Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

Le forum des amateurs de drogues et des explorateurs de l'esprit

Help mee open brief aan de kamer te schrijven

  • Auteur de la discussion Auteur de la discussion HeartCore
  • Date de début Date de début
Bron: Algemeen dagblad

Gelukkig is er tussen het geneuzel door, af en toe ook genuanceerd nieuws. Vandaag in het AD:

Jellinek-Kliniek: Paddo's worden gedemoniseerd!

De ophhef over geestverruimende paddenstoelen na de zelfmoord van een Franse toeriste is niet gebaseerd op feiten maar op emotie. Dat stelt preventiemedewerker Jaap Jamin (whats in a name lol HC) van de Jellinek-kliniek. Alcohol bijvoorbeeld is veel vaker verantwoordelijk voor suicide dan paddo's. Toch pleit niemand voor een verbod op alcohol (HeartCore wel overigens).

De Franse paddo-dode is de eerste in vijf jaar. Ter vergelijking: jaarlijks sterven ongeveer tienduizend mensen aan de gevolgen van roken en drie- tot vierduizend door alcoholgebruik.

De dood van een Franse toeriste is voor een Kamermeerderheid reden om te pleiten voor een verkoopverbod op verse paddo's. In gedroogde vorm waren de paddenstoelen al verboden. Jamin: "Paddo's worden gedemoniseerd."
 
Even om mijn gedachten op een rijtje te krijgen...

Met wat voor een soort reden zouden ze het voor mekaar kunnen krijgen om paddo's te verbieden??
Al het onderzoek dat ik lees spreekt over "geen hersenschade op lange en korte termijn", "Magic mushrooms zijn geen harddrugs; dat wil zeggen dat er geen lichamelijke afhankelijkheid en ontwenningsverschijnselen optreden", "Wetenschappelijk bewijs dat mystieke en spirituele ervaringen kunnen worden opgewekt door psilocybine uit paddenstoelen" etc etc
Maar natuurlijk:"Wel blijkt uit onderzoek dat depressieve klachten kunnen verergeren",
Maar "gevaar blijft grotendeels beperkt tot mogelijke paniek- en angstaanvallen en is er per saldo geen risico voor de individuele gezondheid bij het gebruik van paddo’s"

[http://www.magic-mushrooms.net/paddos/Risicoschattingsrapport.pdf]

Dus wat willen ze nou precies aangrijpen? Wat is er plotseling veranderd?
 
petfles a dit:
Dus wat willen ze nou precies aangrijpen? Wat is er plotseling veranderd?
Er is niets plotseling veranderd. Er was een Frans meisje dat stom met paddo's is omgegaan. Dat levert discussie op. Sommige politici gebruiken dat incident als argument om het maar helemaal te verbieden.
 
Er is een tijdje geleden een onderzoek uitgevoerd naar religieuse/mystieke ervaringen met paddo's door de John Hopkins University.
Hieruit bleek dat je er daadwerkelijk religieuze/mystieke ervaring mee kan krijgen en dat paddo's een blijvende positieve invloed op je kan hebben.

Dit weten wij allang natuurlijk, maar een referentie naar dit wetenschappelijke onderzoek lijkt me een goed idee..

En de vergelijking met ayahuasca vind ik ook een goede.. DMT en Psylocybine zijn beide tryptamines, en de effecten lijken op elkaar voor zover ik gehoord heb. Al gaat ayahuasca wat dieper en is het heftiger.
Daarnaast werd het gebruikt door de azteken en de indianen (van de indianen weet ik niet zeker) in hun religie.
Terwijl de indianen in Amerika ook peyote mogen gebruiken voor hun religie. Wat ook in dezelfde categorie als paddo's en ayahuasca valt.

Daar zou dieper op in gegaan kunnen worden in de brief.

Gegroet
 
Dank voor de aanvulling, lijkt me goed plan om dat bij te voegen.

Ik ben trouwens voornemens om morgenavond de brief opnieuw op te stellen met al jullie op/aanmerkingen.
 
Stupide a dit:
HeartCore a dit:
Dank voor de aanvulling, lijkt me goed plan om dat bij te voegen.
Hier vind je dat onderzoek:
http://www.hopkinsmedicine.org/Press_re ... ocybin.pdf

Geweldig, bedankt!
Edit: link was eraf gevallen:

Het begin:
http://www.santodaime.nl/juridisch/inquisitie.html

jurdecr.jpg
 
HeartCore a dit:
-knip- Toch pleit niemand voor een verbod op alcohol (HeartCore wel overigens).-knip-

Oh, dus voor paddestoelen geld wel een vrijheid in eigen hoofd, maar voor alcohol niet? Beetje hypocriet, jou middel moet vrij en blij blijven, maar de populairste drug van de Hollanders, nee die moeten mensen niet vrij zijn om in te nemen. Je hebt zelf argumenten aangehaald om het niet verbieden van paddo's te ondersteunen door de oude koe van de drooglegging uit de sloot te halen (of was deze van een ander?). Hoe is dit te rijmen?

Verder ben ik het volledig eens hoor, ik vond deze opmerking alleen nogal hypcriet en niet passen in de algemene tendens van je vertoog.
 
Goede zaak zo'n brief. Ik heb de petitie al ondertekend...mocht je hier nog handtekeningen voor nodig hebben, dan ben ik je man ;)
 
dreadmanneke a dit:
HeartCore a dit:
-knip- Toch pleit niemand voor een verbod op alcohol (HeartCore wel overigens).-knip-

Oh, dus voor paddestoelen geld wel een vrijheid in eigen hoofd, maar voor alcohol niet? Beetje hypocriet, jou middel moet vrij en blij blijven, maar de populairste drug van de Hollanders, nee die moeten mensen niet vrij zijn om in te nemen. Je hebt zelf argumenten aangehaald om het niet verbieden van paddo's te ondersteunen door de oude koe van de drooglegging uit de sloot te halen (of was deze van een ander?). Hoe is dit te rijmen?

Verder ben ik het volledig eens hoor, ik vond deze opmerking alleen nogal hypcriet en niet passen in de algemene tendens van je vertoog.

Dan zou je je eens moeten verdiepen in alcohol en wat het doet met je hersens... Als volksgezondheid een argument is, dan moeten tabak en alcohol per direct worden verboden, dat is mijn argumentatie erachter. Ik drink ook een biertje op zijn tijd en rook helaas nog steeds. In feite ben ik iedere keer als ik in de buurt van een niet roker rook, misdadig bezig omdat ik de kans dat die persoon longkanker krijgt, verhoog.

In die zin vind ik dat een verbod op alcohol en tabak zeker is uit te leggen, in tegenstelling tot een verbod op psilocybine.

Maar dat wil nog niet zeggen dat ik daadwerkelijk wil dat het wordt verboden, zal mij worst wezen persoonlijk. Punt is dat er een argument wordt aangehaald (volksgezondheid) wat onterecht aan paddo's wordt gehangen maar wat wel zeer van toepassing is op alcohol/tabak.
 
dreadmanneke a dit:
HeartCore a dit:
-knip- Toch pleit niemand voor een verbod op alcohol (HeartCore wel overigens).-knip-

Oh, dus voor paddestoelen geld wel een vrijheid in eigen hoofd, maar voor alcohol niet? Beetje hypocriet, jou middel moet vrij en blij blijven, maar de populairste drug van de Hollanders, nee die moeten mensen niet vrij zijn om in te nemen. Je hebt zelf argumenten aangehaald om het niet verbieden van paddo's te ondersteunen door de oude koe van de drooglegging uit de sloot te halen (of was deze van een ander?). Hoe is dit te rijmen?

Verder ben ik het volledig eens hoor, ik vond deze opmerking alleen nogal hypcriet en niet passen in de algemene tendens van je vertoog.
Je hebt wel een punt. Het lijkt mij dan ook het meest verstandig wel enige vergelijking met alcohol te maken, maar dan zonder meteen te eisen dat dat ook verboden wordt. Met het eisen van zo'n verbod maak je namelijk je eigen argument niet sterker, eerder zwakker.
Het vergelijken van de risico's voor de (volks)gezondheid van alcohol en nicotine enerzijds en paddo's anderzijds moet natuurlijk kunnen.
 
Ik ben er voor om het alcohol argument helemaal buiten beschouwing te laten, enige reden waarom ik stel dat alcohol verboden zou moeten worden, is omdat als je de argumentatie die nu wordt gebruikt om paddo's te verbieden volgt, je niets anders kan dan alcohol verbieden punt.

Persoonlijk ben ik van mening dat het religieuze aspect zou moeten worden gebruikt om een recht af te dwingen. Maar hier is veel weerstand tegen, waarom precies kan ik de vinger niet op leggen.

Punt is als je gaat zeggen: Paddo's zijn minder slecht dus je moet ze niet verbieden, geef je het signaal af dat paddo's weliswaar minder schadelijk zijn dan alcohol maar wel schadelijk. Dit is mi een onwenselijke redenering en politieke zwaargewichten zullen hier, volkomen terecht, over heen walsen. Teeven maakt hier gehakt van.
 
HeartCore a dit:
Punt is als je gaat zeggen: Paddo's zijn minder slecht dus je moet ze niet verbieden, geef je het signaal af dat paddo's weliswaar minder schadelijk zijn dan alcohol maar wel schadelijk. Dit is mi een onwenselijke redenering en politieke zwaargewichten zullen hier, volkomen terecht, over heen walsen. Teeven maakt hier gehakt van.
Dat is een goed punt. Ik ben het hierop wel met je eens.

En over dat religie-argument: het lijkt me geen bezwaar als je het noemt, maar doe dat dan op zijn minst in combinatie met argumenten m.b.t. de volksgezondheid. Claims met betrekking tot volksgezondheid zijn namelijk veel gemakkelijker hard te maken dan claims over een eventuele religie. En ik denk dat gezondheidsargumenten sneller ingang zullen vinden, maar goed, dat is voor iedereen een beetje koffiedik kijken. Dus gebruik het naast elkaar, zou ik zeggen.

Is er al een tweede conceptversie van je brief in de maak?

Edit: en Teeven is geen politiek zwaargewicht. Maar dat terzijde.
 
HeartCore a dit:
Ik begrijp je punten en ik kan je verzekeren dat er mbt het juridische aspect (vergelijking met Santo Daime), al het nodig is uitgezocht, ik ben hier al langer mee bezig. Sterker nog, ik heb al jaren het idee om (met een paar gelijkgestemden) een kerk op te richten zoals de Santo Daime maar waar in plaats van Ayahuasca, psilocybine het sacrament is.

Deze plannen liggen al een tijd in de koelkast omdat andere prioriteiten/afleidingen mijn aandacht ervan weg hielden. Maar ik ben nu voornemens om dit alsnog versneld in gang te zetten, bij voorkeur voor een eventueel verbod van kracht wordt.

Openheid en welwillendheid is er niet bij de politieke partijen en ik kan je nu al verzekeren, dat je die bij het christelijke deeel van de politiek niet gaat vinden ivm paddo's. Contact zoeken met diezelfde christelijke partijen heeft geen enkele zin, er komt gewoonweg geen reactie.

Verbod van paddos houdt rechtstreeks verband met het grondwettelijk vastgelegde recht op vrijheid van godsdienst. En ja, dat is moeilijk aan te kaarten maar daarom laat ik het niet links liggen.

Dit klinkt als een goed plan HeartCore. Niet omdat het volgens mij nodig is om iets in een duidelijke religie in te kaderen, maar wel omdat we dan juridisch sterker staan. Ik zou je graag steunen in je plan en eventueel meehelpen.

Heb ik het juist dat het plan is om je als religie officieel te registreren, zodat je je vervolgens op de Vrijheid van Godsdienst te beroepen?
 
Wat betreft het alcohol-argument; ik ben zelf ook een brief aan het schrijven en ik haal het wel aan, maar juist om het te onkrachtigen. De hele redenering is louter een argument voor het verbod van alcohol en tabak, niet tegen het verbod op paddo's. Wel kan er een verschil gemaakt worden tussen drugs als alcohol waarmee je problemen voor eventjes kunt vergeten en psychedelische drugs waarmee je je problemen alleen maar nog sterker krijgt te zien. Vervolgens stoelt de argumentatie op de therapeutische potentie van middelen die je juist confronteren met emotionele problemen en je, in een juiste setting, kunnen helpen ze te verwerken.
 
Edit: en Teeven is geen politiek zwaargewicht. Maar dat terzijde

Nee ik heb me foutief uitgedrukt: Teeven is een kat in het nauw die graag terug wil op het pluche. Dat ie daarvoor maar even moet vergeten dat ie voor een liberale partij staat, is niet zo van belang voor hem. Hij is geen zwaargewicht maar wel een partij om in de gaten te houden omdat hij duidelijk politiek voordeel wil halen over onze ruggen.

Tweede versie van de brief ga ik vanavond mee aan het werk, morgenochtend staat ie hier voor inzage en commentaar.

Heb ik het juist dat het plan is om je als religie officieel te registreren, zodat je je vervolgens op de Vrijheid van Godsdienst te beroepen?

Ja inderdaad. Ik ben dit al langer van plan maar heb het laten rusten omdat de noodzaak niet dwingend was en ik andere prioriteiten had.
 
De ouders eisen van de Nederlandse overheid dat er betere voorlichting op de pakjes komt en dat aan de verkoop van paddo’s een leeftijdsgrens wordt verbonden die hoger is dan de huidige 18 jaar.

Het Trimbos-instituut kent geen andere gevallen van zelfmoord door paddo’s. ‘Maar de politie gaf aan wel eerdere mogelijke gevallen te kennen,’ zegt Wiegel.


De ouders van het meisje eisen dus betere voorlichting en in die zin hebben ze gelijk dat ze de staat aanklagen want: De staat verbiedt voorlichting op verpakking.

Die 'mogelijke' andere gevallen zijn wat mij betreft ongefundeerde stemmingmakerij.
 
Hele lap tekst maar wel de moeite waard om mee te nemen in onze brief:

bron: http://www.freshmushrooms.nl/documentat ... drugs.html

War on drugs: Hoge Raad roomser dan de Paus* Adèle van der Plas is advocaat te Amsterdam Over de strafrechtelijke bestrijding van 'drugs' denkt de Hoge Raad soms vergaand minder liberaal dan de drugscontroleorganen van de Verenigde Staten zelf. De paddo-arresten introduceren een verbodsvorm die haaks staat op de eisen van het Psychotrope Stoffen Verdrag en zadelen bovendien de opsporingspraktijk op met nieuwe handhavingsproblemen. Drugsbestrijding ontwricht ons strafrechtelijk apparaat. Regulering van drugsgebruik is verre te verkiezen boven het bestaande verbod van specifieke drugs. Zelfs vanuit de rechterlijke macht gaan recentelijk stemmen op - en niet de minste - voor een internationale discussie over het bestaansrecht van de VN-Verdragen die deze verboden opleggen.

1 Initiatieven hiertoe van o.a. de Stichting Drugsbeleid zijn vanzelfsprekend zeer toe te juichen. Het zou echter onjuist zijn om alle schuld voor de huidige ontwikkelingen op deze verdragen te schuiven. Twee uitspraken van de Hoge Raad van 5 november 2002 betreffende de verkoop van zogenaamde paddo's (psychoactieve stoffen bevattende paddestoelen) laten zien dat de Nederlandse hoogste strafrechter zich in de aanscherping van de war on drugs vergaand harder opstelt dan de internationale afspraken vergen. De vraag rijst dan ook of een nationale discussie over het huidige beleid van de Hoge Raad ter zake niet minstens even vruchtbaar zou zijn.

De verdragen bieden de nationale rechter veel meer speelruimte om de geconstateerde escalatie van de strafrechtelijke bestrijding van drugsgebruik en drugscriminaliteit af te remmen, dan onze nationale hoogste rechter doet voorkomen. Een interessant voorbeeld hiervan vormt ook de uitspraak van 21 mei 2001 van de Amsterdamse rechtbank over het gebruik door de Santo-Daime kerk van de psycho actieve thee Ayahuasca als heilig sacrament. Nationale invulling van de internationale verdragen In het verleden heeft de Nederlandse nationale politiek er blijk van gegeven aan de door de internationale drugsverdragen geboden ruimte creatieve invulling te kunnen geven.

Onze coffeeshops, de vrucht van een terughoudend vervolgingsbeleid, genieten tot ver buiten onze landsgrenzen bekendheid. Sedert 1 september 2003 verzorgt een nationaal Bureau voor Medicinale Cannabis de bevoorrading van Nederlandse apotheken met op doktersrecept verkrijgbare hennep. Hieraan ligt een recente wijziging van de Opiumwet ten grondslag (in werking getreden op 17 maart 2003). Minder bekend is echter dat het de International Narcotics Control Board (INCB) van de United Nations zelf was, die hierin een zeker initiatief heeft getoond door in zijn jaarverslag over 1998 de Verdragsstaten op te roepen tot het doen van onderzoek naar de medicinale werking van hennep.

Maar ook de nationale rechter kan veel assertiever omgaan met de ontsnappingsmogelijkheden die de Verdragen de lidstaten laten. De verplichting tot een strafrechtelijk verbod op alle bij Verdrag aangewezen drugs is minder absoluut dan het op het eerste gezicht lijkt. Zowel art. 36 lid 1 sub a van het Enkelvoudig Verdrag (New York, 30 maart 1961), als artikel 22 lid 1 sub a van het Verdrag Psychotrope Stoffen (Wenen, 21 februari 1971) geven aan dat dit gebod wordt begrensd door de 'constitutional limits' welke iedere lidstaat in acht dient te nemen. Het gaat hier om beperkingen die hun grondslag zowel vinden in nationale grondwetten als in internationale regelingen als het Europese Verdrag tot bescherming van de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden (Rome, 4 november 1950), een verdrag dat in ons land directe werking heeft. In dit laatste Verdrag wordt bijvoorbeeld het recht van een ieder op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst gegarandeerd, evenals de vrijheid van een ieder op eigen wijze zijn overtuigingen tot uitdrukking te brengen of zijn godsdienst te belijden (artikel 9 lid 1 EVRM).

Artikel 18 lid 1 van het Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (New York, 19 december 1966) is gelijkluidend. Beperkingen op deze rechten kunnen slechts worden aangebracht bij wet, maar dan nog uitsluitend wanneer dit noodzakelijk is in een democratische samenleving in het belang van de openbare orde, gezondheid, goede zeden of ter bescherming van de rechten en vrijheden van anderen. Gebruik van drugs als fundamenteel recht Op het recht van godsdienstvrijheid deden de in oorsprong Braziliaanse Santo Daime kerken een beroep toen hun kerkleiders in 1999 werden vervolgd voor het verstrekken van de psychoactieve thee Ayahuasca aan haar leden tijdens in Amsterdam gehouden erediensten. Een keur aan deskundigen van antropologen tot godsdienstwetenschappers, farmacologen en psychiaters hebben de Amsterdamse rechtbank in deze strafprocedure voorgelicht over het gebruik van de amazonethee. De drank bestaat uit een traditioneel bereid aftreksel van twee planten. Het stampen van de schors van de Banisteriopsis sp. en het vervolgens urenlang koken ervan met bladeren van de DMT bevattende bladeren van de Psychotria viridis levert een sterk psychoactieve drank op, die al eeuwenlang in het Amazonegebied wordt gebruikt voor spirituele en medische doeleinden.

De Santo-Daime kerken hebben deze oude Indiaanse traditie binnen hun christelijk sacrament geïntegreerd. Van belang voor de mogelijke toepassing van artikel 9 EVRM in de Amsterdamse strafzaak was het eensluidende oordeel van de deskundigen, dat het gebruik van deze thee binnen de rituele setting van de erediensten van deze kerken geen enkel gevaar opleverde voor de volksgezondheid. Integendeel, de heilzame werking ervan voor de gebruikers was in diverse wetenschappelijke onderzoeken zelfs vastgesteld. De Amsterdamse rechtbank kwam dan ook tot het oordeel dat het op grond van het Psychotrope Stoffen Verdrag en de Opiumwet gegeven verbod op het voorhanden hebben en verstrekken van DMT in het geval van de kerkleiders een inbreuk vormde op hun vrijheid van godsdienst. Gezien het grote gewicht dat moet worden toegekend aan deze vrijheid van godsdienst en de omstandigheid dat aan het rituele gebruik van de DMT bevattende ayahuascathee door de Santo-Daime kerken geen noemenswaardige gezondheidsrisico's kleven, moest artikel 2 van de Opiumwet in hun geval buiten toepassing blijven en dienden de kerkleiders van alle rechtsvervolging te worden ontslagen (Rechtbank Amsterdam d.d. 21 mei 2001, Nieuwsbrief Strafrecht, 29 juni 2001/182).

Het betreft één van de tot op heden zeer zeldzame rechterlijke beslissingen waarin de moderne 'heilige koe', de Opiumwet, ondergeschikt wordt gemaakt aan het fundamentele recht op zelfbeschikking. Tegen de uitspraak van de Amsterdamse rechtbank is door het Openbaar Ministerie geen hoger beroep ingesteld. Het grondrecht op vrijheid van gedachten, geweten en godsdienst behoeft natuurlijk niet slechts de bescherming in te houden van collectief, in kerkelijk verband gedane uitingen van overtuiging en geloof. Ooit oordeelde de rechtbank te Lübeck de strafbaarstelling van het gebruiken en verstrekken van cannabis strijdig met het in artikel 2 lid 1 van de Duitse Grondwet vastgelegde recht op vrije ontplooiing van de persoonlijkheid. Deze rechtbank was van oordeel dat het "Recht auf Rausch" durch Artikel 2 Absatz 1 Grundgesetz im Rahmen der freien Entfaltung der Persönlichkeit als zentraler Sektor menschlicher Selbstbestimmung geschützt ist (Lübeck Landgericht d.d. 17 december 1991; vergelijk hierover bijvoorbeeld Silvis in NJB 1993/3, p. 92 e.v.). Het Duitse Constitutionele Hof heeft in zijn uitspraak van 9 maart 1994 het Landgericht van Lübeck in deze gedachtegang jammer genoeg niet willen volgen.

Eenzelfde poging als de rechtbank te Lübeck ondernam het Constitutionele Hof van Colombia in 1994, toen het de regelgeving die de consumptie van drugs criminaliseerde, in strijd verklaarde met de Colombiaanse Constitutie welke de vrijheid van persoonlijke ontplooiing als fundamenteel recht beschermt. (Beslissing van het Corte Supremo de Colombia, numero C-221/94, Gaceta Constitucional 1994, edición extraordinaria.) Het betreft hier voorbeelden van juridische instrumenten die de nationale rechters ter beschikking staan bij het marginaliseren van de negatieve effecten van de door de internationale drugsverdragen opgelegde verplichtingen. De Verdragen laten hiertoe zeker ruimte.
De vraag rijst slechts of de zittende magistratuur bereid is hierin meer initiatieven te nemen. De Hoge Raad en het Psychotrope Stoffen Verdrag Vaststaat in ieder geval dat de feitenrechter in Nederland zal moeten opboksen tegen een Hoge Raad, die over de strafrechtelijke bestrijding van 'drugs'gebruik soms vergaand minder liberaal denkt dan de bewaker van de verdragen zelf, de International Narcotics Control Board van de United Nations. Een sprekend voorbeeld van deze opstelling van de Hoge Raad vormen de op 5 november 2002 in de zogenaamde paddo-zaken gewezen arresten, waarvan er één werd gepubliceerd in NJ 2003, 488. In deze zaken heeft de Hoge Raad zijn eerdere oordeel (NJ 1998, 213) bevestigd dat enigerlei bewerking van verse paddestoelen welke de psychotrope stof psilocybine of psilocine bevatten, deze tot een verboden preparaat in de zin van de Opiumwet en het Psychotrope Stoffen Verdrag maakt.

Verse paddestoelen vallen evenmin als bijvoorbeeld de psychotrope stoffen bevattende Miraa-plant (Qat) volgens de Hoge Raad (vgl. ook NJ 1995, 292) onder de Opiumwet, nu deze planten, anders dan de stoffen die zij bevatten, niet als zodanig staan vermeld op één van de bij het Verdrag of de Opiumwet behorende lijsten van verboden stoffen. Van enigerlei bewerking moet volgens de Hoge Raad echter wel al worden gesproken, wanneer een verse paddestoel slechts wordt gestampt of vermalen en verwerkt in andere etenswaren of zelfs alleen maar wordt gedroogd. De betreffende paddestoel wordt met deze handelingen volgens de Hoge Raad tot een 'preparaat' in de zin van artikel 3 van het Verdrag en artikel 1 lid 1 sub c en d van de Opiumwet en daarmee gelijkgesteld aan de psychotrope stoffen die het van nature bevat. Ons hoogste rechterlijk college volgt hierin de uitleg die zijn advocaat-generaal Machielse terzake geeft aan het Psychotrope Stoffen Verdrag. Via toepassing van artikel 10a van de Opiumwet acht de Hoge Raad daarmee ook de kweek van verse paddestoelen strafbaar in het geval deze is geschied met de bedoeling de eenmaal geoogste paddestoelen te drogen of bijvoorbeeld in honingkoekjes te verwerken.
In beide laatste 'paddo'-zaken is namens de verdachten betoogd dat deze uitleg van het begrip 'preparaat' iedere aansluiting mist met bedoeld verdrag en evenmin een basis vindt in de geschiedenis van de Opiumwet. Gewezen is o.a. op de letterlijke tekst van het authentieke commentaar op artikel 32 van het Verdrag2 en met name op hetgeen daarin wordt aangegeven in de zogenaamde kleine lettertjes. Traditioneel gebruik van planten met psychoactieve werking Artikel 32 van het Verdrag geeft in lid 4 voor staten die het Verdrag willen ondertekenen de mogelijkheid een voorbehoud te maken voor bepaalde wilde planten die op hun grondgebied groeien en die vanouds worden gebruikt door bepaalde kleine en duidelijk afgebakende groepen bij magische of religieuze riten. Als voorbeelden van dergelijk gebruik noemt het commentaar het nuttigen van de vruchten van de Peyote cactus, het drinken van een aftreksel van de wortels van de Mimosa Hostilis of van psilocybine bevattende paddestoelen dan wel andere planten met psychoactieve werking (zoals de Banisteriopsis en Psychotria viridis).

Dit gebruik valt, zo benadrukt het commentaar, niet onder de werking van het Verdrag zolang de wilde planten waarvan de vruchten en aftreksels worden verkregen niet zelf op de lijsten met verboden psychotrope stoffen voorkomen. En dat komen ze nog steeds niet.

Het in artikel 32 bedoelde voorbehoud betreft dus in feite een voorbehoud, dat de lidstaten hebben kunnen maken voor het geval in de toekomst bedoelde psychoactieve planten alsnog zelf aan de lijsten met verboden stoffen zullen worden toegevoegd. De tekst van het originele commentaar op het artikel maakt volstrekt helder dat zolang specifieke planten niet op de lijsten voorkomen, zijzelf noch de aftreksels die bijvoorbeeld van hun al of niet vermalen of gestampte plantendelen worden getrokken, onder de verplichte verboden van het Verdrag vallen. De betreffende tekst luidt: Plants as such are not, - it is submitted - are also not likely to be, listed in Schedule I, but only some products obtained from plants (---) The inclusion in Schedule I of the active principle of a substance (zoals bijvoorbeeld DMT of psilocybine) does not mean that the substance itself is also included therein if it is a substance clearly distinct from the substance constituting its active principle. This view is in accordance with the traditional understanding of that question in the field of international drug control. (sub 12, p. 385 en 387 Commentary on the Convention)

Het zijn o.a. deze passages uit het commentaar op het Verdrag, die de Hoge Raad tot het oordeel brachten dat verse paddestoelen die van nature psychotrope stoffen bevatten op zich niet onder de ver boden van de Opiumwet vallen. Wat de Hoge Raad echter niet betrekt in zijn oordeel is, dat het commentaar aan bedoelde opmerkingen toevoegt dat ook bewerkingen van deze planten of delen ervan buiten de werking van het Verdrag vallen. De Engelse tekst luidt terzake inclusief de noten 1227 en 1228, dat wil zeggen de kleine lettertjes bij het commentaar: Neither the crown (fruit, mescal button) of the Peyote cactus nor the roots of the plant Mimosa Hostilis (...) 1227: an infusion of the roots is used) nor Psylocybe mushrooms (...) 1228: beverages made from such mushrooms are used) themselves are included in Schedule I, but only their respective principles, mescaline, DMT and psilocybine (psilocine, psilotsin). (sub 12, p. 387 Commentary on the Convention)

Met andere woorden, aftreksels van respectievelijk de DMT houdende wortels van de Mimosa Hostilis en de psilocybine bevattende paddestoelen vallen volgens het authentieke commentaar op het Verdrag onder de continued toleration of the use of hallucinogenic substances, ondanks het feit dat de psychotrope stoffen die zij bevatten wel degelijk op de lijsten bij het Verdrag staan vermeld als verboden. Het bereiden van dergelijke aftreksels van planten die psychoactieve stoffen bevatten impliceert in de visie van het authentieke commentaar op het Verdrag dus zeker niet het bereiden van een 'preparaat' zoals omschreven in de artikelen 1 (f) en 3 van het Verdrag en zoals bedoeld door de Hoge Raad in laatst bedoelde 'paddo'-arresten, dat wil zeggen een 'preparaat' dat moet worden gelijkgesteld aan de strafbaar gestelde psychotrope stof die het van nature bevat.

Modern gebruik van planten met psychoactieve werking Deze visie van het authentieke commentaar wordt nog steeds volledig onderschreven door de INCB, dat zich hierin naar eigen zeggen weer heeft laten adviseren door de Scientific Section and the Legal Advisory Section van de United Nations International Drug Control Programme (UNDCP). De secretaris van de Board, Herbert Schaepe, schreef op 27 januari 2001 o.a. over de DMT houdende drank Ayahuasca in antwoord op vragen hierover van de Nederlandse Inspecteur voor de Gezondheidszorg: No plants (natural materials) containing DMT are at present controlled under the 1971 Convention on Psychotropic Substances. Consequently, reparations (e.g. decoctions) made of these plants, including ayahuasca are not under international control and, therefore, not subject to any of the articles of the 1971 Convention.

Zoals hiervoor aangegeven vraagt het bereiden van ayahuasca vele uren van stampen en koken van twee verschillende jungleplanten, waaronder de DMT bevattende Psychotria Viridis. Het betreft een bewerking die vergaand complexer en intensiever is dan het sec drogen van paddestoelen of het vermalen en vermengen ervan met andere etenswaren. Desondanks spreekt de INCB van een aftreksel dat niet onder de verboden van het Verdrag valt vanwege de psychotrope stof die het bevat. Deze stof komt immers van nature voor in één van de planten waarvan de thee is getrokken. Op verzoek van de advocaat van één van de verdachten in de paddo-zaken heeft de INCB de Nederlandse Inspecteur van de Gezondheidszorg laten weten dezelfde mening te zijn toegedaan voor wat betreft bewerkingen van psychotrope stoffen bevattende paddestoelen.

3 Onnodige onduidelijkheid De Hoge Raad heeft deze toch eenduidige argumenten, welke met name in de ongepubliceerde zaak (d.d. 5 november 2002, rolnummer 01060/01) naar voren zijn gebracht, naast zich neergelegd en zijn oordeel gehandhaafd dat de paddestoel met psychoactieve werking onder de verboden van de Opiumwet valt zodra deze enigerlei bewerking heeft ondergaan. Zelfs het drogen ervan is hiervoor voldoende. Het moge duidelijk zijn dat dit oordeel van de Hoge Raad een verbodsnorm voor 'drugs' introduceert die niet alleen ver uitgaat boven de eisen van het Psychotrope Stoffen Verdrag, maar daar zelfs haaks op staat.

De reden voor deze overdreven repressieve opstelling van onze hoogste nationale rechter laat zich slechts raden, want in de motivering van het arrest komt de Hoge Raad niet verder dan de beproefde toverformule dat een andere opvatting dienaangaande onjuist is. Van aansluiting bij een internationale norm is zoals betoogd geen sprake. Integendeel. Dat het de Hoge Raad of zijn advocaat-generaal in deze uitleg gaat om de bescherming van de moraal, openbare orde of de volksgezondheid, ligt ook niet voor de hand. Zij waren op de hoogte van het Risicoschattings-rapport betreffende Paddo's van februari 2000 van het CAM, het Coördinatiepunt Assessment en Monitoring nieuwe drugs. Dit rapport concludeert na gedegen onderzoek dat het risico van het gebruik van paddestoelen met psychoactieve werking gering kan worden geacht voor de volksgezondheid en de openbare orde, en voor de individuele gezondheid zelfs nihil. De uitkomst van de risicoschatting geeft geen noodzaak tot een wettelijk verbod op paddo's, zo luidt de conclusie van het CAM dan ook.

Ondertussen is de opsporingspraktijk opgezadeld met een nieuw handhavingsprobleem. Wie stroopt de smart-shops af op zoek naar psychoactieve paddestoelen die gedroogd zijn of verwerkt in honing of andere lekkernijen? Voor de smartshop-branche en de paddo-consument is er een volstrekt onduidelijke situatie ontstaan. Wanneer wordt het handelen met betrekking tot een psychoactieve paddestoel een strafbare handeling? Is het plaatsen van een paddestoel in een kunstmatig gekoelde ruimte als de ijskast ter voorkoming van een natuurlijk drogingsproces nu wel of juist niet een bewerking in de zin van de nationale jurisprudentie? En wanneer gaat een verse paddestoel die op de toonbank van de smartshop of in de huiskamer wordt bewaard over in een verboden gedroogd product?
Valt het luchtdicht verpakken van de paddo ter waarborging van de versheid ervan onder enigerlei bewerking of nu juist niet? En wat doen we bijvoorbeeld met de nootmuskaat die van nature de verboden psychotrope stof MMDA bevat en die te doen gebruikelijk in gedroogde of gemalen vorm in het keukenkastje wordt bewaard en niet dan gestrooid over andere etenswaren wordt geserveerd?

De discussie over de zinloosheid van de huidige drugsbestrijding moet zeker een internationaal karakter hebben. Inspanningen ter zake ontslaan ons echter niet van de verplichting om op nationaal niveau aan te vangen met zinvolle alternatieven en het creatief benutten van de ruimte die de internationale verdragen bieden. Hierin kan de nationale rechter, anders dan ons hoogste rechtscollege het op dit moment wil doen voorkomen, wel degelijk een belangrijke initiërende rol spelen. Mr A.G. van der Plas NOTEN *. [Terug] De zaak welke eindigde met het vonnis van de arrondissementsrechtbank te Amsterdam d.d. 21 mei 2001 (Nieuwsbrief Strafrecht 29 juni 2001/182) heb ik zelf als advocaat behandeld. Het cassatieberoep in de zaak eindigend in het arrest Hoge Raad 5 november 2002, rolnummer 01060/01 behandelde ik samen met mevrouw mr L.J.J. Hamer, advocaat te Breda.1. [Terug] Vgl. Dufour in NJB 2003/43, p. 2244 e.v. 2. [Terug] Commentary on the Convention on Psychotropic Substances, Vienna, 21 February 1971, United Nations New York, 1976/CN/7/589. 3. [Terug] Bij brief van 12 november 2001 schreef dhr Schaepe: As you are aware, mushrooms containing the above substance are collected and abused for their hallucinogenic effects. As a matter of international law, no plants (natural material) containing psilocine and psilocybine are at present controlled under the Convention on Psychotropic Substances of 1971. Consequently, preparations made of these plants are not under international control and, therefore, not subject to any of the articles of the 1971 Convention.
 
Ik heb niet alles gelezen in dit topic (wel het meeste), en ik vind het initiatief goed en belangrijk. De brief is een goed begin maar zeker nog niet goed genoeg, ik vind hem vooral te aanvallend overkomen. Aanvallen met argumenten hoort niet onze tactiek te zijn. De brief moet overtuigen en sympathie opwekken, en ik denk dat aanvallende argumenten daarbij minder goed werken, dan heel eerlijk uitleggen wat wij onredelijk vinden, en waarom we denken dat het idee van een verbod berust op vooroordelen en een gebrek aan kennis. Veel kamerleden denken slecht over paddo's omdat het 'drugs', en dus 'rotzooi' is, dat gevoel moeten we proberen te veranderen volgens mij. Dat het mogelijk is om paddo's te verbieden, bewijzen alle andere landen dan Nederland, dus dat moet niet echt ons punt zijn. We moeten de mensen die beslissen, doordringen van de echte, inhoudelijke verkeerdheid van de misstap die ze zouden maken met een verbod.

Het idee van religie hoeft er in elk geval niet zo nadrukkelijk in, in zo'n brief meteen al met zulke omwegen komen, geeft de indruk dat ons echte punt zwak is, terwijl het juist heel sterk is. Laten we de sympathie, oprechtheid, openheid en eerlijkheid die we van de paddo's hebben geleerd, gebruiken in deze brief :) Op pagina 1 van dit topic op Fok! de e-mail die ik (username: wortels) aan een paar kamerleden stuurde. Iets in die richting mag er van mij best in deze brief komen, hoewel het wel een heel stuk formeler moet lijkt me :)
 
Niet dat ik de brief van Heartcore niet goed vind, maar ik heb ook een eigen brief geschreven die ik naar verschillende politici ga schrijven. Wellicht kunnen jullie er wat mee. Tenminste, als je zin hebt om de lap tekst te lezen ;)

"Met verbazing is het nieuws tot mij gekomen dat een meerderheid van de Tweede Kamer verse psilocybine bevattende paddestoelen wil verbieden. Als socioloog en als kenner van deze paddestoelen maak ik me grote zorgen over het op handen zijnde verbod. Het gaat hier om een materie die bij vele Nederlanders onbekend is, wat het riskant maakt om een uiteindelijk oordeel te baseren op de afspiegelingen in de volksvertegenwoordiging of op polls die onder de hele Nederlandse bevolking gehouden worden. Ik verzoek u om de oren open te houden voor mensen die bekend zijn met het gebruik van de psilocybine bevattende paddestoel. Niet alleen dreigen hun rechten opgeslokt te worden in de 'democratie van de meerderheid', maar ook beschikken zij over waardevolle kennis van zaken.

Het gebruik van psilocybine bevattende paddestoelen gaat duizenden jaren terug. Er zijn sterke historische aanwijzingen van 'paddo-rituelen' in het oude Griekenland, in het noorden van Afrika en in delen van Latijns-Amerika. De paddestoelen hadden daar geen recreatieve functie, maar werden medicinaal en spiritueel aangewend. Voornamelijk door sjamanen die mensen in paddo-rituelen konden genezen. Veel van deze kennis lijkt verloren te gaan, in ieder geval in de mainstream van de westerse maatschappij, omdat men daar de paddestoelen samen schaart met drugs als cocaïne en heroïne. In het koloniale tijdperk werden indianenstammen onderdrukt, alsmede hun zogenaamd “verderfelijke
 
Retour
Haut