Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

Growbox P. mexicana

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
hallo

Ik heb 3 weken geleden in Maastricht een growbox philosophers stones gekocht (P. mexicana).
Ik had niet veel zin in truffels te kweken en dus poogde ik om er paddestoelen te laten uitgroeien, wat volgens verschillende bronnen mogelijk blijkt.

Van paddos nog steeds niets te zien, de growbox zelf is anders wel mooi volgegroeid met wit mycelium. Sinds een paar dagen echter staat er bovenop de box een grijsachtige schimmel. Dat lijkt me sowieso niet erg oke.

Nu, vroeg ik mezelf af:

1) is het nog mogelijk dat er nog paddos uitgroeien? Of gaat die grijze schimmel mijn P. mexicana schimmel te sterk gaan beconcurreren?

2) of kan ik desnoods de grijze schimmel er gewoon proberen af te halen, en met het niet-geinfecteerde mycelium proberen verder te kweken?

of is het allemaal om zeep en kieper ik hem beter gewoon in de vuilnisbak?
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Dat lijkt me een verloren zaak. Elk teken van een andere levensvorm dan de beoogde, betekent bij paddokweek over het algemeen het einde. Ik ben wel benieuwd hoe je stoeltjes wilde kweken met die kweekset. Waarschijnlijk is het op zijn minst nodig om een zgn. 'casing' te maken met bijvoorbeeld turf, ze groeien niet zo makkelijk zomaar uit een pot mycelium.
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
JJJ a dit:
Dat lijkt me een verloren zaak. Elk teken van een andere levensvorm dan de beoogde, betekent bij paddokweek over het algemeen het einde. Ik ben wel benieuwd hoe je stoeltjes wilde kweken met die kweekset. Waarschijnlijk is het op zijn minst nodig om een zgn. 'casing' te maken met bijvoorbeeld turf, ze groeien niet zo makkelijk zomaar uit een pot mycelium.

Truffels worden aangemaakt als de omstandigheden niet optimaal zijn (bvb te weinig vocht, te weinig nutrienten, onvoldoende zuurstof, ...). Dan maakt het mycelium truffels aan, die als reserve dienen, uit die truffels kunnen dan jaren later nieuwe schimmel groeien.

Die pot is broed, dus mycelium + voedingsbodem van vermiculiet en graan denk ik. Natuurlijk nie zomaar mycelium... zomaar enkel mycelium bestaat niet, dat groeit altijd op een voedingsbodem ;)
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Shamanita a dit:
Truffels worden aangemaakt als de omstandigheden niet optimaal zijn (bvb te weinig vocht, te weinig nutrienten, onvoldoende zuurstof, ...). Dan maakt het mycelium truffels aan, die als reserve dienen, uit die truffels kunnen dan jaren later nieuwe schimmel groeien.

Die pot is broed, dus mycelium + voedingsbodem van vermiculiet en graan denk ik. Natuurlijk nie zomaar mycelium... zomaar enkel mycelium bestaat niet, dat groeit altijd op een voedingsbodem ;)
Ja dat snap ik :p . Maar de omstandigheden in die pot zijn waarschijnlijk wel voldoende voor vorming van truffels, maar niet voor paddenstoelen. Daarvoor moet je zorgen voor een goede toevoer van zuurstof en vocht, en dat wordt bij cubensis meestal gedaan door het broed te verkruimelen, onderin een bakje te leggen en daar een vochtige laag (van b.v. turf) overheen aan te brengen (en dan plaatsen in een ruimte met regelmatige toevoer van verse lucht, en een hoge luchtvochtigheid). Waarschijnlijk moet dat bij mexicana op een vergelijkbare manier :) . Een potje met broed in het licht zetten en het deksel er afhalen is meestal niet genoeg voor stoeltjesvorming, hoewel er soms wel een verdwaalde paddenstoel zou kunnen verschijnen.

Maar een besmetting betekent sowieso einde verhaal :(
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
hmm, nja, ik heb die pot dus licht besproeid met water de eerste dag. Vervolgens (zonder deksel) in een bijgeleverde plasticzak met een membraanfilter met onderaan klein laagje water in geplaatst... dus ze hebben sowieso hoge luchtvochtigheid en ze kunnen ademen...

de verkoper van de smartshop had me een blad gegeven met instructies hoe je er paddos kan laten uitgroeien, dus het moet eigelijk wel lukken zo denk ik hoor


ik ga mn growbox toch nog effe laten staan :) wie weet groeit er nog iets uit :p
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
Als ik jou was zou ik alles weggooien.
Dat grijze betekent niet veel goeds, niet openen en meteen de kliko in.
Je kunt echt bizar ziek worden als je je growkit zo laat staan en er andere schimmels opgroeien. Helemaal als je dat inademt omdat ie bijvoorbeeld zonder filterzak in je slaapkamer staat.
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
mrvn a dit:
Als ik jou was zou ik alles weggooien.
Dat grijze betekent niet veel goeds, niet openen en meteen de kliko in.
Je kunt echt bizar ziek worden als je je growkit zo laat staan en er andere schimmels opgroeien. Helemaal als je dat inademt omdat ie bijvoorbeeld zonder filterzak in je slaapkamer staat.

het zit wel in een filterzak... ;)


er stond ook wel op het blad dat ik van de shop heb gekregen:
"als er groene/blauwe schimmel op komt te staan, dien je je growbox meteen weg te gooien, dit om te verhinderen dat andere kitjes die je eventueel hebt staan zouden kunnen geinfecteerd raken"

nu, ik heb geen andere kitjes, dus ik zie niet meteen een reden om het meteen weg te gooien... wie weet groeit er nog een paddo uit :D
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
Maar, kan ik ook niet die schimmel eraf schrapen, de bovenste 2 cm van de box weggooien, en dan met het broed in de rest van de box voortkweken?

dus het resterende niet-geinfecteerde broed gebruiken om verder broed te kweken (in glazen flessen met steriel graan bvb)
 

mrvn

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
18 Oct 2007
Messages
1 022
kuch, er staat bijvoorbeeld bij :lol:
Nee, je moet je growkit echt weggooien zelf als er nu nog paddestoelen opgroeien kun je die niet zonder GEZONDHEIDSRISICO'S eten echt je kunt er doodziek van worden van het eten van infected mushrooms. En dat wil je niet helemaal niet als je dan ook nog begint te trippen :lol:
 

Anand

Glandeuse pinéale
Inscrit
15 Jan 2003
Messages
190
Persoonlijk zou ik aanraden om het weg te gooien, sommige schimmel kunnen zeer gevaarlijk zijn: er zijn gevallen bekent waarbij de schimmel is gaan groeien in de longen van de kweker en zo is gestikt, maar ook mensen die verlamt zijn geraakt door toxines van de schimmels. Verder besmet je bij het openen van de zak ook je huis en loop je kans dat volgende kweek projecten ook in no time deze schimmels hebben. En als je in goed karma gelooft doe je er nog een paar pedaalemmer zakken omheen om bv vuilnismannen te beschermen.


Mex a soorten hebben een redelijk geavanceerd kweek terrarium nodig om iets te produceren met gefilterde verse lucht, warmte en mist, met een zak gaat dat zeker niet lukken en als laatste is het substraat samen gestelt om stones te produceren niet om te fruiten.

Ik heb het ooit ook wel geprobeerd met beperkt resultaat.
 

Shamanita

Alpiniste Kundalini
Inscrit
5 Jan 2009
Messages
634
mmm, ik moet toch wel zeggen dat ik een koppige ezel ben :p

Ik had net gelezen op drugsforum (in een post van JJJ, is dat dezelfde als deze JJJ op dit forum?) dat het mycelium van psilo's soms wat blauwig kleurt...

Dus ik ga nog ff wachten, als er binnen een week enkel nog meer grijs-blauwe schimmel opstaat, wikkel ik de growbox in enkele plastic zakken en kieper ik hem de vuilbak in.

keep on tripping 8)
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
Shamanita a dit:
Ik had net gelezen op drugsforum (in een post van JJJ, is dat dezelfde als deze JJJ op dit forum?) dat het mycelium van psilo's soms wat blauwig kleurt...
Da's dezelfde ja :lol: . Wanneer je een schimmel ziet die qua textuur afwijkt van het mycelium, en ipv wit grijs is, dan is het toch echt een besmetting, en dan kun je het vergeten. Maar natuurlijk kan afwachten geen kwaad ;) . Misschien is dat leerzamer.
 
Haut