Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

sleep paralysis

whiterabbit

Neurotransmetteur
Inscrit
25 Déc 2007
Messages
26
ongeveer een jaar en half geleden lag ik wakker in bed en kon de slaap niet vatten. ik lag wat te staren toen ik plots een slechte aanwezigheid aanvoelde. ken je het gevoel dat je door een donkere steeg loopt en denkt dat er iemand naar je kijkt of volgt? wel het is dat gevoel met het verschil dat je niet denkt dat er iemand naar je kijkt, je weet het gewoon. Het gevolg is een gevoel van pure angst, paniek. ik wou roepen of bewegen maar tot mijn verbazing lukte dit niet. ik was als gevangen in een lichaam waar ik geen controle over had. en nu komt het ergste. ik zag een gestalte, schim staan aan mijn deur. mijn hersenen probeerden hier een verklaring voor te vinden en bijgevolg werd de schim mijn broer die mij benaderde zoals hij dat vroeger deed om mij bang te maken toen we klein waren (een beetje zoals gollem uit lord of the rings loopt) en ook met de typische geluiden die hij maakte. eenmaal het mijn bed bereikte bleef hij stilstaan en mij aanstaren maar was ondertussen mijn broer niet meer maar een man wiens hele lichaam in zwarte doeken was gehuld behalve zijn ogen. ik was nog steeds verlamd en kon alleen maar toekijken. deze schim wandelde de kamer uit waarna ik terug controle kreeg over mijn lichaam en schreewde het uit. ik wist zeker dat ik het niet gedroomd had, ik was bij volle bewustzijn toen het gebeurde en er was geen overgang zoals je die hebt tijdens het ontwaken uit een droom. maar doordat de schim eerst mijn broer was en daarachter een man met doeken wist ik dat het niet echt kon geweest zijn. had het meteen de man in doeken geweest had er wss anders op gereageerd. ik heb deze ervaring al een tiental keer gehad en wist pas na de vijfde keer wat het was. als je weet wat het is word het plots een stuk makkelijker om mee om te gaan. al bij al een bijzonder onaangename ervaring maar daarom niet minder interresant. ik denk dat de hallucinaties voortkomen uit het feit dat je eerst een aanwezigheid voelt en een sterke paniek, maar doordat je lichaam hier geen stimulus voor krijgt die aanleiding geeft tot deze paniek genereert je geest er zelf een. eigenlijk verkeer je ergens in staat tussen dromen en wakker zijn waardoor het makkelijk wordt voor droombeelden om zich te manifesteren. ik heb al veel verschillende en soms zeer beangstigende wezens gezien tijdens een sleep paralysis, maar ik slaag er meer en meer in om de angst te overwinnen zoals je dat in een sterke trip doet, door je eraan over te geven en met de gedachte in het hoofd dat er je niks kan overkomen en dat sowieso terug naar een normale staat terugkeert. op die manier zie ik het als een ontmoeting met mijn eigen demonen en angstbeelden en word het een waardevolle ervaring.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
whiterabbit a dit:
ongeveer een jaar en half geleden lag ik wakker in bed en kon de slaap niet vatten. ik lag wat te staren toen ik plots een slechte aanwezigheid aanvoelde. ken je het gevoel dat je door een donkere steeg loopt en denkt dat er iemand naar je kijkt of volgt? wel het is dat gevoel met het verschil dat je niet denkt dat er iemand naar je kijkt, je weet het gewoon. Het gevolg is een gevoel van pure angst, paniek. ik wou roepen of bewegen maar tot mijn verbazing lukte dit niet. ik was als gevangen in een lichaam waar ik geen controle over had. en nu komt het ergste. ik zag een gestalte, schim staan aan mijn deur. mijn hersenen probeerden hier een verklaring voor te vinden en bijgevolg werd de schim mijn broer die mij benaderde zoals hij dat vroeger deed om mij bang te maken toen we klein waren (een beetje zoals gollem uit lord of the rings loopt) en ook met de typische geluiden die hij maakte. eenmaal het mijn bed bereikte bleef hij stilstaan en mij aanstaren maar was ondertussen mijn broer niet meer maar een man wiens hele lichaam in zwarte doeken was gehuld behalve zijn ogen. ik was nog steeds verlamd en kon alleen maar toekijken. deze schim wandelde de kamer uit waarna ik terug controle kreeg over mijn lichaam en schreewde het uit. ik wist zeker dat ik het niet gedroomd had, ik was bij volle bewustzijn toen het gebeurde en er was geen overgang zoals je die hebt tijdens het ontwaken uit een droom. maar doordat de schim eerst mijn broer was en daarachter een man met doeken wist ik dat het niet echt kon geweest zijn. had het meteen de man in doeken geweest had er wss anders op gereageerd. ik heb deze ervaring al een tiental keer gehad en wist pas na de vijfde keer wat het was. als je weet wat het is word het plots een stuk makkelijker om mee om te gaan. al bij al een bijzonder onaangename ervaring maar daarom niet minder interresant. ik denk dat de hallucinaties voortkomen uit het feit dat je eerst een aanwezigheid voelt en een sterke paniek, maar doordat je lichaam hier geen stimulus voor krijgt die aanleiding geeft tot deze paniek genereert je geest er zelf een. eigenlijk verkeer je ergens in staat tussen dromen en wakker zijn waardoor het makkelijk wordt voor droombeelden om zich te manifesteren. ik heb al veel verschillende en soms zeer beangstigende wezens gezien tijdens een sleep paralysis, maar ik slaag er meer en meer in om de angst te overwinnen zoals je dat in een sterke trip doet, door je eraan over te geven en met de gedachte in het hoofd dat er je niks kan overkomen en dat sowieso terug naar een normale staat terugkeert. op die manier zie ik het als een ontmoeting met mijn eigen demonen en angstbeelden en word het een waardevolle ervaring.
wow! Ik heb wel moeite met slapen regelmatig, maar dat komt waarschijnlijk door mijn slechte ritme. Dit gevoel kan ik me goed voorstellen maar ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
klinkt wel heftig :shock:
maar het feit dat je ermee leert omgaan maakt het natuurlijk al wat dragelijker.
heb je vergelijkbare beelden in je dromen?
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Zojuist las ik je topic en het klonk eigenlijk heel interresant, ik heb vaker van dit phenomeen gehoord, en er bestaat eigenlijk ook wel redelijk wat informatie over op het internet. Maar om er snel even een beschrijving over te geven: Wat je waarschijnlijk daadwerkelijk ervaren hebt, is een lichaamsuitreding. Set de symptomen van sleepparalysis maar is naast de beschrijvingen van lichaamsuitredingen. Dan zal je gelijk opvallen dat de 2 verschillende termen behoorlijk met elkaar overeen komen.

Maar goed, het interresante ervan is dat je hierdoor ook bewust, redelijk gemakkelijk een lichaamsuitreding kan veroorzaken. Je weet wat je ervaart tijdens een uitreding, dus dat maakt het voor jou makkelijker dan als voor iemand die nog nooit een uitreding heeft mee gemaakt! Nu kun je jezelf gaan afvragen wat je er aan hebt? Nou lichaamuitredingen maken het mogelijk om andere realms of reality te ervaren, waarin je dan ook de meest waanzinnige dingen kan ontdekken. Vooral voor iemand die geinterreseerd is in psychedelics, is dit zeker interresant.

Op http://www.anarchoinfinito.nl is een boek te downloaden dat "Astral Dynamics - A New Approach to Out-of-Body Experiences" heet. Er staat nog meer informatie over lichaamsuitredingen op deze zelfde website, en het is voor jou zeker de moeite is waard om dat door te lezen.

Groetjes,
Mysticwarrior
 

whiterabbit

Neurotransmetteur
Inscrit
25 Déc 2007
Messages
26
Meduzz a dit:
klinkt wel heftig :shock:
maar het feit dat je ermee leert omgaan maakt het natuurlijk al wat dragelijker.
heb je vergelijkbare beelden in je dromen?

nee eigenlijk heb ik bijna zelden nachtmerries. ik ben wel iemand die zich veel dromen kan herinneren maar meestal zijn die niet angstaanjagend.
 

whiterabbit

Neurotransmetteur
Inscrit
25 Déc 2007
Messages
26
mysticwarrior a dit:
Zojuist las ik je topic en het klonk eigenlijk heel interresant, ik heb vaker van dit phenomeen gehoord, en er bestaat eigenlijk ook wel redelijk wat informatie over op het internet. Maar om er snel even een beschrijving over te geven: Wat je waarschijnlijk daadwerkelijk ervaren hebt, is een lichaamsuitreding. Set de symptomen van sleepparalysis maar is naast de beschrijvingen van lichaamsuitredingen. Dan zal je gelijk opvallen dat de 2 verschillende termen behoorlijk met elkaar overeen komen.

ik heb het wel nooit ervaren alsof ik echt uit mijn lichaam was, mijn bewustzijn bevond zich op dezelfde plaats als mijn lichaam. wel was het zo dat mijn geest geen controle meer had over mijn lichaam. in die zin zou je het wel kunnen beschouwen als een uittreding, omdat het rechtstreekse contact verloren was. ik zie de hallucinaties als een manifestatie van mn angstbeelden en demonen, een moment waarop je droomwereld en de realiteit samenvallen, analoog met het feit dat ik me dan in een staat van bewustzijn tussen slapen en wakker zijn bevind
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Ik heb ook heeel vaak slaapverlamming gehad, de laatste tijd weer vaker ook. Ik vind het elke keer weer fascinerend. Het is ook zo raar dat er elke keer weer zo'n angst is, het lukt mij ook totaal niet om over die angst heen te stappen, zelfs na zoveel keren, stom is dat. Het is bij mij meestal vooral een angst om 'weggetrokken' te worden ergens heen, terug in mijn slaap ofzo, en daarom vecht ik ook als een gek om wakker te worden. Ik probeer wel eens om alles los te laten en me te laten meevoeren, maar meestal is dat veeeel te eng. :evil:
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
ik heb het wel nooit ervaren alsof ik echt uit mijn lichaam was, mijn bewustzijn bevond zich op dezelfde plaats als mijn lichaam. wel was het zo dat mijn geest geen controle meer had over mijn lichaam. in die zin zou je het wel kunnen beschouwen als een uittreding, omdat het rechtstreekse contact verloren was.

http://wiki.fok.nl/index.php/Sleep_Paralysis

Op de bovenstaande website word het ook wel beschreven dat het vaak weg heeft van een lichaamuitredingen of de symptomen althans daarvan op verschillende manieren worden ervaren, misschien is het echt de moeite waard om je is te verdiepen in lichaamsuitredingen. Als je bijvoorbeeld controle kunt krijgen over je geest, zou je steeds beter kunnen leren channelen of gelijk weer verder slapen :) Ik heb nog wel een berg informatie over lichaamsuitredingen, dus als je geinterreseerd bent: [email protected]

Het is bij mij meestal vooral een angst om 'weggetrokken' te worden ergens heen, terug in mijn slaap ofzo, en daarom vecht ik ook als een gek om wakker te worden.

Dit is ook zoiets, veel mensen worden weerhouden van een lichaamsuitreding omdat ze op een bepaald moment onzeker en angstig worden. Ook ik zelf heb hier een tijdje last van gehad.

Kortom, ik vind het toch wel echt facinerend.
 

Lady_nessy

Matrice périnatale
Inscrit
2 Jan 2008
Messages
10
het is heel heftig ja, ik heb nl ook een paar keer meegemaakt maar ik was nie eens stoned :? ofzo(ja ik rook alleen wiet, nog!). Dus vandaar dat mijn slaapstoonis nog erger is geworden, want als ik geen jointje rook voordat ik moe slapen dan kan ik nie slape. Door de wiet kom ik in een een soort roes en dan word ik gerusgesteld door me eigen gedachte of dergelijke.
Net asl afgelopen nacht, ik had helemaal geen wiet en kon dus nie slape en als vervolg dat ik dus nu 9 u in de ochtend nog steeds wakker ben en gellukiig kwam ik deze site tegen, kreeg ik nog wat te doen. :lol:

\Vandaar dat ik al een tijdje zit te denke om iets anders te probere, maar ik zal dat wel in een andere topic vootzetten
 

Hyperion1980

Glandeuse pinéale
Inscrit
27 Sept 2006
Messages
180
Als kind (5 jaar) had ik een gelijkaardige ervaring. Maar met dat verschil dat ik allemaal monsters en andere wezens in mijn kamer zag rondvliegen. Ik was doodsbang en probeerde te schreeuwen, maar er kwam geen geluid. Ik wilde bewegen en kon mij niet bewegen... Vermoedelijk na een halve minuut was alles terug normaal, maar het leek uren...

Na het lezen van het boek http://www.ourultimatereality.com/ weet ik intussen dat dit zoals hierboven reeds vermeld gewoon komt omdat uw etherische lichaam nog niet volledig "samengesmolten" is met het "fysieke" lichaam. Vandaaruit is een OBE eenvoudig op te wekken.

Als u zo een ervaring meemaakt moet je proberen rustig blijven. Als je de sleep paralysis wilt breken, dan moet je gewoon proberen uw dikke teen te bewegen en dan zal de sleep paralysis wel overgaan. Lukt dat niet dan kan het helpen om een affirmatie enkele keren te herhalen in de tegenwoordige tijd, iets in de zin van: "Mijn etherisch lichaam en mijn fysiek lichaam zijn opnieuw verenigd".

Het zou zonde zijn om de vorige paragraaf uit te voeren. In principe zou je die kans moeten benutten om een OBE en/of een astrale projectie op te starten.
Een affirmatie in de zin van: "ik zweef boven mijn fysieke lichaam" zou moeten volstaan om een OBE op te wekken...
 
Haut