Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

MDMA als geestverruimend middel

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Er was eens een dag waarop ik weinig inspiratie had en ik moest nog wel een plan van aanpak bedenken en uitwerken.

In het verleden gingen dit soort dingen (op ideeën komen / oplossingen bedenken) echt perfect met Methylone (Explosion).
Met losse MDMA pillen gaat het ook wel, maar veel minder gecontroleerd en bij het snoepen van meerdere pillen werd ik te vaag, evenals m'n zicht. Ik kon niet meer lezen wat ik had geschreven :p

Met MDMA kristallen heb ik ook al een aantal keren geprobeerd, alleen dat was niet onder bovenstaande bezigheden. Maar de kristallen zullen hierbij ook vast en zeker goed hun werk doen :wink:

Nu mijn vraag: is het gebruik van MDMA (en andere drugs) om op ideeën te komen schadelijk?
Zou het mogelijk kunnen zijn dat je bij regelmatig gebruik (om op ideeën te komen), op ten duur niet meer buiten die MDMA kan?
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
het op ideeën komen is niet schadelijk, het regelmatig gebruik is dat wel.

ik ben van de mening dat je sowieso telkens een paar maand moet steken tussen MDMA ervaringen. het geeft telkens weer een mooie "blast", terwijl je na regelmatig gebruik enkel nog met de speedy effecten blijft zitten.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
wiet.
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Meduzz a dit:
het op ideeën komen is niet schadelijk, het regelmatig gebruik is dat wel.

En waar baseer je dit op?

Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig/vaak/altijd 'iets' gebruikt om op ideeën te komen of om beter te presteren, dat je op ten duur niet meer buiten dat middel kan.
Hoezo is dit bij MDMA dan niet het geval?
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
mensen gebruiken al jaren psychedelics "om op ideeen te komen", maar ik heb nog nooit gemerkt dat buiten trips ik niet op ideeën kan komen. ik spreek dan wel over shrooms en zo.

waarom MDMA of speed gebruiken om op ideeën te komen? deze horen thuis op de dansvloer in mijn mening.

en MDMA is safe omdat het waard is om tijd tussen gebruik te steken.
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
ideeen zijn er altijd, je moet juist niet proberen ze te vinden, dan komen ze vanzelf. :D
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ann Shulgin nam wekelijks MDMA toen ze aan Pikhal werkte. Het was voor haar een ideale inspiratiebron: het schrijven ging als vanzelf. Maar twee jaar later merkte ze dat de MDMA eigenlijk geen effect meer op haar had, en dat ze dat middel voor altijd verloren had...

Ik ben het helemaal met Forkbender eens: wiet!
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
Meduzz a dit:
mensen gebruiken al jaren psychedelics "om op ideeen te komen", maar ik heb nog nooit gemerkt dat buiten trips ik niet op ideeën kan komen. ik spreek dan wel over shrooms en zo.

waarom MDMA of speed gebruiken om op ideeën te komen? deze horen thuis op de dansvloer in mijn mening.

en MDMA is safe omdat het waard is om tijd tussen gebruik te steken.

Ik heb het hier over MDMA en niet over speed.
En dan over de kristallen.

Ik vind MDMA toch meer dan alleen een oppeppend middel.
Het kan je zeker ook inspiratie geven, vandaar dit onderwerp :wink:
 

skrudge

Alpiniste Kundalini
Inscrit
10 Déc 2005
Messages
694
ik haal veel meer inspiratie uit de periode NA het gebruik van mdma dan tijdens het gebruik ervan. Dat is ook niet alleen bij mdma, maar nagenoeg bij alle middelen.

Ik vind het okee om te gebruiken als sporadisch generator, om je even op een ander zijpad te zetten dan waar je al was. Om op ideeen te komen voor projecten lijkt het me niet de beste manier, en eigenlijk gewoon een trieste makkelijke uitweg.
 

tinoess

Neurotransmetteur
Inscrit
30 Oct 2007
Messages
34
HappyMind a dit:
Meduzz a dit:
het op ideeën komen is niet schadelijk, het regelmatig gebruik is dat wel.

En waar baseer je dit op?

Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig/vaak/altijd 'iets' gebruikt om op ideeën te komen of om beter te presteren, dat je op ten duur niet meer buiten dat middel kan.
Hoezo is dit bij MDMA dan niet het geval?

amen :) komt ie:
iedere keer dat jij een bepaald middel voor een bepaald doel gebruikt, of het nou mdma of wiet is om creatiever te worden, muziek aan hebben als je gaat slapen, of altijd een bak koffie drinkt voordat je 's ochtends de deur uit gaat. Uiteindelijk zal je merken dat je als e ergens inspiratie voor krijgt het idee krijgt dat je eerst effe je dopie moet hebben voordat je je idee gaat uitwerken, dat je als je ergens slaapt waar geen muziek is je ineens moeilijker in slaap komt, of dat je zonder koffie de deur uit gaat en echt niet het gevoel hebt dat je al wakker ben (wat in het geval van caffeine ook nog waar is omdat het ook lichamelijk verslavend is). Kortom, zo'n beetje elk ritueel kent gewenning of verslaving. En in het geval van drugs is de schade die je per incident aan je lichaam en hersenen doet een stuk groter dan muziek luisteren voor het slapen gaan. Aan jou om je eigen pad te trekken daarin. Ik wil namelijk niet zeggen dat je met MDMA geen fantastische creatieve ervaringen kunt hebben, integendeel;
Een aantal weken geleden was ik samen met een maat van me int weekend aan de M, puur met alleen wiet er bij. Uiteindelijk zijn we op mijn kamer beland met bas en akoestische gitaar, van half 2 tot half 7 zitten jammen. Puur op gevoel, geen schema's en tabs en noten meer, alleen maar gevoel wat automatisch uit onze handen en mond vloeide. :) Kijk als het zo'n jam tot resultaat heeft mogen m'n hersens wel een keer een tikje krijgen.

Maar, dus, mijn conclusie: verslaving treedt wel degelijk op als je het voor dat doel gebruikt. Voor elk doel eigenlijk wel.
 

tinoess

Neurotransmetteur
Inscrit
30 Oct 2007
Messages
34
HappyMind a dit:
Meduzz a dit:
het op ideeën komen is niet schadelijk, het regelmatig gebruik is dat wel.

En waar baseer je dit op?

Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig/vaak/altijd 'iets' gebruikt om op ideeën te komen of om beter te presteren, dat je op ten duur niet meer buiten dat middel kan.
Hoezo is dit bij MDMA dan niet het geval?

amen :) komt ie:
iedere keer dat jij een bepaald middel voor een bepaald doel gebruikt, of het nou mdma of wiet is om creatiever te worden, muziek aan hebben als je gaat slapen, of altijd een bak koffie drinkt voordat je 's ochtends de deur uit gaat. Uiteindelijk zal je merken dat je als e ergens inspiratie voor krijgt het idee krijgt dat je eerst effe je dopie moet hebben voordat je je idee gaat uitwerken, dat je als je ergens slaapt waar geen muziek is je ineens moeilijker in slaap komt, of dat je zonder koffie de deur uit gaat en echt niet het gevoel hebt dat je al wakker ben (wat in het geval van caffeine ook nog waar is omdat het ook lichamelijk verslavend is). Kortom, zo'n beetje elk ritueel kent gewenning of verslaving. En in het geval van drugs is de schade die je per incident aan je lichaam en hersenen doet een stuk groter dan muziek luisteren voor het slapen gaan. Aan jou om je eigen pad te trekken daarin. Ik wil namelijk niet zeggen dat je met MDMA geen fantastische creatieve ervaringen kunt hebben, integendeel;
Een aantal weken geleden was ik samen met een maat van me int weekend aan de M, puur met alleen wiet er bij. Uiteindelijk zijn we op mijn kamer beland met bas en akoestische gitaar, van half 2 tot half 7 zitten jammen. Puur op gevoel, geen schema's en tabs en noten meer, alleen maar gevoel wat automatisch uit onze handen en mond vloeide. :) Kijk als het zo'n jam tot resultaat heeft mogen m'n hersens wel een keer een tikje krijgen.

Maar, dus, mijn conclusie: verslaving treedt wel degelijk op als je het voor dat doel gebruikt. Voor elk doel eigenlijk wel.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
Als je echt uit bent op schrijven, is mescaline jou absolute God. Heb daar zelf onvergetelijke bloeiende woorden mee op papier aan gebracht.

William Blake en Aldous Huxley hebben de tranen uit m'n onder m'n ogen getrokken met hun werk. En het lijkt alsof mescaline de triomfantelijkste verbale uittingen onder de diepste laag van een menselijk wezen naar boven halen. Het glijd als zeep aan elkaar en is op geen wezelijke manier in verband te brengen met de al zo ver reikende verfijndheid van wiet.

Het is misschien infaam om te opperen, maar MDMA is een v/d primitiefste middelen om inspiratie uit te halen. Het bijzijn van anderen, waarbij een verbroederde beleving neerstrijkt, daar leent Xtc zich perfect voor. En ik zou het gebruik beperken voor die momenten, zodat de entheogene werking exceleerd.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
HappyMind a dit:
Meduzz a dit:
het op ideeën komen is niet schadelijk, het regelmatig gebruik is dat wel.

En waar baseer je dit op?

Ik kan me voorstellen dat als je regelmatig/vaak/altijd 'iets' gebruikt om op ideeën te komen of om beter te presteren, dat je op ten duur niet meer buiten dat middel kan.
Hoezo is dit bij MDMA dan niet het geval?

het feit dat je je serotonine best een opdoffer geeft die pas na maanden hersteld is naar het oude niveau. Ik begrijp ~3 maanden tussen elke ervaring om elk gevaar te voorkomen. Helaas nog geen praktijk ervaring, maar dat komt nog wel :p
 

DevXavier

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
8 Mai 2006
Messages
1 258
On erowid something about it is mentioned as well. MDMA stops working for you after sometimes. For some people after 10 times, for some after 40 times. There's a "magic number". After that you still get the a nice feeling and overall euphoria, but it just doesn't do it anymore. It has lost most of its glow.

The article on erowid also mentions a guy that used a lot of MDMA, after a while it didn't...oh wacht, het Nederlands deel van het forum haha. Geen zin om de rest opnieuw te typen. Anyway, na een tijdje werkte het niet meer voor hem. Hij heeft dan een vol jaar gewacht en een hoge dosis genomen. Ook toen werkte het niet meer hem in de zin dat hij volledige empatische gevoelens kreeg.

Ik kan het artikeltje even niet meer vinden nu, maar het staat er zekers ergens. :) Er staat ook nog iets in dat veel mensen er niet in geloven, tot het ze zelf gebeurt en dat ze merken dat het waar is.
 

HappyMind

Sale drogué·e
Inscrit
16 Mai 2007
Messages
964
tinoess a dit:
Iedere keer dat jij een bepaald middel voor een bepaald doel gebruikt, of het nou mdma of wiet is om creatiever te worden, muziek aan hebben als je gaat slapen, of altijd een bak koffie drinkt voordat je 's ochtends de deur uit gaat. Uiteindelijk zal je merken dat je als e ergens inspiratie voor krijgt het idee krijgt dat je eerst effe je dopie moet hebben voordat je je idee gaat uitwerken, dat je als je ergens slaapt waar geen muziek is je ineens moeilijker in slaap komt, of dat je zonder koffie de deur uit gaat en echt niet het gevoel hebt dat je al wakker ben (wat in het geval van caffeine ook nog waar is omdat het ook lichamelijk verslavend is). Kortom, zo'n beetje elk ritueel kent gewenning of verslaving. En in het geval van drugs is de schade die je per incident aan je lichaam en hersenen doet een stuk groter dan muziek luisteren voor het slapen gaan. Aan jou om je eigen pad te trekken daarin. Ik wil namelijk niet zeggen dat je met MDMA geen fantastische creatieve ervaringen kunt hebben, integendeel;
Een aantal weken geleden was ik samen met een maat van me int weekend aan de M, puur met alleen wiet er bij. Uiteindelijk zijn we op mijn kamer beland met bas en akoestische gitaar, van half 2 tot half 7 zitten jammen. Puur op gevoel, geen schema's en tabs en noten meer, alleen maar gevoel wat automatisch uit onze handen en mond vloeide. :) Kijk als het zo'n jam tot resultaat heeft mogen m'n hersens wel een keer een tikje krijgen.

Maar, dus, mijn conclusie: verslaving treedt wel degelijk op als je het voor dat doel gebruikt. Voor elk doel eigenlijk wel.

Oke, helder.

Ik heb genoeg inspiratie / ideeën als ik nuchter ben, alleen met bepaalde middeltjes zoals MDMA / Methylone (Explosion) krijg je toch een geheel andere ervaring.
Ik heb gemerkt dat ik vooral creatief ben als ik het niet op een feest gebruik. Op een feest wordt ik er namelijk niet erg filosofisch o.i.d. van, dan wil je gewoon flink losgaan 8)

Dat jij een heel weekend alleen op de MDMA en weekend kan gaan joh.
Is dat zonder te slapen?

Als ik redelijk wat MDMA op heb en er ook nog is bij ga blowen, dan ben ik na 12 / 16 uur echt wel heel erg vaag. Te vaag om nog iets anders te kunnen/willen doen dan slapen.

Met speed is het natuurlijk een ander verhaal, maar die twee middeltjes zijn niet echt te vergelijken.

DevXavier a dit:
On erowid something about it is mentioned as well. MDMA stops working for you after sometimes. For some people after 10 times, for some after 40 times. There's a "magic number". After that you still get the a nice feeling and overall euphoria, but it just doesn't do it anymore. It has lost most of its glow.

The article on erowid also mentions a guy that used a lot of MDMA, after a while it didn't...oh wacht, het Nederlands deel van het forum haha. Geen zin om de rest opnieuw te typen. Anyway, na een tijdje werkte het niet meer voor hem. Hij heeft dan een vol jaar gewacht en een hoge dosis genomen. Ook toen werkte het niet meer hem in de zin dat hij volledige empatische gevoelens kreeg.

Ik kan het artikeltje even niet meer vinden nu, maar het staat er zekers ergens. :) Er staat ook nog iets in dat veel mensen er niet in geloven, tot het ze zelf gebeurt en dat ze merken dat het waar is.

Ook ik heb gemerkt dat ik na regelmatig gebruik van XTC (ook een aantal keren in combinatie met speed), niet echt goed voor mijn gezondheid zijn geweest.

Ik herken mij een beetje in die tekst van Erowid, ik hoop niet dat ik MDMA te erg misbruikt hebt, want het is machtig spul.

Had het eigenlijk ook nooit moeten combineren met speed, maar dat is soms moeilijk.
Als je het allebei (binnen handbereik) hebt, dan is het soms erg lastig om het alleen bij MDMA / pilletje te laten...
 
Haut