Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Soort tarwe wel of niet belangrijk?

svenjansen

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Mai 2009
Messages
98
Hallo,

Ik ben al een tijd aan het proberen om paddos op tarwe korrels te kweken, maar er vormen zich maar geen paddos. Het mcyelium groeit er zeker wel op, maar als ik de bak overzet naar het terrarium komen er nog steeds alleen maar van die kleine knopjes tevoorschijn na een aantal weken. Dat worden uiteindelijk geen paddestoelen. Mijn vraag is, gebruik ik wel de juiste tarwe?
En moet je - nadat je de met mycelium gekoloniseerde tarwe in een bakje hebt gedaan - , dit bakje nog vol laten lopen met water, net als bij een growkit? Ik heb hier slechte ervaring mee, zelfs als ik watersto peroxide erbij gebruik krijg ik besmetting met gist of groene schimmel(geen blue bruising).

Groet, Sven
 

svenjansen

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Mai 2009
Messages
98
Ps de tarwe die ik gebruik is licht van kleur en komt van zo'n turks winkeltje, 1 euro per kilo of zo.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
Als er mycelium groeit en je krijgt ook nog een keer de pinheads (paddo's op z'n kleinst), dan ligt het denk ik niet aan de tarwe.

Kan je wat meer zeggen over de omstandigheden? temperatuur, luchtvochtigheid etc... Ik denk eerder dat het daar aan ligt.

1 foto doet meer dan 100 woorden by the way...
 

svenjansen

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Mai 2009
Messages
98
De omstandigheden zijn dezelfde als waar mijn rijstmeelcakes het gewoon goed bij doen; 95%-99% luchtvochtigheid, 22 - 25 graden celcius. CO2 kan weg door gaatjes in terrarium en door regelmatig even wapperen komt verse lucht in de bak.

Maar idd een foto zegt meer dan duizend woorden, waar / hoe kan ik die hier opzetten?

Ps zou het kunnen dat de dikte van het substraat oftewel de hoogte van de bak niet hoog genoeg is?
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Gebruik je wel een casinglaag over je gekoloniseerde tarwekorrels?? Doe je dat niet, dan kan het zijn dat er problemen zijn met fruiten, door vochttekort. Meestal wordt óf rijstmeelcakes gemaakt met vermiculiet om extra vocht vast te houden, of hele granen met een casinglaag. Niet puur hele granen.

Als je tarwe wel koloniseert dan lijkt het me als substraat verder prima. Wel gebruiken de meeste kwekers geloof ik biologisch graan als substraat, dan weet je zeker dat er geen fungiciden o.i.d. op zitten. Ook worden graansoorten als rogge en gerst meer gebruikt dan tarwe.

Laten vollopen met water ('dunken') wordt normaal pas na de eerste flush gedaan. Ik snap ook niet zo goed waarom ze je dat bij kweeksets direct laten doen. Misschien verzenden ze die sets wat droger, om redenen van gewicht?
 

svenjansen

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Mai 2009
Messages
98
Jazaker ik gebruik altijd vermiculiet, vocht is het probleem denk ik niet. Maar wat dan wel is de vraag!?

Kan iemand misschien zeggen waar ik het beste gerst of rogge kan kopen, waar wel succes mee word behaald? Rogge is bij de bakker niet eens verkrijgbaar hier!!
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
svenjansen a dit:
Jazaker ik gebruik altijd vermiculiet, vocht is het probleem denk ik niet. Maar wat dan wel is de vraag!?

Kan iemand misschien zeggen waar ik het beste gerst of rogge kan kopen, waar wel succes mee word behaald? Rogge is bij de bakker niet eens verkrijgbaar hier!!
Molens of biologische/'reform' winkels. Daar is vaak keus uit allerlei soorten graan.
 

svenjansen

Neurotransmetteur
Inscrit
4 Mai 2009
Messages
98
Akwarius heb ik nu ook ja, van de natuurwinkel. Ziet er iets anders uit dan de tarwe van turkse winkel. Maar nu is de vraag, hoe DIK moet de laag met korrels zijn straks, als ik ze in het bakje doe? En hoe zorg je ervoor dat zo'n plastic bakje steriel / schoon is?
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
svenjansen a dit:
Akwarius heb ik nu ook ja, van de natuurwinkel. Ziet er iets anders uit dan de tarwe van turkse winkel. Maar nu is de vraag, hoe DIK moet de laag met korrels zijn straks, als ik ze in het bakje doe? En hoe zorg je ervoor dat zo'n plastic bakje steriel / schoon is?
Google maar eens, genoeg info. Een paar (2-4, zoiets) cm lijkt me het meest gebruikelijk. Bakjes maak ik zelf vantevoren schoon door even met spiritus er doorheen te vegen en dan een paar minuutjes te laten drogen.
 
Haut