto) niet door drank komt, maar door gedrag.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Ik probeer niets te bewijzen, ik zeg alleen dat de meeste (95%) van de ongelukken in het verkeer onder jongeren (op fiets, brommer of auto) niet door drank komt, maar door gedrag.

Daar sta ik op zich wel van te kijken, ik had verwacht dat het hoger zou liggen.
 

Pazusu

Elfe Mécanique
Inscrit
4 Août 2006
Messages
378
ik had verwacht dat het hoger zou liggen

Nou, dat beeld had ik door berichten in de kranten over toenemend dronkenschap onder zeer jonge tieners ook gekregen.

Nu was ook pas in het nieuws dat opvangcentrum voor jonge tieners die verslaafd zijn. Cannabis werd met name genoemd als iets waar deze jeugdigen aan verslaafd zouden zijn en van wilden "afkicken" (of hun ouders wilden dat). Toch las ik dat maar 10% verslaafd raakt aan cannabis. Hier op het forum hoor ik veel geluiden van mensen die er niet af kunnen blijven. Want het verbranden van wat dan ook, richt hoe dan ook schade aan je longen aan. Het verbranden van tabak richt wel de meeste schade aan (nicotine). En omdat velen de cannabis combineren met tabak, denk ik dat de verslaving vooral een nicotineverslaving is.

De media maakt cannabis zwart, dus politici ook, omdat het de mening van het volk (democratie) beïnvloed.
En onderzoek is er vooral op gericht om cannabis nog zwarter te maken. Mensen die cannabis gebruiken hebben meer aanleg om later harddrugs te gebruiken las ik in een onderzoek van de VU. Maar ik heb ook wel eens gelezen dat mensen die een dagboek bijhouden meer psychische problemen hebben. Onderzoekers halen oorzaak en gevolg volgens mij doorelkaar. Er zullen veel cannabis gebruikers zijn, die dat doen om rust te krijgen voor psychische problemen en later misschien wel verder op zoek gaan naar vluchtwegen in de vorm van harddrugs. Dat cannabis de aanleiding is kan ik me niet voorstellen. bron: onderzoek VU
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
uit het onderzoek:

Het bleek dat de vroeggebruikers in Nederland net als in Australië op latere leeftijd twee tot vijf keer vaker harddrugs gingen gebruiken. De Nederlandse resultaten gooien de verklaring omver die men had bedacht toen alleen de Australische gegevens beschikbaar waren.

Die luidde dat jonge gebruikers zich door de illegaliteit van cannabis al in het illegale circuit bewogen, wat de drempel tot eveneens illegaal harddruggebruik zou verlagen.

Dit is natuurlijk niets anders dan gelul. Cannabis in Nederland is illegaal punt. Het wordt gegoogd, hetgeen iets heel anders is dan dat het legaal is. Eea heeft zijn weerslag op gebruikers, het werkt stigmatiserend, blowen is per definitie iets waar je eigenlijk vanaf moet blijven.

Veel cannabis gebruikers lijden hieronder in de zin dat er een soort van onbewust besef is, dat ze eigenlijk zouden moeten stoppen. Mijn ervaring is dat wanneer je hierover door vraagt en probeert een rationeel argument te vinden om te stoppen met cannabis, dat er doorgaans niet komt.

Omdat cannabis illegaal is (eigenlijk niet mag), is het aantrekkelijk voor een bepaalde groep mensen.

Conclusies van lik mijn vestje :)
 
Haut