Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Paddo's v.s. artikel 6 van de Nederlandse Grondwet

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Met betrekking tot de voorbereidingen om paddo's in de toekomst te verbieden in Nederland, leek het mij nuttig om een onderwerp aan te maken m.b.t. artikel 6 van de Nederlandse Grondwet.

Paddo's en religies (=godsdienstvrijheid, verbod onmogelijk vanwege artikel 6 vd. Grondwet).

Paddo's worden in Nederland al eeuwen gebruikt in de Nederlandse (oer-)religies van Druïden en Sjamanen. Het is tot op heden niet duidelijk of deze religies nog steeds gebruik mogen maken van Paddo's door hun recht op godsdienstvrijheid zoals vastgelegd artikel 6 van de Grondwet (let ook op punt 2, die is ook zeker niet onbelangrijk):

Artikel 6 Grondwet

1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.

Bron citaat Grondwet: http://www.ivir.nl/wetten/nl/art6Grondwet.html
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
HappyMind a dit:
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Dat betekent dus eigenlijk: iedereen moet kunnen doen waar hij zin in heeft en waartoe hij zich geroepen voelt, als het maar binnen de wet valt. Het bezitten van paddo's valt over een paar maanden niet meer binnen de wet, dus het stemt prima met dit artikel overeen, dat paddo's niet meer mogen.

Wat de strekking/geest van de wet betreft ben ik het helemaal met je eens, paddo's gebruiken/je geest verruimen is een belangrijke vrijheid. Maarja, voor LSD geldt dan hetzelfde, en dat kon ook verboden worden. Paddo's zullen geen uitzondering zijn.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Paddo's worden in Nederland al eeuwen gebruikt in de Nederlandse (oer-)religies van Druïden en Sjamanen.
Maar niet verkocht in toeristenboutiques en smartshops. De minister wil simpelweg dat paddestoelen niet meer via winkels verkocht worden. Van religieus gebruik is hij zich, net als 99,9% van alle Nederlanders, niet bewust. Paddo's worden niet vooral in Amsterdam verkocht omdat dat de religieuze hoofdstad van Europa is. Integendeel!

Omdat paddo's vooral bekend zijn uit Amsterdam, is het logisch dat de paddo onder de meeste mensen de reputatie heeft van een party drug, een hedonistisch middel, iets wat je neemt nadat je in het Red Light District een joint hebt gerookt.

Waar is die paddo-religie vandaag de dag? Waar is de bankrekening van de paddo-religie waarmee we die rechtzaak kunnen betalen? Waar is het gebouw waar de leden bijeenkomen? Waar is het leden- en donateursbestand?

Die zijn er allemaal niet en zullen er ook niet komen. De enigen die op dit moment in het bezit zijn van adressen en geld zijn de smartshops.
 

HeartCore

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
22 Août 2004
Messages
5 284
Ik ben bezig met een site op te zetten waar mensen die paddo gebruik als religie zien en hier een standpunt over in willen nemen, dit kunnen doen. Mijn eigen verklaring op de site zal bestaan uit een uitleg over mijn levensovertuiging en een weigering (plus argumentatie) van het aanstaande verbod en de mededeling dat ik nog meer mijn best ga doen om de paddo te verspreiden en mensen ermee bekend te maken.

Voor de rest ga ik er geen energie in steken. Ze doen maar in Den Haag. Mijn vriendin en ik zijn inmiddels op het punt gekomen dat we ons ervaren en verantwoordelijk genoeg achten om mensen en groepen te gaan begeleiden wat we dan ook gaan doen. Zowel Klink als Ballin als Balkenende zijn van harte welkom eens samen met ons te gaan reizen en kennis te nemen van dit wereldwonder. Liefdevolle begeleiding, ook voor christenen.

Een verbod gaat ons niet tegenhouden.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
JJJ a dit:
HappyMind a dit:
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
Dat betekent dus eigenlijk: iedereen moet kunnen doen waar hij zin in heeft en waartoe hij zich geroepen voelt, als het maar binnen de wet valt. Het bezitten van paddo's valt over een paar maanden niet meer binnen de wet, dus het stemt prima met dit artikel overeen, dat paddo's niet meer mogen.

De Grondwet staat boven de andere wetten.
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Forkbender a dit:
JJJ a dit:
HappyMind a dit:
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
De Grondwet staat boven de andere wetten.
Maar dan mag er nog wel in de grondwet gezegd worden, dat een bepaalde vrijheid 'behoudens verantwoordelijkheid volgens de wet' is. Anders was die toevoeging onzin. Omdát de grondwet boven de andere wetten staat, moet erin genoemd worden, dat die vrijheid van godsdienst/overtuiging er wel is, maar wel binnen de wet moet passen. Anders zou het onduidelijk zijn, dan zou misschien wel álles mogen (b.v. uit levensovertuiging een ander vermoorden). Tenminste, zo interpreteer ik het :)
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
JJJ a dit:
Forkbender a dit:
JJJ a dit:
HappyMind a dit:
1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
De Grondwet staat boven de andere wetten.
Maar dan mag er nog wel in de grondwet gezegd worden, dat een bepaalde vrijheid 'behoudens verantwoordelijkheid volgens de wet' is. Anders was die toevoeging onzin. Omdát de grondwet boven de andere wetten staat, moet erin genoemd worden, dat die vrijheid van godsdienst/overtuiging er wel is, maar wel binnen de wet moet passen. Anders zou het onduidelijk zijn, dan zou misschien wel álles mogen (b.v. uit levensovertuiging een ander vermoorden). Tenminste, zo interpreteer ik het :)

Ik zie het juist als een kader waarbinnen andere wetten kunnen ontstaan. De grondwet stelt het recht van vrijheid van levensovertuiging veilig, alhoewel er grenzen zijn die verderop worden bepaald. Elke wet moet deze vrijheid in stand houden en niet naar willekeur inperken. Ik denk dat er wel degelijk een conflict is, omdat namelijk nooit is bewezen dat paddo's gevaarlijk zijn, laat staan voor de mensen om de paddo-gebruiker heen. Zeker als je het tweede lid van dit artikel in ogenschouw neemt: dat de wet alleen regels mag stellen buiten gebouwen en besloten plaatsen. Als jij lekker in je eigen huis of tuin paddo's wil nemen wegens jouw levensovertuiging dan MAG dat.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Zeker als je het tweede lid van dit artikel in ogenschouw neemt: dat de wet alleen regels mag stellen buiten gebouwen en besloten plaatsen. Als jij lekker in je eigen huis of tuin paddo's wil nemen wegens jouw levensovertuiging dan MAG dat.
Hm, interessant.
 

skrudge

Alpiniste Kundalini
Inscrit
10 Déc 2005
Messages
694
sjamanisme is geen religie. Sjamanen bestaan als 'adviseurs', 'doktoren' en 'boodschappers' en beleiden vaak een andere religie, of beoefenen hun technieken binnen een andere religie. Er vaker niet dan wel sprake van gebruik van hallucinogenen, omdat er sjamanistische technieken zijn waarmee de beoefenaar in trance kan komen.
Denk hierbij aan dans, zingen, muziek maken, vasten of uitputting. Deze technieken zijn de kern van het sjamansme, en hallucinogenen dienen als toevoeging of vervanger van deze technieken als ze verloren zijn gegaan.

Puur ter informatie trouwens, niets geen aanval :wink:
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
skrudge a dit:
Denk hierbij aan dans, zingen, muziek maken, vasten of uitputting. Deze technieken zijn de kern van het sjamansme, en hallucinogenen dienen als toevoeging of vervanger van deze technieken als ze verloren zijn gegaan.
Hoe kom je daar nou bij? Volgens mij draai je de zaken helemaal om.

Muziek en dans op zich zijn niet in staat visioenen op te wekken, in ieder geval niet snel, en zijn om die reden inferieur aan de inname van hallucinogenen/ psychedelica/ entheogenen. Langdurig vasten en uitputting zijn slecht voor de gezondheid en om die reden inferieur aan de inname van bewustzijnsverruimende tryptamines.

Wanneer de kennis van deze planten verloren gaat, nemen mensen hun toevlucht tot minder effectieve en ongezonde methodes.

Muziek en dans hebben, net als cannabis en meditatie, het voordeel dat ze dagelijks toegepast kunnen worden, terwijl ayahuasca en paddestoelen maximaal twee keer per week ingenomen kunnen worden. Maar muziek, dans, meditatie, vasten en meer van dat soort methoden zijn bijzonder ineffectief (wat betreft het doen van sjamanistisch werk) vergeleken bij de ware hallucinogenen.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Ik ben bezig met een site op te zetten waar mensen die paddo gebruik als religie zien en hier een standpunt over in willen nemen, dit kunnen doen. Mijn eigen verklaring op de site zal bestaan uit een uitleg over mijn levensovertuiging en een weigering (plus argumentatie) van het aanstaande verbod en de mededeling dat ik nog meer mijn best ga doen om de paddo te verspreiden en mensen ermee bekend te maken.

Voor de rest ga ik er geen energie in steken. Ze doen maar in Den Haag. Mijn vriendin en ik zijn inmiddels op het punt gekomen dat we ons ervaren en verantwoordelijk genoeg achten om mensen en groepen te gaan begeleiden wat we dan ook gaan doen. Zowel Klink als Ballin als Balkenende zijn van harte welkom eens samen met ons te gaan reizen en kennis te nemen van dit wereldwonder. Liefdevolle begeleiding, ook voor christenen.

Een verbod gaat ons niet tegenhouden.

Klinkt super :) Ik denk dat je het boek al wel gelezen zal hebben , maar kun je het boek "The Secret Chief reveald"? Dit gaat ook over iemand die therapeutische sessies gaf met lsd. Als je het nog niet kende dan Is het misschien wel een erg interessant boek voor je, als je van plan bent om groeps/persoonlijke sessies te gaan doen. Het staat zeker vol met adviezen en praktische tips die je kan gebruiken.

Groetjes,
Mystic.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
God (dem)
1 het Opperwezen, de Schepper, de Geest waardoor en waarin alles is, zoals Hij bij monotheïsten, vooral bij joden en christenen genoemd wordt

god·be·le·ving (dem)
1 (persoonlijke) wijze waarop men God beleeft

--------

Het Sjamanistische bestaan rust op de geest en het bewustzijn. Bovendien is DMT door het hoogste Amerikaanse gerechtshof als legaal bestempeld binnen bepaalde kringen met als letterlijk uitspraak 'omdat deze sacramenten mensen dichter bij God brengen'.

Ieder mens zou anders formeel strafbaar zijn aangezien we allemaal vanuit de natuur uit, DMT aanmaken.

Maar diezelfde natuur, maakt ook paddestoelen aan. Dan zouden grondbezitters ook vervolgd moeten worden.

Bovendien is God volgens de Nederlandse taal ook de schepper zoals Christenen hun geloof beleven met de Bijbel. Exact hetzelfde woord God, wordt in sjamanistische betekenis weergegeven.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
@CM & Skrudge:

Maakt het echt uit welke technieken origineel zijn? Ik denk dat ze elkaar heel goed kunnen aanvullen. Entheogenen zonder ritueel/structuur/psychologische instelling o.i.d. kan heel snel vervallen tot 'vet mooie kleurtjes zien'. De andere kant op kunnen meditatie en dergelijke op niets uitlopen als er niet op een bepaald moment een doorbraak plaatsvindt. Entheogenen kunnen helpen bij een dergelijke doorbraak maar zijn niet altijd noodzakelijk. Over het algemeen geldt bij dit soort dingen dat je nodig hebt wat je denkt nodig te hebben om in een bepaalde geestestoestand terecht te komen. Deze toestanden zijn toegankelijk, de barrieres scheppen we zelf. Als je deze in jezelf weet te doorbreken, heb je geen technieken of middelen meer nodig. In zekere zin helpen de technieken en entheogenen je dus over een barriere heen, maar kunnen ze uiteindelijk zelf een barriere worden. Vandaar het Zen-spreekwoord:

"If you see Buddha on the road, kill him."
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
HeartCore a dit:
Ik ben bezig met een site op te zetten waar mensen die paddo gebruik als religie zien en hier een standpunt over in willen nemen, dit kunnen doen. Mijn eigen verklaring op de site zal bestaan uit een uitleg over mijn levensovertuiging en een weigering (plus argumentatie) van het aanstaande verbod en de mededeling dat ik nog meer mijn best ga doen om de paddo te verspreiden en mensen ermee bekend te maken.

Voor de rest ga ik er geen energie in steken. Ze doen maar in Den Haag. Mijn vriendin en ik zijn inmiddels op het punt gekomen dat we ons ervaren en verantwoordelijk genoeg achten om mensen en groepen te gaan begeleiden wat we dan ook gaan doen. Zowel Klink als Ballin als Balkenende zijn van harte welkom eens samen met ons te gaan reizen en kennis te nemen van dit wereldwonder. Liefdevolle begeleiding, ook voor christenen.

Een verbod gaat ons niet tegenhouden.

Hearthcore je bent een man naar mijn hart.
Dat je mensen wilt gaan begeleiden klinkt erg positief.
Ik ben heel nieuwsgierig hoe jullie dat aan gaan pakken.


Ik hoop dat naast Klink, Ballin en Balkenende ook ik welkom ben om deel te nemen aan jullie ceremonie. :lol:
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Maakt het echt uit welke technieken origineel zijn?
Nee, niet echt. Wat wel uit maakt is hoe effectief ze zijn, en gezond. En in hoeverre ze onafhankelijk van de andere technieken kunnen bestaan. We weten allemaal wat er gebeurt met muziek als zowel de muzikanten als het publiek geen entheogenen gebruiken: zeurderige liefdesliedjes, Duitse volksdans, chansons, Marco Borsato, jumpstyle, gospelrock... Welke voorbeelden zijn er van intense trancemuziek voortgebracht door niet-entheogenen-gebruikende muzikanten of volkeren? Muziek kan dus niet zonder entheogenen, maar entheogenen kunnen in principe wel zonder muziek. Ik ben het helemaal met je eens dat de diverse technieken elkaar kunnen aanvullen, maar zonder entheogenen zijn de andere technieken niet in staat een intensieve verandering van het bewustzijn te bewerkstelligen. Daarom ben ik van mening dat entheogenen de kern zijn van het sjamanisme (oeps, een vage term), niet "dans, zingen, muziek maken, vasten of uitputting."

Als je door India reist zie je allerlei Sadhus die niet anders doen dan dansen, zingen, muziek maken, vasten en zichzelf op allerlei manieren uitputten. Het probleem dat ze hebben: de identiteit van Soma is verloren gegaan. Ze hebben enkel cannabis en datura, geen van beiden tryptamine entheogenen. Om toch verlichting te bereiken, een ideaal dat door het entheogene verleden van het land sterk leeft, onderwerpen ze zichzelf aan allerlei vormen van zelfkastijding (de tyagis) of een ingebeelde devotie voor een godheid (de bhaktas) met de bijhorende zoetsappige reli-liefdesliedjes (bhajans). Allemaal vasten ze twee keer per maand of meer, en zingen elke ochtend, middag en avond allemaal liederen, als ze daar door hun gelofte van het reciteren van 96.000 mantras per dag al aan toekomen. Het lijkt alsof ze allemaal heel heilig en verlicht zijn, maar ze zitten er allemaal naast, en hun weg leidt nergens toe, zeker niet tot verlichting. Hetzelfde kan gezegd worden van andere volkeren (denk aan het Midden-Oosten) die heel druk in de weer zijn met muziek, gebeden, vasten en wat al niet meer, maar geen toegang hebben tot entheogene planten.

Omgekeerd heb je geen muziek nodig om met entheogenen een ervaring van verlichting te hebben. En als er nog geen trancemuziek bestond, dan wordt die gauw gemaakt door muzikanten die de entheogene ervaring hebben ondergaan, zoals we hebben gezien na de ontdekking van LSD.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Entheogenen zijn geen garantie voor goede muziek. Er is genoeg door entheogenen geïnspireerde muziek waar ik niets aan vindt.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
magickmumu a dit:
Entheogenen zijn geen garantie voor goede muziek. Er is genoeg door entheogenen geïnspireerde muziek waar ik niets aan vindt.
Klopt, maar dat is hier niet echt relevant.
 
G

Guest

Invité
CaduceusMercurius a dit:
We weten allemaal wat er gebeurt met muziek als zowel de muzikanten als het publiek geen entheogenen gebruiken: zeurderige liefdesliedjes, Duitse volksdans, chansons, Marco Borsato, jumpstyle, gospelrock...

Dan heb je denk ik nog niet genoeg muziek gehoord :roll:
 
Haut