Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Klant van coffeeshop kan binnenkort weer pinnen

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
Van onze verslaggever Peter de Graaf op 19 januari '10, 22:32, bijgewerkt 19 januari '10, 22:42

MAASTRICHT - Veel banken verbraken hun relatie met coffeeshops, uit angst voor imagoschade. Dat wordt nu teruggedraaid.

De banken gaan coffeeshops weer aannemen als klant. Als coffeeshophouders een vergunning hebben, fiscaal aangifte doen en zich ook anderszins aan de regels houden, zullen ze niet meer door banken worden geweigerd.
Integriteit

Dit heeft de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) onder druk van minister Bos (Financiën) afgesproken met het Landelijk Overleg Coffeeshopbonden (LOC). De Nederlandsche Bank zal in april richtlijnen publiceren op basis waarvan de integriteit van coffeeshopexploitanten kan worden beoordeeld.

De Maastrichtse coffeeshopeigenaar en LOC-bestuurder Marc Josemans spreekt van een doorbraak. ‘De laatste jaren zijn coffeeshops massaal eruit gegooid of geweigerd door de banken’, zegt hij. Hij schat dat 30 procent van de 700 coffeeshops geen bankrekening heeft.

NVB-woordvoerder Bart van Leeuwen bevestigt het akkoord. ‘Het enkele feit dat het om een coffeeshop gaat, mag geen reden zijn voor een bank om financiële diensten te onthouden’, zegt hij. ‘Maar er worden wel integriteitseisen gesteld.’
Criminele circuit

ABN Amro begon eind vorige eeuw al de bancaire relaties met coffeeshops te verbreken, uit angst voor imagoschade en banden met het criminele circuit. De Rabobank volgde en ook de Postbank (nu ING Bank) zei een jaar geleden dat het ‘coffeeshops categorisch afwijst’.

Minister Bos van Financiën reageerde vertoornd op de collectieve afwijzing van coffeeshops door de banken. Hij zei dat het een bedrijf onmogelijk wordt gemaakt deel te nemen aan het maatschappelijk verkeer indien het geen bankrekening heeft. Ook sprak hij de vrees uit dat coffeeshops juist vanwege de bankenboycot in het criminele circuit worden gedrongen.

Bos verzocht de NVB ‘uitdrukkelijk haar leden te vragen het beleid van banken van categoraal weigeren van coffeeshops te herzien’, schrijft hij deze week in een brief aan de Kamer. ‘De voorzitter van de NVB heeft mij toegezegd dat de banken daartoe bereid zijn.’

Volgens Josemans is een bankrekening belangrijk om geld te storten en om pinautomaten te kunnen plaatsen. ‘Dat verkleint het risico op overvallen en vergemakkelijkt de administratie.’


url: http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... eer_pinnen
Wouter Bos goed bezig als je het mij vraagt.
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Grappig, hier in Hilversum kun bijna bij iedere shop pinnen.
En het enige waar meneer Bos aan denkt is geld(terecht), dan zou je dus echt dom zijn om shops als klant te weigeren.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
mrvn a dit:
Grappig, hier in Hilversum kun bijna bij iedere shop pinnen.
En het enige waar meneer Bos aan denkt is geld(terecht), dan zou je dus echt dom zijn om shops als klant te weigeren.
Je weet dat mr. Bos niet de baas van de bank is neem ik aan dus ik ben wel benieuwd hoe hij geld gaat verdienen aan het pinverkeer van Coffeeshops?
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
lol, ja dat weet ik maar nu gaat het geld igg 'witter' ipv totaal zwart worden. Door banken te verplichten om coffeeshops als klant te accepteren haal je volgens mij een heel groot deel uit het duistere wereldje vandaan. En dan zou er opzich meer belasting betaald kunnen worden omdat er kan worden nagegaan hoeveel er werkelijk verkocht wordt. Dat bedoelde ik er eigenlijk mee te zeggen, het stond er alleen niet.
Maar ik kan het ook helemaal verkeerd hebben.
 

silv

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Jan 2007
Messages
1 518
Klinkt wel soort van plausibel en het doet mij realiseren hoe weinig ik weet van belastingen e.d. omtrent coffeeshops =|
 
Haut