Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

AI, vrije wil en de toekomst van de mensheid

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Lion a dit:
Ik denk vanuit het denkperspectief van de mens.
Als de mens zijn eigen denkwijze in een robot kan plaatsen, al is het maar 1 robot dan is dit genoeg voor een hele kettingreactie te veroorzaken. Als die mens dan net bij voorbeeld een 2de hitler is.. zijn we vertrokken..

Maar dan zouden die robots niet echt intelligenter zijn, toch? En zelfs als ze intelligenter zijn en even goed/slecht als de mens, (even ervan uitgaand dat je moraliteit en intelligentie kunt scheiden), waarom zouden ze ons dan toch als bedreiging zien, terwijl wij ze hebben gemaakt?

Bovendien vind ik het best een raar idee dat de mens iets zou kunnen maken dat intelligenter is dan zichzelf. Dat betekent dat we zouden weten hoe we intelligenter zouden kunnen zijn en dat we dat toch niet worden. Dan verdien je het niet om te overleven. :wink:
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Forkbender a dit:
Lion a dit:
Ik denk vanuit het denkperspectief van de mens.
Als de mens zijn eigen denkwijze in een robot kan plaatsen, al is het maar 1 robot dan is dit genoeg voor een hele kettingreactie te veroorzaken. Als die mens dan net bij voorbeeld een 2de hitler is.. zijn we vertrokken..

Maar dan zouden die robots niet echt intelligenter zijn, toch? En zelfs als ze intelligenter zijn en even goed/slecht als de mens, (even ervan uitgaand dat je moraliteit en intelligentie kunt scheiden), waarom zouden ze ons dan toch als bedreiging zien, terwijl wij ze hebben gemaakt?

bv Oeidipus -complex.
En ik ben ervan overtuigd dat er nog wel voorbeelden zijn.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Lion a dit:
bv Oeidipus -complex.
En ik ben ervan overtuigd dat er nog wel voorbeelden zijn.

Oedipus complex vereist jalouzie ten opzichte van de moeder. Welke moeder zie jij van robots?
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Forkbender a dit:
Lion a dit:
bv Oeidipus -complex.
En ik ben ervan overtuigd dat er nog wel voorbeelden zijn.

Oedipus complex vereist jalouzie ten opzichte van de moeder. Welke moeder zie jij van robots?

De mens natuurlijk.
Maar ik ben ondertussen vergeten wat ik wou zeggen met het Oedipus-complex.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Lion a dit:
Forkbender a dit:
Lion a dit:
bv Oeidipus -complex.
En ik ben ervan overtuigd dat er nog wel voorbeelden zijn.

Oedipus complex vereist jalouzie ten opzichte van de moeder. Welke moeder zie jij van robots?

De mens natuurlijk.
Maar ik ben ondertussen vergeten wat ik wou zeggen met het Oedipus-complex.

Maar bij Oedipus vermoord de robot de vader en heeft sex met de moeder. Gaan die machines ons doodneuken?!!?!?!? :lol:

Nog andere redenen bedacht waarom robots ons zouden uitroeien?
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Hou uw sarcasme maar voor uzelf.
Het is niet omdat JIJ denkt dat het niet kan, dat het daarom niet kan gebeuren.
Ik kan het niet helpen dat jij zo blind bent en enkel de voordelen ervan in ziet.

Als ik meer tijd heb schrijf ik wel enkele theorieën op ivm robots en buitenaards leven.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Lion a dit:
Hou uw sarcasme maar voor uzelf.
Het is niet omdat JIJ denkt dat het niet kan, dat het daarom niet kan gebeuren.
Ik kan het niet helpen dat jij zo blind bent en enkel de voordelen ervan in ziet.

Als ik meer tijd heb schrijf ik wel enkele theorieën op ivm robots en buitenaards leven.

Ik zeg niet dat het niet kan, ik wil graag weten waarom het wel zou kunnen. Volgens mij is dat nog altijd een geldige vraag. Ik heb trouwens mijn twijfels bij het gehele project van AI omdat het m.i. al te vaak uitgaat van een bepaald concept van intelligentie dat in mijn optiek niet overeenkomt met de werkelijkheid.

Ik hoor graag je theorieen, maar maak ze alsjeblieft aannemelijk. Dit betekent voor mij niet dat het een standaardverhaal moet zijn wat iedereen te horen krijgt op school, maar dat je conclusies voortkomen uit duidelijke vooronderstellingen, die ik kan begrijpen.
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Staat in men agenda voor zondagavond.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
koel! Ik kijk ernaar uit.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Lion a dit:
Als ik meer tijd heb schrijf ik wel enkele theorieën op ivm robots en buitenaards leven.

Dan ben ik nieuwsgierig met welke theorieen je komt. Want de afstanden in het universum die de mens reeds al heeft waargenomen gaan over de miljard lichtjaren heen. Ruimte kromming is eveneens een bepaalde factor.

Verder geloof ik nooit 1 2 3 dat wij intern op deze planeet robots ontwikkelen die uiteindelijk ons zullen overheersen omdat ze een hogere intelligentie ontwikkelen. Omdat onze intelligentie inherent is aan wat wij bij hen programmeren. En omdat zo'n blik geen ziel heeft, zal het zich nooit met de intelligentie die wij verstrekt hebben op eigen benen sneller kunnen ontwikkelen dan wijzelf. Aangezien elk nano stukje door ons geprogrameerd moet worden alvorens de werking of gedraging intreed.

Verder was Adolf Hitler niet gevaarlijk, hij kon tot zijn daden komen omdat de macht hem werd toegeschoven op democratische gronden. Hij was enkel het gezicht van een achterban van 70 miljoen mensen. Die net zo goed door vele anderen vertolkt had kunnen worden.
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Precies wat ik bedoel aan de hand van Adolf Hitler.

De macht werd hem toegeschoven...
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Volgens mij begrijp je het verkeerd. Met toegeschoven noem ik steun om zijn gedachtengoed draagvlak te geven en te kunnen uitvoeren.

En niet 'het suprieure' vastleggen in een robot wat hem overheersend zou maken.
 

Dr. Leospace

Alpiniste Kundalini
Inscrit
28 Oct 2005
Messages
686
Forkbender a dit:
Bovendien vind ik het best een raar idee dat de mens iets zou kunnen maken dat intelligenter is dan zichzelf. Dat betekent dat we zouden weten hoe we intelligenter zouden kunnen zijn en dat we dat toch niet worden. Dan verdien je het niet om te overleven. :wink:

Precies, dit is denk wel een wezenlijk iets, het is onwaarschijnlijk dat we als mensheid iets kunnen creeeren wat intelligenter is dan onszelf.

We kunnen natuurlijk wel een zelf-lerende machine bouwen die gaandeweg zijn eigen intelligentie verhoogt. Maar als we dat kunnen, dan kunnen we deze intelligentie vast ook in ons eigen voordeel gebruiken. Bijvoorbeeld als een soort memory-upgrade waardoor we 'de machines' de baas blijven.
 

Dr. Leospace

Alpiniste Kundalini
Inscrit
28 Oct 2005
Messages
686
Brugmansia a dit:
Verder geloof ik nooit 1 2 3 dat wij intern op deze planeet robots ontwikkelen die uiteindelijk ons zullen overheersen omdat ze een hogere intelligentie ontwikkelen. Omdat onze intelligentie inherent is aan wat wij bij hen programmeren. En omdat zo'n blik geen ziel heeft, zal het zich nooit met de intelligentie die wij verstrekt hebben op eigen benen sneller kunnen ontwikkelen dan wijzelf. Aangezien elk nano stukje door ons geprogrameerd moet worden alvorens de werking of gedraging intreed.

Waarom kan een machine geen ziel hebben? Ongeacht of je ziel ziet als iets spiritueels of een bepaalde hogere vorm van intelligentie, het getuigt een beetje van menselijke arrogantie om te veronderstellen dat wij het alleenrecht daarop hebben. Het lijkt me niet dat we kunnen uitsluiten dat andere wezens ook een ziel kunnen hebben.

En machine's hebben niet perse een vast programma, ook nu al bestaan machine's die hun eigen programma kunnen herschrijven en aanpassen aan een nieuw situatie.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Dr. Leospace a dit:
En machine's hebben niet perse een vast programma, ook nu al bestaan machine's die hun eigen programma kunnen herschrijven en aanpassen aan een nieuw situatie.

Dat vind ik wel een interessante ontwikkeling, maar het veronderstelt wel dat deze machine zijn eigen programma's op een intelligente manier kan herschrijven, wat weer veronderstelt dat het intelligenter is dan zijn eigen programma, wat uitkomt op een soort ziel, die ten grondslag ligt aan het apparaat. Intelligentie gaat altijd een stap dieper dan de programma's die het gebruikt om bepaalde doelen te bereiken. Een oneindige regressie van meta-programma's die de programma's veranderen lijkt mij niet genoeg.
 
Haut