Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Zeitgeist in Nederland?

ZOF

Glandeuse pinéale
Inscrit
22 Juin 2007
Messages
244
Hey Psychonauts,

Ik heb nu al een tijdje geleden Zeitgeist gezien en ik heb er vele onderwerpen uitgehaald waarover ik heb nagedacht. Nu vraag ik me af of mensen die Zeitgeist hier gezien hebben, dat ook gedaan hebben? (te onnozele vraag).

Hoe denken jullie over Zeitgeist als hoe toepasbaar het is op Nederland :?:

*zijn dit bijwerkingen van cannabis :lol: ?*

Gr,
ZOF
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Misschien kun je zelf beginnen? Waar heb je over nagedacht, wat denk je dat er belangrijk is, hoe zie jij het specifiek betrokken op NL?
 

Dr. Leospace

Alpiniste Kundalini
Inscrit
28 Oct 2005
Messages
686
Ik ben dol op een sappig complottheorietje op z'n tijd. Maar de film is iets teveel propaganda in plaats van feitelijk naar mijn smaak...

Het is goed in elkaar gezet en prima om mensen aan het denken te zetten, maar niet iets om te letterlijk te nemen. Daarvoor worden te weinig onderbouwingen en referenties gegeven voor de aangedragen feiten.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
De makers van Zeitgeist willen hun theorie te hard staven en daarvoor brengen ze vergezochte en foutieve informatie aan, dus het is wat filteren...

Er is zeker wat van toepassing op Nederland (en België), neem nu het systeem van de centrale bank (filmdeel III)
 

ZOF

Glandeuse pinéale
Inscrit
22 Juin 2007
Messages
244
En bijv. de Euro, welke sinds (weet niet meer wanneer precies) niet meer een goudwaarde heeft, dus het is nu officieel waardeloos papier! :) !
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
ZOF a dit:
En bijv. de Euro, welke sinds (weet niet meer wanneer precies) niet meer een goudwaarde heeft, dus het is nu officieel waardeloos papier! :) !
Mijn euro's werken nog gewoon anders :D
 

ZOF

Glandeuse pinéale
Inscrit
22 Juin 2007
Messages
244
Tsja, maar goed dat de winkeliers niet wetenvan dit,
anders moet je straks met plakaten goud betalen :eek:
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
ZOF a dit:
En bijv. de Euro, welke sinds (weet niet meer wanneer precies) niet meer een goudwaarde heeft, dus het is nu officieel waardeloos papier! :) !

De Euro is flink duur anders. Van buiten de EU hier shoppen of contracten tekenen kost een godsvermogen.

Maar toch, papier is altijd waardeloos, de enige waarde die de mens kent is vertrouwen. Aan de voet van ons bestaan waren het stenen vuistbijlen, later koeien en kalfen en nu geld dat gedekt wordt door de goud voorraad.

Maar ten alle tijden is er menselijke drang om behoeftes uit te wisselen en daar is vertrouwen voor nodig. Zolang de waarde van een object maar is toegeeigend en het snel circuleerd en aanname en afname geen afwijzing kent.
 

Dr. Leospace

Alpiniste Kundalini
Inscrit
28 Oct 2005
Messages
686
De Euro is niet waardeloos omdat deze standaard niet meer aan goud is gekoppeld. Euro's hebben een waarde omdat we dit met elkaar hebben afgesproken, maar precies hetzelfde geldt ook voor goud.

Volgens mij wordt een groot deel van de Euro's wordt ook niet meer gebackupt bij de bank maar is alleen elektronisch beschikbaar...
 

Shroomlady

Elfe Mécanique
Inscrit
8 Déc 2005
Messages
412
Eigenlijk was alleen het eerste gedeelte van de film (over de oorsprong van religie) nieuw voor mij. De rest was redelijk oud nieuws... En inderdaad het zijn mooie theorieen met een kern van waarheid :wink:
 

ZOF

Glandeuse pinéale
Inscrit
22 Juin 2007
Messages
244
Dr. Leospace a dit:
De Euro is niet waardeloos omdat deze standaard niet meer aan goud is gekoppeld. Euro's hebben een waarde omdat we dit met elkaar hebben afgesproken, maar precies hetzelfde geldt ook voor goud.

Volgens mij wordt een groot deel van de Euro's wordt ook niet meer gebackupt bij de bank maar is alleen elektronisch beschikbaar...

Goud heeft een waarde omdat het schaars is. Vroeger was peper schaars, en toen had dat waarde. Nu is dat zo met goud, en dat blijft ook zo, een edel metaal, en zeer zuiver, niet te vergelijken met enig ander metaal. Niet te verbouwen, wel te maken, maar dat kost meer energie en moeite dan dat het oplevert. Dus, goud, heeft een waarde.

Aan die waarde hebben wij een betaalmiddel gekoppelt. Wat dat betaalmiddel (in dit geval stukjes papier) waarde geeft, is dat het gelijk staat aan een bepaalde hoeveelheid goud. Tot voorkort was dat zo, nu niet meer, net als in Amerika. Zoals ze in Zeigeist zeggen: De waarde van de dollar (dus ook euro) wordt bepaald door hoeveel er in de omloop is.
 

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
ZOF a dit:
Dr. Leospace a dit:
De Euro is niet waardeloos omdat deze standaard niet meer aan goud is gekoppeld. Euro's hebben een waarde omdat we dit met elkaar hebben afgesproken, maar precies hetzelfde geldt ook voor goud.

Volgens mij wordt een groot deel van de Euro's wordt ook niet meer gebackupt bij de bank maar is alleen elektronisch beschikbaar...

Goud heeft een waarde omdat het schaars is. Vroeger was peper schaars, en toen had dat waarde. Nu is dat zo met goud, en dat blijft ook zo, een edel metaal, en zeer zuiver, niet te vergelijken met enig ander metaal. Niet te verbouwen, wel te maken, maar dat kost meer energie en moeite dan dat het oplevert. Dus, goud, heeft een waarde.

Aan die waarde hebben wij een betaalmiddel gekoppelt. Wat dat betaalmiddel (in dit geval stukjes papier) waarde geeft, is dat het gelijk staat aan een bepaalde hoeveelheid goud. Tot voorkort was dat zo, nu niet meer, net als in Amerika. Zoals ze in Zeigeist zeggen: De waarde van de dollar (dus ook euro) wordt bepaald door hoeveel er in de omloop is.

... ten opzichte van de hoeveelheid goud die de landen hebben.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Dr. Leospace a dit:
Volgens mij wordt een groot deel van de Euro's wordt ook niet meer gebackupt bij de bank maar is alleen elektronisch beschikbaar...

Haha, hier dacht ik laatst ook aan.

Tot op zekere hoogte zou je zelfs de economie kunnen boosten als uitsluitend de top van de Europese bank de bevolking doet geloven dat ze meer euro's hebben of verdienen dan de hoeveelheid die werkelijk in omloop is of ligt opgeslagen.

Want ze weten uit cijfers precies dat bijv. zeker 50% van de mensen in Europa nooit in 1 klap hun vermogen komen opnemen.
 
Haut