Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

God Schiep hemel en aarde niet.

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ik lees vandaag in de krant dat volgens hoogleraar Ellen van Wolde alle Nederlandse bijbelteksten er naast zitten.
De hoogleraar baseert zich op oude Hebreeuwse teksten. Het wordt bara zou niet scheppen maar scheiden betekenen. Ook spreekt de hoofleraar over meerdere godden. En dat de mens wel gemaakt is. daar is een ander woord voor gebruikt .



http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/ar ... _niet.html
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Ik vind het een beetje een raar verhaal. Maar het zegt wel iets over de zogenoemde christelijke apocriefe geschriften, aangezien daarin altijd al, over meerdere goden gepraat word.

.
 

Twilight

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
7 Juin 2008
Messages
1 230
Dit is wel super interessant. Hier zou ik graag veel meer over willen lezen!
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Er zijn verschillende mythen die vertellen dat hemel en aarde ooit een waren en later werd gescheiden.
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
Twilight a dit:
Dit is wel super interessant. Hier zou ik graag veel meer over willen lezen!

Boeken van Jakob Slavenburg, onderanderen vertaler van de Naq Hammadi, heeft heel wat boeken over Gnosis en de Naq hammadi geschreven. Zeker de moeite waard om is wat over op te zoeken ;)
 

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054

mysticwarrior

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
17 Août 2007
Messages
4 054
magickmumu a dit:
Er zijn verschillende mythen die vertellen dat hemel en aarde ooit een waren en later werd gescheiden.

Ik las afgelopen week het Gospel van Boedha. Waarin eveneens werd gepraat over deze scheiding.

In de gezette loop der ontwikkeling verscheen de vatbaarheid voor gevoelsindrukken, en de
zinnelijke gewaarwording ontwaakte. Er was een nieuw rijk van zieleleven, vol aandoeningen,
met machtige hartstochten en onoverwinlijke geestkracht. En de wereld deelde zich in tweeën:
hier waren genoegens en smarten, ik en niet-ik, vrienden en vijanden, haat en liefde. De waarheid
trilde door de wereld van gevoelens, doch in al haar oneindige machts-beloften kon geen plaats
gevonden worden, waar de waarheid in al haar heerlijkheid kon wonen.
En het verstand ontstond in de strijd om het bestaan. Het verstand begon het instinct van
zelfbewustzijn te leiden, en de rede nam de scepter der schepping ter hand en overwon de kracht
der wilde dieren en de macht der elementen.
 

magickmumu

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
3 Nov 2007
Messages
4 166
Ja en zo zijn er ook mythen van voor het boedhisme die vertellen over een scheiding.
Zo vertellen veel mythen dat hemel en aarde vroeger een waren. Mensen konden tussen de goden wandelen en de goden bezochten ook de aarde. Er was geen duidelijke scheiding tussen de andere wereld en deze wereld.
Het reizen tussen deze en de andere werelden is in het sjamanisme een belangrijk thema. Vaak zijn de sjamanen ook de enige die de andere wereld via trance kunnen bereiken.
In veel culturen is er spraken van een touw lader of boom waarlangs de geesten van de ene wereld naar de andere reizen.
 

JJJ

Alpiniste Kundalini
Inscrit
17 Avr 2004
Messages
552
'Scheppen' en 'scheiden' vind ik niet zo ver uit elkaar liggen. Scheppen, iets maken uit niets, creeëren, kun je ook zien als het uit elkaar halen van wat daarvoor één was. Scheiden, dus. Schepping kan misschien niet alleen zijn, iets laten beginnen vanuit het niets, maar ook gewoon een onderscheid laten beginnen te zijn in wat eerst één en hetzelfde was.
 
Haut