Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Verkoop wiet verboden in Roosendaal en BoZ

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Verbod verkoop wiet onafwendbaar

De burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom zijn niet bang dat het verkoopverbod van drugs teruggedraaid moet worden.

10 september 2009 - www.bndestem.nl

Roosendaal en Bergen op Zoom houden vast aan het besluit om de wietverkoop in coffeeshops te verbieden.

Het uitgelekte kabinetsvoornemen om het gedoogbeleid te handhaven en tegelijkertijd het drugstoerisme tegen te gaan, vormt voor beide gemeenten geen aanleiding om het besluit te heroverwegen.

Dat laten de burgemeesters van Roosendaal en Bergen op Zoom via hun woordvoerders weten. Het verkoopverbod in de twee steden gaat komende woensdag in. Zes coffeeshophouders hebben de burgemeesters voor de rechter gedaagd in de hoop het verbod tegen te houden. Morgen buigt de Bredase bestuursrechter zich over de kwestie.

Woordvoerder Dirk Timmers van de gemeente Roosendaal zegt dat er geen enkele reden is om van de maatregel af te zien.

"Roosendaal en Bergen op Zoom zijn specifieke gevallen. De overlast van het drugstoerisme is in beide steden erg groot en daar willen wij een eind aan maken. Alle andere opties zijn tegen elkaar afgewogen. Een pasjessysteem voor coffeeshopklanten bijvoorbeeld biedt geen oplossing voor de korte termijn. Daar zitten te veel juridische haken en ogen aan. Denk maar aan de strenge discriminatie- en privacywetgeving."

Woordvoerder Erwin Stander van de gemeente Bergen op Zoom sluit zich daarbij aan. "Ik voeg er verder aan toe dat niets zeker is over gedoogbeleid. De Tweede Kamer moet zich er nog over buigen. Wij gaan dat zeker niet afwachten."

De burgemeesters Marijnen van Roosendaal en Polman van Bergen op Zoom zijn niet bang dat het verkoopverbod voor de coffeeshops weer teruggedraaid moet worden, mocht het kabinetsvoornemen werkelijkheid worden. Het kabinet vindt immers dat de aanpak van de lokale drugsproblematiek in de eerste plaats een zaak is van het betrokken gemeentebestuur.

De facto betekent dit dat een burgemeester altijd kan besluiten om een verkoopverbod op te leggen of om direct tot sluiting van een coffeeshop over te gaan.

Zowel Roosendaal als Bergen op Zoom hebben altijd aangegeven dat de overlast de reden is van het verkoopverbod. "We geven geen mening over het gedoogbeleid op zich. We willen gewoon af van de overlast en dit is voor ons de oplossing. Wachten op nieuwe wetgeving tegen de overlast van het drugstoerisme is geen optie. Dat gaat veel te lang duren", zegt Dirk Timmers.

Pas in november verwacht het kabinet klaar te zijn met de drugsnota. Vervolgens zal er in de Tweede Kamer over de nota gedebatteerd worden.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Fijn dat ze wel in zien dat dat pasjessysteem niet echt zal werken.
Maar dom dat ze denken dat een verbod op de verkoop van wiet wel gaat werken.
 

Mara

Elfe Mécanique
Inscrit
29 Avr 2008
Messages
398
In de plaatselijke kranten hier in Bergen op Zoom zijn nu al artikelen te vinden over de toename van drugsdealertjes en andere louche figuren. Alle drugstoeristen zullen nu gewoon een beetje langer moeten doorrijden. Ze gaan nu naar Breda, Dordrecht of Terneuzen.

Er komt ook een film over het verbod, hij zal binnenkort te zien zijn in de bioscopen in België (misschien ook Nederland?) Hier is een trailer:
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
In de plaatselijke kranten hier in Bergen op Zoom zijn nu al artikelen te vinden over de toename van drugsdealertjes en andere louche figuren. Alle drugstoeristen zullen nu gewoon een beetje langer moeten doorrijden. Ze gaan nu naar Breda, Dordrecht of Terneuzen.
Grappig dat ze zich daar dan niks van aan trekken.
Of misschien is het nu gewoon niet meer hun probleem en zijn ze daar al blij om, dat die andere gemeenten maar moeten zien hoe hun het gaan aanpakken.
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Verbieden helpt echt, coke is ook verboden en dat kun je hier in het Gooi ook echt niet krijgen..............zucht.
Kleine voorspelling, de overlast stijgt dramatisch.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Mara a dit:
Er komt ook een film over het verbod, hij zal binnenkort te zien zijn in de bioscopen in België (misschien ook Nederland?) Hier is een trailer:
LOL!! "Kamille joints" :lol:
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Als er geen shop is, dan moet je het gemeentehuis maar gebruiken.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Op de set (zie http://cestfini.be/):

Cestfini_11.jpg
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Gemeentesukkel uit Bergen op Zoom:Alle andere opties zijn tegen elkaar afgewogen. Een pasjessysteem voor coffeeshopklanten bijvoorbeeld biedt geen oplossing voor de korte termijn. Daar zitten te veel juridische haken en ogen aan. Denk maar aan de strenge discriminatie- en privacywetgeving."

Discriminatie is: Je eigen burgers die ervoor kiezen een verantwoord genotmiddel zoals Cannabis te gebruiken in plaats van de gesanctioneerde rotzooi zoals alcohol en tabak, het onmogelijk maken hierin te voorzien in de eigen woonplaats.

Discriminatie is ook: Tegen wetenschappelijke en rationele argumenten in, het gedoogbeleid handhaven en niet gaan voor legalisatie waardoor controle op gebruik van pesticiden en andere rotzooi niet wordt gecontroleerd cq gegarandeerd. ( http://www.nu.nl/algemeen/2071398/toena ... -wiet.html )
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
//
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Hoe staat het er op dit moment eigenlijk voor?

Heb er een tijdje niets van gehoord.
Is het nou echt zo dat alle coffeeshops zijn gesloten of zijn ze van verkoop van wiet en hasj overgestapt naar de verkoop van andere producten? Maw bestaan de coffeeshops op zich nog wel?
Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu zit met de cijfers van de criminaliteit van de afgelopen paar maanden.
 

Mara

Elfe Mécanique
Inscrit
29 Avr 2008
Messages
398
Twilight a dit:
Hoe staat het er op dit moment eigenlijk voor?

Heb er een tijdje niets van gehoord.
Is het nou echt zo dat alle coffeeshops zijn gesloten of zijn ze van verkoop van wiet en hasj overgestapt naar de verkoop van andere producten? Maw bestaan de coffeeshops op zich nog wel?
Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu zit met de cijfers van de criminaliteit van de afgelopen paar maanden.

Een krantenartikelin mijn plaatselijke krant (BN de stem, Bergen op Zoom) van gisteren:

'Kans op meer criminaliteit'

door Hessel de Ree. maandag 10 mei 2010 | 09:30

BERGEN OP ZOOM - De sluiting van de coffeeshops werkt crimineel gedrag van sommige (groepen) jongeren in Roosendaal en Bergen op Zoom in de hand.
Het verkoopverbod biedt deze jongeren kansen in de illegale drugshandel. Daarvoor waarschuwt onder meer verslavingsorganisatie Novadic Kentron. "Door de sluiting is er een nieuwe markt ontstaan voor drugsrunnertjes en -dealers. Ze gaan werken in dienst van grote jongens, kopen een nieuwe scooter en verwerven snel aanzien", constateert veldwerker Aydin Akkaya bezorgd.

Zijn praktijkervaring lijkt te worden bevestigd door de recente drugsscan van Courage. Daarin wordt gewaarschuwd voor 'enkele (Marokkaanse) jeugdgroepen die zich bezighouden met de handel in softdrugs', al dan niet gestuurd door grotere criminele organisaties. Ook inwoners van de binnenstad en woonwijken in Roosendaal signaleren dit probleem. "Het zijn Marokkaanse jongeren die de straat op agressieve wijze proberen over te nemen", aldus een woordvoerder in Roosendaal

Courage signaleert nog een probleem: het team zegt niet te weten waar de lokale jeugd softdrugs koopt nu de coffeeshops zijn gesloten. Akkaya zegt daar vanuit zijn veelvuldige contacten met jongeren wel zicht op te hebben: "Jonge gebruikers die een auto hebben rijden nu naar Etten-Leur en Breda. De anderen zijn vooral aangewezen op de illegale markt."

Akkaya zegt dat ook deze migratie criminalisering van gebruikende jongeren in de hand werkt: "Als ze naar een coffeeshop in een andere stad rijden, kopen ze meteen wat extra om aan andere gebruikers in Roosendaal of Bergen op Zoom te verkopen. Zo creëer je nieuwe dealers." Het risico bestaat volgens Akkaya dat deze jongeren ook harddrugs meenemen: "Dan krijg je weer de ouderwetse mix van soft- en harddrugs waartegen de coffeeshops nou juist bedoeld waren." Door de 'duik in de illegaliteit' vreest de veldwerker 'het contact met de gebruikers kwijt te raken'.

De praktijkman heeft geen aanwijzingen dat de sluiting van de shops van invloed is op de prijs van een jointje. Wel heeft heeft hij (medische) zorgen over het toenemende gebruik van chemische stoffen, zoals Heavy Weight. Henneptelers en -handelaren voegen dit soort verzwarende middelen toe aan de hennep voor extra gewicht en verdiensten. "Maar het is natuurlijk de vraag wat het met je gezondheid doet."

Courage zegt dat de aanpak van jeugdgroepen bij de softdrugshandel prioriteit krijgt. Ook wordt er voortaan per kwartaal bekeken hoe de drugshandel onder de jeugd zich ontwikkelt.

........ :roll:
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Een tijdje na het posten van mijn vraag heb ik inmiddels wel wat artikeltjes er over gevonden die hier wat meer licht op schenen, maar bedankt voor het posten! :)
 

BedOnStall

Neurotransmetteur
Inscrit
9 Juin 2008
Messages
36
Als ik nu door de stad loop is er een stuk grotere kans dat ik word aangesproken of ik wiet wil kopen, en als ik nee zeg reageren ze beledigd :toimonster: ook zijn er nu best wat thuisdealers die gruis voor 7 euro de gram verkopen.

Geef mij maar de laidback coffeeshops waar je rustig je jointje kan roken terwijl je reggae luister ipv dat louche gedoe, het hele verbod heeft in mijn ervaring de overlast alleen maar erger gemaakt. Ik loop liever om wat scheef geparkeerde belgische auto's heen en wijs liever een belg de weg naar de coffeeshop dan dat ik steeds aangesproken word door een groep intimiderende gasten die je rotzooi willen verkopen :shock:
 
M

meetpeter

Invité
hey guys,
i have just joined and i like the concept.
sounds good to me!!!!!
 
Haut