Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

drugs en ego

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
een gevaar met drugs is ego. een aantal chemische drugs vergroten het ego (coke) en niet alleen op t moment dat je gebruikt. dat is een gewoon ego. met natuurlijke drugs heb je gevaar op een spiritueel ego (wat gevaarlijker is maar de kans is minder groot). zoals: ''I have seen I have felt I have been there''. ''het is aan me ge-openbaard''.

gelukkig is de psychonauten filosofie meer op humillity gericht. humble zijn jegens de planten en de wereld. respect is heel belangrijk. dat alles gelijk en één is. toch sluipt ego er soms ongemerkt in.
 

Entheonaut

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
29 Mai 2006
Messages
1 076
Ik ben het niet helemaal met je eens forest.

Je ego is je karakter. Als je word geboren kun je je geest zien als een onbewerkte versie, nog helemaal "clean". Pas als je je (biologische/maatschappelijke) leven gaat leiden word je ego gevormd, omdat je daardoor een betere overlevingskans hebt. Met het gebruik van geestvernauwende middelen (coke&speed bijvoorbeeld) word je ego sterker, maar bij het gebruik van geestverruimende middelen word je ego telkens minder... Dat kan doorgaan tot je ego totaal is opgelost in je hogere bewustszijn. Dit is voor mij de mooiste ervaring geweest die ik ooit in m'n leven heb gehad, totaal geen besef meer van wie/wat je bent, wat je positie is in het leven, wat de maatschappij is... Maar door je los te koppelen van je ego krijg je toegang tot de "alwetende kennis" om het zo maar even te noemen, samensmelting met het universum, zintuigen scherper dan ooit tevoren, en genieten van andere vormen van waarnemingen. De deuren van je geest zijn dan opengezet en dan sta je open voor dingen waar we in deze wereld bijna geen besef van hebben.

Ik ben van mening dat er niets mis is met de oplossing van het ego. Het individu is niet wat belangrijk is tijdens de trip, daar moet je je juist van kunnen afscheiden, zodat je kunt samensmelten in de oersoep van je bewustszijn. Dit vind ik het mooiste aspect van het trippen, en ik begrijp niet wat je hier nou gevaarlijk aan vind?
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
tuurlijk, ego is wat je in leven houd.

ik ben t totaal eens met je over het trippen waar je het over hebt en dat je je ego verliest, dat het daar juist om gaat. één worden met alles, geen dualiteit.

maar er zijn ook zat shamanen en guru's die spirituele ervaringen hebben en hetzelfde doen, reizen. maar toch een enorm spiritueel ego hebben.

in een trip/reis verleis je dat ego, maar op het moment dat je terug bent wordt vaak het ego groter, maar op een andere manier, niet zoals gewoon ego, het is meer op de achtergrond, maar veeel sterker. als een slang waardoor je gebeten wordt en de eerste paar uur voel je je prima en denk je dat het geen kwaad kon, maar langzaam aan dood het gif je, en dan is het te laat omdat je het voorheen had onderschat.

het is heel dubbel en tegenstrijdig op de een of andere manier. maar dat is wat mensen blind maakt dan.
 

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
Als je ego te groot is en je neemt psychidelische drugs, word je kei hard afgestraft. Onderschatting is het gevaarlijkte bij het ontdekken van jezelf. Ik denk dat je ego door psychidelische dingen sterker wordt, niet groter ;)
 

Entheonaut

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
29 Mai 2006
Messages
1 076
Indiaan a dit:
Als je ego te groot is en je neemt psychidelische drugs, word je kei hard afgestraft. Onderschatting is het gevaarlijkte bij het ontdekken van jezelf.

Ja dat klopt als een bus, ik heb het zien gebeuren met mensen die denken dat ze onwijs sterk in hun schoenen staan (grote ego, en dus blind...), dan na een flinke portie paddo's stort de wereld om hun heen, en vooral IN hunzelf, in...

forest a dit:
in een trip/reis verleis je dat ego, maar op het moment dat je terug bent wordt vaak het ego groter, maar op een andere manier, niet zoals gewoon ego, het is meer op de achtergrond, maar veeel sterker. als een slang waardoor je gebeten wordt en de eerste paar uur voel je je prima en denk je dat het geen kwaad kon, maar langzaam aan dood het gif je, en dan is het te laat omdat je het voorheen had onderschat.

het is heel dubbel en tegenstrijdig op de een of andere manier. maar dat is wat mensen blind maakt dan.

Het is best lastig om over een onderwerp zoals dit te praten, maar dat maakt het ook leuk :D...
Jij bedoelt dus eigenlijk dat na je trip, je ego sterker is (maar in welke zin? positief of bedoel jij nou juist negatief?). Jij zegt in feite dat je na een trip dus "blinder" wordt in plaats van dat je juist een verlichte geest hebt.
Ik moet zeggen dat ik het lastig vind om me in te beelden wat je precies bedoelt... maar voor sommige dingen is het lastig om ze te beschrijven met aardse woorden. Dan gaat de essentie van het gevoel verloren.
 

Bird

Glandeuse pinéale
Inscrit
9 Mai 2006
Messages
100
Wat ik me wel voor kan stellen is dat er mensen zijn die na het gebruiken van bepaalde drugs zichzelf 'verlicht' voelen. Dit is op zich prima, maar er zijn ook mensen die niet-gebruikers op zo'n moment als 'ongelovigen' gaan zien. DIT is fout! Je moet respect hebben en houden voor ieders belevingswereld, zolang er geen mensen onnodig worden geschaadt. Ego kan op zo'n moment idd de verkeerde kant op groeien, en als je eenmaal weet hoe het voelt om je ego te strelen, wil je het nog een x en nog een x en... naja das natuurlijk duidelijk!
Wat ik bedoel te zeggen (omweg) is dat je de drugs NOOIT moet toelaten in de wereld waarin je werkelijk leeft! Voor mij is het, zoals voor velen met mij, een middel om mijn hoofd open te maken en verder te gaan qua denken en voelen, maar wanneer ik nuchter ben GEBRUIK ik dit soort ervaringen om mijn leven op aarde wijzer en zinvoller te maken. Ook voor anderen, en uiteraard ook voor mensen die geen drugs gebruiken!
Nooit denken dat je beter bent dan een ander omdat je drugs hebt gebruikt! Uberhaupt NOOIT denken dat je beter bent dan een ander...

Peace!
 

BooYa

Glandeuse pinéale
Inscrit
10 Juin 2006
Messages
192
nu verstaak hoe ze op het woord egoTRIPperij komen :)
 

Entheonaut

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
29 Mai 2006
Messages
1 076
Bird a dit:
Wat ik me wel voor kan stellen is dat er mensen zijn die na het gebruiken van bepaalde drugs zichzelf 'verlicht' voelen. Dit is op zich prima, maar er zijn ook mensen die niet-gebruikers op zo'n moment als 'ongelovigen' gaan zien. DIT is fout! Je moet respect hebben en houden voor ieders belevingswereld, zolang er geen mensen onnodig worden geschaadt. Ego kan op zo'n moment idd de verkeerde kant op groeien, en als je eenmaal weet hoe het voelt om je ego te strelen, wil je het nog een x en nog een x en... naja das natuurlijk duidelijk!
Wat ik bedoel te zeggen (omweg) is dat je de drugs NOOIT moet toelaten in de wereld waarin je werkelijk leeft! Voor mij is het, zoals voor velen met mij, een middel om mijn hoofd open te maken en verder te gaan qua denken en voelen, maar wanneer ik nuchter ben GEBRUIK ik dit soort ervaringen om mijn leven op aarde wijzer en zinvoller te maken. Ook voor anderen, en uiteraard ook voor mensen die geen drugs gebruiken!
Nooit denken dat je beter bent dan een ander omdat je drugs hebt gebruikt! Uberhaupt :)NOOIT denken dat je beter bent dan een ander...

Peace!

Daar ben ik het mee eens man. (Toch blijf ik beter dan jij :wink)
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
forest wrote;

een gevaar met drugs is ego. een aantal chemische drugs vergroten het ego (coke) en niet alleen op t moment dat je gebruikt. dat is een gewoon ego.

Drugs is niet met ego gebonden, het ego huist in iemands geest, begrijp wat je bedoeld, drugs en inderdaad coke vooral is een ego-shooter. Alsof een roos openklapt en niet meer sluit.....Velen krijgen een behoorlijk arrogante attitude. Maar ook op speed krijgen veel gasten een grote ego, hek al wel gemerkt.

met natuurlijke drugs heb je gevaar op een spiritueel ego (wat gevaarlijker is maar de kans is minder groot). zoals: ''I have seen I have felt I have been there''. ''het is aan me ge-openbaard''.

Wat bedoel je met een spiritueel ego forest??

Het is juist de kunst dat het ego vernietigt wordt, vele levens zijn hier voor nodig.....je moet sterven om je ego los te laten. ( bedoel met sterven, dat je je IK moet vernietigen. Magische planten werken als een katalysator op het gebied van het ego....tenminste bij velen.....( ben er ook hard mee aan het werk)

Groet.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
ja, drugs zijn niet met ego gebonden, het is maar net hoe je zelf omgaat met wat je ervaart, en wat je neemt.

in de vele religie's hebben ze het over spiritueel ego (oke, vooral india). hmmm ik weet niet hoe k het uit moet leggen. voor het grootste deel is het zoals gewoon ego, maar dat betreffende spiritueel vlak. toch is het heel anders, het is dieper geworteld. kijk, als je een ego hebt gebaseerd op materiele dingen, dan zodra die materiele dingen weg zijn zal je ego ook (meestal) verminderen. maar bij spiritualiteit is dat anders. omdat ver gevordert daarin zijn hangt niet af van het aantal dromen over de toekomst die je hebt, of je kan materialiseren, of dat je aura's kan zien. iemand kan heel ver gevordert zijn zonder het te weten. en iemand die een keertje gedachten leest kan denken dat ie al verder gevordert is dan die gene die niet weet dat hij al ver op weg is.

pest, hel en verdoemenis, ik weet niet precies hoe het uit te leggen, ook wat ik nu hierboven heb geschreven geeft waarschijnlijk een verkeerd beeld ervan. het is iets wat je moet voelen, en er vervolgens van moet leren.
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
...omdat ver gevordert daarin zijn hangt niet af van het aantal dromen over de toekomst die je hebt, of je kan materialiseren, of dat je aura's kan zien.

(Ben ik mee eens, bij zielen wiens filter al wijd geopend is, betekent het nog niet, dat diegene er..al..is. Onderwerpen zoals " het Ego ", etc kan je lang over praten, waarom we het ego hebben, en hoe het kwijt te raken etc. (en, vooral de gevolgen van het ego!))

iemand kan heel ver gevordert zijn zonder het te weten. en iemand die een keertje gedachten leest kan denken dat ie al verder gevordert is dan die gene die niet weet dat hij al ver op weg is.

(Denk dat dit wel voorkomt ja, maar volgens mij zijn de meesten zich wel bewust van hun ontwikkelingsproces....naar hoger stadia)
 

aether

Glandeuse pinéale
Inscrit
19 Jan 2006
Messages
196
...omdat ver gevordert daarin zijn hangt niet af van het aantal dromen over de toekomst die je hebt, of je kan materialiseren, of dat je aura's kan zien.

(Ben ik mee eens, bij zielen wiens filter al wijd geopend is, betekent het nog niet, dat diegene er..al..is. Onderwerpen zoals " het Ego ", etc kan je lang over praten, waarom we het ego hebben, en hoe het kwijt te raken etc. (en, vooral de gevolgen van het ego!))

iemand kan heel ver gevordert zijn zonder het te weten. en iemand die een keertje gedachten leest kan denken dat ie al verder gevordert is dan die gene die niet weet dat hij al ver op weg is.

(Denk dat dit wel voorkomt ja, maar volgens mij zijn de meesten zich wel bewust van hun ontwikkelingsproces....naar hoger stadia)
 

petfles

Alpiniste Kundalini
Inscrit
4 Oct 2005
Messages
604
Forest is dat niet ongeveer waar Jung bijvoorbeeld over sprak als het had over zijn 2 'persoonlijkheden'? De ene was zijn ego, zijn dagelijks bruikbare identiteit. Zijn 2e was zijn oude, diepgewortelde, spirituele persoon. Degene die kan putten uit de universele kennis. Droombeelden, visioenen, intuitie, de onderbewuste reden van het leven.
Het gevaar bestaat inderdaad dat je gaat zweven als je 2e persoon de overhand krijgt. Het is de veel sterkere van de 2.. Je raakt psychotisch, verliest contact met jezelf en anderen. Het is dus taak om, net als Bird zei, met 2 benen op deze aarde te blijven staan. Wij zijn geen God.
Is dat misschien het gevaar van een te sterk spiritueel ego? Het idee dat je het leven kunt sturen? Jullie kennen dat gevoel vast, aan de ene kant voel je je niets in een onmetenlijk alles, aan de andere kant heb je het gezien en weet jij hoe het werkt. Je hebt kennis en daardoor de illusie van macht.
 

BooYa

Glandeuse pinéale
Inscrit
10 Juin 2006
Messages
192
u ego wordt gemaakt door 3 factoren
EQ (emotioneel quoficient) + IQ (inteligentie quoficient) + SQ (spiritueel quoficient)
iedereen eeft die 3 maar de hoeveelheid verschilt per persoon
sommige mensen zijn slimmer andere zijn gevoeliger en andere zijn dan weer geloviger
sommige leven dus meer met hun hart, verstand of ziel
tgevaar is natuurlijk als 1 van deze 3 te belangrijk word
teveel IQ kan leiden tot stress door te weinig ontspanning of door te overwerken, teveel EQ kan leiden tot naief gedrag en soms grootheidswaanzin en teveel SQ is uitputtender voor de geest om werkelijkheid en droomwereld te onderscheiden, dus kan men een beetje ontregelt geraken in de echte wereld door teveel in de droomwereld te willen zijn.
door psychedelische drugs kan het zijn dat je ontregelt geraakt (meestal teveel SQ)
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
BooYa a dit:
u ego wordt gemaakt door 3 factoren
EQ (emotioneel quoficient) + IQ (inteligentie quoficient) + SQ (spiritueel quoficient)

Sorry. Dit gaat er bij mij niet in. Je kunt wel 3 cijfers combineren tot een abstract begrip, maar dat betekent nog niet dat je gelijk hebt. Ego wordt gemaakt doordat je zelfbewust bent, niet door hoe slim of spiritueel of gevoelig je bent. Ego is wat jou onderscheid van anderen. Ego is heel logisch, omdat je jezelf beter kent dan anderen, waardoor je ook een beter beeld van jezelf hebt dan van anderen. Hierdoor ben je automatisch egoistisch. Ego is niet meer dan lijfsbehoud. Het is enkelvoudig, omdat het een samentrekking is (je zegt "ik" tegenover "ander"), maar ook veelvoudig, omdat het zich op talloze manieren uit (in woord, geloof en daad). Drugs kunnen het ego tijdelijk versterken of laten verdwijnen, en misschien bij langdurig gebruik veranderen.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
--
Ego wordt gemaakt doordat je zelfbewust bent
--

dit is zo vanuit een werelds standpunt (. ego wordt gecreerd doordat je je niet genoeg van jezelf bewust bent, door dualiteit. in wezen ben je alles wat er is, energie. maar je bent je er niet van bewust en ervaart niet dat je één met alles bent, daardoor komt er onderscheid en dat maakt ego.

veel interessante theoriën :P, maar niet wat ik bedoel. ik weet niet hoe het beter uit te leggen.
 

BooYa

Glandeuse pinéale
Inscrit
10 Juin 2006
Messages
192
kdenk da iedereen zijn ego hier wel gelijk heeft:)
maar iedereen bezie ego mss als iets anders en tis nu eenmaal iets om moeilijk uit te leggen, zeker in verband met drugs
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
forest a dit:
--
Ego wordt gemaakt doordat je zelfbewust bent
--

dit is zo vanuit een werelds standpunt (. ego wordt gecreerd doordat je je niet genoeg van jezelf bewust bent, door dualiteit. in wezen ben je alles wat er is, energie. maar je bent je er niet van bewust en ervaart niet dat je één met alles bent, daardoor komt er onderscheid en dat maakt ego.

veel interessante theoriën :P, maar niet wat ik bedoel. ik weet niet hoe het beter uit te leggen.

Het zou erg moeilijk zijn te overleven zonder ego. Mooi voorbeeld van Terence Mckenna:'we need just enough ego to make sure I'm putting food in my mouth instead of yours.'.

Ik begrijp wat je bedoeld Forest, hoe meer we leren, hoe minder we weten. We zien we wereld zoals ie is, omdat we geleerd hebben hem zo te zien. Moeilijk onder woorden te brengen maar dat is nou ook juist de essentie hiervan :)
 
Haut