Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

boek over paddo-ervaringen in Nederland

Mici

Neurotransmetteur
Inscrit
29 Mar 2007
Messages
44
Ik heb het plan op me genomen om een klein boek samen te stellen met daarin serieuze paddo-verhalen van Nederlandse gebruikers uit allerlei rangen en standen. Zelf zit ik erg in de ervarings-hoek, oftewel de opvatting dat het echte onderzoek naar psychedelica bestaat uit de werkelijke ervaring en de interpretatie daarvan. Nu de Tweede Kamer paddo's wil verbieden, wil ik graag iets constructiefs daartegen over stellen. Paddo's zijn verreweg het meest gebruikte psychedelicum in Nederland (wanneer je wiet en mdma niet onder de psychedelica schaart) en kennen vermoedelijk ook de grootste diversiteit aan gebruikers. Daarom lijkt het me interessant om verschillende mensen aan het woord te laten. recreatieve gebruikers, maar ook spiritualisten. Kunstenaars, maar ook wetenschappers. En mensen met lastige ervaringen, roekeloze experimenten of zelfs bad trips. Het doel is emancipatie van en informatie over de paddo, vanuit de ervaringshoek van de Nederlandse mens. Het is niet mijn bedoeling om een uitgebreid verhaal te schetsen met alles over paddo's. Daar zijn al genoeg goede boeken over, waaronder het toegankelijk geschreven 'Alles over paddo's' van Arno Adelaars.

Het is allemaal nog heel pril, maar ik ben enthousiast om, ondanks dat ik geen zeëen van tijd heb, hiermee aan de slag te gaan. Ik ben op zoek naar mensen die de tijd en moeite willen nemen om hun eigen ervaringen op te schrijven en te herschrijven. Mijn idee is niet dat het puur tripverslagen moeten worden. Nee, eerder een overkoepelende, doch levende uiteenzetting van de motieven om paddo's te eten, de lessen die men er uit leert, de mogelijkheden die men eventueel ziet voor zichzelf en anderen en inspiratiebronnen zoals het sjamanisme, spiritualiteit, de hippie-beweging, kunst-stromingen, wetenschappers en auteurs.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
afhankelijk van of het er binnenkort nog van komt om mijn eerste keer goed te trippen kan ik je op 't moment nog niet echt helpen.
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Mijn idee is niet dat het puur tripverslagen moeten worden. Nee, eerder een overkoepelende, doch levende uiteenzetting van de motieven om paddo's te eten, de lessen die men er uit leert, de mogelijkheden die men eventueel ziet voor zichzelf en anderen en inspiratiebronnen zoals het sjamanisme, spiritualiteit, de hippie-beweging, kunst-stromingen, wetenschappers en auteurs.
Gisteravond 5 gram gegeten, veel gezien en ervaren, maar ik zou het niet onder woorden kunnen of willen brengen. Over de lessen die ik er uit leer ben ik ook niet zo zeker, althans, of die lessen wel te omschrijven zijn.
Wie is de doelgroep voor je boek?
 

Mici

Neurotransmetteur
Inscrit
29 Mar 2007
Messages
44
Pinealjerker a dit:
Mijn idee is niet dat het puur tripverslagen moeten worden. Nee, eerder een overkoepelende, doch levende uiteenzetting van de motieven om paddo's te eten, de lessen die men er uit leert, de mogelijkheden die men eventueel ziet voor zichzelf en anderen en inspiratiebronnen zoals het sjamanisme, spiritualiteit, de hippie-beweging, kunst-stromingen, wetenschappers en auteurs.
Gisteravond 5 gram gegeten, veel gezien en ervaren, maar ik zou het niet onder woorden kunnen of willen brengen. Over de lessen die ik er uit leer ben ik ook niet zo zeker, althans, of die lessen wel te omschrijven zijn.
Wie is de doelgroep voor je boek?

Uiteindelijk zijn woorden altijd een beperkte uitdrukking, zeker in het geval van psychedelica. De ironie is dat psychedelica dikwijls wel het vermogen tot expressie stimuleren, denk maar aan bepaalde muziekstromingen. Met name de artistieke expressie. De creativiteit.

Ik wil met het boek ook mensen bereiken die zelf nog geen ervaring hebben met paddo's en psychedelica, zoals jongeren die niewsgierig zijn (en serieuze info kunnen gebruiken) en een beetje open-minded studenten, wetenschappers en politici. Het is belangrijk dat de verhalen, hoewel serieus en diepgaand, toegankelijk en leesbaar geschreven zijn. Dat is voor mij de uitdaging. Er is inmiddels het een en ander gepland. Mocht je toch een verhaa kunnen bijdragen, dan kun je me mailen op miquel.buckinx(at)gmail(dot)com.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Top iniatief.

Paddo's stimuleren de drang tot uitting en overbrenging van begrip in elke vorm die de mens kent. Met als oer bron ons eigen hart en ziel. Alle schilderijen, woorden en muziekale expressies komen uit deze alternatieve staat van bewustzijn opgewekt door paddestoel van moeder natuur.

Bij het lezen van dit soort creaties als aanvulling op alle wereldwijde info die er al is, voel ik de behoefte om m'n pencelen op te pakken...
 

Northawke

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Juil 2007
Messages
44
Ik weet niet of je er nog mee bezig bent, maar ik heb je een mailtje gestuurd.

Ik zit zelf ook al een poos met het idee voor een boek in m'n hoofd, maar dan als een soort vergelijkend warenonderzoek over verschillende trip-middelen. Weet alleen nog niet zo goed hoe ik dat goed zou kunnen bereiken en of het uberhaupt wel mogelijk is om dat efficient te doen of niet.
 
G

Guest

Invité
Northawke a dit:
Ik zit zelf ook al een poos met het idee voor een boek in m'n hoofd, maar dan als een soort vergelijkend warenonderzoek over verschillende trip-middelen.

Kan tof zijn, maar bedenk wel dat het altijd volledig subjectief is en dat het dan neer komt op appels met peren vergelijken...

Je zou wel bij alle stoffen kunnen melden wat de toxiciteit is, maar dan zou het weer een soort uit je bol worden en niet van alle stoffen is de precieze toxiciteit bekend.
 

Northawke

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Juil 2007
Messages
44
Space-is-the-Place a dit:
Northawke a dit:
Ik zit zelf ook al een poos met het idee voor een boek in m'n hoofd, maar dan als een soort vergelijkend warenonderzoek over verschillende trip-middelen.

Kan tof zijn, maar bedenk wel dat het altijd volledig subjectief is en dat het dan neer komt op appels met peren vergelijken...

Je zou wel bij alle stoffen kunnen melden wat de toxiciteit is, maar dan zou het weer een soort uit je bol worden en niet van alle stoffen is de precieze toxiciteit bekend.

Het subjectieve aspect is ook waar ik het meest mee worstel. De trip-ervaringen zelf kan je slecht vergelijken aangezien iedereen andere soorten trips heeft, maar het zou interessant kunnen zijn om te zien of er bepaalde patronen bij bepaalde trip-middelen voorkomen. Ik heb hier wel eens dingetjes overgelezen, maar niet echt iets super-vergelijkends.
 
G

Guest

Invité
Dat zou wel heel erg leuk en informatief zijn om te onderzoeken idd :D
 

Northawke

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Juil 2007
Messages
44
Space-is-the-Place a dit:
Dat zou wel heel erg leuk en informatief zijn om te onderzoeken idd :D

Ik ben een patronen-junkie. :D Is ook wat het meeste bij mij voorkomt in trips: het zien van onderliggende patronen.
 
G

Guest

Invité
Juist, hoe de natuur dan ineens heel logisch is en vooool met patronen die je normaal niet zo duidelijk waarneemd! :D
 

Northawke

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Juil 2007
Messages
44
Inderdaad, ja. Het hele universum zit er vol mee. Het doet mij heel erg denken aan het Egyptische gedachtegoed 'zoals in de hemel, zo op aarde'. En je kunt de micro-cosmos en macro-cosmos opeens veel beter met elkaar verbinden.
 
Haut