Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Nederlandse Wiki over psychonaut

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Goed werk.

aantal opmerkingen:
-psychonaut komt niet uit het Oud-Grieks. het is een samenstelsel van twee Oud-Griekse woorden Psyche en Nautes, die in het Oud-Grieks nooit samen werden getrokken. Jonathan Ott meent dat de 20e eeuwse Duitse schrijver Ernst Junger de eerste was die de term gebruikte.

-Mescaline is al eind 19e eeuw geisoleerd en werd ook vanaf toen regelmatig gebruikt door de elite/bohemiens.

-Goa psytrance is een beetje dubbelop. Goa trance of psytrance zou ik er van maken.

-Veel psychonauten roken ook gewoon wiet of hasj. Vaporizen/spacecake is als ik om me heen kijk vrij uniek.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
De link naar Morning Glory verwijst naar het artikel over het dorpje Morning Glory in de VS, dat is volgens mij niet de bedoeling. :p
Volgens mij is er ook geen Nederlands artikel over Morning Glory, maar voor Blauwe Winde of Klimmende Blauwe Winde kan ik ook geen artikel vinden.
Ik weet wel dat er een artikel over is, maar weet zo even niet hoe het heet.

Verder prima artikel!
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
OK, alles aangepast.
 

achilless

Sale drogué·e
Inscrit
29 Juil 2006
Messages
814
misschien nog iets zeggen over het verantwoordelijk trippen (met tripsitter e.d.) ofzo ?
Zeer goede initiatief van jou 8)

EDIT: staat er al, had erover gelezen.
Maar ik durf te wedden dat er binnen de 5dagen een of andere knul de neutraliteit van het artikel in twijfel zal willen brengen, wedde ? :roll:
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Zoiets zou wel te verwachten zijn ja. Maar tot dusver heb ik niet echt dingen kunnen bespeuren die eenzijdig zijn, ik vind het redelijk neutraal belicht allemaal. Om feiten kunnen die controleurs toch niet heen.
 

achilless

Sale drogué·e
Inscrit
29 Juil 2006
Messages
814
"een psychonaut is iemand die ... is" ipv " een psychonaut is iemand die zichzelf beschrijft als..." is voldoende om de neutraliteit in twijfel te brengen hoor
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Misschien ergens een duidelijke lijn trekken dat een 'hippie/flower power' cultuur totaal iets anders is dan de sjamanistische cultuur. Dat psychonauten zich daar veel sterker mee verbonden voelen door het binnen perspectief te verkiezen voor bereising, in plaats van gezamelijke verbondenheid gedurende de high.

'Hippies', ervan uitgaande dat dit refereert aan de stroming die in de jaren 60 ontstaan is, hebben slechts een bestaan gehad van niet langer dan 20 jaar, waarna velen zijn teruggekomen op hun 'ontsnappende/afzettende' benadering naar het bestaande leven zelf toe.

Terwijl de sjamanistische cultuur het sobere en gezonde leven als basis heeft en al ruim voor de jaartelling van Christus overeind staat tot nu.

Eigenlijk is tot op de dag van vandaag in de Westerse wereld deze sjamanistische cultuur nooit genuanceerd aan de oppervlakte geweest en door de hippie generatie volledig begraven en verdraait. Hetgeen je nu nog hinder van ondervind als je je gebruik voor zelfverwezenlijking wilt toelichten. Dan wordt je er al gauw van beticht de jaren 60 te willen doen herleven.

De jaren 60 waren eigenlijk gefundeerd op blowen en LSD gebruik. In de hele expressie van kunst, visie, spraak, gedrag en schrijfwerk van die tijd heb ik zelf nooit mescaline bespurd. Het was de tijd van even iets inslikken en in euforie ten samen komen. Hoewel er uiteraard ook echte innerlijke reizigers waren, hebben deze niet de main stempel en boodschap kunnen drukken op het beeld dat is achtergebleven onder outsiders.

Mescaline wordt en zal altijd iets blijven waar geen incidenten mee gebeuren en waar geen stigma op zal gaan rusten. Een gebruiker van mescaline zal nooit afgerekend worden op even wat slikken, drinken of eten. Waardoor de niet sjamanistische gebruikers sowieso op afstand worden gehouden. Bovendien openen de gangen en tunnels zich pas als de gebruiker daarom vraagt, na het opeten van een hele bonk groen. De ervaring zal zonder meer een positieve voortvloeiing krijgen in het normale leven. Een soort natuurlijk intellect dat via innerlijke gangen ontdekt is en niet verloren zal gaan.

Ik hoop dan ook echt dat Ayahuaca niet de negatieve bekendheid gaat krijgen onder de Westerse mensen zoals LSD en paddo's die wel hebben gekend. Want tot op heden reinigd en heelt het echt veel Westerlingen met een aansterking tot hun cultuur en bestaande leef klimaat als resultaat. Daar kan geen authoriteit iets tegen hebben.

Het is bijzonder moelijk om de entheogene potentie van wiet, MDMA en LSD te benadrukken met slikkers op feesten, opiaat blowers en het main idee over de jaren 60.

Om die reden denk ik dat DMT, cactus maar ook paddo gebruik (helaas ook deels een stigma gekregen recent) idd sterk in het verhaal naar voren moeten komen om het sjamanistische aspect als basis te stellen. En dat LSD, MDMA en wiet daar ook prima inpast maar dat men moet weten dat daarop dezelfde sjamanistische leer van toepassing moet zijn.

Het is bar moelijk om onder de omstandigheden ons levenspad echt te verspreiden en er goed begrip voor terug te krijgen van mensen voor wie het allemaal vreemd is.

Even een ruwe schets was dit, zal vanavond even die wiki pagina goed doorlezen en op me in laten werken. Maar goed stukje tot zover Caduceus!
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
achilless a dit:
"een psychonaut is iemand die ... is" ipv " een psychonaut is iemand die zichzelf beschrijft als..." is voldoende om de neutraliteit in twijfel te brengen hoor
Het is een volkomen neutrale stelling. Doe maar een google search voor het woord psychonaut, en je komt uitsluitend artikelen tegen waarin de psychonaut in kwestie "door middel van sjamanistische en moderne methoden op gezette tijden het alledaagse waakbewustzijn transcendeert" met behulp van de een of andere vorm van "meditatie, ritmische muziek, ademhalingsoefeningen, mantra, tantra, lucide dromen en inname van entheogene ofwel psychedelische planten en paddenstoelen."

Ik heb bewust gekozen voor "en inname van", niet "of inname van", want in de praktijk blijkt het woord psychonaut onlosmakelijk verbonden met inname van psychedelica, en omgekeerd is er altijd sprake van een bepaalde meditatieve insteek.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Brugmansia a dit:
Misschien ergens een duidelijke lijn trekken dat een 'hippie/flower power' cultuur totaal iets anders is dan de sjamanistische cultuur.
Dat soort zaken, alsmede de rol van verschillende psychedelica, worden besproken (hopelijk) in de Wikipedia lemma's waar naar gelinkt wordt.
 

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18 Avr 2008
Messages
722
Goed stuk CM !!

"Cannabis wordt vaak gebruikt in combinatie met andere psychedelica, omdat het eventuele misselijkheid tegengaat."

Zelf ben ik geen liefhebber van cannabis, maar vraag mij dit meer uit nieuwsgierigheid af (aangezien ik niet veel psychonauten heb gekend), of de meesten dit daadwerkelijk vaak combineren met psychedelica. Bij mij zal het iig de misselijkheid niet tegengaan, eerder versterken :cry:


"Van alle stoffen en methodes die door de psychonaut toegepast worden blijkt de krachtigste, namelijk het innemen van de tryptamine DMT, volkomen lichaamseigen te zijn."

Zelf kan ik helaas niet meepraten over DMT, aangezien het nooit binnen handbereik is geweest. Daarentegen heb ik wel redelijk wat ervaring met salvia. Is salvia niet van een vergelijkbare sterkte of krachtiger?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
redhawk a dit:
Is salvia niet van een vergelijkbare sterkte of krachtiger?
Salvinorin A is per mg wel sterker dan pure DMT, maar Salvia zelf niet. En ik denk dat de effecten van DMT indrukwekkender zijn dan die van Salvia.
 

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18 Avr 2008
Messages
722
Toch nog even een opmerking: volstaat het niet om alleen de door psychonauten gebruikte middelen te noemen, zonder dat je (persoonlijke) ervaringen en mate van gebruik noemt. Vooral, omdat hier waarschijnlijk geen cijfers over bekend zijn en je toch min of meer een groep generaliseert. Overigens zou je natuurlijk wel de individuele middelen op wiki onder de loep kunnen nemen.


“Wel alom geliefd is cannabis (wiet, hasj), geïnhaleerd via een waterpijp, vaporizer of ingenomen via plakjes spacecake…
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Salvia wordt minder toegepast door psychonauten, kijk maar op dit forum, het gaat voortdurend over mescaline, LSD en paddo-ervaringen, en maar heel soms over Salvia. Ja, Salvia wordt op dit moment meer gebruikt, maar een zeer groot percentage van de gebruikers is hiermee nog geen psychonaut. Denk aan de duizenden giechelende en kwijlende tieners op YouTube. Ik weet dat er psychonauten zijn voor wie Salvia de favoriete bondgenoot is (een van Max Freakout's psychonautica podcasts en twee van Martin Ball geven voorbeelden), maar verhoudingsgewijs zijn het er weinig. Bij de meeste psychedelische congressen heeft men het voortdurend over het werk van Rick Strassman (DMT), ayahuasca (DMT), en onderzoek naar tryptaminen als psilocybine en nu ook weer LSD.

Ik heb me onder verschillende psychonauten bevonden, bijvoorbeeld krakers, professoren, kunstenaars, recreatieve gebruikers en filosofen, en heb wel de indruk gekregen dat cannabis "alom geliefd" is, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen en heeft iedereen zijn eigen voorkeur wat betreft frequentie.

Hetzelfde geldt voor een openheid voor semi-synthetische middelen. Ik ken geen paddo-gebruiker die een zegeltje zou weigeren. Wellicht wel iemand die entheogenen in de context van een religie gebruikt, zoals iemand die alléén ayahuasca wil gebruiken. Maar zo'n persoon heeft dan meestal al een Wikipedia lemma, bijvoorbeeld Santo Daime.
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Brugmansia a dit:
'Hippies', ervan uitgaande dat dit refereert aan de stroming die in de jaren 60 ontstaan is, hebben slechts een bestaan gehad van niet langer dan 20 jaar,
Volgens mij bestaan ze nog gewoon hoor, het is alleen minder een mainstream stroming (voor zover het die ooit was).

Eigenlijk is tot op de dag van vandaag in de Westerse wereld deze sjamanistische cultuur nooit genuanceerd aan de oppervlakte geweest en door de hippie generatie volledig begraven en verdraait.
Hippies hebben zeker hun basis in het serieuze psychonautisme. De stroming begon bij mensen zoals Ken Kesey, Timothy Leary, Richard Alpert e.d., mensen die serieus met psychedelica (niet alleen LSD, zeker in het begin ook vooral merscaline) bezig waren zichzelf te verkennen. Dit waren over het algemeen mensen die met psychedelica in aanraking kwamen als proefpersoon tijdens experimenten aan universiteiten ('ontsnapte laboratoriumratten' als het ware). Leary en zijn groep bleven langer hangen op die serieuze, innerlijke toer, en Kesey en de Merry Pranksters begonnen er eigenlijk meteen meer een uiting van te maken, met een artistieke, opstandige levensstijl, en legden daarmee de basis voor 'de hippie' denk ik. Dat opstandige deel is volgens mij ook door de vermening met de cultuur van andere opstandigen (de beat-generatie, Neil Cassady, de Hells Angels), iets wat toen net opkwam in de burgerlijke V.S.. Toch is de kern van het principe 'hippie' wel altijd met serieus psychonautisme verbonden gebleven, volgens mij. Ik denk ook dat je de meer naar buiten gerichte, opstandige en wilde levensstijd van veel mensen in de jaren '60 lastig kunt scheiden van psychonautisme, beide gingen hand in hand, kijk maar naar Simon Vinkenoog nu: een echte serieuze psychonaut, echt een soort sjamaan, maar ook een opstandeling, beide nog altijd.

Ook moet je misschien niet de hele jeugdcultuur van de jaren '60 onder de noemer hippiecultuur scharen. Bijvoorbeeld in 'King Acid' (van Peter ten Hoopen, heerlijk boek) word ook duidelijk het beeld geschetst van 2 groepen: de hippies/hipsters/beatniks (weet niet goed meer hoe ze zichzelf het liefst noemden) die 'verlichting' e.d. zochten, filosofeerden en tripten en zich verder niet zo met de maatschappij bemoeiden, en de provo's e.d., die actievoerden en de wereld wilden veranderen. Beide vermengden zich natuurlijk en hadden met elkaar te maken, maar toch waren het twee aspecten.

Hippies moet je denk ik niet als misbruikers van psychedelica neerzetten. De hippie-cultuur is voor mij gewoon een vorm en uiting van psychonautisme, en onderscheidt zich van traditioneel sjamanisme vooral door de (westerse en burgerlijke) cultuur waarin dat psychonautisme tot uiting kwam, maar niet echt door z'n diepere inhoud :) . In San Francisco en Amsterdam worden dingen nu eenmaal anders geuit en vormgegeven dan in het Amazonewoud. 8) Dus, ik vind dat je je in een Wikipedia-artikel over psychonautisme zeker niet nadrukkelijk moet distantiëren van de hippiecultuur. Dat zou jammer zijn en veel mensen onrecht doen.

[edit] (okay, dat was eigenlijk een beetje en te lang verhaal voor een klein punt...)

Over het artikel: mooi en goed dat het er is!
De mens maakt al vele duizenden jaren lang doelbewust gebruik van magische planten.
Ik zou 'magische planten' niet zo in de tekst zetten, het woord 'magisch' heeft voor leken een rare en niet-objectieve bijklank. 'bewustzijnsveranderende' ('mind altering') ofzo zou ik gebruiken.

Wel alom geliefd is cannabis (wiet, hasj), geïnhaleerd via een waterpijp, vaporizer of ingenomen via plakjes spacecake.
Da's misschien inderdaad iets teveel een ideaalbeeld, volgens mij blowen de meeste psychonauten nog gewoon, en ik vind het te streng om tegen zo iemand te zeggen 'jij bent geen psychonaut'.

Halverwege de jaren negentig opende de eerste smartshop haar deuren
Zou ik van maken 'smartshop in Nederland', dat is iets duidelijker.

Van alle stoffen en methodes die door de psychonaut toegepast worden blijkt de krachtigste, namelijk het innemen van de tryptamine DMT, volkomen lichaamseigen te zijn.
Deze zin vind ik ook te tendentieus. Dat DMT (zelfs 'volkomen') lichaamseigen blijkt te zijn voegt niet echt iets toe. Ik begrijp dat je ermee wil zeggen dat DMT niet zo chemisch is als het klinkt, maar dat is toch het onderbouwen van een overtuiging en dat past niet op Wikipedia. De alinea over DMT vind ik ook wat te lang.

Ook is het niet zo consequent om in het begin psychonautisme breed te definiëren en middelen als meditatie, dans etc. er onder te scharen, en vervolgens alleen op drugs terug te komen.

Onder de 'bekende psychonauten' zou ik het leuk vinden om ook een paar mensen die wat breder bekend zijn te scharen. Bijvoorbeeld Simon Vinkenoog of zelfs Theo Maassen.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ha JJJ, prachtig verwoord! Je hele verhaal van Leary en de Merry Pranksters zat in mijn hoofd, maar ik had geen tijd om het zelf op te schrijven.

Ik zal met alle suggesties aan de slag gaan. Overigens had ik ook al op het punt gestaan om Simon en Theo aan het lijstje toe te voegen, maar zou dan eigenlijk een wat langer lijstje van Nederlandse psychonauten willen maken.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Grappig om te lezen, dat een aantal mensen de dingen heel anders ervaren en interpreteren. Wat dat betreft is dit eigenlijk een hele interessante topic. ;)
 

redhawk

Alpiniste Kundalini
Inscrit
18 Avr 2008
Messages
722
CaduceusMercurius a dit:
Salvia wordt minder toegepast door psychonauten, kijk maar op dit forum, het gaat voortdurend over mescaline, LSD en paddo-ervaringen, en maar heel soms over Salvia.
Als ik zo snel ff een blik werp op het salvia topic, dan vind ik dat er in verhouding niet heel soms over wordt gesproken.

Het lijkt mij zaak, dat er onderbouwde feiten worden weergegeven en niet van: “kijk maar naar dit forum
 

achilless

Sale drogué·e
Inscrit
29 Juil 2006
Messages
814
CaduceusMercurius a dit:
achilless a dit:
"een psychonaut is iemand die ... is" ipv " een psychonaut is iemand die zichzelf beschrijft als..." is voldoende om de neutraliteit in twijfel te brengen hoor
Het is een volkomen neutrale stelling. Doe maar een google search voor het woord psychonaut, en je komt uitsluitend artikelen tegen waarin de psychonaut in kwestie "door middel van sjamanistische en moderne methoden op gezette tijden het alledaagse waakbewustzijn transcendeert" met behulp van de een of andere vorm van "meditatie, ritmische muziek, ademhalingsoefeningen, mantra, tantra, lucide dromen en inname van entheogene ofwel psychedelische planten en paddenstoelen."

Ik heb bewust gekozen voor "en inname van", niet "of inname van", want in de praktijk blijkt het woord psychonaut onlosmakelijk verbonden met inname van psychedelica, en omgekeerd is er altijd sprake van een bepaalde meditatieve insteek.

ja, ik vind het wel neutraal, ik bedoelde gewoon dat sommige mensen die tegen onze stroming zijn weliswaar op de woorden zullen proberen spelen, vermoed ik.
 
Haut