Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Terneuzen gaat zelf wiet kweken

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
TERNEUZEN - Waarnemend burgemeester Co van Schaik van Terneuzen vindt dat zijn gemeente zich bij wijze van proef moet storten op de legale teelt van wiet. Met het experiment kan Terneuzen een voorbeeld zijn voor andere gemeenten in het land die ook worstelen met het gedoogbeleid ten aanzien van softdrugs.

Van Schaik reageert met het idee van de proef op uitlatingen van scheidend voorzitter Hans van Duijn van de politievakbond NPB, die pleit voor een volledige legalisering van de wietteelt. Volgens Van Duijn voert de politie een niet te winnen oorlog tegen de drugscriminelen. Legalisering van de teelt van softdrugs en het onder toezicht verstrekken van harddrugs aan verslaafden zou veel politiecapaciteit vrijmaken voor de aanpak van andere criminaliteit, meent Van Duijn.

1962478761_1999999693_flickr-wiet_440x293.jpg

"Terneuzen Haze" in bloei

Van Schaik ziet het Terneuzense experiment als een tussenstap naar volledige legalisering van de wietteelt. "Nu is het zo, dat enkele gemeenten in Nederland participeren in stichtingen die zich met de teelt van wiet bezighouden. Eigenlijk mag en kan dat niet, omdat die teelt nog steeds verboden is, terwijl de verkoop van die producten wel wordt toegestaan. Dat is eigenlijk een onverkoopbaar verhaal."

Van Schaik is van mening dat de teeltproef een eerste stap kan zijn tot de oplossing van een schier onoplosbaar probleem. "Neem je de teelt in eigen hand, dan neutraliseer je het criminele circuit. Voer je vervolgens een pasjessysteem in voor de aankoop van softdrugs, dan heb je feitelijk die coffeshops ook niet meer nodig. Dan kun je volstaan met een loket waar alleen gebruikers uit de eigen gemeente die beschikken over een pasje, zich kunnen melden. Aan die buitenlanders hoeven we dan niet meer te denken" , zegt Van Schaik.

De loco-burgemeester -burgemeester Lonink is in het Verre Oosten- stelt dat Terneuzen op zeer korte termijn met het experiment kan beginnen.

250px-Plastic_kas.jpg

De kas in de achtertuin van de loco-burgemeester.

"Binnenkort beschikken we over een opleidingskas voor de glastuinbouw, kunnen we mensen opleiden en zijn er met glastuinders goede afspraken over gereguleerde teelt te maken. De rijksoverheid moet ons alleen de ruimte gunnen", aldus Van Schaik, die steun heeft van B en W.

Bron: PZC
 
G

Guest

Invité
Goed idee eenerzijds en aan de andere kant heb ik m'n bedenkingen erbij.
Geen coffeeshops meer, pasjes "zodat je buitenstaanders niet hoeft te helpen", dus als je ergens naartoe op vakantie gaat moet je een flinke stash inslaan, want je krijgt het niet mee als je daar bent....
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Slecht idee, door de overheid gecontroleerde wiet. Ambtenaren die gaan kweken, wordt een saai en slaperig plantje volgens mij wat drie keer zo lang duurt voor het klaar is, en waar geen reuk of smaak aan zit.

Zorg voor een vergunningsstelsel voor kwekers zodat mensen die echt liefde hebben voor het plantje, er een boterham mee kunnen verdienen zonder risico (letterlijk) op straat te worden gezet. Dan blijven er tenminste leuke variaties ontstaan. Om te zorgen dat het niet de spuigaten uitloopt hiermee, zou er een maximum aan THC percentage kunnen worden ingevoerd (mi niet nodig).

Wanneer je het door de overheid laat doen landelijk, ontstaat straks de situatie dat we ipv coffeeshops, naar het overheids loket moeten. Overheidsloketten zijn veel eenvoudiger te sluiten dan coffeeshops. Lees het kikker-heet water artikel hier eens, erg sterk en waar naar mijn mening.

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/mens ... drugs.html
 

Indiaan

Glandeuse pinéale
Inscrit
20 Fev 2006
Messages
220
Ik denk dat dit ook vooral is om de drugstoeristen een halt toe te roepen. Toch zou ik blij zijn met deze maatregel, want dan zetten we in ieder geval een volgende stap naar legalisatie.
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
HeartCore a dit:
Slecht idee, door de overheid gecontroleerde wiet. Ambtenaren die gaan kweken, wordt een saai en slaperig plantje volgens mij wat drie keer zo lang duurt voor het klaar is, en waar geen reuk of smaak aan zit.

ik denk dat als ie gaat beginnen met kweken, dat ie wel zeker iemand gaat te hulp roepen. bv een ervaren kweker..
 

Jeroen76

Matrice périnatale
Inscrit
18 Nov 2007
Messages
16
Ik vind het eigenlijk belachelijk. Puur geld kwestie.

Ze willen behalve een gokmonopolie ook een monopilie op alle coffeeshops en de achterdeur...
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
In mijn ogen zijn hierbij 2 mogelijke reacites.

1 - Klagen over wat er allemaal niet goed gaat en het plan afschrijven op grond van implementatie details.

2 - De positieve implicaties die dit heeft als signaal naar de regering inzien en blij zijn dat er blijkbaar toch nog mensen in de politiek zijn met een pragmatische open-minded instelling.

Voor mij is de keuze simpel.
 

Martin_Mystery

Matrice périnatale
Inscrit
4 Avr 2006
Messages
12
loket met pasjes systeem :? geef mij gewoon maar check.. maarja die hebben ze nu ook voor de rest van het jaar gesloten
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
Lion a dit:
HeartCore a dit:
Slecht idee, door de overheid gecontroleerde wiet. Ambtenaren die gaan kweken, wordt een saai en slaperig plantje volgens mij wat drie keer zo lang duurt voor het klaar is, en waar geen reuk of smaak aan zit.

ik denk dat als ie gaat beginnen met kweken, dat ie wel zeker iemand gaat te hulp roepen. bv een ervaren kweker..

een kweker die dus ook al voor coffeeshops heeft gekweekt waarschijnlijk?
en dat is dus de wiet die de meeste van ons al roken en meestal wel goed vinden.. dus ik denk niet dat het kweken door "ambtenaren" onze kwaliteit van wiet gaat verslechteren.

en ik vind het een goede stap van die kerel om te zeggen .. we gaan het zelf kweken .. want het lijkt mij ook een goede stap in de richting van al gehele legalisatie .. als het hele plan natuurlijk doorgaat
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Het positieve is dat er serieus naar wordt gekeken. Het negatieve is dat het weer vanuit een gevoel komt 'het zijn drugs, het is slecht maar verbieden helpt niet dus laten we gaan reguleren'.

Bier wordt toch ook niet door de overheid gebrouwen? En er is ook geen overheids koffie of thee.

Los van het feit dat dit een positief signaal is in de zin dat het eens een keer een ander geluid is dan het 'verbied alles' wat we de afgelopen jaren steeds horen, is het natuurlijk waanzin dat deze plant, onschadelijk voor de volksgezondheid, bewezen medisch waardevol, zeer geliefd bij een groot deel van de wereldbevolking, onder toeziend oog van een overheid moet worden gekweekt omdat we er zogenaamd tegen beschermd moeten worden.

En waarom zou de overheid vrijstelling krijgen van het kweekverbod? Dat zou betekenen dat straks liefhebbers in Terneuzen die een plantje teveel op zolder of in de tuin hebben staan tegen het feit aan loopt dat ambtenaren zijn spullen en planten komen confisceren (en vernietigen), terwijl twee straten verderop andere ambtenaren diezelfde plant kweken om aan dezelfde doelgroep te leveren.

Volstrekt waanzinnig is het in mijn ogen maar goed, misschien zie ik het allemaal niet meer zo helder, ik blow tenslotte al bijna 25 jaar ;)
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Ik vind dit een hele goede stap in de juiste richting, en een mooi teken dat er naast de krachten die alles maar willen verbieden, ook een toenemende kracht de andere richting op is :)
 

TheSearchForSoma

Elfe Mécanique
Inscrit
13 Sept 2006
Messages
428
Het lijkt me inderdaad zeker en vast een stap in de goede richting! Maar het plan kan nog wel wat aanpassingen gebruiken denk ik. Dat pasjessysteem lijkt me wat onaantrekkelijk. Ik betwijfel of er veel mensen zijn die zich officieel willen later registreren als "druggebruiker".. Controle op de kweek door liefhebbers ,en verkoop in gecontroleerde shops ,enkel aan meerderjarigen lijkt me toch beter. Anders krijgt het hele zaakje misschien al snel een onderkoeld en steriel karakter.

Moest er ooit sprake komen van een volledige legalisering van alle drugs zou de verkoop van de echte harddrugs (coke ,hero,enz..) volgens mij wel door de staat verdeeld en verbouwd moeten worden.
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
HeartCore a dit:
En waarom zou de overheid vrijstelling krijgen van het kweekverbod? Dat zou betekenen dat straks liefhebbers in Terneuzen die een plantje teveel op zolder of in de tuin hebben staan tegen het feit aan loopt dat ambtenaren zijn spullen en planten komen confisceren (en vernietigen), terwijl twee straten verderop andere ambtenaren diezelfde plant kweken om aan dezelfde doelgroep te leveren.

Volstrekt waanzinnig is het in mijn ogen maar goed, misschien zie ik het allemaal niet meer zo helder, ik blow tenslotte al bijna 25 jaar ;)

-----------------------------------------------------------------------------------
jah het thuiskweken, maar misschien zou het wel alsnog bij 5 eigen planten kunnen blijven net zoals nu toch ?

ik zie niet in waarom dat moet veranderen ... als "ambtenaartjes" gaan kweken .. verandert niets aan de mensen die thuis kweken .. want die gaan vaak toch niet naar de shop
misschien ziet de overheid dat ook wel zo..
en als ze het toch verbieden komt er alleen maar weer nieuw gezeik denk ik, omdat mensen toch graag hun eigen plantje die ze hun liefde hebben gegeven willen roken.

TheSearchForSoma a dit:
Dat pasjessysteem lijkt me wat onaantrekkelijk. Ik betwijfel of er veel mensen zijn die zich officieel willen later registreren als "druggebruiker"..

ik weet dat er in nijmegen zo'n shop zit "de Kronkel"
daar heb je al een pasjes systeem waar je je naam opgeeft, en er is een chillroom waar als je daar naar binnen wilt kunnen je vingerafdruk laat afnemen.
en die shop loopt heel erg goed.

ik vind het opzich .. wel weer een vorm van controle, netzoals zo'n chip onder je huid ofzo dat ze overal weten waar je naar binnen bent geweest enz enz

maar toch, maakt het mij niet echt veel uit als ze bij de overheid weten dat ik blow. meeste mensen zien zoiezo wel aan me dat ik blow dusja ;)
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
jah het thuiskweken, maar misschien zou het wel alsnog bij 5 eigen planten kunnen blijven net zoals nu toch ?

Ik heb is gehoord, dat het aantal toegestane planten per gemeente kan verschillen. Dit zou dan te maken moeten hebben met de APV van je gemeente, en kan dus per gemeente verschillen. Heeft iemand anders hier meer duidelijkheid over?

Groetjes,
Mysticwarrior.
 
Haut