Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Ibogaïne in het nieuws

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ibogaïne veroorzaakt hartritmestoornis

Smart drug en ‘afkickmedicijn’ ibogaïne kan dodelijke hartritme­stoornissen veroorzaken. Dit schrijven artsen van het UMC Utrecht in een case report in het tijdschrift New England Journal of Medicine van 15 januari. Ze verklaren daarmee als eerste de schadelijkheid van het omstreden middel.

In het case report beschrijven internisten een 31-jarige Amerikaanse vrouw die op de spoedeisende hulp van het UMC Utrecht kwam nadat zij onwel was geworden na het gebruik van ibogaïne. Dit had zij gebruikt om van haar alcoholverslaving af te komen. Tijdens haar behandeling op de spoedeisende hulp kreeg zij een ernstige hartritmestoornis. Het duurde bijna twee dagen voordat de hartritmestoornis was verdwenen. Het verband tussen het gebruik van ibogaïne en het optreden van de hartritmestoornis ligt volgens de artsen van het UMC Utrecht voor de hand.

Ibogaïne is in een beperkt aantal landen, waaronder Nederland, vrij verkrijgbaar. Het wordt gebruikt als smart drug. Daarnaast claimen alternatieve genezers en sommige artsen dat een eenmalige dosis van het middel mensen van hun drugs- of alcoholverslaving af kan helpen. Voor dit effect bestaan weliswaar wetenschappelijke aanwijzingen bij proefdieren, grootschalige onderzoeken bij mensen ontbreken echter. Onderzoek naar ibogaïne is lastig omdat het middel levensgevaarlijk kan zijn. Het is bekend dat gebruikers van ibogaïne soms overlijden. Waardoor dat komt was tot nu toe onduidelijk.

“Ibogaine wordt momenteel in Nederland gebruikt als hulpmiddel bij het afkicken in situaties zonder medisch toezicht waardoor het juist levensbedreigend kan zijn
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
Als ik het me goed herinner is er nooit iemand rechtstreeks gestorven van iboga gebruik. Wel bleek bij heroïnejunkies de tolerantie weer gereset te zijn, zodanig dat als ze weer hervallen in hun verslaving, ze een dosis gebruiken die ze gewend waren en er op overdosen.
 

Mycophile

Alpiniste Kundalini
Inscrit
30 Juil 2004
Messages
534
A few people died from Iboga. Sorry I can't back it up with a good link. But I had a talk with Ben de Loenen (maker of Iboga - Rite of Passage documentary) some time ago and he told me he knew a few examples where people did not survive their Iboga experience. For me, he's a source I thrust when it comes to Iboga.

He also told these people were heroin junkies who lied about the usage of heroin before they took the Iboga. In other words, they should have been completely clean of heroin before they took it, but they were not...

Edit: waarom schrijf ik dit in hemelsnaam in het Engels..?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik heb het hem onlangs ook nog eens gevraagd, en zijn antwoord was dat met name mensen met een zwak hart voorzichtig moeten zijn. Dus ook niet-junkies met een zwak hart moeten niet met Iboga experimenteren.
 

Jahvisions

Sale drogué·e
Inscrit
11 Nov 2006
Messages
914
'Het verband tussen het gebruik van ibogaïne en het optreden van de hartritmestoornis ligt volgens de artsen van het UMC Utrecht voor de hand.'

uh uh that's really fuckin scientific men.

1 geval en ze verklaren dat de oorzaak meteen hieraan ligt. haha dat zijn artsem??
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Jahvisions a dit:
'Het verband tussen het gebruik van ibogaïne en het optreden van de hartritmestoornis ligt volgens de artsen van het UMC Utrecht voor de hand.'

uh uh that's really fuckin scientific men.

1 geval en ze verklaren dat de oorzaak meteen hieraan ligt. haha dat zijn artsem??
Nou, de effecten van Ibogaïne op het functioneren van het hart zijn wel wetenschappelijk onderzocht en aangetoond, zie b.v. de Engelstalige wikipedia-pagina voer Ibogaïne. Dan vind ik dat je best mag zeggen dat het voor de hand ligt dat er een verband is, wanneer iemand Iboga gebruikt en daarbij plotseling hartritmestoornissen krijgt.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Wel jammer dat het toch een nadeel als dit heeft.

Maar naar wat ik er tot nu toe over gelezen heb schijnt het ook best een zwaar middel te zijn, dus wat dat betreft kijk ik er ook niet heel erg van op.
Maar nu dan de vraag of de mensen die er door zijn overleden en deze vrouw eigenlijk wel begeleiding hebben gekregen?
 

Forkbender

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
23 Nov 2005
Messages
11 366
Jahvisions a dit:
uh uh that's really fuckin scientific men.

1 geval en ze verklaren dat de oorzaak meteen hieraan ligt. haha dat zijn artsem??

de geneeskunde opleiding is vrij praktisch en niet heel erg academisch qua methodenleer voor onderzoek. Dit zijn artsen die een case presenteren, geen wetenschappers die een correlatie onderzoeken.
 

Brugmansia

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
2 Nov 2006
Messages
4 372
http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=1948 Serious business.

Ik wil weleens weten of het gebrek aan macro nutrieten niet gewoon het probleem kan zijn geweest.

Een gebrek aan zout-kalium-vezels-glycogeen in het bloed en nog wel het een en ander aan mineralen/vitamines kan ook hartritmestoornissen bewerkstelligen bij langdurige trips. Alcoholisten hebben vaak een slecht voedingspatroon en hun mogelijk tot opname van stoffen is vaak verstoord.

Je hersenen gebruiken nog altijd de meeste energie, en een normaal persoon die gedurende z'n trips prompt langdurig af moet zien van voedsel en slaap krijgt daardoor ook nog eens een stijging van cortisol (stresshormoon) door al die hersenactiviteit. Dan begint de optelsom.

Men moet van beide kanten in ieder geval zeer voorzichtig zijn met het maken van vaststellingen. Eerst systematisch en langdurig onderzoek. En anders is een verbod ongerechtvaardigd.

Op dezelfde wijze zoals de farmacie dat met hun potentiele middelen doet alvorens octrooi in te winnen. Dat betekend dus op lange termijn het voedingspatroon bij het onderzoek insluiten, uitgebreide vragenlijst over gezondheid verleden, gezondheid bij aanvang fysiologisch meten en noteren, het proces monitoren, verscheidene volunteers met uiteenlopende fysieke gesteldheid insluiten in het onderzoek, cardiologisch vooronderzoek, proces eveneens monitoren en naonderzoek. Bloedonderzoeken inclusief alle mogelijke relevante metingen.

Maar de farmacie is vaak bang...
 
Haut