Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

indoctrinatie

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Het volgende stukje komt uit een spreekbeurt van een 9 jarig meisje dat ik ergens op i-net vond:

Sommige paddestoelen worden ook gegeten als een soort drugs!Ze worden paddo’s genoemd! Dat is heel gevaarlijk. Je gaat dan hallucineren! Hallucineren is dat je je heel anders gaat voelen, denken en doen! Het is ontzettend gevaarlijk omdat je van te voren nooit weet hoe je hier op reageert. Sommige mensen vinden het fijn maar het kan bijvoorbeeld ook gebeuren dat je denkt dat je kan vliegen en dan van een flat afspringt!

Hoe kunnen we hier tegenop, als kinderen op die jonge leeftijd al bang gemaakt worden voor het onbekende ?
 

Jahvisions

Sale drogué·e
Inscrit
11 Nov 2006
Messages
914
Uiteindelijk zullen mensen zelf een kritische houding tegenover informatie moeten hebben. Als mensen open staan voor de psychidelische ervaring zullen dit meestal mensen zijn met een bepaalde filosofische en/of spirituele instelling.
 

gammagoblin

Elfe Mécanique
Inscrit
2 Mai 2007
Messages
420
Jahvisions a dit:
Uiteindelijk zullen mensen zelf een kritische houding tegenover informatie moeten hebben. Als mensen open staan voor de psychidelische ervaring zullen dit meestal mensen zijn met een bepaalde filosofische en/of spirituele instelling.
Ja, ik weet wel dat ik toen ik voor het eerst over paddo's hoorde (op mijn 10e) ik gelijk besloten had ze ooit te nemen en ik had toen zelfs al een idee dat die hallucinaties misschien wel meer dan waanbeelden zijn..
 

JosVU

Alpiniste Kundalini
Inscrit
26 Juin 2006
Messages
512
gammagoblin a dit:
Jahvisions a dit:
Uiteindelijk zullen mensen zelf een kritische houding tegenover informatie moeten hebben. Als mensen open staan voor de psychidelische ervaring zullen dit meestal mensen zijn met een bepaalde filosofische en/of spirituele instelling.
Ja, ik weet wel dat ik toen ik voor het eerst over paddo's hoorde (op mijn 10e) ik gelijk besloten had ze ooit te nemen en ik had toen zelfs al een idee dat die hallucinaties misschien wel meer dan waanbeelden zijn..
Toen ik op m'n 10e voorlichting kreeg(alleen over xtc en lsd ze gingen er denk al van uit dat we wisten wat wiet en alcohol met je deed) las ik dat je van tripmiddelen kleuren kon horen en geluiden kon zien. Toen al had ik het idee ja dat lijkt me echt fantastisch! Daarna niet meer mee bezig geweest tot ik er 7jaar later mee in aanraking kwam.

Maar dat meisje is dus helemaal verkeerd voorgelicht.

http://www.hetklokhuis.nl/klokhuisstrea ... e&start=90

bekijk zowiezo de laatste minuut van het filmpje over de Sluipwesp!
 

Soulcatcher

Elfe Mécanique
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
434
Phalaris, ik begrijp dat je dit een slechte manier van informeren vind (bangmakerij etc.). Toch denk ik dat we niet moeten proberen aan een 9-jarig meisje uit te leggen dat hallucineren niet ontzettend gevaarlijk is. Ik denk dat het heel lastig is om zoiets goed uit te kunnen leggen aan mensen van die leeftijd. Ik weet niet meer hoe ik er op die leeftijd over dacht, waarschijnlijk zoiets als drugs = bad. De mening die zulke jonge mensen over iets hebben is waarschijnlijk een extrema (positief OF negatief), zonder nuances (dus niet: positief, maar de risico's kennende). Als er getracht wordt de werkelijkheid goed weer te geven zal ook de vraag komen: waarom mogen wij dat niet proberen?. Uiteindelijk zal een deel van de kids toch nieuwsgierig worden en hopelijk achter goeie informatie aangaan, waarschijnlijk op latere leeftijd (hier wordt goede voorlichting bij de shops belangrijk, maar dat verhaal kennen we al). Tot die tijd is het naar mijn inziens beter ze nog even niet te vertellen dat paddo's zo levensgevaarlijk nog niet zijn. Dit zal later misschien zelfs leiden tot een respectvolle omgang met de paddo's en het gebruik ervan. De andere kant van het verhaal is wel dat zo'n spreekbeurt bij sommigen zo'n diepe indruk maakt dat ze hun hele leven een afkeer van psychedelica hebben. Het blijft moeilijk om te achterhalen wat er in de kleine hoofdjes omgaat.

flame me 8)
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Dit is de oude propaganda. Het probleem hier is dat het meisje een spreekbeurt hield over drugs, niet over paddo's alleen. Zou ze een spreekbeurt specifiek over paddo's of psychedelica hebben willen voorbereiden, dan was ze ongetwijfeld/hopelijk de betere literaratuur tegengekomen.
 

Tetris

Glandeuse pinéale
Inscrit
5 Juin 2006
Messages
132
dude, een 9 jarig meisje heeft niets op met literatuur behalve jip en janneke ofzo.. :- )
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Ter voorbereiding op een spreekbeurt over paddo's is raadpleging van "Alles over paddo's" van Arno Adelaars, of anders "Uit je bol" een voor de hand liggende keus. Maar ja, de meeste bibliotheken zullen die boeken wel niet hebben staan.
Ja, 9 jaar is jong, maar niet te jong om enigszins te begrijpen dat paddo's niet perse gevaarlijk hoeven te zijn. Maar het lijkt me wel beter als kinderen wachten tot ze een jaar of tien zijn voordat ze paddo's uitproberen. Zeker wat een heroic dose betreft.
 

phalaris

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Mai 2005
Messages
1 112
Het was een spreekbeurt over paddestoelen in het algemeen, dat had ik er bij moeten zetten.

De mening die zulke jonge mensen over iets hebben is waarschijnlijk een extrema (positief OF negatief), zonder nuances (dus niet: positief, maar de risico's kennende). Als er getracht wordt de werkelijkheid goed weer te geven zal ook de vraag komen: waarom mogen wij dat niet proberen?

Ik denk dat je nu een hele grote groep mensen beschrijft, niet perse kinderen ;)

Net zoals bij auto rijden of alcohol drinken zou je kunnen kinderen voorlichten dat ze gewoon nog te jong zijn voor paddo's, ipv het in een kwaad daglicht plaatsen. En geen voorlichting is in dit geval beter dat verkeerde voorlichting. Zoiets als alcohol zouden kinderen nog wel kunnen treffen op straat via de oudere broer, maar paddo's zijn niet zomaar te krijgen voor kinderen.

Maar het lijkt me wel beter als kinderen wachten tot ze een jaar of tien zijn voordat ze paddo's uitproberen. Zeker wat een heroic dose betreft.

wow ! Ik vind 10 jaar best nog wel jong, te jong.
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Het was een spreekbeurt over paddestoelen in het algemeen, dat had ik er bij moeten zetten.
Ah, vandaar "Sommige paddestoelen..." Opmerkelijk dan hoe ze aan die denkbeelden is gekomen. Ik kan me nog heel goed herinneren dat toen ik een jaar of 9 was, mijn vader me over de Vliegenzwam vertelde dat sommige mensen die aten om high te worden. Hij vertelde het alsof dat iets heel slechts was. Op mijn 15e begon ik boeken over de planten der goden te lezen (en toepassen), waarbij een en ander in de juiste context geplaatst werd.

wow ! Ik vind 10 jaar best nog wel jong, te jong.
Ja, klopt, die zin was niet helemaal serieus bedoeld. Hoewel... Timothy Leary gaf LSD aan kinderen van 9, en ik heb nergens gehoord of gelezen dat er incidenten waren. Ik betwijfel ook een beetje of volwassenen een trip beter kunnen beleven dan een kind (uiteraard onder de juiste omstandigheden). Of laat ik het omkeren: ik vind 18 jaar te oud. Nu is het zo dat we kinderen allereerst zo'n 14 jaar blootstellen aan geweld, schuttingtaal, grove seks, games, en andere materialistische tijdverspilling (het begint al op jonge leeftijd, zie Jetix etc.), en ze pas op hun 18e toestemming geven het goddelijke te ervaren. Alsof een 18-jarige na 9 jaar TMF kijken beter met de goddelijke ervaring om zou kunnen gaan dan een 9-jarige die nog leeft in de wereld van Jip en Janneke.
 

Snow_White

Neurotransmetteur
Inscrit
10 Mai 2007
Messages
68
Pinealjerker a dit:
Nu is het zo dat we kinderen allereerst zo'n 14 jaar blootstellen aan geweld, schuttingtaal, grove seks, games, en andere materialistische tijdverspilling (het begint al op jonge leeftijd, zie Jetix etc.), en ze pas op hun 18e toestemming geven het goddelijke te ervaren.

Ja en dat wordt ook steeds erger en erger. Ik kan me daar altijd zo ontzettend druk om maken. Ik vind dat er echt behoorlijk wat algemeen maatschappelijke opvattingen zijn die ik zooooooo dom vind. Dat hele "drugs zijn zooo slecht en alcohol is cool of stoer ofzo". Terwijl als je er puur medisch naar kijkt is alcohol toch wel een van de meest funeste drugs voor je lichaam. En dan bijvoorbeeld ongefilterde/onbeperkte tv en internet (met de nadruk op ongefilterd en onbeperkt), nee dat is goed voor een kind.

Ik las laatst weer zoiets heftigs in de krant. Volgens mij speelde het in Canada maar het kan ook Australie geweest zijn, in ieder geval dat het op grote schaal gebeurd dat jonge mensen van een jaar of 12 afspraakjes maakten met mensen via internet. Met als gevolg dat er dus wekelijks kinderen van 12/13 in het ziekenhuis worden opgenomen met alcoholvergiftiging. Zo hallooooooo! En dan heb ik het er nog niet eens over dat die kinderen dus afspraakjes maken met onbekenden en dat daar vaak genoeg ook nog een gigantische smeerlappen tussen kunnen zitten. Het is gewoon allemaal zo krom soms.
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Kinderen van 9-10 jaar, of zelfs nog jonger, moeten niet te vaak in aanraking komen met drugs. Op wat voor manier dan ook. Kinderen horen te spelen en niet bezig te zijn met welke drugs er allemaal zijn en wat de effecten kunnen zijn na inname.
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Mee eens, maar wanneer is een zich ontwikkelend mens geen kind meer, wanneer krijgt het naast de behoefte en noodzaak tot spelen een verlangen naar spirituele verdieping? 18 jaar? In sommige culturen ligt die grens rond de 14 of 12 jaar. Hoewel ik zeker in de huidige samenleving niet elke 12-jarige gereed acht voor de psychedelische ervaring (ik zou de meesten eerst een half jaartje voedingsstoffen laten innemen, iets waar de meeste kinderen ernstige tekorten aan hebben, met als gevolg een gebrekkig functionerend zenuwstelsel), denk ik dat er vele uitzonderingen zijn, jonge mensen die door die ervaring hun pubertijd anders in gaan: verstandiger, bewuster, verantwoordelijker.
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Jaa, dat klokhuisfilmpje zag ik een tijd gelede op tv. Geweldig, en toch goed dat we op zo'n speelse manier hiermee kunnen omgaan. Dit filmpje in een kinderprogramma in de VS? Das meteen miljoenenclaims van ouders en nooit meer en baan voor de maker. Opzich valt het bij ons nog wel mee :)

Maar ik vind het onzin om kinderen in aanraking te laten komen met psychedelica. Daar schrikken ze alleen maar heel erg van. Als het iets voor je is, heb je je hele leven nog om het te proberen.

We zorgen zelf dat onze kinderen, samen met de hele samenleving, steeds minder interesse tonen in dingen, steeds materialistischer zijn etc. Het wordt allemaal steeds simpeler en debieler. Dat doen we met alle achterlijke tekenfilms die op tv zijn, met reclames waarin aardige, vrolijke volwassenen(!) onze kinderen uitleggen welk speeltje of plastic verzameldingetje ze absoluut moeten hebben, maar wel van het juiste merk anders telt het niet mee. Daarmee verpesten we een hoop kinderen denk ik, en dat moeten we veranderen; als we ze psychedelica geven wordt het alleen maar gekker. Paddo's etc zijn ook wel echt een onderwerp voor volwassenen denk ik, je hebt een bepaalde ervaring nodig om te plaatsen wat het eigenlijk voor iets is. Kinderen hoeven niet overal vanaf te weten. In de jaren '60 had je ook ouders die dachten dat het goed voor kinderen zou zijn om hun ouders seks te zien hebben (dan zouden er geen taboes ontstaan), en Leary heeft toen ook LSD gegeven aan kinderen. Kinderen raken alleen maar verward van dat soort dingen denk ik. Er waren ook de zgn. 'anti-autoritaire' peuterspeelzalen, waar kinderen hoorden te leren voor zichzelf te denken, en waar letterlijk alles mocht. Dat werd natuurlijk een ontzettende bende. We moeten niet vergeten dat kinderen kinderen zijn :)
 

Jahvisions

Sale drogué·e
Inscrit
11 Nov 2006
Messages
914
Ik denk dat je pas drugs moet nemen nadat je uitgegroeid bent en ook al aardig een eigen indentiteit hebt ontwikkeld, na de pubertijd.
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Kinderen raken alleen maar verward van dat soort dingen denk ik.
Die kans bestaat, al is dat nog niet onderzocht. Mijn kinderen zijn echt nog een beetje te jong (de oudste is nog maar 7), dus voorlopig heb ik nog geen idee hoe psychedelica op kinderen zouden overkomen. Maar ik denk er wel veel over na.

je hebt een bepaalde ervaring nodig om te plaatsen wat het eigenlijk voor iets is.
Tot op zekere hoogte wellicht. Maar ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd. Je zou ook kunnen zeggen dat het leven van een kind zorgelozer is, ze in de regel minder last hebben van lichamelijke ongemakken (zoals ik, tijdens elke trip baal ik enorm van mijn rugpijn en RSI) of lichamelijke verlangens, en hun denken nog niet opgezadeld met geloof, fanatiek atheïsme, of new age sentimentaliteit, en ze daardoor juist veel beter met de ervaring om kunnen gaan.

Ja, er zijn vele voorbeelden van mislukt hippie-ouderschap of hippie-pedagogie te vinden (om nog maar te zwijgen van reli-ouderschap en reli-pedogagie), maar het gaat hier wel om de heilige paddestoel! :) De enige relevante voorbeelden die we hier hebben is het gegeven dat Leary LSD gaf aan kinderen vanaf 9 jaar oud, en dat onder veel natuurvolkeren de overgang naar volwassenheid in de regel gevierd wordt met een ritueel (meestal gepaard met inname van de favoriete stamdrug) rond het 12e of 14e levensjaar. Van Leary noch de stammen zijn griezelverhalen bekend.

Oh, al googelend kwam ik net dit tegen:

According to the BBC, the first documented use of psychedelic mushrooms was in the Medical and Physical Journal: in 1799, a man who had been picking mushrooms for breakfast in Londons Green Park included them in his harvest, accidentally sending his entire family on a trip. The doctor who treated them later described how the youngest child was attacked with fits of immoderate laughter, nor could the threats of his father or mother refrain him.

I found more information about this subject on the website of MAPS, specifically these two articles (the children having a spirit walk, with Peyote, between the ages of 12 and 14 (oeps, ik was even vergeten dat dit het Nederlandstalige deel van het forum is):

"Joy's initiation into the entheogen community came with a spirit walk shortly after her fourteenth birthday. She was mature but far from an adult. Joe, who had been in trouble at the tender age of eleven, was initiated the summer of his twelfth birthday. Tristan had his first spirit walk last summer. He's thirteen. We chose to allow our children to participate in a spirit walk during adolescence because it is a time of great physical and emotional change. We felt the peyote would help the kids remember who they were and where they came from. Through the Spirit Walk, peyote helps us to realize that we are not our bodies. We occupy them for a short time, and then we are gone. Our bodies die, but that which is truly ourselves continues.

Raising children to have a healthy spiritual attitude about entheogens in a hostile Drug War climate is challenging, but I think a few general conclusions can be drawn from our experience. As parents and caregivers, we must be aware of the example and environment we provide for our children, as they are constantly learning from the examples, good and bad, of others. If children witness a daily demonstration of devotion and reverence towards entheogens, they will recognize the spiritual nature of entheogens."
http://www.maps.org/news-letters/v14n2-html/parenting_peyote_way.html

"A few weeks after his peyote experience, my son independently became interested in Buddhism. On his own he found a local Taoist temple and started going to it every Sunday. And he became a vegetarian. I had to cook his meals sepa- rately since we all ate meat. I think his self- esteem was greater after this experience. He pondered spiritual things more."
http://www.maps.org/news-letters/v14n2-html/mother_son_peyote_ritual.html

Complete overview of articles on Rites Of Passage here:
http://www.maps.org/news-letters/v14n2-html/
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
Yes! Ik bedoel: Ja! Ik heb een voorbeeld gevonden van psychedelics gebruik door kinderen jonger dan 9! En de reden waarom deze Indianen het al zo vroeg aan hun kinderen geven, komt overeen met de dingen die ik hierboven schreef (zelfs het seksuele aspect wordt genoemd, hetgeen ik beschreef met de term "lichamelijke verlangens"). De bron van onderstaande is http://www.maps.org/news-letters/v14n2-html/psychedelic_family_values.html

Unlike the Native American Church, the Huichol Indians of Mexico may begin taking peyote around age six.

The Huichol believe that the best time to learn how to use peyote is during early childhood. Children should have reached "the age of understanding" so they can verbally articulate their experience. Rather than fix a chronological age for initiation, the maturity, interest, and personal circumstances of each child are individually considered. The Huichol find that pre-pubescent children can integrate a peyote initiation better than an adult whose mind is already rigid, or an adolescent going through the confusion of role transition and sexual maturation.

Again, young people are introduced not only to the plant cherished by their people, but also the values and traditions surrounding it. Susan Eger and Peter Collings wrote:

Through their observance of and participation in the ceremonies, children come to understand the sacredness of peyote and learn to esteem it at a very young age. Most children, although given peyote to taste and to play with when they become curious about it, do not actually consume it in doses large enough to produce visions until at least eight years of age. But because of the frequency with which the children attend the ceremonies and watch the performance of ceremonial duties, by the time they actually do partake of peyote, they are sufficiently clued in to be able not only to experience prototypical, expected visions but to interpret them with some degree of accuracy and to remember their significance. As soon as they are given responsibilities in the religion, they begin teaching their younger siblings. Children can begin their training toward the priesthood at the young age of ten and, if they stick to it, be fully initiated mara'akame by the age of twenty.

Harvard psychiatrist Harrison G. Pope reported that boys in various West African tribes use Tabernanthe iboga in ceremonies supervised by their priest, fathers, and uncles.

In Gabon, children participate in the nocturnal ngoze rituals in which members of the Fang tribe consume T. iboga.

Giorgio Samorini observed that in the Bwiti religion, "This iboga baptism may be experienced at any age, as is the Catholic baptism. Currently, in some sects there is a tendency to initiate relatives, especially their children, from ages 8 to 10, which is followed by a second initiation as adults."

Hier twee persoonlijke plaatjes, dit is mijn jongste zoon Thadeus, toen nog 2 jaar, inmiddels al weer 5:

Thadeus1.jpg


Thadeus2.jpg
 

Snow_White

Neurotransmetteur
Inscrit
10 Mai 2007
Messages
68
whoa, al als ze 6 zijn? Dat vind ik best heftig. Aan de andere kant kan ik me er ook wel iets bij voorstellen dat kinderen er misschien juist goed op zouden kunnen reageren door een bepaalde flexibiliteit, juist omdat hun geest nog niet uitgegroeid is.

Het hangt denk ik erg van de omgeving af. In de cultuur van bijvoorbeeld de Huichol Indians is het helemaal geintegreerd en dus de normaalste zaak van de wereld. Ik denk dat dat op zich al heel veel veiligheid biedt voor die kinderen.
 

Pinealjerker

Elfe Mécanique
Inscrit
5 Avr 2007
Messages
456
hahaha, die kabouter!!!
 
Haut