Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

entheogeen.nl

Jeniger

Sale drogué·e
Inscrit
20 Oct 2008
Messages
950
Ik ben bezig geweest met een website in elkaar te zetten, ik sta open voor verbeteringen,suggesties,klachten, en over jullie mening over het onderwerp natuurlijk. Binnekort zal onze eerste nederlandstalige podcast beginnen.

http://www.entheogeen.nl

Reacties welkom :D
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Te gek. En namens de makers van "Dit Is Een Trip!" dank voor het plaatsen van de link. Ik ben erg benieuwd naar je podcast! Heb zelf ook met het idee gespeeld.

Een suggestie voor je site: Beperk de mate waarin je tekst centreert. Gebruik liever een ruime inspringing. Centreren kan wel een leuk effect geven, maar als de site in zijn geheel gecentreerd is, wordt het een beetje te.

Ik zal later naar de tekstuele inhoud van je site kijken. Ik zie dat je bekend bent met Jan Irvin's werk. Enkelen van ons hier hebben een Nederlandse ondertiteling gemaakt van de Farmacratic Inquisition.
 

Mara

Elfe Mécanique
Inscrit
29 Avr 2008
Messages
398
Initiatieven zoals deze brengen een glimlach op mijn gezicht. Ben blij om te zien dat er mensen zijn die hier aandacht en liefde in willen stoppen.

Ik zal je website zeker in de gaten houden, en de eerste PODcast wil ik graag beluisteren!
 

Carebear

Banni
Inscrit
11 Juil 2008
Messages
574
Respectos 8)
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Super man! Ik zelf wil ook al een behoorlijke tijd een uitgebreide website hier over gaan maken. Maar omdat ik niet goed ben in het schrijven van eigen teksten en dus eigenlijk alleen maar kan kopieeren, is hier uiteindelijk nog niks van terecht gekomen.

Wat betreft je website, ik zou de teksten en plaatjes wat anders gaan indelen, zodat het allemaal wat profesioneler overkomt. Hiermee bedoel ik dat alles strak uitgelijnd wordt.

Groetjes,
Mysticwarrior.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Aj. ik zie nu net dat je de website hebt gemaakt met een online tooltje. Dat is eigenlijk een beetje jammer..... Omdat je afhankelijk bent van de mogelijkheden van de web tool.....
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Aj. ik zie nu net dat je de website hebt gemaakt met een online tooltje. Dat is eigenlijk een beetje jammer..... Omdat je afhankelijk bent van de mogelijkheden van de web tool.....
Daar zit ditiseentrip ook nog een beetje mee. Maar ben wel blij dat er al iets staat. Het valt me op dat mensen er her en der spontaan naar toe beginnen te linken. Ik zou er eigenlijk weer eens wat tijd in moeten steken. Ik heb nog niet echt een link pagina om terug te gaan linken en zo.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Hee, dat plaatje op de voorpagina (waarvan de letters ook iets minder duidelijk leesbaar zijn) heb ik hier ook (bijna hetzelfde). Hij staat ook op http://www.ditiseentrip.nl (onderaan bij "wat zijn psychedelica?", maar door het Wordpress format veel te klein).
 

Jeniger

Sale drogué·e
Inscrit
20 Oct 2008
Messages
950
Dankjewel voor de goede response :D
Dat plaatje heb ik inderdaad van jullie site gepikt :oops:
Ik vond het zo'n mooi stukje, thanks voor de grotere resolutie, zal hem snel aanpassen.

Ik ben blij dat er animo voor is, dat geeft veel extra motivatie, zodra de podcast klaar is laat ik z.s.m. het weten.
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Hmmm... Ik vind het wel heel goed dat er websites zijn die deze kant van het verhaal belichten. Wel roepen bepaalde dingen wat weerstand bij me op. Misschien is het goed als ik dat hier uit, omdat veel 'niet-begrijpenden' dezelfde weerstand zullen hebben. Ik vind het verheffen van psychedelica tot iets religieus eigenlijk net een stapje te ver gaan. Het maakt psychedelica voor mij plotseling te zwaar en te serieus, als het ware. Ik ben er als het ware op tegen, om psychedelica 'de weg' te noemen, dat is eigenlijk wat ik bedoel.

Wanneer je zegt dat psychedelica de oorsprong van alle religies moeten zijn (zoals eigenlijk in dat stukje op de hoofdpagina), dan ga je te snel door de bocht, dan sla je iets over, en b.v. een Christen zal die overgeslagen stap meteen identificeren, en denken 'hah! hij denkt dat z'n chemische middel het enige zaligmakende is, terwijl God juist overal is; hij is blijven steken in de pseudo-religieuze ervaring die zijn chemische middel oproept." Wanneer je zegt dat entheogenen aan de basis van alle religie liggen, dan raakt zo iemand als het ware eerder afgeschrikt of op zijn teentjes getrapt, dan dat hij geïnteresseerd raakt. Daarbij ben ik het er ook fundamenteel mee oneens, dat psychedelica de oorsprong van alle religie moeten zijn. Dan zet je die middelen volgens mij onterecht op een voetstuk. De oorsprong van alle (oprechte) religie is de mystieke ervaring. En psychedelica forceren mystieke ervaringen, daar ben ik het volmondig mee eens, alleen mystieke ervaringen kun je net zo goed hebben zónder psychedelica. En ik denk dat het heel gezond en nuchter zou overkomen om dat ook te melden.

Wat ik dus eigenlijk mis, is iets lichts en relativerends. Een oosterse monnik zei wel eens, nadat ze hem LSD hadden gegeven: "Dit middel kan je voor korte tijd het uitzicht vanaf de top van een berg laten zien. De weg naar die top zul je daarna echter nog altijd op eigen kracht moeten afleggen", of iets in die richting. Ik denk dat dat precies is hoe het zit. Psychedelica kunnen je 'het' laten zien, net als b.v. een mooie zonsondergang, een geweldig gedicht, mooie muziek, of een ander die verder is dan jij je soms opeens een glimp kunnen laten zien. Dat is een mystieke ervaring, en dat kan je inspireren om zelf verder te zoeken.

Ik maak er nu een nogal lang verhaal van merk ik, maar het gaat me er dus om, dat je door ook de relatieve kant van entheogenen te laten zien, waarschijnlijk een hoop meer lezers die nu zouden afhaken, binnen boord houdt. Ook waar je het hebt over 'recreatief gebruik' klink je nogal negatief, terwijl mijn instelling om te trippen nooit 100% zwaar en serieus is, en ik het ook gewoon doe omdat het zo enorm fijn is, eigenlijk voor een groot deel recreatief dus. En volgens mij is daar op zich niks verkeerd aan.

Er staan verder nog een foutje in! Hofmann heeft LSD niet uit paddo's gesynthetiseerd, de ontdekking van psilocybine kwam immers pas na die van LSD. En er zijn best veel spelfouten, maar dat is gewoon een kwestie van nog eens goed nakijken :) .
 

Jeniger

Sale drogué·e
Inscrit
20 Oct 2008
Messages
950
Wanneer je zegt dat psychedelica de oorsprong van alle religies moeten zijn (zoals eigenlijk in dat stukje op de hoofdpagina), dan ga je te snel door de bocht, dan sla je iets over, en b.v. een Christen zal die overgeslagen stap meteen identificeren, en denken 'hah! hij denkt dat z'n chemische middel het enige zaligmakende is, terwijl God juist overal is; hij is blijven steken in de pseudo-religieuze ervaring die zijn chemische middel oproept." Wanneer je zegt dat entheogenen aan de basis van alle religie liggen, dan raakt zo iemand als het ware eerder afgeschrikt of op zijn teentjes getrapt, dan dat hij geïnteresseerd raakt. Daarbij ben ik het er ook fundamenteel mee oneens, dat psychedelica de oorsprong van alle religie moeten zijn. Dan zet je die middelen volgens mij onterecht op een voetstuk. De oorsprong van alle (oprechte) religie is de mystieke ervaring. En psychedelica forceren mystieke ervaringen, daar ben ik het volmondig mee eens, alleen mystieke ervaringen kun je net zo goed hebben zonder psychedelica. En ik denk dat het heel gezond en nuchter zou overkomen om dat ook te melden

Thanks voor je reactie

Mijn doelgroep zijn eigenlijk ook niet de "mainstream" mensen, zoals christenen. Er zijn al zat websites die entheogene middelen op een lichtere manier interpreteren.
Er zijn verschillende manieren hoe je met entheogene middelen kan omgaan en gebruiken. We zijn helemaal plat gegooid met misleidende informatie over het geloof en niemand is er van op de hoogte wat voor een grote rol entheogene middelen hebben gespeeld in het boeddisme, hindoeisme, en christendom en welke invloed dat heeft gehad voor onze culturele tradities van vandaag
Omdat het mij zelf het meest aanspreekt, en persoonlijk ik na onderzoek en vanuit mijn intuitie echt geloof dat entheogene middelen de oorsprong zijn van geloof, heb ik voor deze aanpak gekozen, juist om een beetje tegengas te geven aan het hele psychedelica recreatie beeld, om het drugs beeld eraf te halen en de oorspronkelijkie context, o.a. vanuit het sjamanisme, naar voren te halen.

Ook denk ik dat geschreven metaforen nooit kunnen overbrengen wat iemand bedoeld, iemand zal na de uitspraak van de monnik nog steeds niet weten wat lsd met je doet. Dus of ik het licht opschrijf of zwaar, mensen zullen het toch alleen maar begrijpen en verder lezen als ze geïnteresseerd zijn.(of er klaar voor zijn)

Eigenlijk zijn entheogene middelen als iets psychedelisch zien voor mij juist een stap te ver. :D
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
De laatste tijd zie ik steeds meer websites over psychedelica/entheogenen online verschijnen. Maar vaak zijn deze websites niet professioneel opgebouwd, waardoor de betrouwbaarheid van de informatie dan al gauw verdwijnt. Vooral als er dan ook nog spel fouten in terug te vinden zijn, worden deze website al gauw aan de kanten gezet en zoekt men verder naar websites die wel echt professioneel uitgewerkte zijn.

Ik vind het initiatief van entheogeen.nl gewoon prachtig! Maar het mist de professionele look zoals ik het hierboven al omschreef. Voor een echt mooi resultaat moet je alles mooi en strak gaan uitlijnen. Want uiteindelijk valt of staat een website met de layout die je er voor gebruikt. Dit zelfde verhaal vind ik ook opgaan, voor Ditiseentrip.nl, Op deze laatste is de informatie goed uitgewerkt en in mijn ogen betrouwbaar, maar veroorzaakt de layout problemen waardoor mensen de website makkelijk over zouden slaan.

Zelf loop ik al een hele tijd met het idee, om ook een strakke professionele website te bouwen, waarop betrouwbare informatie over psychedelica terug te vinden is. Ik heb al een behoorlijk aantal jaar ervaring met het maken van websites in html/php/mysql etc. Maar als ik echt professionele websites ga bekijken, dan zie je dat er vaak een aantal mensen aan mee werken en daardoor als het ware een redactie vormen.

Nou zou het mij super tof lijken, om samen met een aantal mensen van dit forum een redactionele website te ontwikellen waarop we gezamenlijk betrouwbare informatie kunnen plaatsen zodat de website als het ware het Nederlandse gezicht kan zijn van psychedelica op het internet. Dus als er hier mensen zijn, die mee willen helpen met het plaatsen van professionele informatie of het maken van de website zelf, dan hoor ik dit graag! Ik denk namelijk dat als je met een aantal mensen samenwerkt, dit de website alleen maar ten goede zal komen.

Dus bij deze de vraag, wie zijn er hier geïnteresseerd, om hier aan mee te werken?
 

skrudge

Alpiniste Kundalini
Inscrit
10 Déc 2005
Messages
694
ik ben designer, en wil wel meewerken. Als het maar geen propagerende bull wordt :) Ik wil alleen eerlijkheid en transparantie neer zetten zodat mensen (juist de buitenstaanders!) hun eigen mening kunnen vormen.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
skrudge a dit:
ik ben designer, en wil wel meewerken. Als het maar geen propagerende bull wordt :) Ik wil alleen eerlijkheid en transparantie neer zetten zodat mensen (juist de buitenstaanders!) hun eigen mening kunnen vormen.

Dan hebben we in iedergeval het zelfde voor ogen ;) Zelf ben ik meer een programmeur dan designer, dus dit zou nog wel is goed uit kunnen komen :) Ik zal straks even een andere topic hiervoor openen, aangezien deze topic geopend is voor entheogeen.nl.

Groetjes,
Mysticwarrior.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
alleen mystieke ervaringen kun je net zo goed hebben zónder psychedelica.
Neh. De christenen, de moslims, de joden, de boeddhisten en de hindoes bakken er niks meer van. Ja, sommigen kunnen diepe rust bereiken (zoals mediterende boeddhisten of yoga beoefenende hindoes), maar alleen na vele jaren discipline en oefening. Of uren vasten. Of dagen in het donker verblijven... Dat is allemaal niet "net zo goed" als met psychedelica.

Wat ik dus eigenlijk mis, is iets lichts en relativerends.
Dan moet je bij sites zijn voor jongeren, die zich meestal richten op alle partydrugs. Sites als entheogeen.nl en ditiseentrip.nl beperken zich tenminste tot middelen waarvan zelfs wetenschappelijk geschoolde psychiaters bevestigen dat ze een mystieke ervaring opwekken met langdurige gunstige gevolgen. Het is niet onredelijk om te stellen dat:
a) Psilocybine en DMT een klassieke religieuze of mystieke ervaring opwekken;
b) Dat het consumeren van psychedelische planten, samen met het bestuderen van de sterren, de belangrijkste activiteiten waren waar de huidige godsdiensten en mystieke stromingen allemaal zijn voortgekomen.

Hierbij heb ik cannabis nog even buiten beschouwing gelaten.

Een oosterse monnik zei wel eens, nadat ze hem LSD hadden gegeven: "Dit middel kan je voor korte tijd het uitzicht vanaf de top van een berg laten zien. De weg naar die top zul je daarna echter nog altijd op eigen kracht moeten afleggen"
Precies, daarom hoor je mij al maanden/jaren zeggen dat we niet alleen het christendom en de islam moeten verwerpen, maar ook alle oosterse geloven.

Psychedelica kunnen je 'het' laten zien, net als b.v. een mooie zonsondergang, een geweldig gedicht, mooie muziek, of een ander die verder is dan jij je soms opeens een glimp kunnen laten zien. Dat is een mystieke ervaring, en dat kan je inspireren om zelf verder te zoeken.
Dat is jouw persoonlijke definitie van een mystieke ervaring. Inmiddels hebben wetenschappers een lijst van criteria samengesteld die bepalen wat wel en wat niet tot de mystieke ervaring gerekend moet worden. Muziek alleen geeft een esthetische, niet een mystieke ervaring.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
Waarom zouden we geloven "moeten" verwerpen? Is het niet belangrijker om iedereen vrij te laten om op zijn eigen manier die berg te beklimmen. (los van alle religeus fundamentalisten die hun mening aan anderen proberen op te dringen).
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
CaduceusMercurius, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik hoop dat het niet erg is als ik verder off-topic ga door er verder op in te gaan, maar ik wil er graag op reageren.

Wij zijn het oneens :D . Maar het is een moeilijke discussie om te voeren, omdat hij gaat over persoonlijke ervaringen. Jij zegt dat alleen met psychedelica een echte mystieke ervaring op te roepen is, en dat die ervaring zonder deze middelen eigenlijk onbereikbaar is. Wat het eerst in mij op komt, is dan: wat is dan de relevantie van de psychedelische ervaring, als hij zó erg op zichzelf staat? Wanneer wat wij in een trip ervaren helemaal op zichzelf staat, als een perspectief dat je enkel onder invloed van dat middel kunt hebben, wat kan dat perspectief dan voor ons betekenen? Er is dan maar weinig in het echte leven waarmee we het zouden kunnen plaatsen, of waarmee we het in verband zouden kunnen brengen. Ik ervaar het 'psychedelische perspectief' eerlijk gezegd helemaal niet als op zichzelf staand en zonder verband met het 'normale' leven. In bijvoorbeeld omgang met anderen, wanneer ik mediteer, of wanneer ik gewoon wat om me heen loop te kijken, herken ik regelmatig iets van de werkelijkheidservaring in mijn trips, bijvoorbeeld het gevoel van eenheid. Die ervaring is voor mij compleet identiek, hij is alleen in het normale leven (doorgaans!) duizend keer zwakker en minder overweldigend dan wanneer je tript. Maar hij is er, als je oplet, en het is hetzelfde.

Wat die monnik met dat uitzicht vanaf die berg bedoelde, gaat om persoonlijke groei. Iedereen zal zelf moeten groeien, zal meer en meer zichzelf moeten leren worden. Dat kan bijvoorbeeld door in te zien in wat voor een gevangenis je jezelf gevangen houdt, met je denkpatroontjes, maniertjes, ego-structuurtjes enz. Psychedelica breken die gevangenis in 1 keer open, zodat je weet wat het is om vrij te zijn, maar wanneer het middel is uitgewerkt, ben je weer net zo opgesloten als je eerder was. Met dat gevoel van vrijheid in je herinnering kun je echter met nieuwe energie aan de slag om meer en meer jezelf te worden, en dat kan er uiteindelijk toe leiden dat je, helemaal op eigen kracht, steeds meer er in slaagt om écht te stoppen met je eigen cipier te zijn. En dan ben je veel verder dan je was op het moment dat je tripte, en eventjes mocht inzien hoe het uitzicht zonder tralies is. Daarmee is trippen heel nuttig, omdat het je eigenlijk als geen andere ervaring kan laten inzien waar je staat, en waar je heen zóu kunnen. Maar het is echt alleen een middel, denk ik. Wat is voor jou de waarde van de psychedelische ervaring, wanneer hij geen parallelen heeft met ervaringen in ons nuchtere bewustzijn?

Ik vond zelf deze video enorm verhelderend, wat betreft deze onderwerpen. Het is een lezing van Richard Alpert, bij de meesten vooral bekend om zijn werk met Leary rondom de psychedelische revolutie. Hij legt heel duidelijk uit, hoe psychedelica hem ertoe gebracht hebben, met zichzelf aan het werk te gaan. Mocht je die hele lezing te lang vinden, dan raad ik dit fragment heel erg aan. Ik vind het heel goed :) . Of b.v. dit fragment.

Verder: zeggen dat muziek een esthetische, en geen mystieke ervaring geeft, vind ik wel heel erg dogmatisch klinken. Een ervaring van mystieke aard (volgens mij synoniem voor: éénheidservaring) ligt voor mij direct in het verlengde van iets esthetisch waarderen. Trouwens, de relatie tussen mystiek en esthetiek is in een trip wel het allerduidelijkst! Hoe ontzettend mooi alles wordt als je tript zegt mij genoeg daar over.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
:thumbsup: :thumbsup:
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Waar het primair om gaat is dat men met een objectieve, rationele, vertrouwde en oprechte insteek zich geintrigreert voelt om z'n geest kennis te laten nemen van eerst de destabelisering van z'n bewustzijn, en het daarmee verliezen van zelf controle en agentschap. En, hoe het herstel tot de normale staat van bewustzijn het zelf agentschap aansterkt en verlichting produceert die men ook sober met zich meedraagt.

Zelfs al zou het zo zijn dat entheogenen de oorsprong zijn religie. Ik denk persoonlijk dat we ons beter kunnen toeleggen op een nieuw wit vel en alle claims of verwijzingen uit en heden en verleden zo goed als moeten weglaten. Ook 2012, Maya's en wat al niet meer.

Wat we wel mogen aanvinken is dat entheogenisme/psychonautisme gebruik maakt van een wezenlijke mystieke toestandsverandering die je aan den lijve ondervindt in het nu.

Het grote verschil met sobere meditatie, metaforische religie of anderzijdse wijze, mag zeker worden belicht maar ik denk dat het om diverse redenen verstandiger is om geen referenties aan te gaan met specifieke religies of delen daarvan. Nimmer met toekomstige happenings.

Dit zou A) de indruk scheppen dat we 'een van al die anderen zijn' maar enkel gemoderniseerd en B) zal er bij velen ook een randje argwaan ontstaan op het moment dat er reeds bestaande religeuse componenten aanwezig zijn en C) de verdenking van het zijn van een sekte of individuen die anderen naar eigen wil willen sturen. Niet echt een fijn gevoel om sommige individuen met dat in het achterhoofd een toestandsverandering in het bewustzijn te laten ondergaan.

Teveel vertakkingen leiden ook tot complexiteit en we moeten begrijpen dat iedereen lang niet zo makkelijk entheogenen teksten leest als wij dat doen. Ze moeten aanvankelijk gesimplificeerd en in het kort een zuiver begrip krijgen van welke staat van bewustzijn ze oogetuige zijn. Naarmate ze gevorderd zijn, kan een specifiekere en complexere uitleg worden voorgeschoven. Dit alles in ongedwongen context waarin ze hun afwijzing kunnen laten blijken indien ze zelf een andere perceptie verwerven. We zijn immers allen onafhankelijke individuen en het zelf dient de hoogste macht te blijven.

Uiteindelijk draait het om onze diepste lagen van bewustzijn, waar onze zelf wil en controle een niet bestaande macht is. Het ervaren van dit model is voor het menselijke bewustzijn als ooggetuige een zeer sterk intense aanschouwing.

Als een individu met z'n bewustzijn na het ervaren van deze toestand, veel uiteenlopende onderbouwingen krijgt toegespeelt die hem boven z'n pet gaan kan dat ongewenste twijfel en wanorde opwekken en dat is het laatste wat we willen aangezien een rustgevende, tevreden, verlichtende, rationele sobere staat het hoogste goed is.

Ik denk ook dat een zo accuraat en zuiver mogelijke uitleg het meest overtuigend is wanneer we zo min mogelijk 'competitie', inferieure of suprieure vergelijkingen presenteren of claims aanrijken. Dit staat haaks op wat gedurende level 5 door onze ziel stroomt, it doesn't matter, alleen aanwezige bewustzijn opzichzelf doet er toe.

Verder vind ik dit een formidabel iniatief, het doet wel wat met me als mensen hierdoor verlichting zouden vinden.

De basis moet het zelf van het individu zijn, hij of zij moet geheel in staat worden gestelt om zelf richting te kiezen door middel van de entheogene staat van bewustzijn en enkel met de informatie worden geconfronteert die betrekking heeft tot het bewustzijn dat veranderd, destabiliseerd en mystiek transcendeert .

In elke andere bij associatie, geloof, veronderstelling, interpretatie moet hij of zij geheel worden vrijgelaten en nimmer door teveel benadrukte informatie vertstrekking worden beinvloed.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Brugmansia a dit:
En, hoe het herstel tot de normale staat van bewustzijn het zelf agentschap aansterkt en verlichting produceert die men ook sober met zich meedraagt.

Zelfs al zou het zo zijn dat entheogenen de oorsprong zijn religie. Ik denk persoonlijk dat we ons beter kunnen toeleggen op een nieuw wit vel en alle claims of verwijzingen uit en heden en verleden zo goed als moeten weglaten. Ook 2012, Maya's en wat al niet meer.
Ja, mee eens. Het nieuwe witte vel, of het vel waar de eerste regels op zijn geschreven door professionals als Albert Hofman, Stanislav Grof, Leo Zeff en vele anderen. Mijn persoonlijke mening, gevormd sinds het lezen van The Road Less Travelled door psychiater Scott Peck, is dat er geen verschil bestaat tussen psychologische genezing, en spirituele groei. Vanuit dat perspectief is psychedelische psychotherapie niet verschillend van een entheogeen ritueel. Ik vermoed zelf dat we met de moderne know-how van de psyche, de hersenen en de rest van het lichaam, en de diverse psychedelica die we nu tot onze beschikking hebben, misschien wel diepere genezing kunnen bewerkstelligen dan de beste inheemse sjamanen dat kunnen.

JJJ a dit:
Wat het eerst in mij op komt, is dan: wat is dan de relevantie van de psychedelische ervaring, als hij zo erg op zichzelf staat? Wanneer wat wij in een trip ervaren helemaal op zichzelf staat, als een perspectief dat je enkel onder invloed van dat middel kunt hebben, wat kan dat perspectief dan voor ons betekenen?
Ik zeg niet dat het helemaal op zichzelf staat. Wel dat het een soort bewustzijn is dat niet op veilige, gezonde of beheersbare manier te verkrijgen is, behalve door inname van psychedelica. De inzichten zijn wel degelijk gebaseerd op wat er al in de hersenen opgeslagen lag, en heeft betrekking op wat je met die informatie wilt gaan doen.
 
Haut