Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Nederlandse Wiki over psychonaut

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Ik zal met alle suggesties aan de slag gaan. Overigens had ik ook al op het punt gestaan om Simon en Theo aan het lijstje toe te voegen, maar zou dan eigenlijk een wat langer lijstje van Nederlandse psychonauten willen maken.

In dat geval...; mag je mij ook wel aan dat lijstje toevoegen hoor.
:finga: :axe: :snakeman: :rock: :ANAL: :drinkers: :partyman: :prayer:
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
redhawk a dit:
Als ik zo snel ff een blik werp op het salvia topic, dan vind ik dat er in verhouding niet heel soms over wordt gesproken.
Maar kijk eens hoeveel ervan gaan over de eerste ervaring. Voor velen blijft het bij die eerste ervaring.

[quote:bwa92mhq]Wel dat het “vaak wordt gebruikt in combinatie met andere psychedelica, omdat het eventuele misselijkheid tegen zou gaan.
 

Oknayd

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Mai 2008
Messages
390
CaduceusMercurius a dit:
redhawk a dit:
Als ik zo snel ff een blik werp op het salvia topic, dan vind ik dat er in verhouding niet heel soms over wordt gesproken.
Maar kijk eens hoeveel ervan gaan over de eerste ervaring. Voor velen blijft het bij die eerste ervaring.
"

Maar dat wil niet zeggen dat het niet een psychonautische ervaring voor ze was.

Ik vind trouwens dat er teveel 'de meeste psychonauten' in het artikel staan, ik begrijp dat je een beetje een beeld wilt schetsen maar van een groep die al zo klein is en waar de verschillende stijlen oneindig lijken, lijkt het me beter iets minder generaliserend te zijn.. of zeg ik nou iets heel stoms?

kijk eens naar de engelstalige wiki-definitie van psychonaut, maar ik heb begrepen dat je niet klakkeloos dingen kunt vertalen daaruit ivm plagiaat of heb ik het mis?

Wel leuk dat je de nederlandstalige wat wilt opschroeven trouwens, ik kijk toch meestal wel bij de engelse wiki's omdat die gewoonweg vaak beter zijn en meer info bevatten.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik heb het deel over DMT gewijzigd:

Het natuurlijke en lichaamseigen stofje DMT (dimethyl-tryptamine) heeft een buitengewoon krachtig visueel effect, dat met name tot zijn recht komt in een donkere ruimte of met een blinddoek voor de ogen. Wanneer DMT ingenomen wordt via een van de kruidenmengsels uit het Amazonegebied, die in het algemeen als ayahuasca aangeduid worden, is men zo'n vier uur lang getuige van extreem kleurrijke, levendige en betekenisvolle visioenen. Wanneer pure DMT verhit en direct geïnhaleerd wordt, is het effect vele malen sterker. Binnen enkele seconden wordt een andere wereld zichtbaar, die volkomen echt lijkt en ogenschijnlijk bewoond wordt door allerlei wezens. Al na twintig minuten vervaagt het beeld en keert men weer volledig terug naar de normale wereld, waarna het meestal moeilijk is om alle details de ervaring nog voor de geest te halen of deze in woorden uit te drukken. DMT wordt van nature in het lichaam geproduceerd en lijkt structureel erg op neurotransmitters als melatonine en serotonine, en andere psychedelische stoffen als psilocybine (de werkzame stof in paddo's) en LSD. Het komt voor in vele planten en bomen, in alle werelddelen.

Hoewel psychonauten soms in groepsverband een psychedelisch middel innemen, of tijdens festivals en feesten, is het hoofddoel altijd het verkennen van de geest, niet het ervaren van een tijdelijke euforie of high. De meeste psychonauten plannen hun psychedelische sessies thuis waar ze, meestal met de lichten uit, met of zonder muziek en met of zonder begeleiding de ervaring ondergaan.

Psychonauten hebben in de moderne samenleving een bijzonder probleem, omdat veel van de psychedelische middelen die zij voor hun innerlijke reizen, inspiratie en persoonlijke ontwikkeling gebruikten verboden zijn. LSD en mescaline werden al begin jaren zeventig verboden, MDMA en vele andere stoffen volgden midden jaren tachtig. Vanaf 1 december 2008 zijn in Nederland ook twee voormalig legale natuurproducten, de paddo en de Vliegenzwam, verboden.
 

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18 Avr 2008
Messages
722
^^
Je zult wel denken: daar heb je die zeikerd weer :)

Is het niet logischer, om het stukje over DMT op de wiki DMT-pagina te plaatsen?

Keek zojuist ff op de engelse wiki psychonaut-pagina. Waarom kies je er ook niet voor, om de middelen alleen te benoemen en de werking van het middel op de pagina van het betreffende middel te plaatsen, voor zover dat nog niet is gedaan?
Oh ja, gelukkig staat salvia op de engelse variant wel tussen de gangbare middelen :wink: Waarom heb je LSD nu ook onder de minder gebruikte middelen geplaatst (of was dat al het geval)?
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Ik sluit ik me aan bij JJJ, ik heb natuurlijk niets tegen hippies. ;) Maar de beeldvorming is gewoon heel belangrijk naar ontwetende mensen toe.

We moeten er rekening mee houden dat mensen die nauwelijks op de hoogte zijn, de mensen zijn voor wie de pagina het meest informerend is en degene zijn aan wie we het eigenlijk het meest willen richten.

Toch vind ik dat Salvia, wiet en LSD in het basis rijtje thuishoren. Dus CM plaats ze maar terug. :p

In ieder geval moet er ergens een krachtig element in zitten dat overtuigend afstand neemt van blowende hangjongeren, Xtc vreters op feesten en zweverige slachtoffers van LSD waar veel mensen deze middelen in eerste instantie mee linken. Dus LSD, wiet en salvia in het basis rijtje en ergens zoiets als...

"De zelfbewuste psychonaut, die de regels van periodes van soberheid en voorzorgsmaatregelen in acht neemt, zal op lange termijn gezondheid, in zowel lichamelijk als geestelijke zin, dieper begrip van zichzelf, empathy voor anderen, geduld, energie in het leven en algehele stabiliteit nastreven en handhaven. Vaak gekenmerkt door een zekere mate van expressie of interesse in het bedrijven van kunst, creativiteit en verbeelding.

Deze filosofie komt sterk overeen met de al duizenden jaren bestaande cultuur van de sjamanen en Indianen uit o.a. Mexico en delen van Zuid-Amerika."
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
redhawk a dit:
Is het niet logischer, om het stukje over DMT op de wiki DMT-pagina te plaatsen?
Als je nu kijkt naar de Wiki zie je dat er slechts in één alinea aandacht wordt besteed aan DMT.

Keek zojuist ff op de engelse wiki psychonaut-pagina. Waarom kies je er ook niet voor, om de middelen alleen te benoemen en de werking van het middel op de pagina van het betreffende middel te plaatsen, voor zover dat nog niet is gedaan?
Een beetje van allebei leek me hier gepast. Hyperlinken is leuk, vooral op Wikipedia, maar elke pagina moet ook op zich enigszins compleet zijn.

Oh ja, gelukkig staat salvia op de engelse variant wel tussen de gangbare middelen :wink: Waarom heb je LSD nu ook onder de minder gebruikte middelen geplaatst (of was dat al het geval)?
Inmiddels staan LSD en Salvia weer bij de gangbare middelen, blijkbaar is het aangepast. Ik had alle verboden stoffen bij "minder gangbaar" gezet, zodat een nieuwsgierige politieagent of politicus geen reden heeft om een absolute correlatie te leggen tussen illegale semi-synthetische middelen en 'de psychonaut'. Hm, iemand heeft Theo Maassen nu midden tussen de Engelse psychonauten geplaatst... Wat Salvia betreft, ik heb het hier al vaker over gehad: ik ken weinig psychonauten die het regelmatig gebruiken (tijdens de laatste Psychonaut Meeting bij Spores hebben we het nog over Salvia gehad, niemand was er erg over te spreken). Er wordt vooral een eerste of tweede keer mee geëxperimenteerd, vooral door jongeren. Maar aan de andere kant ben ik het wel met je eens, Salvia hoort ook in het rijtje thuis.
 
Haut