Quoi de neuf ?

Bienvenue sur Psychonaut.fr !

En vous enregistrant, vous pourrez discuter de psychotropes, écrire vos meilleurs trip-reports et mieux connaitre la communauté

Je m'inscris!

De Psychonaut "religie"?

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
Dit idee las ik laatst ergens en was ik zelf ook al eerder op gekomen en ik neem aan dat anderen hier er ook al aan gedacht hebben, maar okeej.
Wat als wij het voor elkaar konden krijgen de psychonaut wettelijk als religie te laten erkennen. Het gebruik van geestverruimende middelen als onze weg naar god of naar onszelf.
Zou dit het verbieden van middelen kunnen tegengaan sinds het voor ons dan heilige middelen zijn die bij de religie horen en gezien wij godsdienstvrijheid hebben, zouden deze dan wel verboden kunnen zijn?
Eigenlijk weet ik vrijwel niks of van hoe de wet omgaat met deze dingen maar wel weet ik dat in amerika (of in bepaalde staten) door de sante daimo kerk ayahuesca niet verboden is (althans iig niet voor leden van deze kerk)...

Misschien een idee :p ?

ps: ik weet echt niet waar ik het over heb dus als het nergens op slaat > sorry dan maar :p :oops: :roll:
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Je zou een kerkgenootschap op kunnen richten, dat is bijvoorbeeld de rechtsvorm van de Hare Krishna's. Maar die groep, en ook de Sante Daimo mensen, beoefenen een godsdienst die al enkele honderden jaren bestaat.

Nu zou je kunnen zeggen dat psychedelica al duizenden jaren gebruikt worden, en dat is ook zo. Alleen moet je voor een godsdienst wel een vaste set regels en bepalingen hebben. En dat hebben de psychonauten niet.

Wel denk ik dat er een soort 'religie' aan het ontstaan is rondom bepaalde essentiële elementen van Terence McKenna's lezingen: beperk je tot de tryptamine hallucinogenen (DMT, psilocybine, ibogaine, eventueel LSD), de beta-carbolines (harmine, harmaline enz.) en cannabis. Vermijd alle verslavende, sterk stimulerende en sterk verdovende middelen. Gebruik psychedelica op een veilige plek, liefst in het donker en in stilte. En: liever slechts een paar keer per jaar hoog doseren (richtlijn: 5 gram droge Mexicaanse), dan regelmatig laag gedoseerde trips. Volgens mij is er niemand geweest die hier zo op gehamerd heeft als Terence.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
ik denk dat psychonautisme meer een individuele vorm van religie is.
ik zou er ook niet meteen in meestappen, in georganiseerd psychonautisme.
santo daime ritueel zou ik graag eens bijwonen, maar lid worden van de religie toch niet.
psychedelics zijn meer een soort van shortcut naar een religieuze ervaring, waar mensen die een religie beoefenen nu eenmaal constant naar op zoek zijn.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ik heb er nog wat meer over nagedacht, en denk toch dat ik een soort kerkgenootschap wil oprichten, niet zozeer om legale consumptie van psychedelica ook in de toekomst te waarborgen, maar meer om familieleden, werkgevers enz. duidelijk te maken hoe ik precies met psychedelica om ga, waarom ik dat doe, wat het met me doet, en wat ik er mee wil en denk te bereiken.

Wie de 'religie' bestudeert, moet kunnen concluderen dat de leden nooit trippend of onuitgeslapen of stoned op de werkvloer zullen verschijnen, dat ze geen verslavende middelen gebruiken, dat ze strikt onderscheid maken tussen psychedelische, stimulerende, verdovende en verdwazende middelen enz.
Voor mijn eigen reputatie wil ik zwart op wit kunnen aantonen dat mijn psychonauterij niet in dezelfde categorie thuishoort als die van de toeristen in Amsterdam, of personen die naast psychedelica ook coke, speed of GHB gebruiken, en dan het liefst op de gekste plaatsen zoals pretparken enz.

Als zo'n lijst van regels en bepalingen van de Nederlandse regering een bepaalde erkenning krijgt (bijvoorbeeld de rechtsvorm kerkgenootschap) dan wordt het een stuk makkelijker om mijn omgeving ervan te overtuigen dat ze zich om mij geen zorgen hoeven te maken.
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
een psychonautische religie zou zeker als een sekte bestempeld worden, en velen zouden enkel komen om de legale drugs terwijl ze misschien geen enkele vorm van interesse hebben in psychonautisme.

ik zou er niet aan beginnen, maar als je ermee begint, dan steun ik ten volle je beoefening van het recht van vrijheid van godsdienst :wink:
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Ja, dat gevaar is er. Daarom komen de meeste "nieuwe" groepen niet in aanmerking voor de term "kerkgenootschap", dus dan word je inderdaad al gauw tot sekte bestempeld.

Maarre, die mensen die zouden komen voor legale drugs, ik denk dat dat wel mee zal vallen hoor, als de verplichte minimum inname voor de eerste initiatie een dosis van 5 gram gedroogde mexicaantjes is. :lol: De vuurdoop zeg maar. Om over de tweede initiatie nog maar te zwijgen!
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
Een religie hoeft toch niet per sé (strikte) regels te hebben, of wat dan ook?
Gewoon enkele ruime regels?
Ergens las ik in een topic de 2 belangrijkste regels die de samenleven zou moeten hebben, ik kan het helaas niet meer terug vinden.
Het was iets als jezelf ontplooien zolang het anderen niet schaad. Zoiets, ik weet het niet meer. Het klonk mij iig goed in de oren..(of in de ogen :p)

Trouwens, die vuurdoop zou mij alleen maar meer aantrekken ;)

mvg :)
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
Een religie hoeft toch niet persé (strikte) regels te hebben, of wat dan ook?
Regels in de zin van definities, afbakeningen. Bijvoorbeeld, stel dat het kerkgenootschap laat vastleggen dat het gebruik van cocaine niet door de 'religie' goedgekeurd wordt. De leden mogen natuurlijk zelf bepalen wat ze met hun geest en lichaam doen, maar als er een incident plaatsvindt waarbij een van de leden betrokken is en die door politie op cocaine-gebruik/ -bezit/ -handel betrapt wordt, of wapens bijvoorbeeld, dan kan het kerkgenootschap onmiddelijk aantonen dat dit een eigen keuze was van een van de leden en dat het genootschap daar geen verantwoordelijkheid voor draagt.

Of iemand, niet lid van de religie, springt trippend uit de Python en is op slag dood. Groot nieuws in de media, maar het genootschap kan onmiddelijk wijzen op een van de regels die bepalen dat religieus gebruik van paddestoelen nooit plaatsvindt in publieke ruimtes, en dat alle uitzonderingen daarop vanuit het oogpunt van de 'religie' als recreatief gebruik gezien moeten worden, waarbij iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt.

Het was iets als jezelf ontplooien zolang het anderen niet schaad.
Klinkt als deze:

Eight words the Wiccan Rede fulfill, An' it harm none, do what ye will.
 

Kingetjuh

Glandeuse pinéale
Inscrit
1 Jan 2007
Messages
122
CaduceusMercurius a dit:
Ik heb er nog wat meer over nagedacht, en denk toch dat ik een soort kerkgenootschap wil oprichten, niet zozeer om legale consumptie van psychedelica ook in de toekomst te waarborgen, maar meer om familieleden, werkgevers enz. duidelijk te maken hoe ik precies met psychedelica om ga, waarom ik dat doe, wat het met me doet, en wat ik er mee wil en denk te bereiken.
Hier heb ik ook al eens over nagedacht, niet zozeer over een kerkgenootschap oprichten maar wel over hoe je psychedelica over laat komen bij andere mensen.
offtopic: Nu ben ik zelf niet zo'n communicatief wonder (zacht uitgedrukt :p) en is het nog bij denken gebleven. Ik heb wel gemerkt dat op het moment dat ik het probeer uit te leggen dat mensen het wel willen begrijpen, maar toch een eigen mening hebben van 'hij gebruikt drugs, dus wil ik er niks mee te maken hebben'.

(Ervaringen?)

Verder denk ik dat je in NL best wel wat tegenstanders zult vinden. Denk alleen al maar 's dat "de kerk" in z'n algemeenheid nooit met psychedelica (drugs in de volksmond) vergeleken wil worden.
 

Frostie

Glandeuse pinéale
Inscrit
6 Avr 2007
Messages
164
Ik neem aan, dat we een soort 'Bijbel' gaan nodige hebben .. :p
Wie zal deze schrijven ? En heeft een geloof geen land nodig waar dit het hoofdgeloof is ?
 

Frostie

Glandeuse pinéale
Inscrit
6 Avr 2007
Messages
164
Kingetjuh a dit:
CaduceusMercurius a dit:
Ik heb er nog wat meer over nagedacht, en denk toch dat ik een soort kerkgenootschap wil oprichten, niet zozeer om legale consumptie van psychedelica ook in de toekomst te waarborgen, maar meer om familieleden, werkgevers enz. duidelijk te maken hoe ik precies met psychedelica om ga, waarom ik dat doe, wat het met me doet, en wat ik er mee wil en denk te bereiken.
Hier heb ik ook al eens over nagedacht, niet zozeer over een kerkgenootschap oprichten maar wel over hoe je psychedelica over laat komen bij andere mensen.
Nu ben ik zelf niet zo'n communicatief wonder (zacht uitgedrukt :p) en is het nog bij denken gebleven. Ik heb wel gemerkt dat op het moment dat ik het probeer uit te leggen dat mensen het wel willen begrijpen, maar toch een eigen mening hebben van 'hij gebruikt drugs, dus wil ik er niks mee te maken hebben'.

Ervaringen?

Ja, dat heb ik op school. vooral met leerkrachten. ik weet niet hoe het bij jullie is, maar ik ga naar school in een stad. waar de leerkrachten al wat gewend zijn tezien, en waar veel drugs word gebruikt. toch ben ik er bijna zeker van dat ik de eenige ben die Paddo's gebruik.
De leerkrachten weet dat ik het gebruik, maar zeggen er niets op want de helft van de school gebruikt wel drug's en de leerkrachten zijn het gewoon zolang het niet 'te erg' word.
Laatst stond ik te praten met een vriend, kwam de leerkracht en keek ie in men zakken in men vest, vond ie men wiet en lange vloeitjes. :p zei ie: Je bent de beste van de klas, waarom doe je dat dan ? (Dat ik de beste van de klas ben is niet waar, dat zegge ze tegen iedereen :p)
de leerlingen zelf buiten een paar vrienden hebben niet door dat ik paddo's gebruik, enkel wiet.
hoe zit het bij jullie op school ?
 

thadivine

Alpiniste Kundalini
Inscrit
22 Mai 2007
Messages
670
Frostie a dit:
Ik neem aan, dat we een soort 'Bijbel' gaan nodige hebben .. :p
Wie zal deze schrijven ? En heeft een geloof geen land nodig waar dit het hoofdgeloof is ?

gescriften van Terrence McKenna? :p?
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
McKenna kan absoluut als een van de hoofdrolspelers van de "Archaic Revival" gezien worden, een term die hij zelf bedacht heeft. Veel van wat ik hierboven geschreven heb is op zijn lezingen gebaseerd.

Ze zijn nu even de server aan het updaten, maar hier vind je heel veel over Terence: http://deoxy.org/mckenna.htm Automobilisten met een MP3 speler raad ik aan de vele uren aan lezingen te downloaden, op een CD te branden en te luisteren tijdens de dagelijkse ritten. Zo ben ik zelf in een half jaar tijd meerdere keren door het McKenna materiaal gegaan: interessant en zeer vermakelijk (de man is een waanzinnige verteller, en erg grappig). Je kunt ook een torrent van True Hallucinations downloaden, een audioboek, voorgelezen door Terence zelf. Zie ook mijn "video's" op YouTube:





Terence heeft ook een boek geschreven getiteld "The Archaic Revival", wat een soort manifesto/bijbel van de "McKenna cultus" genoemd zou kunnen worden. Maar het is meer een beschrijving van een beweging in de maatschappij waar McKenna een naam aan heeft gegeven, dan iets dat hij zelf gecreëerd heeft.
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
k neem aan, dat we een soort 'Bijbel' gaan nodige hebben
Wie zal deze schrijven ? En heeft een geloof geen land nodig waar dit het hoofdgeloof is ?
In deze context misschien interessant:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwe_religieuze_beweging

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkgenootschap

Ik denk niet dat het mogelijk zal zijn een vorm van sjamanisme te laten registreren als kerkgenootschap. Men zou kunnen stellen dat sjamanisme in Zuid-Amerika eeuwenlang het hoofdgeloof was, maar het moderne sjamanisme is qua structuur, wereldbeeld en mythologie hier niet of nauwelijks meer mee te vergelijken. En eerlijk is eerlijk: sjamanisme is geen godsdienst of godsverering als je het mij vraagt, zoals ook Boeddhisme en Advaita dat niet zijn.

Onderstaande citaat kwam ik tegen op: http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... 1634&page=

Bij de totstandkoming van het huidige Burgelijk Wetboek is overigens wel nadrukkelijk vastgesteld dat het begrip "kerkgenootschappen" meer omvat dan alleen christelijke en joodse geloofsgemeenschappen. Ook de hier in Nederland georganiseerde islamitische en boeddhistische genootschappen vallen er onder. Niettegenstaande deze ruime uitleg, geldt voor zowel de islamitische organisaties (onder meer moskeeorganisaties en de overkoepelende verbanden) als de boeddhistische gemeenschappen in Nederland dat ze vrijwel allemaal als stichting of vereniging zijn georganiseerd.

Ook interessant, het hele juridische verhaal rondom de Santo Daime kerkgemeenschap: http://www.sjamaan.com/forum/display_topic_threads.asp?ForumID=15&TopicID=2233&PagePosition=1
 

Meduzz

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
12 Avr 2006
Messages
4 228
Frostie a dit:
Ik neem aan, dat we een soort 'Bijbel' gaan nodige hebben .. :p
Wie zal deze schrijven ? En heeft een geloof geen land nodig waar dit het hoofdgeloof is ?

TIKHAL en PIKHAL laten naar mijn mening wel lekker veel ruimte tot vrije interpretatie van het psychonautisme. een bijbel zou ik het niet noemen, maar ik denk dat het wel goed zou zijn om te vertrekken van de koude wetenschappelijke gegevens over psychedelics en zo, maar de "leer" niet echt in een boek zetten of zo...
 

MindAstronaut

Sale drogué·e
Inscrit
10 Juin 2006
Messages
968
Zeer intressante topic, ik beschouw Psychedelica ook gewoon
tot mijn Religie. :D
Maar het zou inderdaad fijn zijn als mensen ook wisten wat we deden en niet ons zien als drugs fanatics.

Ik denk overigens dat natuurlijke psychedelica een goede ondergrond zou zijn voor een geloof.

hoewel de gebruikers wel zeer divers zijn, denk ik wel dat je tot simpele richtlijnen voor een psychedelica religie kan komen.
 

oliboytje

Neurotransmetteur
Inscrit
23 Juil 2007
Messages
90
Wel ik ben nog niet lang psychonaut maar dit begint me echt te bevallen! geen junkies met spuitjes meer :) Maar echte natuurmensen die respect hebben voor elkaar en ook de wereld iets wil bijbrengen! Als je hulp nodig hebt voor iets laat me iets wete met een pm enzo :)
 

Caduceus Mercurius

Holofractale de l'hypervérité
Inscrit
14 Juil 2007
Messages
9 628
TIKHAL en PIKHAL laten naar mijn mening wel lekker veel ruimte tot vrije interpretatie van het psychonautisme.
Ik denk ook niet dat iemand moet proberen om het psychonautisme te limiteren door definties en regels. Het psychonautisme is een overkoepelende term, en zal dat altijd blijven.

Ook de term sjamanisme is zo'n overkoepelende term, die kan verwijzen naar mensen die psychelica gebruiken voor spirituele doeleinden, alsook voor mensen die geen middelen nemen, maar bijvoorbeeld dromenvangers maken en door middel van trommels en dans in trance proberen te raken.

Nog een overkoepelende term: New Age. En hoewel de New Age beweging in het algemeen anti-psychedelica is, heeft de psychedelische explosie van eind jaren zestig en begin jaren zeventig een enorme impact gemaakt op heel veel mensen, met allerlei New Age auteurs en groeperingen als gevolg (de Human Potential movement). Tegenwoordig is de New Age gemeenschap in het algemeen tegen psychedelica in de zin van: "ja, ze kunnen tijdelijk helpen, maar uiteindelijk moet je het zonder doen. Dus schrijf je in voor deze workshop."

De term Archaic Revival is moeilijk naar het Nederlands te vertalen. Archaïsche Wederopleving, het klinkt gewoon niet. Een pakkende Nederlandse term vinden lijkt me een goede eerste stap. Hoe beschrijf je met één of twee woorden de mensen of het gedrag van hen die:

- Een aantal keer per jaar door middel van met name paddestoelen en DMT-bevattende middelen de innerlijke wereld verkennen.

- Daarbij bewust kiezen voor confrontatie met de eigen schaduw: de weggedrukte gevoelens en herinneringen, of deze in ieder geval niet uit de weg gaan.

- Een meditatieve, contemplatieve, psychotherapeutische, creatieve en mystieke benadering hebben ten opzichte van de psychedelische ervaring.

- Kiezen voor het ondergaan van de psychedelische ervaring in stilte en duisternis, of in een rituele/ psy-culturele/ semi-religieuze context, of in de natuur.

- Van mening zijn dat de psychedelische ervaring een ware mystieke ervaring is, in de theologische en etymologische zin van het woord, en dat alle (of de meeste) beschrijvingen van mystieke belevenissen in de geschriften, in mythes en in fabels verwijzen naar de psychedelische ervaring.

- Op verstandige en verantwoordelijke manier omgaan met cannabis.

- Altijd streven naar optimale lichamelijke en geestelijke gezondheid en hygiëne, en alle vormen van verslaving en zinloos vluchtgedrag proberen te vermijden.

- Geïnteresseerd zijn in de synthese van spiritualiteit en wetenschap.

- Geloven dat in spiritueel opzicht alle levende wezens aan elkaar gelijk zijn, dat er niemand lager of hoger, kleiner of groter is dan wijzelf.

- Geen God of vertegenwoordiger/ incarnatie/ familielid van God vereren.

- Zo eerlijk, leergierig, behulpzaam en productief mogelijk in het leven proberen te staan.

- Niet genoeg kunnen krijgen van Shpongle, Ott en Entheogenic.

?
 

oliboytje

Neurotransmetteur
Inscrit
23 Juil 2007
Messages
90
Hmm klinkt lekker! maar ik zou et een beetje versoepelen toch :) ik doe (nog) ni veel van die spulle maar geloof er wel in bijv.
 
Haut