Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

'Wereld vergaat pas in 2208' - NRC, 26 okt 2009

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
'Wereld vergaat pas in 2208'

Amsterdam, 26 okt. De profetie dat de wereld in december 2012 vergaat is gebaseerd op een rekenfout. Als de onheilstijding al werkelijkheid wordt, zal dat pas in 2208 zijn.

Dat zeggen wetenschappers in het novembernummer van het tijdschrift NWT Natuurwetenschap& Techniek.

Wie op Google 2012 intikt krijgt 189 miljoen hits, waarvan de meeste gaan over het einde der tijden of over het aanbreken van een nieuw spiritueel tijdperk. De onheilsprofeten en newage-aanhangers baseren zich op de Mayakalender. Die zou aflopen op 21 december 2012. De zwartkijkers gaan er van uit dat onze tijd er dan op zit en de wereld vergaat.

Recent onderzoek van archeologen, astronomen en wiskundigen laat echter zien dat die datum helemaal niet klopt. De kalender van de Maya's loopt pas twee eeuwen later af, aldus NWT. Het probleem is dat het Zuid-Amerikaanse indianenvolk de Maya's niet één maar vier kalenders hanteerde, die allemaal even ingewikkeld waren. Bovendien hadden de Spaanse overheersers destijds alle geschreven teksten over de jaartellingen verbrand. Wat overbleef waren in steen gebeitelde aanwijzingen.

Fout

Het ging mis bij de vertaling van de Maya-kalender naar de Greenwich Mean Time (GMT) , de huidige standdaardtijd. De Duitse aardwetenschapper Andreas Fuls rekende het nog eens na en concludeerde dat het einde van de Maya-kalender pas in 2208 valt. En hij gaat er van uit dat de telling dan gewoon weer bij het begin begint. De Maya-'eindtijd' zou daardoor sinds het ontstaan van de aarde al zo'n 150.000 keer moeten hebben plaatsgevonden.

De meer spiritueel ingestelden geloven dat op 21 december 2012 de kosmische hemelpoort openzwaait. De zon klimt dan naar zijn hoogste punt en staat dan gelijk aan de denkbeeldige evenaar van de Melkweg. Het zou maar eens in de 25.800 jaar gebeuren dat de zon dat doet tijdens de winterwende. Astronoom Louis Strous van de Universiteit Utrecht is nuchterder dan de new age-aanhangers. Dit gebeurt elke paar duizend jaar weer'', zegt hij. Bovendien bestaat er helemaal niet zoiets als een exacte 'evenaar' van de Melkweg, aldus Strous in NWT.

Hoe de wereld zal vergaan als de onheillsprofeten wel gelijk hebben is te zien in de speelfilm 2012. Regisseur Roland Emmerich heeft op gebied van special effects alles uit de kast gehaald om de rampspoed uit te beelden. Vanaf 11 november draait de Hollywood-productie in Nederland.
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
WAT!!! dat meen je niet, heb ik met mijn totale leven afgestemd op 2012, gaat het gehele feest niet door.......

Eigenlijk is het te mooi, wat gaan al die mensen die het wel geloven nu met hun zeeën van vrije tijd doen?
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Waarschijnlijk heel hard roepen dat het toch 2012 is en dat de wetenschap ernaast zit. :lol:
 

Space-is-the-Place

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Sept 2008
Messages
1 072
Ik ben al lang geleden gestopt met het geloven van wetenschappers.
Ik geloof uberhaupt niet dat er iemand is die precies weet wat de Maya's bedoelden aangezien het alleen maar gebaseerd is op archeologische vondsten. Westerse mening of verwachtingen van hoe andere volkeren leefden en wat ze uitdroegen = meestal epische faal

Archeologische vondsten kunnen een hoop vertellen, maar volgens mij zitten ze er ook heel vaak naast. Net als een mensachtige die was gereconstrueerd uit een tand en dat bleek uiteindelijk een uitgestorven soort varken te zijn :p
Maargoed, eerlijk is eerlijk, er is wel een hoop gevonden en uitgezocht, kgeloof alleen niet dat het ooit 100% zal zijn.
Ze hebben nu de grootste Maya piramide ooit gevonden met inscripties die al 1000 jaar voor de spaanse nazi's zou voorspellen dat ze eraan zouden komen. Cool als het waar is, maar tis eigenlijk met bijna alles in het leven, je kan het nooit 100% zeker weten. Jij weet het niet en niemand anders kan je het vertellen.

Maargoed, het hele doomsday scenario is ook gewoon een btje jammer.
Hoe vaak is de afgelopen 1000 jaar wel geroepen dat de wereld zou vergaan?
Khad een keer een tabel gevonden met wie wat zei of in welk boek het stond en op welke datum of rond welke tijd.

Zowiezo gaat het niet om precies 21-12, maar om een hele periode.
Het gaat niet om een doomsday scenario en die 2012 film is echt weer zo'n dom product van Hollywood.
De wetenschapper waar de telegraaf het over heeft, heeft het trouwens ook nergens in zijn onderzoek over dat de wereld vergaat.
Maarja... de telegraaf.... 'nuff said

Ik zeg: don't worry, be happy :D
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
o gelukkig
:lol:


Ik denk soms wel eens na over doomsday scenario.
Een solar flare zou bijvoorbeeld het magnetisch veld van de aarde kunnen verstoren waardoor alle elektriciteit weg zou vallen. Het zou maanden kunnen duren voordat er weer stroom is.

Stel je voor wat dat zou doen met het deel van de mensheid/wereld dat afhankelijk is van hyper complexiteit.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
het stond ook in de metro alleen weet ik niet of het daar om 2202 of 2208 ging. in ieder geval zit ik er niet op te wachten dat de wereld vergaat.

De mensen zijn steeds meer afhankelijk geworden van steeds complexer wordende technologie.
Het gevaar schuilt erin dat als om de een of andere reden deze technologie weg valt, mensen niet meer weten hoe ze simpel moeten (over)leven.


doom scenarios zijn interessant om over na te denken. Er zijn ook veel films met dit idee gemaakt. Zo heb je veel zombie films, of post apocalyptische films zoals mad max.

De laatste doom scenario film die ik heb gezien was the happening.

.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Wederom een controle-macht welke zich ogenschijnlijk lijkt toe te leggen op het projecteren van predestinatie. "Begraaf de strijdbijl maar, zet onze absorberende zuignappen maar overal op, alles ligt immers al vast"

Het injecteren van tijds kaders omtrent grote wereld gebeurtenissen op het individuele ziel der mens, is binnen het mensdom thans duizenden jaren gepraktiseerd met alle daaruit bekende voortvloeiende wanorde hetgeen onze ouders en verdere voorvaderen ook ten beurt is gevallen.

Het wakker worden en het doordrongen raken van onze wijze van voortbewegen en welke directe weerslag dit heeft op ons ecologische ruimteschip of ons humanistische voortbestaan zijn we op globale schaal kennelijk nog niet aan toe. Liever scheppen we het geloof om de toekomst te controleren voor onze eigen absorptie.

Het is makkelijk om ons heen kijken, en binnen de visueel georiënteerde wereld de grootst mogelijke excessen uit te halen, maar de echte doodsangst om naar onszelf en ons handelen te kijken is een tienmaal pijnlijkere aanschouwing waar we blinde ogen voor handhaven. Zelfs oorlog verkiezen we boven deze aanschouwing indien dit de enig mogelijke uitweg is om onze geestensactiviteit bezet te houden en ons niet te hoeven wenden tot het sprekende binnen perspectief.

Leuk al die profetische getallen, maar puur een terugkerend archetype voor zij die wakker zijn. Indien we ons handelen bewust aanpassen en kiezen voor een eerlijke dialoog met onze dampkring en elkaar, dan zal 2208 of welk nog verschijnende symbool gewoon door menselijk handelen aan stukken worden geslagen. Wij zijn in controle als we dat willen, maar we zijn het blijkbaar liever niet omdat onze intensiteit van drift een hevige verslaving is die niet als zodanig wordt ervaren door velen.

Alleen zij die angst koesteren kiezen voor zekerheid en de aanwezigheid van beperkte tijd, een ware pleitbezorger tekent voor geen enkele aanname, maar blijft kritisch percipiëren en ziet dat het einde der tijd tot de grootst mogelijke fictie behoort indien onze wil de angst overwint.
 

Space-is-the-Place

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Sept 2008
Messages
1 072
Jan Wicherink: 2012 of toch 2220?

(Over het, net als altijd, episch falen van de media)

Door Jan Wicherink

Wat mij het meest verbaasd heeft over het nieuwsbericht van een ‘nieuw’ wetenschappelijk onderzoek van een ‘team van wetenschappers’ dat zou aantonen dat de Maya kalender niet in 2012 zou aflopen maar zo’n twee eeuwen later, is de snelheid waarmee dit bericht klakkeloos en gretig overgenomen wordt door de verschillende reguliere media. Het was zelfs het slotonderwerp van het NOS achtuurjournaal op maandag 26 oktober.

Het ‘nieuwe’ wetenschappelijke onderzoek blijft bij nader inzien helemaal niet nieuw. Het enige wat nieuw blijkt te zijn is een artikel in het populair wetenschappelijk tijdschrift NWT (Natuur Wetenschap & Techniek) in oktober 2009. Het gaat hier dus niet om een officieel erkende wetenschappelijk onderzoek en/of publicatie van een team van wetenschappers zoals het NOS journaal vermelde, maar om een tendentieus opinieartikel van Maarten Keulemans in NWT. De titel ´Balen: 2012 is pas over twee eeuwen’ zet gelijk de toon voor de rest van het artikel. Het past een serieus wetenschappelijk blad niet om suggestieve artikelen te schrijven. Uit het feit dat Marcel Hulspas, voorzitter van de organisatie Skepsis, een vaste kolom in NWT heeft, spreekt naar mijn idee de vooringenomenheid van dit blad.

Wonderlijk genoeg werd het promotieonderzoek van Andreas Fuls die een nieuwe eindtijd van de Maya kalender berekende voor het jaar 2220 al een jaar eerder besproken in het lijfblad van de organisatie Skepsis. Volgens hoofdredacteur Rob Nanninga is de oktober 2009 publicatie in NWT dan ook een plagiaat van dit originele artikel in Skepter.

hele artikel

ohja en zowiezo:
Tot slot wil ik opmerken dat het van westerse arrogantie getuigd om de Maya’s zelf te corrigeren op het aflopen van hun kalender terwijl er nog Maya stammen zijn, de Quiché uit Guatemala wiens kalender nog steeds synchroon loopt met de Tzolkin en dus ook de Lange Telling kalender van de klassieke Maya. De ouderlingen van deze stam onderschrijven de 2012 einddatum van de Maya kalender. Critici wijzen erop dat deze stammen eenvoudigweg het populaire gedachtegoed van de New Age beweging over genomen hebben en de kennis van hun voorouders uit het oog verloren zijn.

Maar zoals we wel vaker zien zijn wij westerlingen kennelijk beter in staat om ‘primitieve’ wijsheid te corrigeren met overtuigend wetenschappelijke ‘bewijs’. Ons westers superieure wereldbeeld heeft ons kennelijk het recht gegeven namens deze ‘primitievere’ volkeren te spreken en hen te corrigeren.
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Space-is-the-Place a dit:
Maar zoals we wel vaker zien zijn wij westerlingen kennelijk beter in staat om ‘primitieve’ wijsheid te corrigeren met overtuigend wetenschappelijke ‘bewijs’. Ons westers superieure wereldbeeld heeft ons kennelijk het recht gegeven namens deze ‘primitievere’ volkeren te spreken en hen te corrigeren.
Dat snap ik niet zo goed. Het hele 2012-verhaal is toch een Westerse interpretatie? Het jaartal 2012 hebben die Maya's nergens genoemd, het is een door ons afgeleid jaartal dacht ik. En als die berekening van 'ons' fout is, dan corrigeren we onszelf, niet de Maya's, lijkt me.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
[youtube]ZW2qxFkcLM0[/youtube]
 

Ed

Glandeuse pinéale
Inscrit
26 Août 2008
Messages
148
Ach, onderzoekers moeten natuurlijk een pakkend onderwerp hebben om daarmee de financiën los te peuteren om het onderzoek uit te kunnen voeren....

De media hebben natuurlijk graag dat onderzoekers iets publiceren om daarmee de bladen een inhoud te geven, de ruimte tussen de advertenties moet uiteindelijk toch ook bedrukt worden....

Maar wat nu als het onderzoek klaar is en het publiek erop uitgekeken ? Dan zetten we gewoon in op hetzelfde onderwerp, alleen veranderen we de datum....

Uiteindelijk moet ook op tv de ruimte tussen de reclames jammer genoeg nog opgevuld worden met "programma's" anders voelen mensen zich in de maling genomen !!
 
Haut