Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Absinth

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Absint is een sterke drank op basis van anijs, absintalsem (Artemisia absinthium), venkel en een aantal aanvullende kruiden. Absint heeft meestal een groene of geelgroene tint, maar wordt soms als kleurloos distillaat gebotteld (blanke absint).

Absint wordt soms puur gedronken, maar gebruikelijk is om volgens een vast ritueel water en suiker toe te voegen. Een absintlepel met een suikerklontje wordt op het glas geplaatst. In een moderne variant van het absintritueel wordt het suikerklontje met absint geflambeerd. Vervolgens wordt ijskoud water over het suikerklontje gedruppeld en tenslotte wordt goed geroerd.

Geschiedenis

Absint werd voor het eerst commercieel geproduceerd door Henri-Louis Pernod in 1805. Hij had het recept voor de drank eerder gekocht van de Franse arts Ordinaire, die te paard door de Zwitserse Jura trok om zijn panacees te slijten. Hoewel van oorsprong een volksdrank, werd absint in de 19e eeuw vooral populair onder kunstenaars, die het de bijnaam De Groene Fee gaven. De Fee zou een belangrijke bron van artistieke inspiratie zijn. Deze veronderstelling heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de mythe rond de psychoactieve effecten van absint. Vincent van Gogh zou er zijn gele periode aan te danken hebben, en Ernest Hemingway zou zijn For whom the bell tolls onder invloed van absint geschreven hebben.

Enkele andere beroemde absintdrinkers zijn Charles Baudelaire, Guy de Maupassant, Édouard Manet, Oscar Wilde en Paul Verlaine.

Edgar Degas, Édouard Manet en ook Henri de Toulouse-Lautrec vereeuwigden de absintdrinkers op hun schilderijen. Het hier afgebeelde schilderij laat de actrice Ellen André en de kunstenaar Marcellin Desboutin zien, waarbij de vrouw een glas absint voor zich heeft. Het drankje is troebel geworden door de toevoeging van water. De man drinkt zwarte koffie.

Absintverbod

Absint werd in het begin van de 20e eeuw in diverse Europese landen verboden, wegens de vermeende hallucinogene werking en neurotoxiciteit van het bestanddeel thujon. Aanleiding tot het verbod was onder andere het tragische geval van de Zwitserse alcoholist Jean Lanfray, die na overmatige alcoholconsumptie, waaronder twee glazen absint, zijn gezin uitmoordde.

Als surrogaat ontwikkelde de firma Pernod zijn beroemde anis, feitelijk een absint zonder alsem. Andere fabrikanten betraden de markt met hun pastis, waarin de kruidenextracten niet door distillatie maar door maceratie werden verkregen.

Recent onderzoek heeft de psychoactieve werking van thujon slechts kunnen aantonen bij zeer hoge doseringen, veel hoger dan waarvan bij normale absintconsumptie sprake is. Tevens is aannemelijk gemaakt dat de toxische effecten waren toe te schrijven aan de toevoeging van schadelijke stoffen, zoals kopersulfaat, om de kleur te verfraaien.

Op grond van deze conclusies is absint weer toegestaan in de Europese Unie. In landen als Duitsland en Frankrijk wordt sinds de jaren negentig weer absint geproduceerd. Andere absintproducerende landen, zoals Spanje en Portugal, hebben nooit een verbod op absint gekend. In Nederland was de verkoop van absint verboden bij de Absintwet (Nederland) van 1909. In 2005 werd deze ingetrokken.

Absinthe-glass.jpg


Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Absint

Hier nog meer informatie over Absinth: http://www.groenefee.nl/
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Een lekker drankje dat absint, maar hallucinogeen zou ik het niet noemen.
Er is ook absint met een rode kleur.
Sommige smartshops verkopen alsem (wormwood)

http://www.everyonedoesit.com/online_he ... uctID=4713

Ik zal niemand Alsem aanraden. Het is een bitter kruid, waarvan ik nauwelijks een hallucinogenen werking kon ontdekken. Misschien heeft iemand anders wel succes gehad met dit kruid?
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Hehehe, ik had mij voorgenomen om binnenkort maar is te gaan experimenteren met alcohol. Nu hoor ik iedereen al denken, experimenteren met alcohol? Naja, ik kan dat spul niet door m`n strot heen krijgen en kan er tot nu toe niet de lol ervan inzien. In mijn ogen is alcohol een middel van de onderdrukkers. Maar ik ben niet de beroerdste en wil hier wel een goede eigen mening over kunnen vormen.

Nu lijkt het mij dan wel grappig, als ik toch al van plan ben om mijn handen te vergrijpen aan alcohol, om dan maar aan de absint te gaan. Misschien dat er dan toch nog een leuk effectje bij komt kijken of dat het toch een beetje een inspirerent middel is.

Gr,
Mystic.
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Als je Absinthe drinkt let dan wel op, als je erna water gaat drinken ga je des te zatter worden...
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Meer informatie over Thujon, het kruid dat in Absinth verwerkt zit:

Structuur van thujon

Thujon is een stof die van nature voorkomt in een aantal plantensoorten. De bekendste daarvan is alsem, de plant die wordt gebruikt om absint te maken. Het komt voor in dranken als vermout en in bepaalde gerechten, vanwege het menthol-aroma.

Eigenschappen

Aan thujon worden verschillende eigenschappen toegeschreven, welke niet allemaal wetenschappelijk zijn onderzocht en bewezen. Sommige studies wijzen uit dat deze op de GABA-receptoren werkt. Diverse bekende kunstenaars zoals Vincent van Gogh, Édouard Manet, Pablo Picasso, Ernest Hemingway, Paul Gauguin, Paul Verlaine en Oscar Wilde dronken absint in redelijk grote hoeveelheden en beweerden er creatiever door te worden. De zogenaamde schadelijkheid van absint lijkt meer te wijten te zijn aan het hoge alcoholpercentage van de drank (meestal van 45 tot 70 procent) dan aan thujon. Ook waren er in de hoogtijdagen van absint veel stokers die bepaalde "additieven" gebruikten die ook niet bepaald onschadelijk waren.

Gevaren

Thujon veroorzaakt bij een overdosis verlammingen, spiertrekkingen, rusteloosheid, nierschade en in bepaalde gevallen de dood. Dit is een van de redenen dat absinth in 1909 in Nederland verboden werd en in die zelfde tijd ook in vele andere landen. De huidige wetenschap heeft doen inzien dat de hoeveelheid thujon in absinth te laag is om de verweten bijwerkingen te geven; de blindheid en andere ongevallen met absinth waren in die tijd waarschijnlijker te wijten aan kopervergiftiging - absinth was vaak groen door het giftige kopersulfaat. Door Europese regelgeving is de hoeveelheid thujon in alcoholische dranken wel beperkt en heeft men de Absintwet kunnen opheffen, waardoor bij overconsumptie alcoholvergiftiging eerder op zal treden dan thujonvergiftiging.

Bron: Wikipedia.


Informatie m.b.t. de Absintwet

Thujonhoudende dranken worden door de Europese wet niet verboden. De richtlijnen voor het maximale thujongehalte zijn als volgt:

0,5 mg/l voor alcoholvrije dranken
5 mg/l voor dranken tot 25% alcohol
10 mg/l voor dranken met 25% of meer alcohol

Een uitzondering vormen de bitters die hoe dan ook 35 mg/l thujon mogen bevatten.

Voor producten die aan deze norm voldoen is De Nederlandse Absintwet uit 1909 door de polierechter buiten toepassing gesteld, in het proefproces dat de slijters Boorsma en Overmars hadden aangespannen. Op 3 september 2004 besloot het kabinet de Absintwet in te trekken. Op 10 mei 2005 werd de wet officieel ingetrokken middels Staatsblad 2005 228.


Lion a dit:
Als je Absinthe drinkt let dan wel op, als je erna water gaat drinken ga je des te zatter worden...

Bron?
 

stffrtj

Neurotransmetteur
Inscrit
8 Sept 2008
Messages
36
Nou ik kan jullie vertellen dat de absint nu niet meer hallucinerend werkt.
Het is even verboden geweest, maar de werkzame stof hebben ze nu zo verminderd dat de hallucogene werking niet meer intreed.
Ladderzat word je er wel van :vom: Hihi, ikke dus wel.
Maarre, geen groene elfjes gezien hoor! :crybaby:
 
Haut