Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Psychedelische therapie

Dezer

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Mai 2004
Messages
30
Ik ben sids een tijdje onderzoek aan het doen naar pschedelische therapie. Zijn er meer mensen hier die daar interesse in hebben?
 

marc

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
5 Déc 2003
Messages
1 154
Klinkt interessant, therapie waarvoor ?
 

Dezer

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Mai 2004
Messages
30
In de vorm van psycho therapie. Waarin stoffen als LSD, 2CB en MDMA van grote waarde kunnen zijn bij een onderzoek naar trauma's, fobieen ed. ook is het toegepast in de hynotherapie, dit vind ik persoonlijk erg interessante onderwerpen.
Stan Grof heeft hiernaar veel onderzoek verricht en er fantastische boeken over geschreven.
 

metropolis

Neurotransmetteur
Inscrit
25 Avr 2004
Messages
24
klinkt interessant

ik denk dat je psychische middelen als bv paddo's daar uitstekend bij kunt gebruiken, niet voor de lol maar als medicijn?? omdat ze invloed hebben op je bewustzijn, niet alleen op je lichaam.

ik weet er verder niet zo veel vanaf hoor /forum/images/graemlins/think.gif
 

Dezer

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Mai 2004
Messages
30
In zekere zin is dat zeker zo. Ook is het een feit dat mensen eenvoudiger over bepaalde zaken (bv trauma's) praten als ze onder invloed zijn van MDMA.

De hypnotherapie, en dan vooral regressietherapie (waarin therapeuten andere mensen traumatische ervaringen meerdere malen laten herbeleven onder hypnose, tot het 'saai' wordt en dus verwerkt is) leent zich prima voor dit soort zaken. Mensen kunnen op deze manier hun belevingen alsof het echt gebeurd herbeleven. Dit brengt veel voordeel met zich mee op het punt van verwerking. Jammer dat het in Nederland (nog) niet erkend wordt als een echte therapie vorm, want het is al meerdere malen bewezen dat het echt goed werkt.

Ook kun je mensen de zin van vanalles weer in laten zien terwijl ze onder invloed zijn van psychedelische stoffen. Ik ben hier echt een groot voorstander van.

Waar komt iedereen hier trouwens vandaan? Nog mensen uit buurt van Brabant toevallig??
 

metropolis

Neurotransmetteur
Inscrit
25 Avr 2004
Messages
24
Dordrecht, staat ook in m'n profiel en dus bij m'n naam en avatar (links).
 

marc

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
5 Déc 2003
Messages
1 154
Voor dit soort therapiën zijn de meeste drugssoorten ook gemaakt. MDMA = anti-depresiva, later is het een party drug geworden. Ik kom trouwens uit Limburg, da's aan de grens met Brabant.

Houdoe !
 

freyja

Neurotransmetteur
Inscrit
18 Juil 2004
Messages
24
Hmm, ik kwam pas toevallig een vrij recent boek hierover tegen bij de bibliotheek.. ging over lsd therapie en aanverwante.. ik wete de titel niet meer maar kan er wel weer naar zoeken voor je..
 

Dezer

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Mai 2004
Messages
30
Nou graag, altijd welkom... bedankt! Ik ben toevallig bezig in een boek met hetzelfde onderwerp (of misschien is het dezelfde) en dat is ' Realms of the human unconscious, observations from LSD research' van Stanislav Grof.
 

Anand

Glandeuse pinéale
Inscrit
15 Jan 2003
Messages
190
Klinkt interessant....

Maar meeste trips die ik nu al zijn ook al een vorm van inviduele therapie :)
 

fliquid

Glandeuse pinéale
Inscrit
15 Juil 2002
Messages
120
Ik ben sids een tijdje onderzoek aan het doen naar pschedelische therapie. Zijn er meer mensen hier die daar interesse in hebben?

Interesse in het onderzoek? Of om mee te doen? Dan meld ik me namelijk hierbij aan.. :grin:
 
C

Christiaan

Invité
Ja, een onbekende ziel hier! Jij hebt interesse in psychedelische therapie? welnu, daar kan ik mijzelf wel in vinden. Dit heb ik als onderwerp gekozen voor mijn profielwerkstuk, en daar heb ik een aantal boeken aan overgehouden. "psychedelische therapie in Nederland van Stephen Snelders", die mag je van me hebben, maar misschien dat je dit boek al hebt. Mischien goed om erbij te vertellen dat heel veel informatie over LSD-therapie etc, te vinden is in gedeelten van boeken; een studie (of onderzoek) naar LSD van Sidney Cohen, maatstaf versie 10/11 over LSD, (kijk bijvoorbeeld eens op marktplaats.nl) en het "voor en tegen van LSD door David Solomon". Daar staat interessante informatie in, bijvoorbeeld dat er veel betere resultaten worden geboekt bij "patienten" in een religieuze setting, dan bij een normale setting, over de gevolgen van het afhaken van de therapie bij een patient,set en setting, etc. etc. Om je maar te begiftigen met een stukje eruditie.
Praktische informatie. Usefull shit dus!

kijk maar eens wat je ermee doet,

Chris
 

starsofthesea

Neurotransmetteur
Inscrit
21 Oct 2004
Messages
32
Hoi.

het is zeker een interessant onderwerp om onderzoek naar te doen. Zelf heb ik mijn twijfels bij het gebruik van MDMA aangezien dat nog wel een je goede gevoel uit kan putten en dan ben je dus eigenlijk nog veel verder van huis.
Ayahuasca daarintegen werkt sterk entheogeen en is ook nog sterk geneeskrachtig. Ik heb het zelf meegemaakt en het is zeer verhelderend. Deze plant laat je de wereld op een andere manier waarnemen. Het wezenlijke van de realiteit wordt zichtbaar en het helpt je sterker in de wereld te staan. echt de moeite waard om uit te proberen. Ik raad echter wel aan het in een rituele setting te doen. Daar zijn mensen om je te helpen als je moeilijke stukken in jezelf tegenkomt. :high:
 

Dezer

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Mai 2004
Messages
30
Ayahuasca in rituele setting.... klinkt boeiend vertel.. vertel.. waar en hoe heb je het gedaan? Ben zeer geinteresseerd.

Er zijn btw wel al veel goede resultaten geboekt met psychotherapeutisch gebruik van MDMA. In PIHKAL wordt er ook met veel lof over geschreven.
 

hostillis

Neurotransmetteur
Inscrit
14 Oct 2004
Messages
24
hey,

Het klopt wel dat MDMA averechts kan werken maar dat heeft veel met de frequentie van gebruik te maken.
In therapieen waar MDMA werd toegepast zaten cker tussenpozen van half jaar tot een jaar...
Op deze manier wordt de balans van de serotonine-heropname niet verstoord.

Veel patienten met trauma's hebben, door alleen in een groepssessie met therapeutische begeleiding zich naar elkaar toe te openen, veel baat gehad en een grote groep was dan ook na 1 a 2 sessies veel verder dan hun voorgaande therapieen.

Enkele experts zeggen juist dat MDMA geschikter is dan de entheogene stoffen in gevallen van post-traumatische patienten
 

GijsB

Neurotransmetteur
Inscrit
24 Oct 2004
Messages
40
nog een nieuweling op dit forum... ik heb hier ook mijn profielwerkstuk over gehouden, of eigenlijk, door wat tijdgebrek mijn onderwerp lichtelijk verandert. Dat boek van sidney cohen kan ik ook echt aanraden. geeft een heel duidelijk beeld van de hele behandeling. Ik las ook in het boek "alles over paddo's" van arno adelaars over een behandeling met kaalkopjes in nederland waaraan hijzelf ook eenmaal participeerde(ik weet niet of dit met die stephen snelders was).
 

Dezer

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Mai 2004
Messages
30
Ja zeker waar, wat ik wel apart vind is hoe ze in PIHKAL beschrijven hoe ze therapeutisch met MDMA omgaan. Ze houden voor een bepaalde tijd weekelijkse sessies. Zelf vind ik het geen goed idee om weekelijks MDMA te doen maar ik denk wel dat MDMA minder schadelijk is dan vaak gesuggeerd wordt. Maar de balans van de serotonine-heropname wordt zeker verstoord.
 

GijsB

Neurotransmetteur
Inscrit
24 Oct 2004
Messages
40
persoonlijk zou ik ook niet aan mdma therapy doen. Ik denk ook dat "echte psychedelica" beter werkt. Met mdma heb je alleen maar de tijd van je leven.(mijn ervaring)
 

marc

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
5 Déc 2003
Messages
1 154
Als je de "tijd van je leven" hebt, praat je ook gemnakkelijker en openlijker over je problemen, en is voor deze reden uitgevonden. Je kunt MDMA hooguit 1 à 2 keer per jaar gebruiken, omdat je dan pas het optimale euforisch effect hebt dat je wilt verkrijgen.
 
Haut