Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

XTC Blauwe driehoekige Mitsubushi's

Kevoh

Neurotransmetteur
Inscrit
11 Sept 2008
Messages
54
http://www.pillreports.com/index.php?pa ... l&id=12115

Dosis: In totaal 1 pil
Lichaamsgewicht: 61 KG
Lengte (mocht het belangrijk zijn): 1,78 meter
Op 17-jarige leeftijd
Tijd inname: 20.45

Bovenstaande heb ik op een mooie zaterdagavond gebruikt met 5 vrienden/vriendinnen van me, was zeker het afwachten waard en uitermate geschikt voor de eerste keer!

Ik kwam als laatste binnen bij een vriend thuis waar de rest op mij wachtte. Het was een rustige zaterdag geweest - dat wil zeggen, niet veel gedaan - en had dus nog redelijk wat energie over. Toen om een uur of 4 die vriend bij mij thuis langs kwam om een hashjoint te roken aangezien we niks te doen hadden, stelde hij voor om te 'snacken', zoals dat bij ons word genoemd. Ik had er al van gehoord. XTC maakt je actief en veranderd je bewustzijn. Hoe kon ik weten dat het veel en veel meer was dan dat?

Even terug naar die avond. Ik zat net op een stoel, zag een zakje blauwe driehoekige pillen en een GROTE fles water op tafel en ik wist dat het raak was. Snel van tevoren een jointje of twee gerookt met de hele groep om in de stemming te komen en daarna wat chille muziek opgezet. Ik nam eerst een halfje om te kijken wat de effecten waren om kwart voor negen. Na ongeveer 20 minuten begon ik een klein beetje verandering te voelen. Ik liep naar buiten om een sigaret te roken want daar had ik erg zin in ;). Van binnen begon er iets te veranderen. ik werd warmer, actiever en kreeg een raar gevoel in mijn knieën waardoor lopen alleen maar chill voelde. Dus ik liep weer naar binnen alwaar ik wat TV keek en lekker zat.

Na een tiental minuten kregen we zin om iets te doen, dus bleven er twee mensen achter om de deur open te doen en een joint te roken. Ik was de tuin nog neit uit of ik begon te rennen, zo snel als ik kon. Dit kon ik wel een kwartier volhouden maar aan het einde van de straat rende ik weer terug. Eenmaal weer binnen zaten we nog wat, dronken de fles water leeg en vulde hem weer en zaten nog meer. ik had inmiddels al een super-relaxed gevoel gekregen, een soort warm, veilig gevoel. Ik kan het niet precies omschrijven. Ik lulde wat tegen een vriendin aan (die achteraf niks geslikt bleek te hebben wat ze slecht trok) en luisterde naar Infected mushroom (MOET JE HOREN als je tript! ;) ). Mensen met meer ervaring weten waarom :p

Een uur nadat ik geslikt had gingen we naar buiten. We hebben toen ongeveer 2 kilometer (of meer) gelopen naar het centrum, fietsen neergezet (we hadden er maar twee voor 6 mensen :S ) en hebben wat gelopen over de 'hoofdstraat' van het centrum. Hier zag ik een van de mooiste dingen die ik ooit in mijn leven heb gezien. Iedereen zag er even aardig uit. de lichten van discotheken en kleine cafeetjes scheen naar buiten wat in combinatie met de 'sfeerverlichting' een onwijs mooi effect gaf. Ik keek mijn ogen uit (wat waarschijnlijk wel te zien was :shock: ;) ). We liepen de straat uit en sloegen ergens een steegje in. Ondertussen was de fles water al 2 keer leeg geweest die we tussendoor hadden gevuld. Eenmaal op een pleintje/ speeltuintje gingen we zitten op een muurtje en praatten over allerlei dingen uit het leven en hoe fantastisch de wereld er nu wel niet uitzag. Ik voelde me ECHT koning want zoveel zelfvertrouwen had ik nog nooit gehad.

Ik praatte lekker makkelijk van me af. Het verbaast me dat ik mijn rekeningnummer met pincode niet heb verteld. De relativiteitstheorie en evolutietheorie bleken ineens te begrijpen net als de foto van Einstein met zijn tong uit zijn mond leek of dat hij ook flink tripte. We liepen naar een losplaats van vrachtwagens voor de plaatselijke AH waar mijn vriend en ik het andere halfje namen onder toezicht van de rest. Na hier 10 minuten geweest te zijn en de fles water weer bijna leeg gedronken te hebben kwam er net politie de hoek om lopen. Ik schrok me kapot maar na 2 seconden van bedaren wilde ik niets liever dan de politie een boks geven (je weet, niet agressief maar meer vriendenboks ;) ). Dit heb ik gelukkig niet gedaan. Na rustig uitgelegd te hebben dat we hier alleen maar zaten omdat het overal zo druk was werden we verzocht om te vertrekken wat we maar braaf gedaan hebben. De rest van de avond hebben we nog wat over die hoofdstraat gelopen waar we VEEL mensen van school en kennissen tegenkwamen. Iedereen kreeg evenveel aandacht. Hier namen we afscheid van elkaar waarna ik met eerstgenoemde vriend weer mee naar huis ging. Nog meer Infected Mushrooms geluisterd totdat het 4 uur was. Ik vertrok naar huis om te slapen wat ik gelijk maar gedaan heb.

De volgende dag kwamen we weer samen om alles te bespreken. Ik heb er een enorme boost zelfvertrouwen door gekregen en durf nu veel meer met mensen te praten en kennis te maken.

Het was het absoluut waard.
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
:D Welkom!

Toevallig, hier heet het ook snacken :wink:

ja de eerste keer is zalig

de eerste keer met een halve beginnen is een goed plan
maar als ik je een tip mag geven, wacht een tijd min een maand voor dat je het weer gaat proberen.
het effect word erg snel minder en je fijne afterglow die je nu had veranderd in een dan snel in een niet zo fijne afterglow

goed dat je die agent geen boks heb gegeven,
ik bedoel een agent een boks geven dat kan echt niet :lol:
 

VerusDeus

Sale drogué·e
Inscrit
6 Avr 2006
Messages
914
Heel hilversum op psychonaut! :lol:

Mooie eerste ervaring! Van die driehoekjes had ik al vernomen dat ze erg goed zijn, heb ze zelf nog niet kunnen testen tho.

Peace.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Welkom :) Mooi reportje, klinkt allemaal heel bkendl omdat ik op dit moment de afterglow ervaar van een mdma trip ;)

Groetjes,
Mysticwarrior
 

ikkepiep

Neurotransmetteur
Inscrit
26 Juin 2008
Messages
96
haha grappig, uit deze report herken ik bijna niks van mn eigen xtc/mdma-gebruik. Klinkt wel als een fijne avond tho. Ik kan je adviseren om het een keer te gebruiken in een geschiktere omgeving, bijvoorbeld een goafeestje oid. Wedden dat het dan nog fijner wordt ;)
 

emix

Glandeuse pinéale
Inscrit
1 Jan 2008
Messages
166
ikkepiep a dit:
haha grappig, uit deze report herken ik bijna niks van mn eigen xtc/mdma-gebruik. Klinkt wel als een fijne avond tho. Ik kan je adviseren om het een keer te gebruiken in een geschiktere omgeving, bijvoorbeld een goafeestje oid. Wedden dat het dan nog fijner wordt ;)
Hoeft daarom geen goa-feestje te zijn hoor; elk feestje met pompende beats is heerlijk op mdma. :lol:

Hoewel je op een feestje toch minder merkt van de empathische eigenschappen- je bent namelijk vooral bezig met dansen. Niet dat dat erg is, dansen is nml fan-tas-tisch met xtc.

Leuk om nog eens een mdma-ervaring te lezen, geeft me héél erg veel zin in I Love Techno.
 

Bastiaan

Sale drogué·e
Inscrit
14 Sept 2007
Messages
888
Ik praatte lekker makkelijk van me af. Het verbaast me dat ik mijn rekeningnummer met pincode niet heb verteld.

Ik voel hem OMG OMG dat is alweer veeeel te lang geleden :p
Nee hoor blij dat ik me al zo lang onthoud, was echt niet goed meer
Ik sluit me aan bij mrvn en raad aan het vooral niet te vaak te doen!
Niet alleen kun je bij te vaak en te veel gebruik je hoofd flink voor langere termijn naar de klote helpen (bij mij dus gebeurd, al had ik ook slechte combinaties met speed, coke, alcohol enz. gehad), maar wil je het echte authentieke effect behouden dan is maat ook vereist.
Je loopt anders het risico dat er van dat lekkere gevoel, zelfs na maanden onthouding weinig overblijft.
Dat alleen al lijkt me een goede reden om er een paar maanden tussen te houden ;)
Niet dat je me het type lijkt, just making sure :wink: been down that well

na 2 seconden van bedaren wilde ik niets liever dan de politie een boks geven

Je bent op zo'n moment te blij en positief om je te bedenken dat er een nog hele hoop rottigheid in de wereld bestaat.
Wees uitermate onopvallend en voorzichtig tegenover politie wanneer je onder invloed van een middel bent, en met name van MDMA!!
Politieagenten zijn helaas maar al te vaak autoritaire, haatdragende, machtswellustende types die bij het eerste het beste excuus om je te bekeuren en/of mee te nemen dit ook zullen doen.
Ik ben een keer hardhandig tegen de grond gewerkt en meegenomen omdat ik 'hun gezag niet respecteerde' (ik deed absoluut niets verkeerd, ik had grote doppen en was niet bang, veel te open en postitief maar niet opdringerig oid en heel erg dom).
Ook dachten ze dat ik 'opiaat' had gebruikt..
Eenmaal in de auto heb ik me eens flink uitgesproken en ik heb nog nooit zo'n fijne nacht in een cel doorgebracht :lol:
Al werd ik echt als een stuk vuil behandeld.. :?
In de ochtend nog een beetje hallucineren toen ik werd verhoord :p
Ze hebben daar ook een drugstest op me gedaan waar uit kwam dat ik amfetamine had gebruikt.
Van MDMA had niemand daar ooit nog gehoord..
Misschien wel grappig om erbij te vermelden: de korpschef, hoogste functie van het bureau daar, verhoorde me uiteindelijk.
Hij behandelde me met respect en het leek zelfs of hij een beetje ontzag voor me had ofzo :p
Hij was heel geinteresseerd in het middel wat ik had gehad en vooral hoe het voelde, dus ik heb hem voorlichting gegeven, hem gewaarschuwd voor de mogelijke gevaren, over de situatie waarin het het leukst was om te nemen en eigenschappen van het middel en hem geadviseerd hoe hij de eerste keer het beste te werk kon gaan.
Ik kreeg zijn nederige excuses voor het ongemak (waarvan ik uiteraard begreep dat hij er absoluut niks aan had kunnen doen) bij mijn onmiddelijk op het korte verhoor (wat eigenlijk meer een voorlichting van mij naar hem was) volgende vrijlating :lol:
Maar the point is wel de 2e zin na de 2e quote!
Leuk was het zeker niet :?
 

Kevoh

Neurotransmetteur
Inscrit
11 Sept 2008
Messages
54
Op 17 oktober weer gedaan, deze keer 1,5 blauwe mitsu's maar dat doen we de volgende keer ook niet meer ;p Ik werd helemaal leip en heb 2 a 3 uur lang in iemand anders zijn keuken gezeten om filmpjes van mezelf te maken. ook een GROOT gat in mijn tong gebeten maar omdat ik kauwgom at dachten de dames dat het een kies was die ik eruit gekauwd zou hebben. Volgende keer begin ik weer gewoon met een halve en neem ik niet nog eens een half uurtje later er een hele bij. Foto's krijgen jullie niet omdat ik dan met mijn hoofd op internet sta waar vrienden en familie me kunnen vinden ;)
 

skrudge

Alpiniste Kundalini
Inscrit
10 Déc 2005
Messages
694
haha oh die blauwe zijn mooi :)

Ik heb een periode wat overmatig gebruikt, en die blauwe deden het toch elke keer weer. Het is voor mij toch nu al zo'n 2 en een half jaar geleden dat ik voor het laatst x of mdma gedaan heb. Het kriebelt toch welaf en toe, maar wil nog een tijdje wachten om de ervaring meer richting de eerste keren te rkijgen, oo kal zal dat nooit meer lukken.Toentertijd waren het driedubbele blauwe mitsus, heerlijk op zitten spacen op lowlands :)

Voor mij is het toch wel het meest relaxt om gewoon ergens op de bank te hangen met wat mensen om me heen en lekker te praten over van alles. Mn ogen willen alleen nog wel eens wegdraaien, en de meeste mensen vinden dat een beetje freaky... Als ik zo op een feest loop wil je me niet tegenkomen :D
 

Bastiaan

Sale drogué·e
Inscrit
14 Sept 2007
Messages
888
Haha ik vind dat juist masterlijk :p misschien omdat het bij mij ook altijd zo erg is/was..
Ik kan me zeker voorstellen dat anderen daar anders over denken
Mij wil(de) je ook echt niet tegenkomen.. rollende ogen en een onderkaak met een compleet eigen wil :lol:
Sommigen werden er echt naar van die zeiden doe eens normaal jongen weet je wel hoe je erbij loopt :roll: :lol:
Waarop ik dan antwoorde alsof dat me niet zoveel kan schelen misschien?
Fout fout fout haha
Klopt het trouwens dat er 2 soorten blauwe mitsu's, nml de nieuwe die lager gedoseert zijn en de oude die zo'n 250mg per pil bevatten bestaan?
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Ik had vorige week roze hartjes,
nu kan het aan mij liggen maar als ik 1 hele pil neem word ik niet lijp. Ik voel wel iets maar om nu te zeggen van ...:BBBBOOOOIIIINNNNGGGGG:.... nee.
''vroeger''(4-5jaar geleden) :wink: oke ik ben nog niet zo oud maar toch :lol:
kon ik na 1 pil niet eens een sms versturen, vorige week zat ik hier na 1 pil doodleuk met me telefoon op het forum te posten.

Wat wil ik hier nu mee zeggen:
Volgens mij word de pillen minder sterk.

Het kan niet komen omdat ik het te vaak doe, de laatste keer was op lowlands2008 en de keer daarvoor weet ik al niet eens meer dus.

Vorige week vrijdagavond 1 pil en op zaterdagavond 2 (ik weet het, vrij kansloos maar soms moet dat kunnen) voor bij het uitgaan in Amsterdam nu zul je denken dat ik zondag helemaal eraan was met een dramaandag en een dinsdagdip waar je niet goed van word. Als ik weer aan vroeger denk..............oef.
Maar niks, geen extreme gaarheid niet de halve week het gevoel van''als ze me kist dicht doen vind ik het gezegend''
Dus ligt het nu aan mij of zijn de pillen gewoon minder op dit moment.

Ik heb ook gehoord dat ze een beetje schaars worden op dit moment?
klopt dit?
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
Ik ging gister naar een feest maar kon nergens MDMA vinden, uiteindelijk kon ik via een kennis witte hartjes kopen. Ik heb uiteindelijk de hele nacht maar 3 pillen genomen en keihard zitten flashen. Normaal gezien met MDMA poeder gebruik ik zo'n derde van een gram op een nacht dus ik denk dat er toch wel 100mg per pil in zat.
 

mullis

Neurotransmetteur
Inscrit
10 Nov 2007
Messages
92
heb niet gemerkt dat ze in het algemeen minder sterk geworden zijn hoor, ook zijn er nog steeds te krijgen al is de prijs wel aan het stijgen
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Ik zou graag nog eens een ervaring als deze topic opener meemaken.

Heb MDMA heel weinig gebruikt in m'n leven, maar m'n eerste keren waren echt zo waanzinnig dat diepe opening en liefde zich voor 2 weken lang voortzette in een frisse mood.

Een kater of downgevoel heb ik nooit gehad, maar een èchte MDMA ervaring gaat gepaard met een lang nawerkend gevoel van bevrijding. Het liefdes element van mescaline doet me hier aan denken.
 

Kevoh

Neurotransmetteur
Inscrit
11 Sept 2008
Messages
54
Tijd geleden gepost, ik dacht het wordt maar weer eens tijd ;)

Sinds 17 oktober geen pil meer genomen dus ik dacht misschien binenkort maar weer eens doen, nu is het probleem dat de mensen waar ik het de hele 2 keer mee gedaan heb het wel zo'n beetje gezien hebben en waarschijnlijk liever geen pil meer willen zien. Op zich heb ik er zelf wel zin in maar niet direct behoefte aan of tijd voor, snap je? :roll:

Vertel het gerust als je zelf iets geslikt hebt de laatste tijd, het is erg interresant om de ervaringen van andere mensen te lezen ;)
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Ik heb van het weekend zo'n anderhalve driehoekige mithshu geslikt verdeeld over 3 keer een halfje + wat likjes kristal.

Was met 7 andere vrienden en hadden 10 blauwe en een halve gram MDMA kristal tot onze beschikking. Die kristallen vonden we wat te wazig en te weinig energiek voor het feest waar we waren en zijn dus puur op de pillen gaan teren verder.

Was een mooie trip waarin we eerlijk gesprekken hadden onder 't dansen. Neurelogisch gezien sloeg het goed bij me aan, was m'n 10de keer. M'n allereerste keer was bijna 60 maanden geleden en de laatste 3 jaar slechts 1 keer gebruikt.

Het blijft een heel mooi middel, de voorspelbaarheid en de vergelijking ten opzichte van echte psychedelica maken het voor mij een middel om maximaal om het halfjaar te doen of èèn keer per jaar.

Het is net als wiet geen volledig entheogeen. Het heeft veel kenmerken van echte psychedelica maar kan daar in mijn ogen geen zins mee vergeleken worden. Zeker niet als je hogere doseringen paddo's of LSD gewend bent.

De trip was mooi, door m'n ontvankelijkheid en sterke voorkeur voor het natuurlijke, was ik me bewust van de chemische werking.

Als je nooit psychedelica hebt gehad, en voor het allereerst een pil slikt in de juiste omgeving, met de juiste mensen en een sober lichaam, een nuchtere geest, zul je hemels verrast worden door een absoluut mind blowing gevoel die qua hemelse sfeer op hetzelfde kosmische leven situeerd als een volle ervaring psilo of acid.

De bevlogenheid zoals je eerste seks, tiener verliefdheid of geluk als klein kind als het Sinterklaas avond was, gevoel van eeuwig jong blijven of je eerste vakantie zonder je ouders.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Voor de rest echt de sterke therapeutische werking ervan ervaren en vooral gerealiseerd dat deze aanwezig is. Hetgeen momenteel nog steeds stand houd.

Het was net alsof de afgelopen 4 jaar in korte tijd zijn geevalueerd. Waardoor het wezenlijk ouder worden in deze periode, en vooral wat ouder worden is, aan m'n bewustzijn is getoond.

Omdat het gevoel van eind 2004 is teruggevonden, werd m'n proces van ouder worden, van toen tot nu 4 jaar later, helderder dan ooit aan me getoond. Daar waar al die psychedelische trips in de tussentijd telkens een link waren tussen maandelijkse periodes, was dat verschil niet zo zichtbaar zoals me dat nu is overkomen. Al waren al die entheogene momenten, uiteraard de grondlegging voor wat me nu duidelijk is.

Een soort opluchting en vrijheid waarin duidelijk wordt hoe het heden te bewandelen met het verleden, het verleden dat nu alsware genotuleert is als geschreven muzieknoten op de snaren van dat gehele tijdsbestek van toen tot nu, inclusief al m'n trips. Nu in die vorm opvraagbaar in m'n geheugen. De aflezing gaat alsware vanzelf, ik ga ermee het leven door en wat komt, komt zoals het moet zijn. Omdat het ouder worden nu zo gedocumenteert is, glijdt het verder ouder worden voorspoediger.

Of een of andere manier begon ik zelfs te realiseren dat er enkel een tijdelijk gescheiden gedachten wereld is, hetgeen ik ervaar als mezelf.

Daaropvolgend kwam ik er ook achter dat er uiteindelijk niet zoiets is als m'n interne gedachten wereld en de wereld waarin ik fysiek besta. Maar zolang mezelf bestaat, zijn er grenzen. Zoals een grens tussen lichaam en geest.

Het leven is een tijdsperiode waarin ik moet leren hoe de noten de toekomstige snaren van het leven moeten raken, het leven de eeuwige aanwezigheid van snaren met energie, de energie, die onafhankelijke gedaantes produceert. Geboorte dus. Deze gedaantes weten niets van hun afsplitsing.

Geen sprookjes en beloftes voor mezelf, uiteindelijk zal mezelf, ooit afgescheiden tot een tijdelijk individueel gedaante, weer ontbinden en opgaan in de collectieve energie. Waarin mezelf zal worden vergeten, net zoals toen mezelf een individueel gedaante kreeg, en ik ook niet wist waarvan het gescheiden werd.

Het leven blijft het leven, het is een tijdsbestek waarin het zelf met een individueel gedaante een tijdelijk verblijf krijgt.

Uiteindelijk zal het individuele gedaante weer afscheid moeten nemen. Het ware besef hiervan, betekend dat het zelf opzoek gaat naar datgene wat z'n dromen vragen. Om zichzelf als z'n wezenlijk zelf te kunnen zien voordat hij gedwongen opgaat in de collectieve energie. Als het wezenlijke zelf is gevonden, voordat het moment van sterven daar is, is dood niet meer dan een laatste orgasme waarin de gebruikte energie, in overeenstemmende vrede, evenwichtig wordt teruggegeven.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Brugmansia a dit:
De trip was mooi, door m'n ontvankelijkheid en sterke voorkeur voor het natuurlijke, was ik me bewust van de chemische werking.

Dit heb ik ook sterk ervaren, zeker na een paar keer in een niet al te lange periode, werd dit steeds duidelijker.

Brugmansia a dit:
Als je nooit psychedelica hebt gehad, en voor het allereerst een pil slikt in de juiste omgeving, met de juiste mensen en een sober lichaam, een nuchtere geest, zul je hemels verrast worden door een absoluut mind blowing gevoel die qua hemelse sfeer op hetzelfde kosmische leven situeerd als een volle ervaring psilo of acid.

Het had mijn eerste ervaring met entheogenen wel mogen zijn, maar goed de paddenstoeltjes waren uiteindelijk ook wel verrasend :p

Hoewel je het absoluut niet te vaak moet doen, vind ik het zelf toch nog wel een fascinerend entheogeen. Zeker om de therapeutische werking, vind ik het toch zeker wel de moeite waard om een entheogeen als MDMA een in het half jaar te gebruiken.

Deze woorden waren niet zomaar uit de lucht gegrepen, het lijkt er op dat de afterglow nog wel aanwezig was ;)
 

BGapd

Matrice périnatale
Inscrit
29 Déc 2008
Messages
14
Ik wil ook graag weer een keer een pilletje nemen,het is al te lang geleden :(
Maar nergens in mijn stad zijn nog fatsoenlijke pillen te vinden.
Blauwe mitsubitsi's worden niet meer gemaakt trouwens,maar in Belgie heb je nu blauwe kruisjes(zelfde vorm alleen in plaats de 3 driehoekjes een kruisje).
Ik hoorde laatst dat die ook zeker de moeite waard waren.
Hier in apeldoorn alleen nog maar pillen met troep erin(bzp of amfetamine)
 

Kevoh

Neurotransmetteur
Inscrit
11 Sept 2008
Messages
54
mysticwarrior a dit:
Deze woorden waren niet zomaar uit de lucht gegrepen, het lijkt er op dat de afterglow nog wel aanwezig was ;)

Zeker, lees het nu pas maar ben het totaal met je eens ;)

Wel diepzinnige shit moet ik zeggen, ik heb het me nooit zo gerealiseerd met die energie en kan het eerlijk gezegd ook niet zo goed volgen maar ik weet wel dat er ergens een punt van waarheid in zit. Zo te horen heeft brugmansia een aardige trip gehad ;)
 
Haut