Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Godsdienst belemmerd verstandelijke ontwikkeling :D

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Godsdienst Belemmert verstandelijke ontwikkeling bij kinderen :D

Duitse psychologen hebben aangetoond dat het bijbrengen van godsdienst op jonge leeftijd nefaste gevolgen heeft op de verstandelijke capaciteiten van kinderen. Dit zou te verklaren zijn door zogenaamde incognitieve restricties, of de onbewuste afbakening van het denkpatroon.

Als een kind op jonge leeftijd geconfronteerd wordt met godsdienst, dan leert het onbewust ook om bepaalde logische denkpatronen te vermijden. Deze afwijkende patronen kunnen lang tot zelfs levenslang meegaan. Zelfs als de persoon niet meer gelovig is, kan zijn religieuze verleden de manier van redeneren blijven bepalen. De mate waarin een godsdienstig verleden bepalend is voor het denkvermogen hangt van persoonlijke, culturele en opvoedkundige factoren af.

Slechtniews.be
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Wat ben ik gezegend met het feit dat ik niet zo opgevoed ben :D
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Nefaste gevolgen? Weer een nieuw Belgisch woord geleerd! :lol:

Maar inderdaad, ik heb bovenstaande al gesuggereerd in het begin van de Danger of Islam thread. Godsdienst (in welke vorm dan ook) is niet gezond voor kinderen. Godsdienstige ouders mishandelen onbewust, en vaak met de beste bedoelingen, hun kinderen.

Het feit dat deze kinderen al op jonge leeftijd leren hun intellectuele voelsprieten in te trekken, verklaart waarom gelovigen niet makkelijk tot meer rationeel en emotioneel denken over te halen zijn. En dat is de reden waarom gelovigen zo gevaarlijk zijn voor de rest van de mensheid en de planeet, en waarom geloof zo'n hardnekkig probleem blijft.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Caduceus Mercurius a dit:
Nefaste gevolgen? Weer een nieuw Belgisch woord geleerd! :lol:

Ja die belgen!(oeps er zijn er hier ook een paar op het forum he.) :D

Caduceus Mercurius a dit:
Het feit dat deze kinderen al op jonge leeftijd leren hun intellectuele voelsprieten in te trekken, verklaart waarom gelovigen niet makkelijk tot meer rationeel en emotioneel denken over te halen zijn. En dat is de reden waarom gelovigen zo gevaarlijk zijn voor de rest van de mensheid en de planeet, en waarom geloof zo'n hardnekkig probleem blijft.

Wel tof dat er nu in de media aandacht aan besteed word. Van mij mogen die psychologen hier nog wel intenser onderzoek naar doen. Het word echt tijd, dat we ons ontdoen van al die religie's die het ware van god denken te kennen.
 

BedOnStall

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Juin 2008
Messages
36
We zijn in een tijd gekomen waar de mensen goed van slecht kunnen onderscheiden zonder een bepaalde godsdienst te volgen.

Tegenwoordig beperkt de godsdienst ons om op bepaalde vlakken vooruit te gaan, zelfs bij wetenschap word gepoogt het af te wimpelen met intelligent design.

Maar toch denk ik dat godsdienst voor vele mensen een soort comfort geven, iets om aan vast te houden, een reden om goed (?) te zijn, ze zijn dan mischien niet goed voor de mensen om hun heen maar meer om hunzelf te redden van de hel en het eeuwige vuur, wat in mijn ogen geen goeie reden is, maar sommige mensen toch aanspoort het goede te doen wat weer beter is voor de rest van de mensen.

Maar dan wel de extreem gelovigen die bijvoorbeeld geloven dat iedereen die niet gelooft dood moet buitenwegen gelaten :p
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ik ben niet verbaasd dat de Duitse psychologen dit hebben aangetoond.
Het is een controversieel onderwerp. Ik denk dat veel gelovigen er niet mee eens zijn.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Maar toch denk ik dat godsdienst voor vele mensen een soort comfort geven, iets om aan vast te houden, een reden om goed (?) te zijn, ze zijn dan mischien niet goed voor de mensen om hun heen maar meer om hunzelf te redden van de hel en het eeuwige vuur, wat in mijn ogen geen goeie reden is, maar sommige mensen toch aanspoort het goede te doen wat weer beter is voor de rest van de mensen.

Dat is nou het mooie aan spiritualiteit, dat is iets dat iedereen vrij kan beoefenen. Wil je het met een groep doen, dan zijn daar ook ruim mogelijkheden voor.
 

Space-is-the-Place

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Sept 2008
Messages
1 072
Ik denk dat dit voor een deel waarheid is en voor een deel bullshit.
Afhankelijk van de situatie waarin een kind opgroeid en de mate van of de algehele strekking van de gevolgde religie of religieuze stroming.

Ikzelf ben christelijk opgevoed, maar ik heb nergens last van en zo ken ik wel een stuk meer mensen, dus ik vraag me af hoe dat onderzoek verlopen is en wat voor religie ze volgden en naar wat voor gemeenten die mensen gingen.
Aan de andere kant heb je wel de fanatieke evangelisten die duidelijk wel een tik van de molen hebben gehad, zeker die hinderlijke figuren van de deur
AAAAAARG
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Ik ben katholiek opgevoed, maar had er zelf al snel genoeg van. Ze lieten me daar wel helemaal vrij in en dat is wel heel prettig.
Misschien dat het ongeveer hetzelfde ging bij jou Space?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Wat jullie omschrijven is opgevoed worden in een klimaat waarin godsdienst geen prominente rol speelt, enkel een secundaire. Gisteren schreef ik iemand over bovenstaand artikel:

Ik vermoed dat de ignognitieve restricties met name optreden bij intensieve religieuze opvoeding, waarbij de ouders dagelijks bezig zijn met de godsdienst en eigenlijk hetzelfde van hun kinderen verwachten. Bij minder intensieve relgieuze input zal het denk ik wel meevallen.

Dit artikel is naar mijn gevoel wel van toepassing op Christelijk onderwijs, Islamitische opvoeding, en het Indiase gurukula systeem. In ISKCON [de Hare Krishna beweging] is er het type intensieve, dagelijkse religieuze input die naar mijn gevoel schadelijk is voor het opgroeiende kind.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ik ben mijn ouders dankbaar, dat ze ons zonder geloof of andere ideologische overtuiging hebben opgevoed.
 

Space-is-the-Place

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Sept 2008
Messages
1 072
Twilight a dit:
Ik ben katholiek opgevoed, maar had er zelf al snel genoeg van. Ze lieten me daar wel helemaal vrij in en dat is wel heel prettig.
Misschien dat het ongeveer hetzelfde ging bij jou Space?

Nope, ik moest elke zondag mee, elke dag moesten we een stukje uit de bijbel lezen en bidden en kmoest op een gegeven moment naar cathechesatie (kattenbak) die ik altijd skipte om lekker een jointje te gaan roken.
Ook moest ik naar christelijke scholen, waar de leraren elke dag ook een stukje voorlazen en we moesten bidden.

Maar ever voor de context, ben ik ook wel heel erg blij en dankbaar dat ik zo ben opgevoed en al die dingen heb meegemaakt, want ze hebben me wel gemaakt tot wie ik ben.
Van vroegs af aan vroeg ik me af of er niet meer was, of het christelijke geloof wel "klopte" en als dit het niet voor mij was, wat het dan wel was.
Dus in dat opzicht ben ik er een stuk rijker van geworden.
En ik heb echt hele lieve ouders.
Alhoewel m'n pa me altijd boos uit m'n bed kwam trekken als ik weer ens niet mee wilde naar de kerk (wekelijks terugkerend ritueel)
Maar uiteindelijk hebben ze m'n pad wel geaccepteerd en zijn ze gaan zien dat ik spiritueel m'n eigen richting heb gekozen.

Wat ik dus wel zie is dat er ook een hoop gezinnen zijn die het wat extremer aanpakken, dus in dat opzicht snap ik wel duidelijk de strekking van het verhaal.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Maar goed, alles heeft voor en nadelen. Ook ik heb op een christelijke school gezeten, maar ik heb de verhalen die verteld werden eigenlijk nooit serieus kunnen nemen. Gellukig ben ik verder niet christelijk opgevoed, mijn ouders kregen nogal is klachten omdat ik zo vaak vloekte :p
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
magickmumu a dit:
Ik ben mijn ouders dankbaar, dat ze ons zonder geloof of andere ideologische overtuiging hebben opgevoed.

wat een onzin. Iedereen heeft ideologische overtuigingen, zelfs (juist) mensen die zeggen het niet te hebben.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Toch lijkt het me sterk dat kinderen helemaal niets overnemen van hun grootste voorbeelden.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Wat ik bedoel is dat ze niet echt een bepaalde ideologie aanhingen/aanhangen.


Natuurlijk hebben mijn ouders ook zo hun eigenaardigheden.
En ze hebben allebei verschillende meningen over bepaalde onderwerpen.
Maar om nou te zeggen dat ze een bepaalde ideologie aanhangen.
Nee dat is nooit het geval geweest.

meer bedoel ik eigenlijk niet.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Ik vraag me eigenlijk af waar meer bronnen van dit nieuwtje te vinden zijn. Want ik kan niet echt andere sites vinden die dit nieuwtje ook hebben?
 
Haut