Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

UV lamp voor paddo ?

tHe_lOnely_oNe

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Mar 2008
Messages
20
hallo ben een meer een lezer dan een schrijver dus is dit mijn eerste post
heb onlangs een cubensis kweeksetje gekocht om eens uit te proberen wat het is om paddestoeltjes te kweken. Dacht dat dit de ideale manier was om kennis te maken met het kweken van shrooms , had ervoor al veel over gelezen en was al langer van plan om zelf te kweken. Het steriliseren (en over algemeen al dat proper werken) heeft mij echter een beetje afgeschrikt. Doordat het redelijk goed lukt met dat kweeksetje heb ik zin en zelfvertrouwen gekregen om te beginnen met alles zelf te bereiden van A tot Z . ondere andere ook door de wetgeving die verandert dat ik mijzelf kan blijven voorzien. Ik heb al verschillende ideeën in mijn hoofd ivm met de opstelling enzo
maar nu mijn vraag (na een misschien totaal zinloze inleiding) is het mogelijk om paddootjes te kweken onder kunstlicht zoals UVlamp , TLbuizen , ...? en indien ja welke lampen passen het best of misschien hangt het ook af van welke strain je kweekt.
 
G

Guest

Invité
Welkom op het forum :D

Je hebt geen lampen nodig om paddestoelen te kweken, genoeg indirect zonlicht op een dag is al prima.
Kweekze ;)
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
i did exactly the same thing as you and i failed badly...

on the light and stuff, i think they need as less light as possible, but some light for the growing direction?
or for the warmth while incubating, i guess a very warm light would work..

EDIT: sorry, dacht dat t engelse forum was :p
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
thadivine a dit:
i did exactly the same thing as you and i failed badly...

on the light and stuff, i think they need as less light as possible, but some light for the growing direction?
or for the warmth while incubating, i guess a very warm light would work..

are you baked? :D
engels, nederlands :D

nouja ik denk dat je aan een warmtelamp voldoende hebt.
Paddo's staan immers op donkere vochtige(en bijgevolg warme) gebieden etc.
Alleszinds de meeste toch.
 

tHe_lOnely_oNe

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Mar 2008
Messages
20
dus eigenlijk enkel iets om de temperatuur op peil te houden ,
met dat kweeksetje moest ik redelijk wat stoken om de kamer op een goede temperatuur te houden daarmee dat ik nu dacht aan een ingericht kastje met lampen en zo. Maar dan is eigenlijk een terrarium , aquarium of zelfgemaakt plexi-doos met een constante temperatuur beter. en wat bedoel je eigenlijk met een warmtelamp? zoiets wat ze gebruiken voor reptielen?
Alvast bedankt voor de reactie... :)
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
misschien een beetje? :roll:

nee, het is alweer aardig voorbij ^^
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Het verschil tussen paddenstoelen en planten, is dat planten groeien door zonlicht (en daardoor opslag van CO2), terwijl paddenstoelen groeien door dood materiaal in de grond (substraat) 'op te eten'. Dus paddenstoelen hebben geen licht nodig om te groeien. Wel is een beetje licht belangrijk, zodat ze weten welke kant ze op moeten groeien, en om het mycelium het idee te geven dat het vlakbij het oppervlak zit. Als het compleet donker is zal het mycelium doorgroeien naar boven en geen paddo's vormen, omdat het 'denkt' dat het nog onder de grond zit.

Wat de temp betreft, die moet 20-25 graden zijn. Iets koeler of iets warmer kan echter ook wel, de groei is dan alleen wat minder optimaal. Een lamp gebruiken voor verwarming kan wel, maar direct op de paddo's/het mycelium schijnen lijkt me niet goed. Denk er ook aan, dat als je een afgesloten kleine ruimte hebt waarin ze groeien, het mycelium zelf ook al voor wat verwarming zorgt, bij mij is er altijd wel een paar graden verschil tussen kweekbak en de rest van mijn kamer.
 

tHe_lOnely_oNe

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Mar 2008
Messages
20
Ik zal het proberen in een plexi kweekbakje , het moet echt wel in een afzonderlijke ruimte want om de kamer waarin de kweek mag en kan doorgaan op temperatuur houden is niet echt evident. trouwens eerst zien of ik voorbij de eerst stappen geraak(je weet wel substraat bereiding , inbrengen van de sporen enz ...) . , ik hou jullie wel op de hoogte .
alvast bedankt
 

tHe_lOnely_oNe

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Mar 2008
Messages
20
hey
het is zover , sporenspuiten in bezit , mijn eerste pf-cakjes zitten in de snelkookpan , binnen 20 min kunnen ze eruit. Ben al van 1700h bezig met voorbereiden , moet morgen vroeg op , dus zal ze morgen ergens in de namiddag kunnen inoculeren. hopelijk kan dat geen kwaad. In de handleiding die ik gebruik staat geschreven om de potjes eerst een week te laten staan vooraleer ze te inoculeren , dan kan je zien of ze goed gesterilliseerd zijn. Ik wou ze eigenlijk ineens na het afkoelen inspuiten maar is wat laat uitgevallen. heb wel nog een vraagje , zou ik de cakejes in de snelkookpan laten staan of overbrengen naar het bakje voor kolonisatie (met de hoop dat iemand nog kan antwoorden vooraleer ik ga slapen)
laat verder nog weten hoe het verder lukt
 

tHe_lOnely_oNe

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Mar 2008
Messages
20
ik ga ze gewoon in de pan laten zittten tot morgen en zie wel wat dat geeft.
 

tHe_lOnely_oNe

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Mar 2008
Messages
20
nou heb ik verleden week 4 potje met rijstmeelcakes ingespoten de dag daarop heb ik nog een microbox met hele tarwe klaargemaakt. op de rijstmeelcakes is er al zwamvlok zichtbaar , op de tarwe na 1 week nog steeds niks. misschien nog een beetje wachten , het is een microbox van 1000 ml , deze heb ik min 2.5h in de snelkookpan laten zitten , tegenover 90min voor de cakes. In de handleiding stond om te temp zo constant mogelijk te houden om condensvorming te voorkomen. Nou is dat niet zo simpel in een zelfgemaakt bakje. de temp in de bak schommelt tussen de 27 a 29 graden . (grote bak gevuld met water , water word verwarmt met aquariumheater , luchttoevoer met aquariumpompje , een kleiner bakje drijft in het water met daarin de potjes , grote bak is geisoleerd met piepschuim met een reflecterende kant (staat in een zonnige kamer waar ook veel planten staan kan de kamer dus niet verduisteren , heb nergens anders plek om de bak te zetten (hogere machten)) de bak is gemaakt op basis van een beschrijving in een andere post (bedankt) Hopelijk gaat het met het graan lukken , vond ik net iets gemakkelijker om voor te bereiden dan de cakjes. maak van alles foto's zal ze na de eerste oogst eens posten , momenteel verloopt alles lekker . Daarna zien of het lukt prints te maken .... tot de volgende
trouwens als er iemand tips heeft over het kweken op graan altijd welkom , trouwens tips over alles zijn welkom , leer graag bij , groetjes ikke
 

tHe_lOnely_oNe

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Mar 2008
Messages
20
hey

nu 4 volle weken na de inoculatie is er maar 1 van de 4 potjes volledig gekoloniseerd , deze ga ik vandaag naar de groeibak verplaatsen .
de andere drie koloniseren ineens veel trager , er blijft een plek van ca. 1 a 2 cm²
niet gekoloniseerd , maar er is ook geen infectie te bespeuren , ze zien er nog altijd mooi wit uit. eigenlijk groeien ze precies helemaal niet meer. misschien substraat een beetje te droog gemaakt. wij zullen zien. binnen een kleine 3 weken vertrek ik op vakantie. hopelijk zijn ze tegen dan volledig gekoloniseerd
dan kan ik ze aan een kennis geven dan kunnen ze bij hem groeien ben ook van plan om juist voor mijn vertrek een paar potjes klaar te maken met de hoop dat als ik terug ben ze juist in de groeibak kunnen komen . We shall see
greetz :D
 

MycoMate

Neurotransmetteur
Inscrit
21 Mai 2008
Messages
22
Saw your new post and decided to respond.

Fluorescent lighting can assist with cropping. It can incease the rate of pinning, as well as offer more uniformed flushes which grow towards the direction of light. Indirect sunlight works for small projects but when you are growing in any bulk situtation, this isn't always convenient, nor can you always get the sunlight directly above your cropping.

Mushrooms don't require much light at all to fruit(nanosecond), however this doesn't mean performance isn't improved with a little more.

Always be cautious of the light being too close and heating or drying your media. And if there is humidifier in a small growroom, then be cautious of electrical charges from the moisture.

Sorry voor mijn engels...en veeeeeel success!
 

Anand

Glandeuse pinéale
Inscrit
15 Jan 2003
Messages
190
Met een UV buis of een blacklight rem of voorkom je groei dus echt handig is het niet. Een 5 watt spaarlamp is zat. 12 uur aan, en 12 uur uit. Telang licht is minder groei, tekort ook.
 
Haut