Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Actie: Paddo's en vrijheid van religie

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Het oprichten van een kerk is misschien wel een goed idee om deze medicijnen uit de sfeer van drugs gebruik te halen.
Je kunt niet echt een kerk oprichten. Een kerk, of georganiseerde groep gelijkgestemde mensen, bestaat of bestaat niet. Je kunt niet eerst een naam bedenken en dan leden proberen te werven. Zo kun je wel een sekte creëren, maar niet een godsdienst in de juridische zin van het woord.

Ik vermoed dat de religie waar we allemaal het meeste recht op hebben is de 'religie' waarmee we opgegroeid zijn. De belangrijkste religie waar ik mee opgegroeid ben is Vrijheid. Altijd was er de Vrijheid om overal vragen over te stellen, of het nu het scheppingsverhaal of de evolutietheorie is. Absolute vrijheid, zolang je er maar niemand mee schaadt of benadeeld, of zou kunnen beschadigen. Om die reden beschouw ik verkeersregels en verkeersboetes dan ook niet als een aanval op mijn religie. Ook regels aangaande diefstal en geweld passen helemaal in mijn religie. Maar wat de regels over psychedelica betreft, deze druisen niet alleen in tegen mijn huidige sjamanistische interesse, maar vooral tegen de religieuze beginselen van mijn opvoeding: je bent vrij om te doen en laten wat je wilt, als je er maar niemand mee schaadt. En als je dan leest, hoort en ervaart wat een positieve effecten psychedelica op je medemens kunnen hebben...

Maar ja, met Vrijheid kom je niet zo ver als je met Gods-dienst kunt komen. Gods-dienst gaat uit van het concept dat iemand gediend wordt (God) en dat deze persoon door iedereen gediend zou moeten worden. God is eigenlijk de baas, de koning, de president. Daarom wilden de gelovigen vrijheid van religie, zodat ze in ieder geval konden blijven verkondigen dat God de Vader is en de Allahmachtige. Ook Balkenende spreekt niet vanuit zichzelf, maar is een papagaai die de woorden van de Bijbel en zijn medegristenen herhaalt.

Als jouw religie niet spreekt over een mysterieus wezen die alles geschapen heeft, alles bestuurt en alles zal vernietigen, en dat wij slechts nietige dienaren van Hem zijn, dan is het niet werkelijk een Godsdienst.

Precies, daarom dien je religie ook uit het wetboek te schrappen en vrijheid centraal te stellen.

Helemaal mee eens dus.
 

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
het probleem met godsdienstige (vooral regerende godsdienstige) is dat ze altijd denken gelijk te hebben. Jij als nietig persoon hebt alleen nog niet ingezien dat je ongelijk hebt. Er valt dus niet mee te discussieren.

On Topic: Ik ben bang dat als je niet een geschiedenis aan kan tonen, je niet zomaar een 'kerk' mag oprichten.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
In zwitserland heeft iemand een serieuze poging gedaan om een 'shroomkerk' op te richten... Hij zit nog steeds vast, geloof ik...
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
De naam van een dergelijke organisatie is ook niet belangrijk.
De gemeenschap en verbondenheid is belangrijk. We hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn. Maar we zijn allemaal met dezelfde medicijnen bezig, en ik denk dat het positief is om ons te vereenigen.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
^Dat ben ik zeker met je eens.
 
Haut