Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Stoppen met blowen en Nachtmerrie's

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Hey mensen, afgelopen paar weken ben ik op vakantie geweest naar frankrijk. Als voorbereiding hiervoor had ik besloten om zoals elk jaar tijdelijk te stoppen met blowen. Ik droom normaal gesproken haast nooit, maar tot mijn verbazing krijg ik telkens wanneer ik tijdelijk stop met blowen, onwijs heftige nachtmerrie's. Eergisteren droomde ik bijvoorbeeld dat ik in een vreemd pakistaans land was en in de rij stond om veroordeelt te worden tot de doodstraf. Wat mij opvalt is dat veel van deze dromen te maken hebben met de doodstraf, of een geweldadige massa moord. Gelukkig weet ik telkens net op tijd te ontsnappen, maar toch vind ik het bizar dat mij dit elk jaar weer overkomt.

Nu vroeg ik mij af, of anderen ook last hebben van heftige dromen wanneer men is gestopt met blowen. Mijn ervaring is dus dat blowen infeitte mijn dromen onderdrukt. En daardoor vermoed ik, dat wanneer ik stop, ik de hele mik mak over mij heen krijg. Misschien is dit zo, omdat ik alles het hele jaar niet goed heb kunnen verwerken.

Dit jaar heb ik in iedergeval besloten om te blijven stoppen, tot dat de nachtmerrie's daadwerkelijk voorledig zijn opgehouden. Ook zat ik te denken om eens regressie therapie te gaan proberen, omdat ik toch sterk het idee heb dat die duistere nachtmerrie's misschien ook wel iets te maken kunnen hebben met een vorig leven.

Groetjes,
Mysticwarrior.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Ik heb eigenlijk nooit nachtmerries, ook niet als ik stop met blowen. Weet niet of het te maken heeft met het blowen.

Mijn advies is om inderdaad even goed te bedenken welk gevoel je van die dromen krijgt, welke gebeurtenissen in het dagelijkse leven dat gevoel triggeren bij jou en hoe jij met zulke gebeurtenissen omgaat. Het zoeken in een 'vorig leven' kan handig zijn om het een plek te geven, maar het helpt je niet om dat gevoel te integreren en het zo te veranderen.
 

Mara

Elfe Mécanique
Inscrit
29 Avr 2008
Messages
398
Dit is interessant. Wat gebeurd er tijdens paddestoelentrips (etc) met je? Verlopen die wel goed? Geen massamoorden/ter dood veroordelingen?

Ben je trouwens hard naar jezelf toe? Veeleisend?
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Forkbender a dit:
Ik heb eigenlijk nooit nachtmerries, ook niet als ik stop met blowen. Weet niet of het te maken heeft met het blowen.

Ik heb is ergens op een ander forum gelezen, dat iemand anders ook intense dromen kreeg na het stoppen met blowen, maar zover ik weet waren het dan geen nachtmerrie's. En om dat mij dit telkens gebeurd wanneer ik stop, begon ik dus te vermoeden dat het iets met blowen te maken had.

Forkbender a dit:
Mijn advies is om inderdaad even goed te bedenken welk gevoel je van die dromen krijgt, welke gebeurtenissen in het dagelijkse leven dat gevoel triggeren bij jou en hoe jij met zulke gebeurtenissen omgaat. Het zoeken in een 'vorig leven' kan handig zijn om het een plek te geven, maar het helpt je niet om dat gevoel te integreren en het zo te veranderen.

Ik ben mij behoorlijk bewust van mijn gevoelens, maar de angst die ik tijdens deze dromen heb vind ik nergens terug in mijn dagelijkse leven. Wat mij wel opvalt, is dat ik tijdens deze nachtmerrie's het op een gegeven moment voor gezien hou, waarna ik kort daarna ook wakker wordt. Het doet mij denken aan het ontsnappen of het vluchten voor mij angsten. Misschien dat ik mij toch echt is een keertje bewust moet worden van een dergelijke droom, zodat ik deze kan aansturen of wat dan ook.

Mara a dit:
Dit is interessant. Wat gebeurd er tijdens paddestoelentrips (etc) met je? Verlopen die wel goed? Geen massamoorden/ter dood veroordelingen?

Mijn trips zijn tot nu toe altijd wel te verdragen. Wel heb ik vaak behoorlijk last van angsten. Maar dit maakt mij ook wel weer nieuwsgierig. Ik heb bijvoorbeeld kort geleden een behoorlijk vreemde trip gehad, die ik nog steeds niet helemaal goed kan plaatsen. Ik zag namelijk allemaal mensen/alien achtige wezens vast aan een stok zitten, die vervolgens in de brand werd gestoken. De wezens/mensen op deze stok waren niet bang en leken eigenlijk tevreden. Ik moest hierbij denken aan aanhangers van het katharisme, een religieuze stroming rond het jaar 1200. Deze stroming is door de inquisitie vernietigt door middel van marteling en brandstapels.

Toch vind ik zelf dat ik wel redelijk goed de trips onderga, hoewel deze zeker mijn emoties flink door de war schoppen. Elke keer na een trip voel ik me dan ook wel weer geweldig en is het alsof ik weer een stukje gegroeit ben.

Mara a dit:
Ben je trouwens hard naar jezelf toe? Veeleisend?
Dat ligt er aan wat je onder hard verstaat. Misschien ben ik naar mij zelf toe wel veeleisend, ik heb namelijk behoorlijk te kampen met ADD/ADHD en probeer toch zoveel mogelijk dit te negeren en een zo normaal mogelijk leven te leiden. Maar of dit nu direct met de nachtmerrie's en vreemde trips valt te rijmen, dat weet ik niet.

Zelfs als persoon ben ik redelijk relaxt en vreedzaam. Ik ben zeer hoog gevoelig en ben zelfs veganist, omdat ik er zoveel mogelijk naar streef om geen mens of dier kwaad te doen. Vandaar dat ik deze nachtmerrie's ook niet kan vatten.

Allemaal erg vreemd.

Groetjes,
Mystic.
 
G

Guest

Invité
Ik merk ook dat als ik een tijd niet smoke ik hele intense en heftige dromen krijg.
Zijn overigens totaal niet negatief (gewoon ontiegelijk vaag)

Maar wel vreemd.
Misschien is er iets wat je moet oplossen of is er iets wat je jezelf onderbewust probeerd te vertellen?
 

Lion

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Avr 2007
Messages
2 290
Heb ik ook.

Maar als je stopt niet boem baf in ene keer stoppen. Stilletjes aan minderen. Dan komt het wel goe
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Mijn ervaring is dus dat blowen infeitte mijn dromen onderdrukt. En daardoor vermoed ik, dat wanneer ik stop, ik de hele mik mak over mij heen krijg.
Ik vraag me af of cannabis dromen wel onderdrukt. Wordt de REM-slaap werkelijk minder intens? Of zouden stoners zich minder dromen herinneren omdat ze op een andere manier wakker worden? Is het wel belangrijk om je dromen te herinneren, of is het proces van dromen op zich al psyche-regenererend genoeg?

In 2005 en 2006 onderbrak ik elke drie weken mijn wietinname enkele dagen. Ik bemerkte bij mezelf daarbij nooit een drastische wijziging van mijn droomintensiteit.
 

Soulcatcher

Elfe Mécanique
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
434
Als ik een tijdje minder blow zijn mijn dromen wel intenser. Ik moet zeggen dat ik echt de raarste dingen droom, vaak over dingen die veel mensen eng zouden vinden (confrontaties, vluchten/achtervolgingen, doodgaan, etc).. Maar op een of andere manier heb ik er totaal geen moeite mee. Ik wordt rustig wakker en ben me er altijd van bewust dat het een droom is, het is bijna alsof ik dat tijdens de droom ook al weet. Soms is er een duidelijke link met het dagelijks leven, maar vaak ook niet. Ook bezoek ik vaak dezelfde plaatsen in dromen, alsof het echt een versie van mezelf in een andere wereld is.

Ik kan me dus wel vinden in je constatering. Je kan het beste zelf bepalen wat de oorzaak is.. Je zou kunnen proberen het een tijdje door te zetten om te kijken hoe het gaat, maar als je er echt veel last van krijgt misschien toch andere maatregelen nemen.
 

glesse

Neurotransmetteur
Inscrit
20 Juil 2007
Messages
56
Ik herken deels wat je zegt.
Als ik blow onthoudt ik nauwelijks dromen. Als ik stop begint het, en de laatste keer realistischer dan ooit tevoren, inclusief geuren, voelen enzovoort... Het waren niet echt nachtmerries, eerder confrontaties waar ik niet aan toe kwam als ik nog blowde...
Nu ben ik inmiddels 2,5 maand gestopt, en zijn de heftige dromen voorbij, en eigenlijk de dromen in het algemeen ook weer..
Wel begin ik langzaamaan ook weer meer behoefte te krijgen aan blowen, iets wat ik niet heb gehad de afgelopen 2,5 maand.

Hoe is het er nu mee?
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Space-is-the-Place a dit:
Ik merk ook dat als ik een tijd niet smoke ik hele intense en heftige dromen krijg.
Zijn overigens totaal niet negatief (gewoon ontiegelijk vaag)

Interessant, dan schijnen toch meerdere mensen dit te herkennen. Wat mij opvalt is dat die dromen niet direct beginnen na het stoppen, maar bij mij na ongeveer een week anderhalf week. Op de heftige massa moorden na, zijn het bij mij ook meer confrontatie's etc, dan echt nachtmerrie's. Maar het zijn wel dromen die echt iets duidelijk proberen te maken, die ik normaal dan ook niet snel zou hebben.

CaduceusMercurius a dit:
Ik vraag me af of cannabis dromen wel onderdrukt. Wordt de REM-slaap werkelijk minder intens? Of zouden stoners zich minder dromen herinneren omdat ze op een andere manier wakker worden? Is het wel belangrijk om je dromen te herinneren, of is het proces van dromen op zich al psyche-regenererend genoeg?

Ik zou ook graag een duidelijk antwoord willen hebben op deze vragen. Ik denk dat stoners die vlak voor het slapen gaan, wat ik zelf ook deed, hun dromen minder goed kunnen herrineren. Wat mij nu op het moment opvalt is dat ik duidelijk minder diep slaap en eigenlijk na zo'n intense droom direct wakker word.

Daarnaast denk ik wel dat dromen belangrijk is, teminste mijn dromen proberen absolluut iets duidelijk te maken. En ik denk dat het daarbij wel handig is om je dromen te kunnen herinneren. Maar wie weet, doet het er niet toe en gaat het slechts om het verwerken of wat dan ook.

Soulcatcher a dit:
Als ik een tijdje minder blow zijn mijn dromen wel intenser. Ik moet zeggen dat ik echt de raarste dingen droom, vaak over dingen die veel mensen eng zouden vinden (confrontaties, vluchten/achtervolgingen, doodgaan, etc).. Maar op een of andere manier heb ik er totaal geen moeite mee. Ik wordt rustig wakker en ben me er altijd van bewust dat het een droom is, het is bijna alsof ik dat tijdens de droom ook al weet. Soms is er een duidelijke link met het dagelijks leven, maar vaak ook niet. Ook bezoek ik vaak dezelfde plaatsen in dromen, alsof het echt een versie van mezelf in een andere wereld is.

Dit is voor mij dus ook heel herkenbaar, hoewel de massa moorden dan toch echt wel een impact op mij maken. Meer in de zin dat het een hoop vragen oproept en ik niet snap waarom deze zich voordoen.

glesse a dit:
Nu ben ik inmiddels 2,5 maand gestopt, en zijn de heftige dromen voorbij, en eigenlijk de dromen in het algemeen ook weer..

Ik ben benieuwd of dit bij mij ook het geval zal zijn....... Vannacht heb ik teminste gewoon gedroomd, niet echt bijzonder intens. Maar de intense dromen deden zich tot nu toe ook om de dag en soms om de 2 dagen voor.

glesse a dit:
Hoe is het er nu mee?

Nou op zich wel goed, ik ben iemand die graag opzoek gaat naar mij zelf, dus deze nachtmerrie's of intense dromen roepen bij mij wel interesse op :)

Maar nogmaals, ik vind het verbijsterend dat toch veel mensen dit herkennen. Ik begin mij nu dan ook aftevragen of hier stiekem niet al een onderzoek over bestaat. Ik wil nu in iedergeval meer gaan uitzoeken over dromen.

Groetjes,
Mystic.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik wil nu in iedergeval meer gaan uitzoeken over dromen.
Ik ook! Het is een fascinerend onderwerp. Overigens hoorde ik gisteren van Mara dat 'mijn' idee om DMT intraveneus toe te dienen tijdens de REM-slaap al door Rick Strassman voorgesteld werd aan het einde van zijn boek DMT Spirit Molecule. Blijkbaar heb ik dat idee onbewust onthouden, maar was ik vergeten dat ik het ergens gelezen had.
 

ProStoner

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Juin 2004
Messages
1 974
hmmm

Ik merk meestal als ik een week niet heb geblowd dat ik ineens 3-4 dromen per nacht herinner.
maar dat is ook maar voor een 1 of 2 weken en dan droom ik weer net zo weinig of veel... tis bij mij echt altijd anders :)
en nachtmerries heb ik al niet meer sinds ik klein ben, wel dromen die 1000 keer erger zijn dan de nachtmerries die ik vroeger had.
Maar mijn interpretatie van een droom en tijdens de droom zijn heel erg veranderd dat ik een droom niet meer zie als een nachtmerrie en schreeuwend wakker word
ik droom gewoon verder en zie wel wat er gebeurd

soms kun je wel janken in je droom omdat er mensen doodgaan die je dierbaar zijn, maar nog steeds zie ik het niet echt als nachtmerrie
ik maak wel verschil tussen een leuke en minder leuke droom maar het verschil is gewoon niet meer zo groot als vroeger toen ik klein was.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
mysticwarrior a dit:
Ik heb is ergens op een ander forum gelezen, dat iemand anders ook intense dromen kreeg na het stoppen met blowen, maar zover ik weet waren het dan geen nachtmerrie's. En om dat mij dit telkens gebeurd wanneer ik stop, begon ik dus te vermoeden dat het iets met blowen te maken had.
Dat herken ik ook wel, herinner me zelf ook beter mijn dromen als ik een tijdje niet heb geblowd. Maar ik weet wel dat zelfs als ik blow ik hele intense dromen heb, ze zijn alleen wat sneller uit mijn geheugen. :lol:
Ik ben mij behoorlijk bewust van mijn gevoelens, maar de angst die ik tijdens deze dromen heb vind ik nergens terug in mijn dagelijkse leven. Wat mij wel opvalt, is dat ik tijdens deze nachtmerrie's het op een gegeven moment voor gezien hou, waarna ik kort daarna ook wakker wordt. Het doet mij denken aan het ontsnappen of het vluchten voor mij angsten. Misschien dat ik mij toch echt is een keertje bewust moet worden van een dergelijke droom, zodat ik deze kan aansturen of wat dan ook.
Wat je vaak hoort is dat anderen in dromen aspecten van jezelf zijn die je in het dagelijks leven niet altijd toelaat. Wat je zegt over jouw ADD en dat je dit probeert te negeren past op zich wel in het idee van Mara dat je hard bent naar jezelf (een deel van jezelf ter dood veroordeeld). Misschien veroorzaakt deze zelf-veroordeling de angst en pijn in je dromen. Probeer eens te praten met je ADD, of als dat niet lukt, met degenen die je veroordelen in je dromen. :wink:
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
Regelmatig blowen en dromen gaat niet samen...

Dit is een vrij algemene blowerskwaal. Heb dit al verschrikkelijk vaak gehoord en heb er zelf ook last van. Niet geheel toevallig als ook ik op vakantie ga en niets te roken heb. Geen last van nachtmerries by the way...

Weet alleen niet of er daadwerkelijk niet gedroomd wordt of dat ze simpelweg niet worden herinnerd. Ik gok op optie 2.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Dit is een vrij algemene blowerskwaal. Heb dit al verschrikkelijk vaak gehoord en heb er zelf ook last van.
In welk opzicht last?
Ik denk dat je pas kunt zeggen dat je last hebt van een gebrek aan dromen als je overdag problemen krijgt, zoals een psychose of een andere cognitieve aandoening. Functioneer je goed (emotioneel, intellectueel enz.) dan maakt het echt niet uit dat je je dromen niet kunt herinneren.

Misschien is het juist wel goed als je je dromen niet kunt herinneren. Ik verdenk cannabis er namelijk van voornamelijk goede dingen voor ons te doen, en het gebrek aan droomherinneringen zou daar wel eens een voorbeeld van kunnen zijn.

Ik inhaleer elke avond wel een paar balonnen Nederwiet en sta 's ochtends op zonder stil te staan bij wat ik gedroomd heb (tenzij de droom over :heart: ging). En voor zover ik weet zit het met mijn cognitief functioneren wel snor.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
OK, 'last' is een groot woord.

Maar als ik een tijdje niet blow, dan komen de dromen vanzelf terug. En op 1 of andere manier vind ik dat wel prettig...
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Forkbender a dit:
Wat je vaak hoort is dat anderen in dromen aspecten van jezelf zijn die je in het dagelijks leven niet altijd toelaat. Wat je zegt over jouw ADD en dat je dit probeert te negeren past op zich wel in het idee van Mara dat je hard bent naar jezelf (een deel van jezelf ter dood veroordeeld). Misschien veroorzaakt deze zelf-veroordeling de angst en pijn in je dromen. Probeer eens te praten met je ADD, of als dat niet lukt, met degenen die je veroordelen in je dromen. Wink

Praten met mijn ADD? Tja alles is in je dromen immers mogelijk, maar je eerst bewust worden van het feit dat je droomt en dan er ook nog is aan denken om met mijn add te praten, is niet zo heel erg simpel. Maar een hartig gesprek met die genen die mij willen veroordelen, dat moet er toch is een keertje van komen :p

CaduceusMercurius a dit:
Ik verdenk cannabis er namelijk van voornamelijk goede dingen voor ons te doen, en het gebrek aan droomherinneringen zou daar wel eens een voorbeeld van kunnen zijn.

Op zich heeft cannabis ongelooflijk veel voordelen, het is een geweldige plant met ongelooflijk prachtige eigenschappen. Maar toch vind ik het wel vreemd dat het blijkbaar bij veel mensen dromen onderdrukt. En dat de dromen in eens intens terug komen wanneer men een korte periode stopt. Daarnaast bevatten dromen bij veel mensen ook wel regelmatig positieve en waardevolle boodschappen, die je dan met blowen dus ook onderdrukt. Het hele fenomeen dromen is in iedergeval een complex iets.

groetjes,
mystic :)
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
Wat ik gelezen heb en voor werkte was dat wanneer je droomt dat je achtervolgd werd door een evil entiteit, dat je je gewoon moest omdaaien en dat het dan meestal een onschuldig wezen is. Sinds ik onder andere daarmee de angst van nachtmeries heb leren omarmen heb ik er nooit meer last van. Misschien kun je hieruit wat toepassen op je eigen nachtmerries... ik kan er ook maar over speculeren, je moet gewoon een oplossing zoeken waar je in gelooft denk ik.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
IMO heeft wekelijks cannabis gebruik weinig meerwaarde voor de psychonaut.

Zou het eerder eens in de maand aanraden. En dan forse pure teugen om het psychedelisch te maken.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Meduzz a dit:
Misschien kun je hieruit wat toepassen op je eigen nachtmerries... ik kan er ook maar over speculeren, je moet gewoon een oplossing zoeken waar je in gelooft denk ik.

Dit kan inderdaad wel kloppen wat jij zegt, ik heb dit ook vaker gelezen. Maar ja het probleem zit hem natuurlijk in het bewust worden dat je aan het dromen bent. Maar als je jezelf eenmaal bewust kan worden, dan schijnt dit wel de manier te zijn.

Brugmansia a dit:
IMO heeft wekelijks cannabis gebruik weinig meerwaarde voor de psychonaut.

Zou het eerder eens in de maand aanraden. En dan forse pure teugen om het psychedelisch te maken.

Min of meer, terrence zijn advies ;) Ik zat er ook aan te denken om voortaan eens in de 2 maanden gewoon een spacecake te gaan opeten, aangezien dit nogal een effective manier is om cannabis te gebruiken.

"The best way to do cannabis is to do it rarely, in silent darkness and then smoke massive amounts to the point where you realize: O my God, I did TOO much!:

Terence Mckenna

Groetjes,
Mystic.
 
Haut