Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

entheogeen.nl

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
mysticwarrior a dit:
Zelf loop ik al een hele tijd met het idee, om ook een strakke professionele website te bouwen, waarop betrouwbare informatie over psychedelica terug te vinden is. Ik heb al een behoorlijk aantal jaar ervaring met het maken van websites in html/php/mysql etc. Maar als ik echt professionele websites ga bekijken, dan zie je dat er vaak een aantal mensen aan mee werken en daardoor als het ware een redactie vormen.

+1

Spreekt hier iemand Joomla? Ik ben voor stichting OPEN ook op zoek naar iemand die kan helpen de site bij te houden. Deze site/stichting is vooral gericht op wetenschappelijke info rond psychedelica (zie link). Verder organiseren we lezingen, debatten, stimuleren onderzoek, brengen mensen bij elkaar om dit te doen, zullen in de toekomst subsidie/geld proberen te vinden voor dit soort onderzoeken, etc. Wie helpt?

Wil zelf ook wel meehelpen aan andere sites, maar mijn prioriteit ligt bij OPEN.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Oh wow, ik tref op entheogeen.nl nog een link aan naar een van mijn schrijfsels. Een tekst die ik ergens in 2006 geschreven heb: http://www.woerdengezond.nl/Jezus.htm

Ik spreek niet echt Joomla maar zou wel meer voor Stichting OPEN willen gaan betekenen.

Wat betreft activiteiten binnen Nederland ben ik vooral enthousiast over vertaalwerk. Nederlanders pronken dat ze zo goed Engels kunnen, maar slechts een enkeling is bereid een Engels boek te lezen. Op de website van OPEN staat een literatuurlijst, en een lijst links. Je zou eigenlijk delen van die boeken en websites moeten vertalen en op je eigen site plaatsen. Zo las ik gisteren de introductie van LSD Psychotherapy van Stan Grof en was diep onder de indruk. Maar het taalgebruik was niet makkelijk. Dat soort krachtige teksten moeten vertaald worden, anders leest niemand het.

Is het niet de moeite waard om met twee of drie personen een boek te gaan schrijven, met daarin diverse nog nooit eerder vertaalde passages, en dat alles gegoten in een prettig leesbare maar academische vorm. Vervolgens kunnen de auteurs (en personen die door hen getraind zijn) dan lezingen gaan verzorgen op scholen en universiteiten.

Ik weet zeker dat zo'n boek enorm goed zal verkopen in Nederland. Veel Nederlandse publicaties over psychedelica zijn inmiddels verouderd en/of bespraken het hele scala aan "party-drugs", of beperkten zich juist tot slechts één middel (de paddo, of nu allerlei boeken over ayahuasca).

Het boek zou een zo objectief mogelijke bespreking moeten zijn van bevindingen uit psychedelische experimenten en therapieën. De planten en gesynthetiseerde stoffen die we bespreken zijn niet persé die onder de noemer "entheogeen" of "psychedelicum" vallen, maar therapeutisch nuttig (of veelbelovend) zijn gebleken.

We kunnen direct een selectie maken uit de beste bronnen die er zijn, en een Engelse schets maken van hoe het boek er uit zou komen te zien. Vervolgens alles vertalen, redigeren en zien te publiceren. Er is genoeg info. We zullen eerder selectief moeten zijn, dan moeite moeten doen om de bladzijden te vullen.

Een hoofdstuk zou ook kunnen gaan over de niet-therapeutische toepassingen van deze middelen, d.w.z. gebruik door mensen zonder psychische of lichamelijke problemen.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Een idee wat mij gewoon te binnen schoot na lezen van de laatste posts, is om een soort werkgroep op te richten dat zich kan bezig houden met het vertalen/publiceren en verwerken van psychedelische informatie. Ik zou bijvoorbeeld een website kunnen maken waarmee groepen mensen, projecten kunnen starten en uitwerken. Dan kan deze werkgroep op de achtergrond van veel websites die zich richten op psychedelica, zorgen voor goede informatie die dan beschikbaar is voor bijvoorbeeld stichting open of andere websites die het materiaal graag zouden willen publiceren. Eigenlijk dus een website met een bron aan informatie over psychedelicum. Daarnaast zou vanuit deze website dan ook een boek geschreven kunnen worden zoals Caduceus het omschreef. Misschien dat we in iedergeval is een keer met een aantal mensen hier om de tafel moeten gaan zitten. Ik zie immers dat meerdere mensen graag mee zouden werken om psychedelica positiever in het daglicht te brengen....
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
CaduceusMercurius a dit:
Je zou eigenlijk delen van die boeken en websites moeten vertalen en op je eigen site plaatsen.

Dat is inderdaad een mooi idee, maar op het moment is daar bij ons te weinig mankracht voor. Bovendien zijn er vaak problemen met de rechten van vertalingen. OPEN richt zich vooral op wetenschappelijke informatie voor een hoogopgeleid publiek. Het is niet direct onze missie om iedereen bekend te maken met deze materie. Wel willen we deel uitmaken van een grotere strategie waarin mensen beter weten wat psychedelica zijn en wat ze kunnen betekenen voor veel gebruikers. Een soort omslag in het denken teweeg brengen. We hebben dan ook wel contact met andere organisaties (ENCOD, Legalize) die dergelijke doelen nastreven, al moet het in de toekomst beter op elkaar worden afgestemd om echt iets te bereiken.

Wat in de directe toekomst wel gaat gebeuren is een poging tot een database van psychedelisch onderzoek op de site te maken, waarin iedereen duidelijk kan vinden wat er binnen een bepaald vakgebied voor onderzoek is gedaan. Delen hiervan zijn al gedaan door anderen, maar het is verre van volledig. Verder organiseren we lezingen en debatten over psychedelica. We dromen er ook van om een onderzoek te sponsoren, al is dat nog echt in de beginfase. Als je op de mailinglist terecht wilt komen, ga naar de site en schrijf je in!

Ik ben helemaal voor een dergelijke werkgroep. Wil er zelf zeker tijd in gaan steken. Duidelijke, gebalanceerde informatie die wetenschappelijk is te verdedigen en dus geen doelwit kan worden van propaganda is essentieel.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Een idee wat mij gewoon te binnen schoot na lezen van de laatste posts, is om een soort werkgroep op te richten dat zich kan bezig houden met het vertalen/publiceren en verwerken van psychedelische informatie.
Ik heb onlangs mijn winkelruimte door middel van een muur in tweeën verdeeld, waardoor er achter, en boven, ongestoord op computers gewerkt kan worden. De winkel is geopend van woensdag tot en met zaterdag, en dat zijn de dagen waarop er hier eventueel samen aan projecten gewerkt kan worden. Ik merk aan mezelf dat ik achter een computer snel afgeleid raak (door psychonaut.com bijvoorbeeld, lol) maar dat als ik met anderen samenwerk me makkelijker meerdere uren op een project kan richten. Dus als de werkgroep een locatie nodig heeft, in mijn pand is er vrij vaak ruimte, en ik heb hier vrij vaak tijd.

Het is niet direct onze missie om iedereen bekend te maken met deze materie.
Dat hoeft wat mij betreft ook niet zo nodig. Het is belangrijker dat deskundigen met deze middelen leren werken, of er in ieder geval meer over gaan begrijpen.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
CaduceusMercurius a dit:
Ik heb onlangs mijn winkelruimte door middel van een muur in tweeën verdeeld, waardoor er achter, en boven, ongestoord op computers gewerkt kan worden. De winkel is geopend van woensdag tot en met zaterdag, en dat zijn de dagen waarop er hier eventueel samen aan projecten gewerkt kan worden. Ik merk aan mezelf dat ik achter een computer snel afgeleid raak (door psychonaut.com bijvoorbeeld, lol) maar dat als ik met anderen samenwerk me makkelijker meerdere uren op een project kan richten. Dus als de werkgroep een locatie nodig heeft, in mijn pand is er vrij vaak ruimte, en ik heb hier vrij vaak tijd.

Misschien moeten we dan maar is gaan bekijken hoe we een dergelijke werkgroep kunnen gaan bewerkstelligen. Een werkplaats bijvoorbeeld bij jou in de winkel zou inderdaad nog wel is een goed plan kunnen zijn, ook ik word vaak te snel afgeleid door psychonaut.com :D En daarnaast zou het zeker niet verkeerd zijn om de mensen die meewerken ook in het echt te ontmoeten.

Het zou alvast een idee kunnen zijn, om de doelstelling van deze toekomstige werkgroep te gaan uitwerken. En om een website te lanceren, zodat mensen van buitenaf ook van het bestaan van dit project af weten en eventueel mee kunnen gaan helpen. Het zou namelijk wel mooi zijn als we in iedergeval met een aantal mensen, aan verschillende projecten zouden kunnen werken. Daarnaast zou de website natuurlijk de belangrijkste plaats moeten zijn om alle projecten op te publiceren.

Ik hoop verder dat er nog meer belangstellenden zijn, zodat een dergelijke werkgroep ook daadwerkelijk van de grond af kan komen....

Groetjes,
Mystic.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
silv a dit:
Waarom zouden we geloven "moeten" verwerpen? Is het niet belangrijker om iedereen vrij te laten om op zijn eigen manier die berg te beklimmen.
Ja, "moeten" en "verwerpen" zijn misschien niet de beste woorden om het proces te omschrijven. Iedereen moet uiteraard vrij gelaten worden. Wat er moet (blijven) gebeuren is dat er boeken gepubliceerd worden over de gebreken van de "geschriften", en dat hier over geblogd en gesproken wordt. Geleidelijk aan zullen steeds minder mensen (vooral de nieuwe generaties) deze godsdiensten aanhangen.
(los van alle religeus fundamentalisten die hun mening aan anderen proberen op te dringen).
Zolang de geschriften herdrukt worden, zul je fundamentalisten houden. En de geschriften blijven herdrukt worden zolang miljoenen mensen ze blijven aanschaffen. De Veda's, Koran, het Oude en Nieuwe Testament hoeven niet vernietigd te worden. Ze moeten gewoon een mooi plekje krijgen in de musea van de wereld, tussen de gevonden potscherven en opgegraven mummies.
 
Haut