Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Tripknollen zijn de nieuwe paddo’s

braha_kahn

Elfe Mécanique
Inscrit
4 Sept 2008
Messages
266
Tripknollen zijn de nieuwe paddo’s

Door ROBIN ROTMAN

AMSTERDAM - Tripknollen zijn hét nieuwe hallucinogene middel dat smartshops verkopen nu paddo’s verboden zijn. Het middel staat niet op de zwarte lijst van minister Ab Klink (Volksgezondheid).

Smartshops vertellen er weinig over uit angst voor een verbod. Vooralsnog grijpt het ministerie niet in. ,,De praktijk moet uitwijzen of het gevaarlijk is,’’ zegt een woordvoerster. Officieel gaat het om sclerotia, die in de natuur dienen om stoffen te beschermen tegen extreme weersomstandigheden. Ze lijken op knollen en worden aangeduid als stenen der wijzen.

Paul van Oyen van de Vereniging Landelijk Overleg Smartshops bevestigt de trend. Hij benadrukt dat het hier om een legaal product gaat dat ook al vóór het paddoverbod werd verkocht. ,,Net als talloze andere hallucinogene middelen als bepaalde bladeren en cactussen is de vraag hiernaar toegenomen nu paddo’s verboden zijn,’’ constateert hij.

Ook ProCare, voorheen de grootste kweker van paddo’s, biedt de sclerotia aan op zijn website. ,,Het is legaal en veilig,’’ zegt Murat Kucuksen van ProCare. ,,Je moet íets doen om geld te verdienen waarmee je de advocaat betaalt om het paddoverbod juridisch aan te vechten.’’

Volgens August de Loor van Stichting Adviesburo Drugs zullen ondernemers constant nieuwe middelen op de markt brengen om aan de vraag te voldoen. ,,Sommige zullen aanslaan, andere niet. Ik weet niet of deze sclerotia gevaarlijk zijn. Wél vrees ik dat mensen in hun zoektocht naar tripmiddelen uiteindelijk zullen stuiten op giftige paddenstoelen in het bos of naar lsd grijpen. Dan zijn paddo’s veiliger. Gebruikers weten die te doseren en verkopers kunnen voorlichting geven.’’

Sinds 1 december is de bedrijfsmatige verkoop en kweek van paddenstoelen die hallucinerend werken verboden. Volgens minister Klink (CDA, Volksgezondheid) zijn ze gevaarlijk. Hij verwijst naar incidenten met paddo’s in Amsterdam. Volgens tegenstanders van het verbod waren er óf geen paddo’s in het spel óf werden ze gebruikt in combinatie met andere drugs en alcohol.

De woordvoerster van minister Klink zegt dat producten aan de verboden lijst kunnen worden toegevoegd, áls daar aanleiding voor is. Ondernemers die elke maand een nieuwe, geestverruimende planten- of cactussoort ‘ontdekken’ om zo het verbod te ontduiken, worden volgens haar kritisch gevolgd.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
LOL. ik zat erop te wachten...

Die nieuwe wet zit zo slecht in elkaar dat er nog aardig wat gaten zijn om omheen te werken.

Het kat- en muisspelletje zal nog wel een tijdje doorgaan gok ik...
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Als het nu nog legaal is, stel ik voor dat de smartshops zich verenigen om het heft in eigen hand te nemen:

1) onmiddelijk vrijwillig het 3-dagen plan invoeren;
2) met alle "knollen-producenten" keiharde afspraken maken over wie de knollen mag verkopen: uitsluitend smartshops aangesloten bij de VLOS, niet meer door souvernierswinkels.
3) onmiddelijk aan de slag gaan met het idee van een "smartshop personeelsdiploma."

Laat de smartshop-branche NU een statement maken dat het veilig kán. Als de smartshops kunnen bewijzen dat we de knollen veilig kunnen blijven verkopen, hebben we een goede kans dat een nieuwe wetswijziging er niet door komt.

Iemand het eens of oneens met bovenstaande? Indien de meerderheid het ermee eens is, stel ik voor dat we het zo snel mogelijk aan de VLOS voorstellen.

Gaan de VLOS, smartshops en knollenproducenten niet per direct pro-actief te werk, dan kunnen ze een toekomstig verbod op de sclerotia enkel aan zichzelf wijten.

Dus, van vinden jullie?

Mycophyle, denk jij dat de smartshops in Amsterdam het zich financieel kunnen permiteren om vrijwillig het drie dagenplan in te voeren?

En denk je dat de knollenproducenten bereid zijn hun distributie te beperken tot de echte speciaalzaken?

Zodra de VLOS bovenstaande drie zaken ingevoerd heeft, wil ik wel weer voor de TV wat over de sclerotia vertellen, en een demonstratie geven. :lol:
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Goed idee. Alleen denk ik wel dat door de 3dagen regel het inkomen alsnog een stuk lager zal liggen.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Wat dat betreft ben ik het voorledig eens met die regeling, niet alleen om een toekomstig verbod te voorkomen, maar ook puur om te voorkomen dan mensen een impulsieve aankoop doen.

CaduceusMercurius a dit:
Zodra de VLOS bovenstaande drie zaken ingevoerd heeft, wil ik wel weer voor de TV wat over de sclerotia vertellen, en een demonstratie geven. Laughing

Hehe, is een psychedelic reality soap niet wat voor jou? ;)
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
Ik zie de smartshopbranche in deze niet als 1 partij opstaan die op een sterke manier datgene gaat uitvoeren wat jij hierboven beschrijft. Helaas...

1 > Niet echt een kwestie van financien denk ik. Smartshops zullen daar best wel aan mee willen werken. Meeste toeristenshops niet, dus gaan de smartshops ook maar weer overstag.
2 > ooh, wat zou dat geweldig zijn. Gaat echt niet gebeuren. Veel teveel partijen die die 'tripknollen' (nogmaals LOL) op de markt brengen. Die krijg je niet op 1 lijn.
3 > Die is er jaren en jaren van het VLOS geweest. Helaas is die cursus nooit echt van de grond gekomen. Ik ben wel een van de weinige die 'm nog heeft ook :)
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Dank je Mycophile. Uit wat je schrijft lijkt punt twee het grootste struikelblok te zijn. Toch denk ik dat daar iets op te verzinnen moet zijn. Over hoeveel producenten hebben we het?

Bovendien kunnen we per direct een keurmerk gaan plakken op de doosjes knollen van pro-actieve producenten. Gebeurt er dan ergens een ongeluk, dan kan de VLOS eisen dat de media en politiek ook aangeven of het ongeluk daadwerkelijk gebeurd is met keurmerk-knollen. We kunnen met ziekenhuizen overleggen dat de ambulances niet alleen bepalen of iemand wel of niet knollen heeft gegeten, maar ook hoe ze er aan zijn gekomen (dus met of zonder keurmerk).

Ik brainstorm hier maar wat. Wellicht zijn er betere suggesties. Ik kan alleen maar zeggen dat als de knollen legaal zijn, we alles op alles moeten zetten om die markt te reguleren. Of de VLOS doet een poging het te reguleren, of de overheid.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Het probleem is een beetje dat zelfregulering in de vrije markt heel moeilijk is. En aangezien deze 'knollen' niet onder 1 of andere wet vallen, zullen ze moeilijk van bovenaf te reguleren zijn. Denk dat je de producenten ervan moet overtuigen dat als zij hun markt willen behouden, dat ze er dan op moeten toezien dat de verkopers hun werk serieus nemen en de klant zo goed mogelijk moeten voorlichten. Het precedent waaruit blijkt dat ingrijpen van de regering hun markt helemaal kan wegnemen is er: de paddo. Ze zullen wel degelijk gevoelig zijn voor zulke argumenten... Als ze dat niet zijn en gewoon snel veel geld willen verdienen dan heb ik liever dat ze er mee ophouden en de teelt overlaten aan diegenen die wel oog hebben voor de uiteindelijke consument.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
Hoeveel producenten? Geen idee.

Er waren een paar grote jongens die het grootste gedeelte voor hun rekening namen. Op het moment dat bij hun productie stokte, merkte je binnen no-time dat er van alle kanten thuiskwekers met kleinere hoeveelheden 'tripknollen' langs de deur kwamen.

Als elk verkooppunt weer met de tripknollen begint, zal dat niet anders zijn. Juist die kleine kwekers zal je niet op 1 lijn krijgen.

P.S. fuk swaffelen. Tripknollen is het woord van 2008...
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Mycophile a dit:
Als elk verkooppunt weer met de tripknollen begint, zal dat niet anders zijn.
Ik denk het juist niet. Wanneer de vraag naar tripknollen flink gaat stijgen, zullen de meeste smartshops enkel zaken willen doen met grotere producenten, die altijd bevoorrading kunnen garanderen, meestal ook voor een lagere prijs. Dat de smartshops nu even afnemen van de kleine kwekers is begrijpelijk, maar zegt in principe niets over de toekomst. Vooral als, zoals Forkbender aangeeft, iedereen zich beseft dat we nu een laatste kans hebben om de markt te redden.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Dan zijn de producenten nu eigenlijk aan zet. Zij moeten dan zorgen, dat de middelen ook daadwerkelijk alleen bij smartshops geleverd gaan worden. En dat zie ik denk niet gauw gebeuren.

Nog beter zou zijn, als de producenten alleen verkopen aan smartshops die zijn aangesloten bij het VLOS en daarnaast een tripknollen keurmerk hebben. Maar al met al, denk ik dat echt lastig gaat worden maar tegelijkertijd een noodzaak. Klink is watching us :p
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
mysticwarrior a dit:
Dan zijn de producenten nu eigenlijk aan zet. Zij moeten dan zorgen, dat de middelen ook daadwerkelijk alleen bij smartshops geleverd gaan worden. En dat zie ik denk niet gauw gebeuren.

Ik denk het wel als ze zullen inzien dat hun eigen inkomen afhankelijk is van het aantal problemen dat zich voordoet. Best practices (zoals dat heet in managementtaal) zal uiteindelijk het sterkst blijken.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
CaduceusMercurius a dit:
Ik denk het juist niet. Wanneer de vraag naar tripknollen flink gaat stijgen, zullen de meeste smartshops enkel zaken willen doen met grotere producenten, die altijd bevoorrading kunnen garanderen, meestal ook voor een lagere prijs. Dat de smartshops nu even afnemen van de kleine kwekers is begrijpelijk, maar zegt in principe niets over de toekomst. Vooral als, zoals Forkbender aangeeft, iedereen zich beseft dat we nu een laatste kans hebben om de markt te redden.
Leuk en aardig... Maar wie zegt wat een 'juiste smartshop' is? Als de grote partijen uitsluitend leveren aan de 'juiste smartshops', dan zullen die kleine kwekers zich massaal storten op de toeristenshops in de binnenstad die niet voor de kwalificatie van 'juiste smartshop' in aanmerking komen.

Probleem blijft...
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Forkbender a dit:
mysticwarrior a dit:
Dan zijn de producenten nu eigenlijk aan zet. Zij moeten dan zorgen, dat de middelen ook daadwerkelijk alleen bij smartshops geleverd gaan worden. En dat zie ik denk niet gauw gebeuren.

Ik denk het wel als ze zullen inzien dat hun eigen inkomen afhankelijk is van het aantal problemen dat zich voordoet. Best practices (zoals dat heet in managementtaal) zal uiteindelijk het sterkst blijken.

Ik hoop in iedergeval dat ze het goed gaan regelen, truffels zijn immers een mooie start om als psychonaut mee te beginnen. En eigenlijk merk ik persoonlijk geen eens, echt een direct verschil tussen truffels of bijvoorbeeld Mexicaanse paddenstoelen.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
mysticwarrior a dit:
Dan zijn de producenten nu eigenlijk aan zet. Zij moeten dan zorgen, dat de middelen ook daadwerkelijk alleen bij smartshops geleverd gaan worden.
De producenten zijn aan zet, maar ze hebben dit zelf nog niet door. Mensen als jij en ik zijn dus aan zet om in overleg te gaan met producenten en de VLOS. Ik heb zojuist een brief gestuurd naar de VLOS, en ben bereid persoonlijk op bezoek te gaan bij de producenten. Iedereen die niet mee wil werken kan op mijn toorn rekenen. :twisted:
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
CaduceusMercurius a dit:
mysticwarrior a dit:
Dan zijn de producenten nu eigenlijk aan zet. Zij moeten dan zorgen, dat de middelen ook daadwerkelijk alleen bij smartshops geleverd gaan worden.
De producenten zijn aan zet, maar ze hebben dit zelf nog niet door. Mensen als jij en ik zijn dus aan zet om in overleg te gaan met producenten en de VLOS. Ik heb zojuist een brief gestuurd naar de VLOS, en ben bereid persoonlijk op bezoek te gaan bij de producenten. Iedereen die niet mee wil werken kan op mijn toorn rekenen. :twisted:

Nice :) Laat even weten wat de reactie op de brief is. ;)
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
O nee! Niet de Toorn!
 
Haut