Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Welke straf staat er in politiestaat Nederland op bezit

lol*fan

Elfe Mécanique
Inscrit
7 Juil 2007
Messages
378
Bezit van Psilocybe Cubensis that is. Anyone?
 

lol*fan

Elfe Mécanique
Inscrit
7 Juil 2007
Messages
378
Dank je Forkbender. Welnu, de Opiumwet:

Artikel 3

Het is verboden een middel als bedoeld in de bij deze wet behorende lijst II dan wel aangewezen krachtens artikel 3a, vijfde lid:

* A. binnen of buiten het grondgebied van Nederland te brengen;
* B. te telen, te bereiden, te bewerken, te verwerken, te verkopen, af te leveren, te verstrekken of te vervoeren;
* C. aanwezig te hebben;
* D. te vervaardigen.

Artikel 11

* 1. Hij die handelt in strijd met een in artikel 3 gegeven verbod, wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
* 2. Hij die opzettelijk handelt in strijd met een in artikel 3 onder B, C of D, gegeven verbod, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
* 3. Hij die in de uitoefening van een beroep of bedrijf opzettelijk handelt in strijd met een in artikel 3, onder B, gegeven verbod, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
* 4. Hij die opzettelijk handelt in strijd met een in artikel 3 onder A, gegeven verbod, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.
* 5. Indien een feit als bedoeld in het tweede of vierde lid, betrekking heeft op een grote hoeveelheid van een middel, wordt gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie opgelegd. Onder grote hoeveelheid wordt verstaan een hoeveelheid die meer bedraagt dan de bij algemene maatregel van bestuur bepaalde hoeveelheid van een middel.
* 6. Het tweede lid is niet van toepassing, indien het feit betrekking heeft op een hoeveelheid van hennep of hasjiesj van ten hoogste 30 gram.
* 7. Het tweede en vierde lid zijn niet van toepassing, indien het feit betrekking heeft op een geringe hoeveelheid, bestemd voor eigen gebruik, van de in lijst II vermelde middelen, met uitzondering van hennep en hasjiesj.

Waaruit wij kunnen concluderen dat degene die thuis enkele in Lijst II opgenomen paddenstoelen heeft voor eigen gebruik gestraft kan worden met:
* hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie

D.w.z., als de wetovertreder in kwestie de machthebbers niet overhoop schiet met een dikke gun, onderwijl roepend 'fok de macht', 'blijf van m'n lijf', 'baas in eigen leven' en meer van dat soort leuzen.

Blijf ik nog met de vraag zitten wat een geldboete van de tweede categorie inhoudt.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Dat is wel raar, want growboxen mogen wel gewoon. :?

Maarja, typisch Klink natuurlijk.
 

forest

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
30 Déc 2005
Messages
1 264
ik was een paar dagen nadat het verbod van start was gegaan naar t politiebureau gegaan om te vragen hoeveel de boete was, en zij zeiden 400 euro. en dat je niet kon kiezen voor gevangenisstraf ipv boete
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Twilight a dit:
Dat is wel raar, want growboxen mogen wel gewoon. :?

Maarja, typisch Klink natuurlijk.

In Nederland houden we alles liever gedoogd, in plaats van duidelijke wetgeving te handhaven. De verkoop van growboxen mag dan wel weer, maar het bezit van het uiteindelijk product feitelijk niet. Maar zodra het om kleine hoeveelheden gaat, zijn de kosten om in te grijpen weer te hoog, dus let it be. Zolang ze in het buitenland maar denken dat het illegaal is.

En uiteraard zullen dat soort houdingen wel diep verborgen liggen in het christelijke gedachten goed :p
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
^forest leeft!

w00t!

Lang niet gezien, man!
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Ik weet wel dat een sleutelpuntje! coke op straat snuiven een boete van 130EURO oplevert, ookal is het niet jou coke en krijg je het puntje om te testen of het net gekochte pakje daadwerkelijk coke bevat aangezien ik nog nuchter was...........Was een 2 jaar geleden tijdens hilversum alive/onair weet ik veel, een van de 2. Politie op mountainbikes zijn echt heel naar :lol:
Voordeel, je bent er wel meteen helemaal klaar mee.
 

HenkP

Neurotransmetteur
Inscrit
21 Juil 2009
Messages
24
okee, dus we mogen het kweken, we mogen het eten,maar niet in bezit hebben?
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Volgens mij is alleen de commerciële kweek en - verkoop verboden. Alles voor eigen gebruik is toegestaan, bezit voor eigen gebruik dus ook. Maarja, als je met de verkeerde bromsnor treft.....
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Straf ligt natuurlijk aan de hoeveelheid die je bij je hebt en wat je verleden is. Is het voor eigen gebruik of lijkt het erop alsof je gaat verhandelen.
Weegt allemaal mee natuurlijk. Maar zou je bij kleine hoeveelheden niet zo druk maken.
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
10ml ghb en 0.2 gram wiet die ik ff vergeten was optebergen toen ik het festivalterrein weer opliep kost je op Lowlands 250€....
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Apart. Je kan ook nog hardmaken dat de inbeslagname jou ook al geld hebt gekost. Samen dat dit mogelijk je eerste keer is, kan je misschien toch nog een lagere straf eruit trekken, of niet? Ik vind het nogal absurd hoog. Is toch niet echt meer dan gebruikshoeveelheid?
Misschien voor de gein eens een advocaat in de hand roepen, als je niet teveel centjes verdient in een jaar, dan kan dan vaak nog gratis ook.
En adviezen zijn vaak geheel vrijblijvend (gratis).

250 euro is niet niks en al gaat het alleen maar om toekomstige bekeuringen qua drugsbezit.
Absurd hoor hoe het tegenwoordig hier eraan toe gaat!

P.s: Heb je een bron van die uitspraak?
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Nee ik heb geen bron, nog wel een bonnetje. Je moet meteen betalen en als je een advocaat wilt moet je mee naar het bureau. Het was wel een beetje mn eigen schuld, het zat gewoon in mn broekzak. Even vergeten...
 

esoterist

Matrice périnatale
Inscrit
29 Juil 2006
Messages
18
Volgens mij hangt het af van het gemeentelijke beleid .Gemeente Dronten zal wel iets van een lik op stuk/zero tolerance beleid voeren .Zo zijn er ook plekken waarbij je een gebruikers hoeveelheid mag hebben of waarbij het alleen in beslag word genomen.
Zo is er ooit een keer bij mij in Utrecht op een party een ½ gram hasj in beslag genomen,gelukkig zonder sancties.
 
Haut