Voor naphta moet je voor coleman fuel zoeken(vaak in campingwinkels) deze is goedkoper als zippovloeistof en misschien nog wel zuiverder ook. Ik heb ook problemen met goede chemicalien te vinden omdat de gootsteenonstopper volgens mij vervuild is met ijzerdeeltjes welke je ook niet in je eindprodukt wil hebben.
Dus als mensen nog tips hebben om aan zuivere NaOH, ammonia, zuur, dichloormethaan, tolueen enz. te komen hoor ik het graag.
Naptha: Coleman fuel ( o.a. bij de beversport) of zippo fuel.
'zuur': Azijnzuur 80% bij de toko. Citroenzuur kristallen bij de toko. Zoutzuur 10% bij de praxis of gamma.
NaOH: Gewoon te koop bij de praxis en gamma onder het eigen merk gootsteenontstopper. Dat zijn witte korrels, bijna zuivere NaOH.**
Ammonia: ook te koop onder het eigen merk van de praxis en gamma. het is slechts 5 % als ik me niet vergis. Hogere concentraties worden niet verkocht in domme-consumenten-die-beschermd-moeten-worden winkels.
Aliphatische oplosmiddelen: zoals boven genoemd, coleman fuel en zippo fuel. Een andere is 'alkylaat' benzine (4 takt, zonder smering olie) van Aspen.
Ge-chloreerde oplosmiddelen: het is problematisch om die te vinden in consumenten winkels. Dichloormethaan zit momenteel nog in verfstrippers. Zoek naar een verfstripper op methylene chloride basis zonder bijgemengd methanol. Vervolgens is destilatie een noodzakelijke stap om het te scheiden van de 'lijm' die is toegevoegd om het in een pasta te maken.
tip1: mijn voorspellend gevoel zegt dat dit product binnen een jaar niet meer verkocht wordt, vanwege een flauwekul verhaal over veiligheid. Mijn gevoel heeft het helaas al vaker bij de rechte eind gehad. (Bijv. bij tolueen en xylene). Sla dus wat blikken in als je het geld ervoor hebt, want het is erg duur. Maar als het niet meer in de schappen staan is het onbetaalbaar.
Aromatische oplosmiddelen: Daar ben je een jaar te laat mee. Inmiddels bevatten 'thinners' geen totueen of xyleen meer, ook niet bij de professionele verfhandel. In sommige producten zit nog wel een kleine fractie xylene samen met isobutanol en cyclohexanol. Dat is verradelijk; als je dit gebruikt om mee te ontvetten dan trek je je produkt (het is dan een 'zout') mee omdat er alcohol inzit.
Ook hier is destillatie de enige echte optie om aan een goed aromatisch oplosmiddel te komen:
-destilleren uit een* 'thinner' (let goed op de kookpunten).
-destillatie uit een* 'benzine' (let nog beter op de kookpunten).
tip2: om de 'oplossings-kracht' van een oplosmiddel te testen kun je een paar druppels laten vallen op piepschuim (polystyreen schuim). Aliphatische oplosmiddelen (coleman) doen niks met het piepschuim, maar een aromatisch oplosmiddel (xyleen) zal het direct oplossen. Het is een snelle en leuke test om uit te voeren.
tip3: zuiveren van een 'vet' produkt:
Oplosmiddelen die piepschuim aantasten zijn niet geschikt om vanuit te kristalliseren, maar wel geschikt om produkt mee te ontvetten. Dus om maximaal te ontvetten en toch goed te kristalliseren:
(je product moet nu in de zout vorm opgelost zijn)
-2x ontvetten met aromaat zoals xyleen. (er blijft altijd een klein deel achter in de bulk)
-3 keer ontvetten en 'ont-aromaten' met een aliphaat zoals coleman fuel. In deze bewerking haal je de laatste restjes vet uit de vloeistof, en meteen ook de aromaat die je gebruikt hebt.
-aanzuren, en extractie met waterige fase.
-basify van zuur naar pH=9 of pH=10 (dus niet pH=13 zoals in de eerste 'ruwe' fase), en extractie met aliphaat/coleman.
-je product is nu totaal vetvrij en bevat bijna geen resten van NaOH omdat de pH nu maar tot pH~10 ging. Dat duidt op een factor 1000 minder in de OH- concentratie ten opzichte van pH=13, dus er is ook minder kans op NaOH in je eind kristallen.
..succes with playing the alchemist !
---
*thinners en benzines zijn geen goed gedefineerde producten; per merk en zelfs per seizoen kan hier de samenstelling van veranderen. In benzine zit ook een deel water, soms zelfs zoveel dat het enigzins troebel is.
**Door onze gewatteerde maatschappij en diens veilige-consumenten-produkten zou je weleens kunnen vergeten dat sommige dingen toch echt wel gevaarlijk kunnen zijn. Pas dus op bij het maken van sterke oplossingen (bijv 500 gr/liter) NaOH, los de korrels gelijkmatig op zodat het water niet gaat koken en spatten. Spetters hete NaOH oplossing maken brandwonden die je in eerste instantie nieteens voelt.
kijk dus uit en gebruik je boerenverstand.