Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Ayahuasca waar?

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Zover ik weet is het niet legaal.
De politie kan een ceremonie verhinderen, als ze dat willen.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
^precies. Santo Daime mag ceremonies doen omdat het een kerk is, maar sjamanen mogen niet hetzelfde doen.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Eigenlijk is het filosofies onthoudbaar dat Ayahuasca, z'n wettelijke legitimiteit verliest wanneer het niet wordt geschonken in samenhang met een religeuze context.

Je zou op basis van dit gegeven kunnen stellen, dat wezenlijke objectiviteit een verboden daad is welke niet mag worden verworven door het individu. Afknijping van de verfijne voelsprieten noem ik dat.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
^waar.

Feit blijft dat het voor Santo Daime okee was, omdat ze het verbod aanvochten op grond van de vrijheid van religie. Nu is dat in principe wel te universaliseren naar vrijheid van levensovertuiging, maar in praktijk wordt daar volgens mij toch echt moeilijk over gedaan.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Er is inderdaad ruimte voor verbetering. :D
 

JR

Matrice périnatale
Inscrit
5 Juil 2009
Messages
8
ik denk dat het sowieso niet echt recreatief wordt gebruikt dus dat de prioriteit er ook niet ligt om het aan te pakken. Tenzij het te groot wordt.. Maar in welke context het nu plaats vindt denk ik dat je het best open en bloot kunt organiseren zonder er last mee te krijgen
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Dat is niet helemaal waar.
Je kunt zeker wel problemen krijgen met justitie.
Het lijkt me dus geen goed idee om op dit moment te open en te bloot te opereren.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
magickmumu a dit:
Dat is niet helemaal waar.
Je kunt zeker wel problemen krijgen met justitie.
Het lijkt me dus geen goed idee om op dit moment te open en te bloot te opereren.

Hoezo niet? Gehoorzamen en braaf in de pas mee lopen, daar zal ook niets door veranderen. Neem nu Lars van de geweidereis, die wint er tenminste geen doekjes om. Gewoon een publieke website waar iedereen zich kan aanmelden. Ik denk dat zolang er geen ongelukken gebeuren, de politie ook niet snel zal ingrijpen. En grijpen ze in, dan kan er tenminste een interessante discussie ontstaan.

Gedoogd is er nog best veel mogelijk..
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
De keuze om open te zijn of niet moet iedereen die ceremonies organiseert voor zichzelf maken.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
magickmumu a dit:
De keuze om open te zijn of niet moet iedereen die ceremonies organiseert voor zichzelf maken.
Ja, daar ben ik het mee eens. Maar ik ben zelf wel meer geneigd om zo open mogelijk te zijn over mijn plannen en activiteiten. Ben al jaren open over dingen, en heb nooit problemen ondervonden.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Het probleem zijn ook niet de ceremonies opzich, Nederland is gewoon een fijn land en knijpt vaak een oog dicht.

Het risico zit dan ook vooral in de media of een ontspoorde reis, want als de krant kopt dat een paranoide man over straat rende na het ontvluchten van een psychedelische ritueel dan heb je natuurlijk de poppen aan het dansen.

Ik weet uit eerste hand verhalen van gebeurtenissen tijdens zulke ceremonies die toch duidelijk in de categorie trein wrak vallen. Gelukkig is dat binnen de muren gebleven van de poorten van waar het ritueel is ondergaan en heeft niemand er op den duur iets aan overgehouden.
 
T

Tenshu

Invité
cellcommunity a dit:
Hallo Caduceus,

Ik ben al lang zoekende naar een begeleide ayahuasca sessie, en naar aanleiding van wat je hier schreef over de mogelijkheid in de buurt van de grens vond ik dit report:

http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=73533

Dit sprak me zo aan dat ik graag in contact zou komen met deze mensen, kan je me verder helpen?

Gr. Cellcommunity

Weet iemand over welke vereniging het hier gaat? Kent iemand groepen in Belgie die geregeld ayahuasca werken doen?
 
T

tmit21stc

Invité
Beste Caduceus Mercurius,

Het lijkt erop dat je weet waar je over spreekt. Zou je me kunnen meedelen waar in Belgie (provincie Antwerpen) sessies gevold kunnen worden.
Dank bij voorbaat.

tmit21stc

Caduceus Mercurius a dit:
JR a dit:
Ik zou het liefste naar Peru gaan om het daar een hele week te doen maar heb niet de tijd helaas om me een week helemaal af te zonderen ivm werk.
Toen ik (van mijn 18e tot mijn 24e) als monnik deel uitmaakte van een Indiase religie, wilde iedereen om mij heen altijd zo snel en zo vaak mogelijk naar India op reis, en de meesten hadden binnen circa drie maanden een guru gevonden door wie ze zich lieten initiëren. Zelf leek het me wel leuk, maar heb nooit moeite gedaan om een vliegticket naar India te regelen. En hoewel ik respectvol naar diverse rondreizende leermeesters luisterde, ben ik in die zes jaar van intensieve studie nooit door een guru geïnitieerd. Ook mijn reis naar India vond pas op mijn 23e plaats. En eigenlijk stelde het geen drol voor, vergeleken bij wat ik in de voorgaande jaren gelezen en ervaren had. Spiritualiteit vind je niet in een bepaald land of aan de voeten van een guru of sjamaan, maar ligt overal voor het oprapen, als je oprecht streeft naar kennis en verlichting.

Ook vandaag de dag, tien jaar later (ik ben nu 34), lijkt die dynamiek zich te herhalen: hoewel ik me al vanaf mijn 16e met sjamanisme bezig houd (vooral de laatste vier jaar), ben ik nog nooit in Zuid-Amerika geweest, en ben ik nauwelijks geïnteresseerd in sjamanen die soms naar Nederland komen. Norma uit Peru kwam een paar jaar geleden naar Groningen, maar ik vernam dat ze regelmatig dronken of in ieder geval flink aangeschoten aan de sessies begon, waardoor ik toen besloot om te wachten op een andere sjamaan. Grappig dat je schrijft dat de ayahuasca die je van haar kreeg "minder visueel" was, terwijl DMT toch onmiskenbaar visuele effecten heeft en de visionaire eigenschappen een zeer belangrijk aspect vormen van de spirituele kant van ayahuasca. Ik kan me niet helemaal meer herinneren wat die sessie van haar toen kostte, maar het was een flink bedrag (want ja, vliegtickets zijn duur!), en zou ik dan tijdens zo'n sessie geen diepe, kleurrijke belevenis ervaren, dan zou ik me behoorlijk teleurgesteld voelen. En het komt nogal eens voor, zo heb ik hier en daar gehoord, dat mensen honderd euro of meer betalen voor een ayahuasca ceremonie, en dit vaak als fantastisch ervaren, maar tussen neus en lippen er bij vertellen: "maar ik heb niet echt getript of zo, het was vooral lichamelijk."

En zo kan het ook gaan als je een dure en milieu-onvriendelijke vliegticket koopt om naar het regenwoud te gaan. Net als veel discipelen die naar India gaan, kun je als je pech hebt ook nog eens met een tropische ziekte terugkomen. Preventieve vaccinaties, die kwik bevatten, zijn ook niet echt bevorderlijk voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.

Daarnaast is het geen drugs maar meer een spiritueel iets toch?
Het zijn bewustzijnsverruimende middelen, geen drugs, maar als de nadruk ligt op aspecten zoals een bepaald land, plant, ritueel of persoon, dan zou ik het nog niet spiritueel willen noemen, maar religieus, mogelijk zelfs fanatiek of fundamentalistisch.

Verder vind ik je vraag prima hoor, ik begrijp dat de Santo Daime je niet aanspreekt, en ook andere centra in Nederland zijn soms wat eigenaardig.

Woon je toevallig in België? In de buurt van de grens worden zo nu en dan ceremonies gehouden die je best aan zouden kunnen spreken.
 

HermesTrismegistus

Elfe Mécanique
Inscrit
11 Mai 2010
Messages
344
Caduceus is al een tijdje niet meer actief, dus ik verwacht niet dat je van hem antwoord zult krijgen.

Ik kan je eventueel wel een emailadres van hem geven.....
 
L

linneke666

Invité
Beste,

Ik zou dit ritueel ook graag meemaken... Heeft u al een organisatie of adres gevonden in belgie?

groetjes
 

DominicDC

Matrice périnatale
Inscrit
29 Juin 2012
Messages
6
magickmumu a dit:
De keuze om open te zijn of niet moet iedereen die ceremonies organiseert voor zichzelf maken.

Hey iedereen...
ik ben al even op zoek naar iemand die me kan helpen deel te nemen aan een ceremonie, maar dan onder leiding van een sjamaan, in beperktere groep. Het andere, meer kerkelijke, spreekt me niet zo echt aan. Ik heb al met iemand aan tafel gezeten die ceremonies bijwoont in grotere groep, allen in het wit gekleed, enz... uiteraard alle respect hiervoor, maar persoonlijk zou ik het liever 'intiem' willen houden.
Kan iemand me please op weg helpen? Ik denk nl echt dat zo'n ceremonie me antwoorden kan brengen waar ik al lang naar op zoek ben...

Thanks in advance!

Greetz, Dominic ([email protected])
 

M.6ooDp1££5

Glandeuse pinéale
Inscrit
22 Jan 2014
Messages
156
Hallo, ben nieuw op het gebied van shops enzo en wouw enkele vraagjes stellen :wink: :

ken je enkele goede adresjes van smartshops in de buurt van coffeeshops in maastricht?
 

leentje

Matrice périnatale
Inscrit
22 Avr 2014
Messages
4
Hallo, ik ben nieuw op dit forum, maar ik probeer ook een goed adres te vinden voor een begeleide ayahuasca sessie. Ik vond dit oude bericht terug. Kunnen jullie me verder helpen met in contact te komen met een locatie waar ik een begeleide ayahuasca sessie kan volgen in België of in Nederland?

cellcommunity a dit:
Hallo Caduceus,

Ik ben al lang zoekende naar een begeleide ayahuasca sessie, en naar aanleiding van wat je hier schreef over de mogelijkheid in de buurt van de grens vond ik dit report:

Erowid Experience Vaults: Ayahuasca - I and Grandmother Meet - 73533

Dit sprak me zo aan dat ik graag in contact zou komen met deze mensen, kan je me verder helpen?

Gr. Cellcommunity
 
Haut