Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Ayahuasca

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Twilight, super tof dat je hier uitgebreid vertelt wat je mee hebt gemaakt!!! Ondanks dat zweverige gedoe, heeft het blijkbaar toch wel een redelijk indruk op je gemaakt.

Erg mooi om te lezen. Aan het eind van deze zomer, zobiezo na terug keer van mijn vakantie, wil ik zelf ook een dergelijke ceremonie gaan mee maken. Misschien dankzij jou verslag, dat ik dan ook maar x bij arno moet gaan kijken.

je verslag heeft mij in iedergeval enorm goed gedaan om te lezen! :)
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Volgens mij heb je meer geleerd dan je nu beseft, wacht nog een maand of twee voordat je een oordeel velt. Mijn eerste ayahuasca ervaring was pas na een maand of vijf volledig geintegreerd en ik heb nog steeds (vier jaar later) af en toe dat ik eraan terugdenk en er nieuwe inspiratie uit put. Let vooral op hoe je omgaat met die knoop in je maag, wat je er in het dagelijks leven mee doet.

Getafix a dit:
Een echte sjamaan of gekwalificeerde therapeut geeft iedereen gewoon een ruime dosering, beter te veel dan te weinig.

Ik hoor vaker dat een sjamaan op een of andere manier bepaalt hoeveel iemand nodig zal hebben/aan zal kunnen, niet alleen in NL, maar ook in de originele setting in de Amazone. Ik denk niet dat een standaard dosis voor iedereen bestaat en dat een goede sjamaan door het contact met een persoon toch wel een beetje een indruk kan krijgen van wat er moet gebeuren.
 

Getafix

Banni
Inscrit
18 Avr 2009
Messages
486
Forkbender a dit:
Ik hoor vaker dat een sjamaan op een of andere manier bepaalt hoeveel iemand nodig zal hebben/aan zal kunnen, niet alleen in NL
Maar waar komt dat concept van "aan kunnen" vandaan? Wie heeft dat bedacht?
Ik vind het nogal wat, dat een sjamaan claimt te weten wat iemand voor dosis aan kan. Uit onderzoek naar psychedelische therapie bleek dat juist relatief hoge doseringen gunstig zijn en lagere doseringen weinig resultaat geven, en niet per definitie tot makkelijkere ervaringen leiden. Maar die therapeuten namen wel 100% verantwoordelijkheid voor het welzijn van degenen die het middel hadden ingenomen. Als groepsceremonies als gevolg hebben dat de therapeut/sjamaan eigenlijk niet zorg kan dragen voor de reizigers, en daarom iedereen dan maar een lagere dosering geeft, een dosering die men "aan kan", dan lijkt mij dat zulke sessies niet veel zin hebben.

Ik denk niet dat een standaard dosis voor iedereen bestaat en dat een goede sjamaan door het contact met een persoon toch wel een beetje een indruk kan krijgen van wat er moet gebeuren.
Dat wel, maar Almasto gebruikt hier een soort wiggelroede. En ik vind dat iedereen toch minstens een effectieve dosis binnen moet krijgen.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ik ben niet bekent met Askawan en Almasto.
Ik weet van Getafix dat het een behoorlijk zweverige club is.
De sjamaan en de mensen waar ik mee heb gedronken, waren helemaal niet zweverig.

Na het lezen van Twiligts report denk ik dat ik best eens een kijkje wil nemen bij Askawan.
Ik ben zelf niet echt zweverig.

Helaas zitten de ceremonies van deze sjamaan vaak heel snel vol.
Het zou goed zijn als er meer sjamanistische ceremonies in Nederland gehouden kunnen worden.
Niet iedereen heeft het geld of de tijd om naar zuid Amerika te gaan.
Ik denk dat er in europa meer vraag dan aanbod is voor sjamanistisch ceremonies.


Je hoort vaker bij sommige mensen (waaronder ikzelf) bij hun eerste keer niets of nauwelijks wat merken van de effecten.
Ook ik merkte de eerste keer niets en moest ook niet kotsen.
Ik had weinig emoties of gedachten.
Na een tweede keer drinken moest ik wel kotsen.
Daarna blies de sjamaan yopo in mijn neus en dat was de druppel.
Ik raakte in een visionaire trance.

De laatste keer dat ik ayahuasca had gedronken, was ik alleen maar misselijk en kotsen. Ik had geen hallucinaties.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Je hoort vaker bij sommige mensen (waaronder ikzelf) bij hun eerste keer niets of nauwelijks wat merken van de effecten.

Dit heb ik ook al van meerdere mensen gehoord... Zouden het misschien niet gewoon de te hoge verwachtingen zijn? Ik kan thuis in mijn eentje immers ook veel dieper trippen dan als ik op een vreemde plek ben met andere mensen erbij.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Hmm ja, je kan het afschuiven op de verwachtingen die je hebt.
Dat was ook een reden waarom ik er zoveel mogelijk zonder verwachtingen in probeerde te gaan, en om dezelfde reden liet ik al het rituele en zweverige gedoe maar over me heen komen. :)

Maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat als ik een bakje paddo's had gekregen op diezelfde plek, ik echt een veel stevigere trip had gehad. Het was heel duidelijk veel te weinig, zeker nu ik van een goede vriend met ontzettend veel ervaring heb gehoord hoe DMT kan zijn.

Heb inmiddels al een mailtje naar Arno gestuurd, voor ergens in augustus. :D

Magickmumu, waarom wil je zo graag naar Askawan als je zelf totaal niet zweverig bent (net zoals ik)? Gewoon interesse in hoe het daar gaat?
 

Getafix

Banni
Inscrit
18 Avr 2009
Messages
486
magickmumu a dit:
Je hoort vaker bij sommige mensen (waaronder ikzelf) bij hun eerste keer niets of nauwelijks wat merken van de effecten.
Daarom heb ik iemand die een paar maanden geleden voor het eerst naar de Santo Daime ging aanbevolen om van te voren thee van 2 gram Peganum harmala te drinken, en dat werkte goed. Sindsdien neemt ze gewoon ruime hoeveelheden van de Daime, en dat werkt ook.

Helaas zitten de ceremonies van deze sjamaan vaak heel snel vol.
Het zou goed zijn als er meer sjamanistische ceremonies in Nederland gehouden kunnen worden.
Ja, en dan eigenlijk het liefst ceremonies die niet van een of ander charismatisch persoon afhankelijk zijn. Ceremonies die door (vrijwel) iedereen geleid en nagebootst kunnen worden.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Getafix a dit:
Maar waar komt dat concept van "aan kunnen" vandaan? Wie heeft dat bedacht?
Ik vind het nogal wat, dat een sjamaan claimt te weten wat iemand voor dosis aan kan. [...] Als groepsceremonies als gevolg hebben dat de therapeut/sjamaan eigenlijk niet zorg kan dragen voor de reizigers, en daarom iedereen dan maar een lagere dosering geeft, een dosering die men "aan kan", dan lijkt mij dat zulke sessies niet veel zin hebben.

Natuurlijk. Maar er bestaat natuurlijk de optie om het niet bij een sjamaan, maar juist ergens anders te doen (thuis alleen met je eigen ritueel, met vrienden in een groepsritueel, etc.). Een sjamaan kan heel erg behulpzaam zijn in het verkennen van de territoria van je geest waar je niet zo erg thuis bent en kan je daarin sturing en advies geven. Als je dat niet wilt, dan doe je het niet. Met aankunnen bedoel ik dan ook voor een groot deel de wil om de grenzen op te zoeken en je eigen comfortzone te verlaten. Ik denk dat iemand met mensenkennis dit vrij gemakkelijk bij anderen kan herkennen, je ziet het in iemands ogen. Denk zelf niet dat er een wichelroede voor gebruikt hoeft te worden, maar als mensen erop vertrouwen, dan zal het wel werken (via projectie).

Ik heb trouwens van verschillende mensen gehoord dat de ayahuasca bij deze groep niet per definitie in lage doseringen wordt uitgedeeld en van de meesten (ook van de niet-zweverige mensen) hoor ik dat de ceremonie precies heeft gegeven wat zij op dat moment nodig hadden.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Het gezamelijk zingen van een mantra vond ik trouwens wel heel bijzonder om te doen. Misschien wel het prettigste van de hele ceremonie. Ik was er eerst sceptisch over, maar dit voelde echt heel mooi toen ik mee ging zingen.
Maar de trip was toen al een paar uur over, dit zou mooier zijn als het gedaan werd tijdens de trip, denk ik.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Ik denk dat fork nog wel is een klein beetje gelijk kan hebben. Blijkbaar heeft het toch wel een indruk op je gemaakt. Ik heb ook al wel vaker mee gemaakt, dat pas een tijdje later, echt tot je door dringt wat je nu eigenlijk echt hebt geleerd tijdens een bepaalde trip.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Ik ontken ook niet dat het geen indruk op me heeft gemaakt, en ik zeg ook niet dat ik er niks aan vond. ;)

Ik heb er ondanks de lage dosis toch wel plezier aan beleeft, er waren een hoop mooie mensen aanwezig en ik heb er hoe dan ook geen spijt van. Een van de dingen die ik hier van geleerd zou hebben zou kunnen zijn dat een ceremonie als deze toch niet helemaal mijn ding is.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Het heeft ook grotendeels met je motief te maken. Als het om gezamelijke verbondenheid gaat door het aanvaarden van menselijke liefde en overgave in elkaars bijzijn, dan is de methode zoals een sjamaan deze zal uitdragen zeer geschikt.

Van nature zijn stammen al erg joviaal verbonden mensen en dat is voor een groot deel ook de reden waarom ayahuasca deze uitwerking op hun stroming geeft. Goden, dieren en geesten zijn hun autonome verbeeldingen die voortkomen uit een visualisatie zoals de normale vormen van de wereld zijn. Maar deze behoren niet specifiek toe aan Ayahuasca. Het zijn de diepste lagen van het individuele geloof die de waarheid maken. Het kunnen net zo goed ronde bollen zijn die je associeerd met DNA cellen. Het is essentieel dat je een ieder vrijlaat in z'n directie en niet van te voren een pad uitstippelt met etniteiten of werelden want dat is je eigen subjectiviteit aandragen aan een ander.

Persoonlijk ben ik echt voorstander van het solitair trippen omdat je dan niet de zekerheid hebt dat je kunt terugvallen op steun. En je maakt dan vroeg of laat een val in een spiraal van een hel waar je niet uit kunt komen, maar juist door deze capitulatie raak je ervan doordrongen dat het leven niet alleen liefelijk en collectief is maar ook enorm pijnvol en eenzaam.

Iedereen een individuele ring om zichzelf heen in plaats van met z'n allen proberen binnen 1 grote ring te komen.

Het belangrijkste is keuze, er is niets beter of veelzeggender, je moet de richting volgen die het beste bij jezelf past. Geloof geen paden, maar ga ze voor jezelf allemaal eens voorzichtig verkennen.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
mysticwarrior a dit:
Je hoort vaker bij sommige mensen (waaronder ikzelf) bij hun eerste keer niets of nauwelijks wat merken van de effecten.

Dit heb ik ook al van meerdere mensen gehoord... Zouden het misschien niet gewoon de te hoge verwachtingen zijn? Ik kan thuis in mijn eentje immers ook veel dieper trippen dan als ik op een vreemde plek ben met andere mensen erbij.

Ik denk niet dat het met verwachtingen heeft te maken.
Ik krijg de indruct dat ayahuasca niet altijd geeft wat je wilt. Maar wel wat je nodig hebt.

Thuis trippen is heel fijn. Ik trip vaak thuis in mijn eentje.
Trippen in een groep op een ceremoniele manier is heel anders.
Iedereen neemt zijn eigen energie mee naar een ceremonie.
ik heb heel veel geleerd door deel te nemen aan de ceremonies.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Getafix a dit:
magickmumu a dit:
Je hoort vaker bij sommige mensen (waaronder ikzelf) bij hun eerste keer niets of nauwelijks wat merken van de effecten.
Daarom heb ik iemand die een paar maanden geleden voor het eerst naar de Santo Daime ging aanbevolen om van te voren thee van 2 gram Peganum harmala te drinken, en dat werkte goed. Sindsdien neemt ze gewoon ruime hoeveelheden van de Daime, en dat werkt ook.

Helaas zitten de ceremonies van deze sjamaan vaak heel snel vol.
Het zou goed zijn als er meer sjamanistische ceremonies in Nederland gehouden kunnen worden.
Ja, en dan eigenlijk het liefst ceremonies die niet van een of ander charismatisch persoon afhankelijk zijn. Ceremonies die door (vrijwel) iedereen geleid en nagebootst kunnen worden.



Iedereen?
Nee ik denk niet dat iedereen zomaar een ceremonie kan leiden.
Volgens mij heb je wel ervaring nodig.
:roll:
 

Getafix

Banni
Inscrit
18 Avr 2009
Messages
486
magickmumu a dit:
Vrijwel iedereen. Met de juiste know-how, training en ervaring zou iedereen (lees: elke oprechte psychonaut) dit soort sessies moeten kunnen begeleiden. Maar hoe ingewikkelder je de ceremonie maakt, hoe moeilijker dit zal zijn. Hoe meer de aandacht gericht wordt op de speciale talenten van de ceremonieleider, hoe meer noodzaak er ontstaat om iemand uit een ander werelddeel te laten komen overvliegen. En hoe meer de aandacht gericht wordt op de psychedelische en entheogene eigenschappen van de planten zelf, hoe minder exotisch en paranormaal begaafd de 'sitter' hoeft te zijn.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
De meeste sjamanistisch ceremonies zijn gericht op genezing. Maar visioenen en de psychedelische effecten zijn hier uiteraard ook onderdeel van.
De speciale talenten van de ceremonie leider moeten uiteraard de ceremonie ten goede komen.
Hij/Zij moet recht op kunnen blijven staan. Zijn hoofd cool kunnen houden, en weten waarmee hij/zij bezig is.
Door ervaringen kun je charisma krijgen, of je kunt natuurlijk charisma hebben. De vraag is alleen hoe ga je hier mee om. Niet alle charismatische mensen zijn ongeschikt om ceremonies te leiden.
Gatafix is zelf ook een charismatisch persoon en hij weet denk ik wel wat ik bedoel.

Ik ben ik ook niet zo'n fan van heel gestructureerde ceremonies.
De ceremonies waaraan ik heb deelgenomen waren niet zo gestructureerd.
De sjamaan vertelde dat het goed is om rechtop te zitten. En bij jezelf te blijven.
Als je wilde praten kon je buiten bij een vuur zitten.
Net als in twilight zijn verslag werdt er eerst mapacho vocht (tabak) gesnoven.

Dat vindt magickmumu wel lekker.
Ik neem meestal meer als een keer, en tijdens de ceremonie ook.

En Daarna werd de ayahuasca gedronken gevolgd door het doven van de lichten en een kwartiertje stilte. Vervolgens begon de sjamaan met zingen en muziek maken. Als het niet nodig was mensen in nood bij te staan, bleef hij op zijn plek en zong of maakte muziek.
Ook heb ik hem een aantal keren mensen zien behandelen met een shacaba. (blad waaier)

Er werd door verschillende mensen gezongen en muziek gemaakt, op verschillende instrumenten.

Iedereen werd min of meer vrij gelaten om zijn of haar trip op hun eigen manier te beleven. Zolang ze geen gevaar waren voor zichzelf of anderen.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Inmiddels is mijn inschrijving bij Arno bevestigd. Staat gepland voor augustus. :)
Zijn er nog meer mensen die bij hem op bezoek gaan?
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Twilight a dit:
Inmiddels is mijn inschrijving bij Arno bevestigd. Staat gepland voor augustus. Smile
Zijn er nog meer mensen die bij hem op bezoek gaan?

Zou iemand mij de gegevens van die Arno kunnen pm`en?
 
Haut