Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Gevoeligheidstest psychedelica

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Ik vond op de website www.degewijdereis.nl een gevoeligheids test voor psychedelica. Ik heb deze voor de grap is gemaakt en er kwam uit dat ik zeer gevoelig zou zijn voor psychedelica. Voor mij niets nieuws natuurlijk, ik weet al heel lang dat ik van maar een paar paddenstoeltjes ontzettend hard kan trippen. Maar nu vroeg ik mij af, wat deze test bij anderen aangeeft en of je het eens bent met het resultaat. Het bestand waarin de test staat, heb ik daarom aan deze topic toegevoegt.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
In alle eerlijkheid zou je die test ook even voor jou moeten laten invullen door de 10 mensen die jou het beste kennen en dan de resultaten vergelijken. Zo haal je de subjectiviteit er voor een gedeelte uit. (Het deel waarin je jezelf en anderen voorliegt nog niet). Nu is het niet meer dan een test of je jezelf als gevoelig zou omschrijven. Wellicht is er een link met gevoeligheid voor psychedelica voor deze maatstaf, maar dat staat allesbehalve vast.

Kijk bijvoorbeeld naar vraag 3: Ik ben bijzonder gevoelig voor het effect van cafeine, met als keuzes niet, beetje, gemiddeld, behoorlijk, extreem. Dit is puur subjectief, omdat niemand weet hoe een kop koffie voor iemand anders aankomt en je ook nog eens een bitch bent omdat je doet alsof je helemaal week wordt van die koffie.

Of vraag 2: Ik drink minimaal 1,5 liter water per dag, met als keuzes niet, beetje, gemiddeld, behoorlijk, extreem. Ik weet niet eens hoe ik die moet beantwoorden. Ik drink extreem minimaal 1,5 liter water per dag.

Vraag 50 is een grap: Ik heb aardig wat sociale maskers op. WTF? Wie is zo zelfbewust dat hij dit met zekerheid kan zeggen? Ik ken mensen die zeggen dat ze hartstikke eerlijk zijn, maar toch elke keer een andere kop trekken als iemand anders de kamer binnenkomt.



Ik drink trouwens geen koffie, mochten jullie dat denken, die shit is mij veel te sterk. (Geef mij maar een kopje Dmthee).
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Ik vraag mij nu af waar er nu precies naar word gekeken in deze test. Het lijkt er op dat er gedoeld word op hou bewust en gevoelig de persoon is. Maar zou iemand die zich heel bewust is van zichzelf en ook heel gevoelig, daarom ook gevoeliger kunnen zijn voor psycho actieve stoffen?

Als ik zelf 2a 3 paddenstoeltjes eet, kan ik toch al een behoorlijk tripje mee maken, terwijl een goede vriend van mij, minstens een heel of ander half portie nodig heeft voor het zelfde effect. Waar kan dit mee te maken hebben? Zou dit dan allemaal met de gevoeligheid en het bewust zijn van jezelf, hier invloed op hebben? Of zou het gewoon met de chemische fabriek in onze hersenen te maken hebben? Of misschien allebei?
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Misschien bestaat gevoeligheid juist in het idee dat jullie precies dezelfde trip kunnen hebben en dat jij dat intenser interpreteert dan hij. Het is allemaal subjectief en om dan gelijk te claimen dat deze test dat goed voorspelt, vind ik een beetje ver gaan.

Gevoeligheid kan komen door bewustheid of onbewustheid. Het is voor een significant deel interpretatie van de tripper zelf en niet overdraagbaar/meetbaar.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Forkbender a dit:
Misschien bestaat gevoeligheid juist in het idee dat jullie precies dezelfde trip kunnen hebben en dat jij dat intenser interpreteert dan hij. Het is allemaal subjectief en om dan gelijk te claimen dat deze test dat goed voorspelt, vind ik een beetje ver gaan.

Gevoeligheid kan komen door bewustheid of onbewustheid. Het is voor een significant deel interpretatie van de tripper zelf en niet overdraagbaar/meetbaar.

Ik denk dat je gelijk hebt.

Groetjes,
Mysticwarrior
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Laten we met een busje in het centrum van diverse steden gaan staan, en dan mensen naar binnen lokken met deze test, zoals de Scientology mensen doen.

Jammer dat bij deze multiple choice de A, B en C altijd voor dezelfde categoriën staan. Ik weet nu al de goede antwoorden! :wink:

Hm, ik rook veel marijuana, blijkbaar maakt dat me ongevoelig voor entheogene middelen...

Ik zie zelf het belang niet zo in van deze test. Je zult met entheogene middelen niet snel overdoseren. Beter een beetje meer dan te weinig, ook voor de gevoelige mensen. Zo'n lange test leidt bovendien af van het feit dat set & setting belangrijker zijn dan de dosis.

Psychedelica zijn niet als homeopathische geneesmiddelen, waarvan de exacte potentie en dosering per patiënt 'gemeten' moeten worden. Ze zijn meer als vitamine C: niet toxisch en veilig in hoge doseringen.

Het eerste geval waarvan ik hoorde dat de ayahuasca dosis/samenstelling per personen werden "doorgemeten" was de methode van Almasto, van de Askawan ayahuasca ceremonies. Een kennis van me is er enkele weken geleden heen geweest en beschreef het als een prachtige ervaring (waarbij inderdaad de dosis werd "uitgemeten"), maar zegt niet te hebben 'getript'. Dan denk ik ja, dat krijg je van dat soort onnodige esoterie.

Het ABC schema van Lars Faber lijkt eenzelfde focus op dosering te hebben. Er was eens een wijs iemand die zei: "If in doubt, double the dose."
 

ikkepiep

Neurotransmetteur
Inscrit
26 Juin 2008
Messages
96
hm kan aan mij liggen maar ik kan die test niet zo gauw vinden.. ook moeilijk om iets zinnigs op te sporen tussen zon berg geneuzel in de ruimte
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Ik ben een dikke E. Maar goed, ik heb mezelf dan ook een levensstijl aangemeten waarin ik heel ontvankelijk ben voor geuren, impulsen en verfijnde prikkelingen. Daarintegen gaat dat niet koste van m'n weerbaarheid, rationaliteit en het vermogen tot overgave aan wat me ten beurt valt. In tegendeel.
 
Haut