Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

De Psychonaut "religie"?

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Hmm klinkt lekker! maar ik zou et een beetje versoepelen toch Smile ik doe (nog) ni veel van die spulle maar geloof er wel in bijv.
Ha! Als je er in gelooft dan is het eigenlijk al een soort geloof voor je.

Ik heb in bovenstaande geprobeerd het soepel te houden door zinnen te laten beginnen met bijvoorbeeld "streven naar." Het is een beschrijving van een soort streven en verlangen naar, niet zozeer een perfect onder de knie hebben. Een goed voorbeeld is cannabis: ik zou schijnheilig/ een leugenaar zijn als ik zou beweren dat ik het gebruik daarvan ten alle tijde perféct onder controle heb. Soms rook ik het wanneer ik dat eigenlijk niet zou moeten doen. Maar omdat ik controle over mijn cannabisconsumptie wel belangrijk vind, is mijn gebruik in zijn algemeen redelijk stabiel (circa 1 gram per week) en verantwoordelijk te noemen (hoop ik).

Eigenlijk zijn dit gewoon richtlijnen om van drugs te genieten zonder erdoor in de problemen te komen, ze optimaal te benutten, en gedurende het gehele leven higher en higher te worden, ook in de periodes waarin er niets geconsumeerd wordt. Leergierigheid is heel belangrijk als je de baas over drugs wilt blijven, en elk jaar van je leven een beetje gelukkiger wilt worden.
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
zelfde verhaal als oliboytje :) "Geloven" is voor mij echter zo'n sterk woord dat ik me daar niet snel aan durf te binden. Maar wat velen geloven noemen is bij mij wss wel het geval. Ik vind het echter nog te riskant om in mijn eentje vrij hoge doseringen te nemen en bewust zelfconfrontatie aan te gaan omdat ik mij daar gewoon nog te onervaren voor schat.. Daarom doe ik het voorlopig nog samen met vrienden in de natuur. De natuur vind ik eigenlijk ook een plek die in die lijst zou moeten staan. Dat kan ook een hele mooie ervaring geven. En langzaam bouw ik de doseringen op en misschien binnenkort zelfs al ga ik voor het eerst in mijn eentje mijn zelfgekweekte paddestoeltjes eten :) maar eerst nog een keer met vrienden...
Het is ook zo dat ik mij in m'n eentje meestal niet zo op m'n gemak voel, puur "zijn" in m'n eentje is heel moeilijk, daaarvoor baseer ik mijn normale gedrag veel te veel op dat van anderen dat het moeilijk is op mijzelf dingen te doen...

"- Zo eerlijk, leergierig, behulpzaam en productief mogelijk in het leven proberen te staan. "
Leergierig in de zin van scholing kan ik helaas niet van mezelf zeggen. Ik doe dit jaar 5vwo overnieuw omdat ik simpelweg niks heb gedaan afgelopen jaar. Sompelweg omdat de leerstof mij vrijwel NIETS zegt. echter in andere opzichten ben ik wel degelijk leergieren met name research naar psychedelica en ook: "- Geinteresseerd zijn in de synthese van spiritualiteit en wetenschap. " Deze inderesse geld in hoge mate voor mij.


Voor de rest heb ik in de eerste post van dit topic niet helemaal gezegd wat ik bedoelde, het leek daar erg op dat het puur ging om de psychedelica niet te laten verbieden. Dit is natuurlijk zeer incompleet maar hopenlijk werd dat begrepen. Het zou heel mooi zijn een samenkomstplek te hebben als mensen met verwante denkwijzen, :) laat ik het zo maar even noemen. En dan niet een jaarlijkse meeting oid, maar echt een plek ofzo.

mvg
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ja, in de natuur is ook een belangrijke plek, maar ik dacht dat dit wel besloten lag in "stilte en duisternis, of in een rituele/ psy-culturele/ semi-religieuze context." Desalniettemin zou ik het er ook apart bij kunnen zetten. Met psy-culturele context worden trance feestjes en dergelijke bedoeld, met rituele alles wat zeg maar van te voren gepland is (bijvoorbeeld gebruik van trommels of tibetaanse klankschalen), en semi-religieuze context bijvoorbeeld het zingen van mantra's of liederen. De natuur kan een ideale plek zijn om voor stilte te zorgen, vooral stilte wat stadsgeluiden betreft, en als je een tentje meeneemt kun je ook 's avonds zorgen voor duisternis (geen lantaarnpalen en zo, ook ideaal voor sterren kijken).
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Sorry, ik vind een kerkgenootschap of een heiligdom te primitief voor een progressieve levenswijze als psychonautisme. We zouden de nadruk meer moeten leggen op de wetenschappelijke evolutietheorie dan de beeldvorming van een kerkgenootschap of samentrekking. Terence McKenna is juist zo briljant vanwege de wetenschappelijke benadering van entheogenen.

Psychonautischme is onze eigen geest, en die dragen we overal mee naar toe, daar hoeft een gevestigde plek niet bij. Juist ons bewustzijn wat we overal mee naar toe dragen is de vrijheid en onafhankelijkheid van psychonautisme.

/m
 

oliboytje

Neurotransmetteur
Inscrit
23 Juil 2007
Messages
90
Daar moet ik toch tegen spreken. Was er ngo altijd genoeg aantrek van de kerk zouden we nog altijd naar kerk gana etc. Kijk in de moslimlanden! Daar plegen ze zelfmoorf voor hun god. Dus primitief is niet echt juist. En er zijn nog volop sektes overal in de wereld (opus dei,...) . Bijv ook "gangs" zoals teh bloods , the cribs dat zijn ook groepen maar dan gewoon zonder geloof en dat is totaal "in" die gangsta trend in america.

Altho inderdaad een soort kerkgenootschap een beetje ouderwets is.

Ik geloof in psycidelics dat ze onze geest kunnen verruimen, wie weet zelf dingen te weten komen die anders nooit konden weten. En dat zulke drugs ook positief zijn. Waar ik wel bijna volop tegen ben en dus denk ik niet passen in deze "religie" zijn stuff als cocaine, gas, heroine, speed , en al van zulke brol :( . Betekent niet dat ik het nooit eens zou doen om gwn eens te ervaren.

Mss een verwarrende reply vanme :p maar ik hoop datje een beetje begrijpt wat ik bedoel/voel
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
We zouden de nadruk meer moeten leggen op de wetenschappelijke evolutietheorie dan de beeldvorming van een kerkgenootschap of samentrekking. Terence McKenna is juist zo briljant vanwege de wetenschappelijke benadering van entheogenen.
Er is nog geen wetenschappelijke evolutietheorie, enkel een nog niet bewezen evolutietheorie. Terence z'n beschrijving van hoe het gegaan zou kunnen zijn (de eerste mensen die vanuit het regenwoud de vlaktes op gingen en daar de paddestoelen ontdekten enz.) is niet meer dan een theorie. Het is aan iedereen om voor zichzelf uit te zoeken wat de geschiedenis van de mensheid is. Forbidden Archeology of The Hidden History Of The Human Race zijn interessante werken. http://www.mcremo.com/museum.htm
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
"Kerk" is een woord dat bij velen afgunst opwekt en zo ook wel bij mij. Het doet denken aan iets conservatiefs, dat hoeft het natuurlijk niet te zijn, toch ;)?
Het hoeft totaal geen wetenschappelijke kijk in de weg te staan of wat dan ook. Zoals ik het bedoelde was het meer een samenkomstplek/groep voor mensen met wereldbeelden die op elkaar lijken. Het hoeft ons niet te beperken, integendeel.

En tja, wat is wetenschappelijk...Wat juist het mooie is, vind ik, is om de grensvlakken tussen de wetenschap en het "geloof"/ de spiritualiteit te zoeken. Grenswetenschap. Wetenschap die niet puur vasthoud aan theorieën die voor waar worden aangenomen maar de vraag is of ze dat wel zijn. Progressieve wetenschap. Want als je aan je denkbeeldjes blijft vasthouden steek je je kop een beetje in het zand..
Ik heb hier nog een werkstuk over dat ik eens heb gemaakt, ik zal dit wel in een nieuwe topic posten een keer.

Ik zeg overigens niet dat jij dit doet hoor :p, totaal niet, maar ik wou je even mijn beeld van dit gedoe laten zien ^^
 

Frostie

Glandeuse pinéale
Inscrit
6 Avr 2007
Messages
164
Hoe langer ik op deze site rondsurf hoe meer ik zin krijg om jullie 'moderne hippies' te noemen :D Niet slecht bedoelt dan, maar ik denk dat als je een genootschap zou oprichten, het meer zal eindigen in een soort consert zoals die flower power dinges in de jare stilletjes :p
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Hi hi, er kwam net een quasi-hippe jongen mijn winkel inlopen (open bloesje, zonnig kapsel), en vroeg of ik wierook verkocht. Ik liet hem zien waar deze te vinden was. Meteen liep hij naar de boeken die ik verkoop (over edelstenen, reiki enz.) en begon er in te bladeren. Toen vroeg hij of ik er ook zelf in geloof.

Bleek hij dus een christen-jongere te zijn. Dus ging ik met een glimlach op mijn gezicht het gesprek aan, en vertelde hem over de kruiden die genoemd worden in het Oude Testament. Het lukte me zelfs om een paar Bijbelteksten te citeren. Vroeger zou het zeker tot een meningsverschil hebben geleid, maar ik stond hem gewoon niet toe het met me oneens te zijn, hij kwam er met geen speld tussen, want ik liet zijn geloofsovertuiging volkomen intact, terwijl ik hem een en ander uitlegde over natuurgeneeswijzen en mijn visie hier op. En enigszins verbijsterd, maar tevreden, verliet hij mijn winkel weer. Dit keer werd er niet dramatisch voor me gebeden, maar werd mij een "succes en een prettige middag verder" gewenst.

Misschien vertel ik hem volgende keer wat over psychedelica. :lol:
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Haha, cool. Doet me denken aan een keer dat ik met pech langs de weg werd geholpen door de ANWB. Die man bleek een soort dubbele baan te hebben: een mobiele evangelist die auto's repareert :)

Tijdens het gesprek dat we kregen kwam ook de bijbel aan de orde, en in het specifiek over 'visioenen'. Mijn reactie was dat ze wel bijzonder waren, maar zeker niet uniek. Iedereen kan visioenen ervaren met psychedelica. Hij vatte het aardig op, en we wenstten elkaar nog een goede avond :)

(edit: sp)
 

Frostie

Glandeuse pinéale
Inscrit
6 Avr 2007
Messages
164
Ik ben niet gelovig, maar ik vind dat god er moet zijn in de wereld. sommige denken dat als er geen geloven waren er geen oorlog tussen de geloven zou zijn, maar oorlog zal er altijd zijn volgens mij, en door in god te geloven willen de mensen enkel 'goed' zijn.
Geen enkel mens vind vanzich zelf dat hij 'slecht' is.
En de mensen gedragen zich door het geloof, ook omdat ze niet naar de hel willen gaan.
Ook niet gelovigen zitten ook soms wss met die 'als ik niet braaf ben ga ik naar de hel' gedachten. en dat doet volgens mij veel aan de wereld.
Ik ben mss niet gelovig in god, maar ik denk niet dat het gedaan is als we dood gaan.
Het is ook altijd een raatsel hoe het komt dat je 4 gram vermagert, het moment dat je dood gaat.
Het is altijd 4 gram bij iederen persoon, ze zeggen het gewicht van de geest...
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Het is altijd 4 gram bij iederen persoon, ze zeggen het gewicht van de geest...
Is dit niet een broodje aap verhaal? Ik ken het uit een religieuze beweging, maar heb er nooit een wetenschappelijk verhaal over gelezen. 4 gram is erg veel namelijk.

maar oorlog zal er altijd zijn
Waarom? Dat hoeft helemaal niet. In ieder geval is religie een belangrijke drijfveer geweest in het verleden, en in het heden.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Ik denk dat het gewicht van zuurstof en stikstof in al je vaten stelsels zo'n gewicht wel kan zijn. Je adem inhouden betekend nog steeds voorzien zijn van die stoffen, maar bij dood waarbij je organen compleet leeg zijn evenals al je andere weefsel, betekend dat dus een nihile afname van gewicht. Of vochtafdrijving via de huid. Of een combi van verschillende factoren.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Frostie a dit:
Ik ben niet gelovig, maar ik vind dat god er moet zijn in de wereld. sommige denken dat als er geen geloven waren er geen oorlog tussen de geloven zou zijn, maar oorlog zal er altijd zijn volgens mij, en door in god te geloven willen de mensen enkel 'goed' zijn.
Geen enkel mens vind vanzich zelf dat hij 'slecht' is.
En de mensen gedragen zich door het geloof, ook omdat ze niet naar de hel willen gaan.
Ook niet gelovigen zitten ook soms wss met die 'als ik niet braaf ben ga ik naar de hel' gedachten. en dat doet volgens mij veel aan de wereld.
Ik ben mss niet gelovig in god, maar ik denk niet dat het gedaan is als we dood gaan.
Het is ook altijd een raatsel hoe het komt dat je 4 gram vermagert, het moment dat je dood gaat.
Het is altijd 4 gram bij iederen persoon, ze zeggen het gewicht van de geest...

De reden dat onze hersenen een bewustzijn hebben is omdat de chemi van de samenstelling atomen van onze hersenen de meest complexe zijn die we hebben kunnen vaststellen in het reeds ondekte gebied in het universum.

Bij ontbinding van ons lichaam gaat die samenstelling terug naar een simpelere verdeeldheid en wordt door micro organismen en micro natuurprocessen het milieu er weer mee gevuld. Onze samenstelling vergaat, net zoals die samenstelling gemaakt werd van miniscule spermacel tot wat je nu reeds bent.

Verder is IMO God niet meer dan onze zintuigelijke waarneming inclusief lichaam en geest die emoties kent en, hoewel velen het niet willen geloven of erkennen, ook streeft naar egocentrische behoeftes.

Maar goed, het ieder z'n goedrecht om zijn geloof te kiezen bij z'n identiteit, hetgeen voor mij de wetenschap is.
 

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
Ik vraag me af, of het geloven in een god of iets na de dood niet een betere gedachte is dan een beindiging van al wat je bent. Niemand kan bewijzen wat er na de dood komt. Dus kan je of je logische redenatie volgen, of in iets geloven waar je vrede mee kan hebben. Ik begin steeds meer naar het tweede te neigen.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
Indiaan a dit:
Ik vraag me af, of het geloven in een god of iets na de dood niet een betere gedachte is dan een beindiging van al wat je bent. Niemand kan bewijzen wat er na de dood komt. Dus kan je of je logische redenatie volgen, of in iets geloven waar je vrede mee kan hebben. Ik begin steeds meer naar het tweede te neigen.

logische redenatie leidt uiteindelijk toch tot onvrede, omdat je uiteindelijk in niks gelooft. Marx zei misschien dat godsdienst opium voor het volk is, maar het volk kan wel wat "opium" gebruiken, ik ook trouwens, maar ik ben te sceptisch voor een religie.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik vraag me af, of het geloven in een god of iets na de dood niet een betere gedachte is dan een beindiging van al wat je bent.
Geloven is een wat zwak woord, en "een god" is een vaag begrip. Maar weten dat bewustzijn niet afhankelijk is van zintuigen (zoals tijdens een trip in het donker), dat je dingen kunt zien zonder je ogen, dingen kunt horen zonder je oren en jezelf kunt zijn zonder je ego, in ieder geval in het hier en nu, en dus waarschijnlijk ook als het lichaam sterft, is wat je ware verlichting zou kunnen noemen.

De puur biologische benadering, dat bewustzijn het resultaat is van ons complexe zenuwstelsel, laat veel te veel vragen onbeantwoord, en is naar mijn mening niet bevorderlijk voor een aangename trip of gelukkig leven.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
de biologische uitleg:
tijdens een trip activeren chemicalien hersencellen die normaal door je zintuigen geactiveerd worden. patronen tussen neuronen worden geactiveerd, de patronen worden herkend als iets wat men ziet, hetgeen leidt tot de prachtige fractalen en zo. visioenen zijn al wat moeilijker te bekomen.

over religie en psychedelics:
psychedelics is meer je bewustzijn loskoppelen van je zintuigen en ze koppelen aan iets chaotisch, mystieks en groots.

het gaat ons te boven en daar draait het nu eenmaal om: religie is zoeken naar iets die ons te boven gaat. religie draait om de onwetendheid van de mens.

moest God bestaan, en moesten we ervan gewaar zijn, dan zou God niet de religieuze behoeftes van de mens kunnen bevredigen, dan is het geen religie meer maar een deel van het alledaagse leven. iets dat we door en door kennen heeft geen sterke religieuze waarde meer.

onze onwetendheid maakt ons net religieus, het idee dat we niet weten. religie is een manier om de behoefte aan transcendentie te bevredigen, en het in het duister tasten naar een overstijgende entiteit of systeem maakt de mens weer nietig.

een trip is ook zo enorm religieus omdat je te maken hebt met iets dat blijkbaar enorme kracht heeft en omdat we veel dingen niet kunnen verklaren errond.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Het is nog maar een schets, maar het is wel een idee dat al jaren door mijn hoofd spookt. Hoe denken jullie hierover:

HELP NEEDED

I, and I’m sure many of my (future) friends, can explain psychedelics from a philosophical, theological, historic, shamanic, psychological and metaphysical point of view. But every time I contemplated giving lectures in my neighborhood I thought: “What’s the use? If people don’t undergo the experience, what would have been accomplished?
 
Haut